Assignatura

Deontologia Periodística

  • codi 09290
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Iván LACASA - lacasa@uic.es

Horari d'atenció

Demanar cita previa per correu:

  • Ivan Lacasa (lacasa@uic.es)
  • Carlos Pérez de Rozas (cprozas@uic.es)
  • Albert Garrido (agarrido@uic.es)

Presentació

A l'ètica de la comunicació no li ha resultat senzill trobar el seu camí. Unes vegades ha concentrat els seus esforços en destil·lar regles (massa) senzilles de comportament que substituïssin la necessitat de reflexionar i decidir personalment. Altres s'ha perdut en discussions teòriques que han acabat provocant escepticisme entre els professionals. Com a saber aplicat, l'ètica de la comunicació s'enfronta al problema de com poden ser traslladats els valors i màximes a una praxi diària, plena de circumstàncies i complexitats.

Requisits previs

Cap.

Objectius

Aquesta assignatura pretén ajudar a harmonitzar perspectives teòriques i pràctiques mitjançant l'accés combinat a continguts sistemàtics de la comunicació i a casos i aplicacions reals. Es pretén, així, capacitar els estudiants per a saber analitzar situacions professionals i actuacions personals, adquirir l'hàbit d'estar disposat a donar resposta coherent dels seus propis actes, saber argumentar en termes de drets i deures, tractar d'actuar amb consciència i exposar al públic o als membres del seu equip de treball l'origen de les seves decisions.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Los estudiantes:

Se ilustrarán en las distintas corrientes de pensamiento ético y quedarán en una mejor disposición de afrontar con autonomía y responsabilidad los distintos problemas éticos que su profesión tarde o temprano les planteará.

Conocerán los procesos morales presentes en los individuos, los grupos sociales y la gran sociedad. Asimismo serán más capaces de gestionar aquellas situaciones de su labor profesional en las que el factor humano sea dominante.

Además de adquirir conocimientos y competencias, conocerán protocolos útiles para trabajar en el mundo de la comunicación, el cual está fuertemente condicionado por dinámicas y exigencias económico-empresariales.

Adoptarán como uno de los puntos básicos de su perspectiva profesional el conocimiento y atención de los públicos y las audiencias.

Además, los estudiantes:

  1. Serán capaces de observar la realidad con criterios periodísticos.
  2. Estarán ilustrados en las distintas corrientes de pensamiento ético y en una mejor disposición para afrontar con autonomía y responsabilidad los retos deontológicos que plantea el ejercicio de la profesión periodística.
  3. Conocerán los elementos configuradores de las organizaciones periodísticas, así como su estructura económica.

Continguts

Programa d'Ivan Lacasa

Tema 1.

Ètica i deontologia professional.

Tema 2.

Aspiració a la felicitat, sentit de la vida i sentit del treball.

Tema 3.

Persona, subjectivitat i consciència moral.

Tema 4.

Veritat i mentida.

 

Laboratori de Carlos Pérez de Rozas i Albert Garrido

Tema 1.

La fotografia: informació o impacte?
De Vietnam a Aylan Kurdi.

Tema 2.

La batalla del futbol.
La final de la Copa Libertadores 2018.

Tema 3.

El canvi del Mee too.
La veu de les dones.

Tema 4.

Els desheretats del Segle XXI.
Fotoperiodistes espanyols a les fronteres de la migració.

Tema 5.

L'humor polític en l'era de Trump.
De la il·lustració a la televisió.

Tema 6.

La inseguretat de les armes.
Tragèdies als Estats Units.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Classes magistrals: perspectiva general de l'ètica de la comunicació (20 hores).
  • Seminari: curs dedicat específicament al rumor i la desinformació (8 hores).
  • Coaching: seguiment per a la realització d'un treball sobre la temàtica del seminari.
  • Meeting Point: trobada amb un representant del Consell de la Informació de Catalunya (CIC).
  • Laboratori: sessions dedicades a l'anàlisi de temes d'actualitat i a la creació d'un producte periodístic relacionat amb ella (24 hores).
ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0.8
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
3
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
2.2

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Els alumnes realitzaran un examen en els qual s'avaluaran els continguts i les competències treballats amb el professor Ivan Lacasa. La data del examen serà el 19 de març.

Els alumnes realitzaran també un producte periodístic vinculat al laboratori de Carlos Pérez de Rozas i Albert Garrido, que hauran de presentar davant d'un tribunal avaluador, al final de l'assignatura.

En la qualificació final, la nota de l'examen pesarà un 65%, la del producte periodístic un 35% de la nota final.

És obligatori tant presentar-se a l'examen com lliurar i defensar el projecte periodístic. En cas de no fer-se, la nota de l'assignatura serà "no presentat" (NP).

La normativa sobre ortografia de la Facultat s'aplicarà a l'examen, al treball, al producte periodístic i a la presentació d'aquest últim davant del tribunal avaluador.

SISTEMA D'AVALUACIÓ:
  • Examen parcial
  • Projecte

PERCENTATGE:
  • 65%
  • 35%

Bibliografia i recursos

Veure: apartat Material Didàctic.

Material didàctic

      Materials
            Codi Deontològic (català) codi-deontologic_cpc_cic_catala.pdf 
            Código Deontológico (castellà) codi-deontologic_cpc_cic_castellano.pdf 
            Para no asustar a los asistentes sindrome_down_no_asustar_20190227.pdf 
            Polemica por publicidad satírica publicidad_concierto_rita_barbera_20190227.pdf 
            ¿Quieres ser feliz? Siete hábitos que debes evitar (elconfidencial.com) quieresserfeliz_sietehabitosquedebesevitarelconfidencial.pdf 
            Tema 1 - Ètica i Deontologia Professional tema_1_dep_2018-2019_20190122.pdf 
            Tema 2 - Aspiració a la felicitat, sentit de la vida i del treball tema_2_dep_2018-2019_20190129.pdf 
            Tema 3 - Persona, subjectivitat i consciència moral tema_3_dep_2018-2019_20190228.pdf 
            Tema 4 - Veritat i mentida tema_4_dep_2018-2019_20190307.pdf 
      Webs d'interès
            Accountable Journalism: Codes of Ethics https://accountablejournalism.org/ethics-codes 
            Col·legi de Periodistes de Catalunya https://www.periodistes.cat/ 
            Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya http://www.cpac.cat/ 
            Consell de la Informació de Catalunya (CIC) https://fcic.periodistes.cat/ 
            Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) https://www.cac.cat/ 
            Emergent http://www.emergent.info/ 
            Snopes http://www.snopes.com/info/whatsnew.asp  
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00