Subject

TV Communication

  • code 09292
  • course 2
  • term Semester 2
  • type FB
  • credits 6

Main language of instruction: Spanish

Other languages of instruction: Catalan

Teaching staff

Head instructor

Lc. Marc LLOBET - llobetmarc@uic.es

Office hours

Appointment via email and after the class.

llobetmarc@uic.es

cpampin@uic.es

Introduction

TV Communication is an essential tool for understanding the different sectors of the communications industry. The television language, like other languages, has a syntax and grammar. Understanding the use of this language as a transmitter of expressions, content and business strategies is critical to the future of the "journalist".

The news programs are the backbone of mainstream television. It is these programs that show citizens the everyday realities around us. Journalists and communicators have the social mission of providing immediacy and read into the news. Only with proper preparation you can provide citizens with quality information.

This course is intended to apply this language to the television sector and, more specifically, to the informative television, and to the different ways in which the small screen is reality.

Pre-course requirements

To follow the course you do not need any prior knowledge specialized. Before the practices a review of the operation of the camera and editing of boiler equipment will be provided. These skills are necessary to achieve the objectives of the course.

Objectives

This is to provide students with the basic principles and knowledge of the television world and familiarize them with the routines of production of news. The television reports creating, knowledge of the structure and varieties of this format, will allow the students to acquire capacities, both on content and on staging.

It is, in short, to find the direct link between the world of television and journalism, analyzing their performance, methodologies and formal expressions. The subject is reinforced by the application of theoretical knowledge.

Competences / Learning outcomes of the degree programme

  • 04 CG - The ability to organise time and workspace
  • 15 CE - Lingustic ability in Catalan, Spanish and English
  • 20 CE - The ability to plan and carry out journalistic projects
  • 29 CE - The ability to understand and apply different journalistic genres and formats
  • 31 CE - The ability to understand and apply various types of radio and television scripts
  • 32 CE - Knowledge and mastery of the image and its communicative abilities
  • 38 CE - Knowledge and mastery of concepts, data, statistics and economic graphs
  • 45 CE - The ability and capacity to give a creative form to a journalistic message

Learning outcomes of the subject

Los/as estudiantes:

1. Hablarán y escribirán correctamente.

2. Tendrán un mayor dominio del lenguaje, capacidad creativa y podrán manipularlo de manera eficaz según los objetivos que se propongan.

3. Conocimiento y dominio de los diferentes géneros periodísticos (entrevista, reportaje, magazine, ensayo, artículo de opinión) bajo los diferentes formatos (prensa, radio, televisión).

4. Conocimientos de las posibilidades retóricas del lenguaje, para poder producir en el receptor los efectos deseados.

Syllabus

La televisión de los programas informativos no diarios.

El reportaje informativo.

 

1.- Introducción. Programas de reportajes, de entrevistas y  de debate

2.-Reportajes informativos. Metodología para entrevistas

2.1.- Preparación: búsqueda de información, preparación de entrevistas exteriores y de plató.

2.2 Realización práctica de entrevistas. Errores frecuentes.

3.- Producción de reportajes

3.1 Planteamiento temático: subtemas, calendario, medios técnicos

3.2 Reporterismo. Stand-ups. Puesta en escena

3.3 Selección de protagonistas y declaraciones

4.- Preparación para la edición. El texto

5.- Edición de reportajes

6.- Grabación de un programa de reportajes en el plató

6.1 Postproducción del programa

6.2 Valoración de la práctica realizada

 

Primer Bloc:

Aquesta part inclou sessions teòriques i pràctiques per aprofundir en diferents formats informatius més enllà dels programes informatius diaris. Desenvolupar tasques de producció audiovisual de reportatges, buscar temes i continguts. Anàlisi de diferents formats i preparació a plató de pràctiques informatives.

Exercicis del primer bloc:

1)      “papus” o "vox populi", l’enquesta de carrer i la localització exterior

2)      La roda de premsa. Busca i assistència a una roda de premsa informativa i posterior compactat

3)      Reporterisme televisiu, anàlisi de formats. “Callejeros”, “En el punto de mira”, “Trinxeres”. Elaboració d’un reportatge de tema propi en grup de sis minuts. Pràctica obligatòra per superar l’assignatura

4)      L’entrevista. Entrevista a un personatge públic, a plató i a l'exterior

5)      El debat televisiu, anàlisi de programes i posada en escena

6)      Directe amb seqüència

7)      Directe amb entrevista. Formats de programa que l’utilitzen

8)      Reporter amb protagonisme dins d’una informació. Anàlisis de formats i metodologia

9)      Presentar a plató. La funció i tasca d’un presentador en un format informatiu no diari

10)   Tema propi informatiu. elaboració d'un guió televisiu. Buscar i elaborar un tema propi pel programa

 

Segon Bloc:

A partir del material gravat i eleborat durant la primera part de l’assignatura, els alumnes realitzaran un programa de caràcter informatiu que haurà d’incliure algunes de les pràctiques ja fetes i crear nous continguts.

El programa serà gravat a plató i la classe haurà de definir el contingut, fer l'escaleta i el guió i la realització en directe.

 

Teaching and learning activities

In person

TRAINING ACTIVITYECTS CREDITS
Lectures. In lectures, lecturers/professors not only transmit content or knowledge, but also, and above all else, attitudes, motivation, skills and values, etc. They also ensure that participants can express their opinions and arguments to the other students.
3.8
Focused Praxis. Handing in occasional exercises to learn theory through practice.
2.2

Evaluation systems and criteria

In person

EVALUATION SYSTEM:
  • Groupal Work
  • Individual Work
  • Partial exam
  • Groupal Work
  • Individual Work

PERCENTAGE:
  • 50%
  • 50%

Bibliography and resources

BARROSO GARCÍA, J. Técnicas de realización y documentales para tv. RTVE, 1998

BARROSO GARCÍA, J. Realización de los géneros televisivos. Síntesis, 1996

CEBRIAN, M. Información Televisiva. Ed. Síntesis. Madrid, 1998

DE LA TORRE, Blanca y LLAURADÓ, Esther. Una imatge val més. La feina de l’ENG. Ed, Pórtic. Eines de periodista. Barcelona, 1999

FERNÁNADEZ, F.; MARTÍNEZ, J. Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Paidós Comunicación. HART, J.

FERNÁNDEZ DÍEZ, Federico y MARTÍNEZ ABADÍA, José. Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Ed. Piados. Papeles de Comunicación nº 22. Barcelona, 1999 (planos, eixos,...)

FERNÁNDEZ DÍEZ, Federico y MARTÍNEZ ABADÍA, José. La dirección de producción en cine y televisión. Ed. Piados. Papeles de Comunicación nº 3. Barcelona, 1999 (producció)

MARTÍNEZ ABADÍA, José. Introducción a la tecnología audiovisual. Ed. Paidos Comunicación (2ª edición). Barcelona,

MILLA, Ramón. La realitat “en directe”. Realització d’Informatius diaris a Televisió. Ed. Pórtic. Eines de periodista. Barcelona, 2000 ( realització)

PRÓSPER RIBES, José i LÓPEZ CATALÁN, Celestino. Elaboración de noticias y reportajes audiovisuales. Fundación Universitaria San Pablo CEU. Valencia, 2001

VILLAFAÑE, Justo y MÍNGUEZ, Norberto. Principios de Teoría General de la Imagen. Ediciones Pirámide. Madrid, 2000 (teoria de la imatge)

VV.AA. Realización y producción en tv. Instituto Oficial de radio y televisión, 2001

ZETTL, Herbert. El manual de producción para vídeo y televisión. Escuela de cine y vídeo. 1998 (molt visual) 

PÁRAMO De, J.A. Diccionario de cine y tv: terminología técnica del mundo audiovisual. ESPASA CALPE, 2002

ZÚÑIGA REDENAS, J. Realización en tv. Escuela de cine y video de Andoain, 2006

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

Bates, R. (2002) Cable TV systems and modem systems and technology. Mcgraw-Hill. Nova York.

Baylin, F i Gale, B. (1986) Satellite and Cable TV: scrambling and descrambling. Baylin and Gale. Boulder. Benoit, H (1998) La televisión digital. Paranimfo. Madrid.

Blumler, JG. (1993) Televisión e interés público. Bosch Comunicación. Barcelona.

Bourdieu, P. (1997) Sobre la televisió. Edicions 62. Barcelona.

Brown, A. i Picard, R. (2005) Digital Terrestrial Television in Europe. Lawrence Erlbaum. Londres. Bustamante, E. (1999) La televisión económica. Gedisa. Barcelona.

Martínez Abadía, JM. i Vila Fumàs, P. (2004) “Manual básico de tecnología audiovisual y técnicas de creación, emisión y difusión de contenidos”. Paidós. Barcelona.

McDowell, W. (2006) Broadcast television. A complete guide to the industry. Peter Land. Nova York. Missika, J-L. (2006) La fin de la télévision. Seuil. París.

Moragas, M. i Prado, E. (2006) La televisió pública en l’era digital. Ed. Pòrtic. Barcelona. Negroponte, N. (1995) El mundo digital. Ediciones B. Barcelona.

Peñafiel, C. i López, N. (2000) La tecnología de la televisión: del disco de Nipkow a la revolución numérica. Universidad del País Vasco. Bilbao.

Pérez de Silva, J. (2000) La televisión ha muerto. La nueva producción audiovisual en la era Internet: la tercera revolución indústrial. Gedisa. Barcelona.

Vilches, L. (2001) La migración digital. Gedisa. Barcelona

Zabaleta, I. (2003) Tecnologia de la información audiovisual. Bosch. Barcelona.

Teaching and learning material

      Material
            Minutado TD escaletatd.pdf 
            Formatos y estilos de noticias estructuradeprogramesinformatius.pdf 
            La entrevista lesentrevistes.pptx 
            Planificación asignatura comunicaciotelevisiva4.0alumnes.docx 
            Realización pdfrealitzacio.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contact us | Privacy and data protection | Intellectual property
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00