Deontologia Periodística
Llengua d'impartició principal: castellà
Responsable
Dr. Iván LACASA - lacasa@uic.es
Horari d'atenció
Demanar cita previa per correu:
A l'ètica de la comunicació no li ha resultat senzill trobar el seu camí. Unes vegades ha concentrat els seus esforços en destil·lar regles (massa) senzilles de comportament que substituïssin la necessitat de reflexionar i decidir personalment. Altres s'ha perdut en discussions teòriques que han acabat provocant escepticisme entre els professionals. Com a saber aplicat, l'ètica de la comunicació s'enfronta al problema de com poden ser traslladats els valors i màximes a una praxi diària, plena de circumstàncies i complexitats.
Cap.
Aquesta assignatura pretén ajudar a harmonitzar perspectives teòriques i pràctiques mitjançant l'accés combinat a continguts sistemàtics de la comunicació i a casos i aplicacions reals. Es pretén, així, capacitar els estudiants per a saber analitzar situacions professionals i actuacions personals, adquirir l'hàbit d'estar disposat a donar resposta coherent dels seus propis actes, saber argumentar en termes de drets i deures, tractar d'actuar amb consciència i exposar al públic o als membres del seu equip de treball l'origen de les seves decisions.
Los estudiantes:
Se ilustrarán en las distintas corrientes de pensamiento ético y quedarán en una mejor disposición de afrontar con autonomía y responsabilidad los distintos problemas éticos que su profesión tarde o temprano les planteará.
Conocerán los procesos morales presentes en los individuos, los grupos sociales y la gran sociedad. Asimismo serán más capaces de gestionar aquellas situaciones de su labor profesional en las que el factor humano sea dominante.
Además de adquirir conocimientos y competencias, conocerán protocolos útiles para trabajar en el mundo de la comunicación, el cual está fuertemente condicionado por dinámicas y exigencias económico-empresariales.
Adoptarán como uno de los puntos básicos de su perspectiva profesional el conocimiento y atención de los públicos y las audiencias.
Además, los estudiantes:
Programa d'Ivan Lacasa
Tema 1.
Ètica i deontologia professional.
Tema 2.
Aspiració a la felicitat, sentit de la vida i sentit del treball.
Tema 3.
Persona, subjectivitat i consciència moral.
Tema 4.
Veritat i mentida.
Laboratori de Carlos Pérez de Rozas i Albert Garrido
Tema 1.
La fotografia: informació o impacte?
De Vietnam a Aylan Kurdi.
Tema 2.
La batalla del futbol.
La final de la Copa Libertadores 2018.
Tema 3.
El canvi del Mee too.
La veu de les dones.
Tema 4.
Els desheretats del Segle XXI.
Fotoperiodistes espanyols a les fronteres de la migració.
Tema 5.
L'humor polític en l'era de Trump.
De la il·lustració a la televisió.
Tema 6.
La inseguretat de les armes.
Tragèdies als Estats Units.
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0.8 |
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 3 |
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 2.2 |
Els alumnes realitzaran un examen en els qual s'avaluaran els continguts i les competències treballats amb el professor Ivan Lacasa. La data del examen serà el 19 de març.
Els alumnes realitzaran també un producte periodístic vinculat al laboratori de Carlos Pérez de Rozas i Albert Garrido, que hauran de presentar davant d'un tribunal avaluador, al final de l'assignatura.
En la qualificació final, la nota de l'examen pesarà un 65%, la del producte periodístic un 35% de la nota final.
És obligatori tant presentar-se a l'examen com lliurar i defensar el projecte periodístic. En cas de no fer-se, la nota de l'assignatura serà "no presentat" (NP).
La normativa sobre ortografia de la Facultat s'aplicarà a l'examen, al treball, al producte periodístic i a la presentació d'aquest últim davant del tribunal avaluador.
Veure: apartat Material Didàctic.