Comunicació Radiofònica
Llengua d'impartició principal: català
Responsable
Dra. Maria Eva COMAS - mecomas@uic.es
Horari d'atenció
La professora atendrà els estudiants després d'haver pactat per correu electrònic el motiu i l'hora i el lloc de la trobada.
L’assignatura Comunicació radiofònica vol aconseguir que l’alumne sigui capaç d’elaborar productes radiofònics informatius amb destresa, amb celeritat i amb un grau de qualitat professional prou alt com per ser emesos. És per aquest motiu que, tot i que l’assignatura té una part teòrica, el seu gruix acadèmic es concentra a enfortir les habilitats pràctiques de l’estudiant, tals com el seguiment diari de l’actualitat, l’hàbit d’escoltar la ràdio, la locució, el treball amb documentació i amb fonts informatives, la redacció, el treball en equip i l’enregistrament i el muntatge de so.
Es tracta, doncs, que l’alumne adquireixi les aptituds i actituds adequades per poder exercir de periodista radiofònic.
No n'hi ha.
Un cop acabi l’assignatura l’estudiant ha de ser capaç de:
1. Introducció al mitjà radiofònic
1.1 Les cinc etapes en l’evolució del mitjà
1.2 La programació radiofònica en l’actualitat
1.3 Els perfils professionals en una emissora
2. Creativitat i expressió a la ràdio
2.1 Els quatre elements del llenguatge radiofònic: paraula, música, sons i silenci
2.2 El muntatge radiofònic
2.3 El guió radiofònic
3. La ràdio informativa
3.1 Els gèneres informatius
3.1.1 La notícia radiofònica
3.1.2 La crònica radiofònica
3.1.3 El reportatge radiofònic
3.1.4 L’entrevista radiofònica
3.2 Els formats
3.2.1 El butlletí horari
3.2.2 El programa informatiu
3.2.3 Les transmissions en directe d’esdeveniments
3.2.4 El format All-News
Taller 3.6 crèdits
Classes magistrals 2.4 crèdits
Treballs individuals (20%)
Treballs en grup (40%)
Examen final (40%)
L’estudiant no es podrà presentar a l’examen si, com a mínim, no ha presentat un 80% de les pràctiques de curs.
Es valorarà la participació i la capacitat d’iniciativa a les classes i les sessions pràctiques.
Per aprovar l’assignatura és necessari superar tant la part pràctica com l’examen final.
Si en la primera convocatòria l’alumne suspèn l’examen però aprova els treballs pràctics, haurà de repetir l’examen en la segona convocatòria i se li guardarà la nota dels exercicis.
Si, en canvi, en la primera convocatòria supera l’examen però té les pràctiques suspeses, en la segona convocatòria haurà de repetir les pràctiques que la professora li indiqui i se li guardarà la nota de l’examen.
Finalment, si en la primera convocatòria suspèn les dues parts, les haurà de recuperar totes dues en la segona convocatòria.
En el cas que l’estudiant no superi la segona convocatòria, haurà de tornar-se a matricular de l’assignatura i haurà de repetir tant la part pràctica com la teòrica.
BEAMAN, J. Interviewing for radio. Londres: Routledge, 2000.
COMAS, E. La ràdio en essència. Els sons de la realitat a la ràdio informativa. Barcelona: Trípodos, 2009.
CRISELL, A. STARKEY, G. Radio Journalism. Londres: SAGE, 2009.
EDWARDS, B. Edward R. Murrow and the Birth of Broadcast Journalism (Turning Points in History) Hoboken, N. J.: Wiley, 2004.
HERRERA, Susana. Cómo elaborar reportajes en radio. Buenos Aires: La Crujía, 2008.
MARTÍNEZ-COSTA, M. P. La crónica radiofónica. Madrid: IORTV, 2008.
RODERO ANTÓN, E. Locución radiofónica. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión, 2003.