TV Communication
Main language of instruction: Spanish
Other languages of instruction: Catalan
Head instructor
Lc. Marc LLOBET - llobetmarc@uic.es
Office hours
Appointment via email and after the class.
llobetmarc@uic.es
cpampin@uic.es
TV Communication is an essential tool for understanding the different sectors of the communications industry. The television language, like other languages, has a syntax and grammar. Understanding the use of this language as a transmitter of expressions, content and business strategies is critical to the future of the "journalist".
The news programs are the backbone of mainstream television. It is these programs that show citizens the everyday realities around us. Journalists and communicators have the social mission of providing immediacy and read into the news. Only with proper preparation you can provide citizens with quality information.
This course is intended to apply this language to the television sector and, more specifically, to the informative television, and to the different ways in which the small screen is reality.
To follow the course you do not need any prior knowledge specialized. Before the practices a review of the operation of the camera and editing of boiler equipment will be provided. These skills are necessary to achieve the objectives of the course.
This is to provide students with the basic principles and knowledge of the television world and familiarize them with the routines of production of news. The television reports creating, knowledge of the structure and varieties of this format, will allow the students to acquire capacities, both on content and on staging.
It is, in short, to find the direct link between the world of television and journalism, analyzing their performance, methodologies and formal expressions. The subject is reinforced by the application of theoretical knowledge.
Los/as estudiantes:
1. Hablarán y escribirán correctamente.
2. Tendrán un mayor dominio del lenguaje, capacidad creativa y podrán manipularlo de manera eficaz según los objetivos que se propongan.
3. Conocimiento y dominio de los diferentes géneros periodísticos (entrevista, reportaje, magazine, ensayo, artículo de opinión) bajo los diferentes formatos (prensa, radio, televisión).
4. Conocimientos de las posibilidades retóricas del lenguaje, para poder producir en el receptor los efectos deseados.
La televisión de los programas informativos no diarios.
El reportaje informativo.
1.- Introducción. Programas de reportajes, de entrevistas y de debate
2.-Reportajes informativos. Metodología para entrevistas
2.1.- Preparación: búsqueda de información, preparación de entrevistas exteriores y de plató.
2.2 Realización práctica de entrevistas. Errores frecuentes.
3.- Producción de reportajes
3.1 Planteamiento temático: subtemas, calendario, medios técnicos
3.2 Reporterismo. Stand-ups. Puesta en escena
3.3 Selección de protagonistas y declaraciones
4.- Preparación para la edición. El texto
5.- Edición de reportajes
6.- Grabación de un programa de reportajes en el plató
6.1 Postproducción del programa
6.2 Valoración de la práctica realizada
Primer Bloc:
Aquesta part inclou sessions teòriques i pràctiques per aprofundir en diferents formats informatius més enllà dels programes informatius diaris. Desenvolupar tasques de producció audiovisual de reportatges, buscar temes i continguts. Anàlisi de diferents formats i preparació a plató de pràctiques informatives.
Exercicis del primer bloc:
1) “papus” o "vox populi", l’enquesta de carrer i la localització exterior
2) La roda de premsa. Busca i assistència a una roda de premsa informativa i posterior compactat
3) Reporterisme televisiu, anàlisi de formats. “Callejeros”, “En el punto de mira”, “Trinxeres”. Elaboració d’un reportatge de tema propi en grup de sis minuts. Pràctica obligatòra per superar l’assignatura
4) L’entrevista. Entrevista a un personatge públic, a plató i a l'exterior
5) El debat televisiu, anàlisi de programes i posada en escena
6) Directe amb seqüència
7) Directe amb entrevista. Formats de programa que l’utilitzen
8) Reporter amb protagonisme dins d’una informació. Anàlisis de formats i metodologia
9) Presentar a plató. La funció i tasca d’un presentador en un format informatiu no diari
10) Tema propi informatiu. elaboració d'un guió televisiu. Buscar i elaborar un tema propi pel programa
Segon Bloc:
A partir del material gravat i eleborat durant la primera part de l’assignatura, els alumnes realitzaran un programa de caràcter informatiu que haurà d’incliure algunes de les pràctiques ja fetes i crear nous continguts.
El programa serà gravat a plató i la classe haurà de definir el contingut, fer l'escaleta i el guió i la realització en directe.
TRAINING ACTIVITY | ECTS CREDITS |
---|---|
Lectures. In lectures, lecturers/professors not only transmit content or knowledge, but also, and above all else, attitudes, motivation, skills and values, etc. They also ensure that participants can express their opinions and arguments to the other students. | 3.8 |
Focused Praxis. Handing in occasional exercises to learn theory through practice. | 2.2 |
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