Assignatura

Estudis d'àrea I

  • codi 09306
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació

Matèria: Anàlisi sociopolitic i cultural d'àrees

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup M
 Sem.1  DC 12:00 14:00 a506
 Sem.1  DV 10:00 12:00 a506

Professorat

Responsable

Dra. Maria MUT - mariamut@uic.es

Horari d'atenció

L'estudiant podrà reunir-se amb la professora, amb hora convinguda, mitjançant l'enviament d'un correu electrònic a: mariamut@uic.es

Presentació

Aquesta assignatura se centra en l'estudi del passat imperial britànic, considerat l'Imperi més extens de la història i en la influència i el rol del Regne Unit a l'escena internacional. El seu llegat i l'àrea d'influència geogràfica i política al món.

Requisits previs

No és necessari cap requisit previ.

Objectius

Els objectius principals d'aquesta assignatura són:

  • Entendre com s'organitzaven i funcionaven els Imperis a les diferents èpoques: antiga, moderna i contemporània.
  • Comprendre el rol i la influència del Rgne Unit a l'esfera internacional.
  • Aprendre com s'articulava l'Imperi Britànic i el naixement de la Commonwealth.
  • Conèixer la transformació de l'Imperi Britànic en un nova estructura contemporània.
  • Entendre la influència internacional i rol postimperial del Regne Unit.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E01 - Coneixement i habilitat per donar una visió cultural/humanística a d'altres ciències o als seus mètodes
  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • E05 - Capacitat per avaluar determinats aspectes socials vinculats a la diversitat cultural
  • E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E08 - Capacitat per discernir i comprendre les estructures dels sistemes culturals
  • E09 - Conèixer els límits i les vies de la comunicació intercultural
  • E10 - Capacitat per definir temes de recerca que puguin contribuir al coneixement i debat cultural
  • E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
  • E13 - Coneixement del marc general diacrònic del passat
  • E14 - Capacitat crítica davant de les manifestacions literàries i artístiques
  • E16 - Coneixement dels models i les polítiques de diferents cultures i de grups migratoris
  • E17 - Coneixement de la realitat europea des d'una perspectiva comparada
  • E18 - Percepció i coneixement de l'espai físic en què es desenvolupa l'activitat humana
  • E20 - Reflexionar sobre la interacció home-medi i l'organització del territori resultant
  • E22 - Coneixement d'instruments de recopilació de dades, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, referències electròniques, etc. i habilitat per fer-los
  • E23 - Capacitat per fer servir els recursos i les tècniques informàtiques per elaborar assajos culturals o relacionats amb la cultura
  • E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
  • E25 - Capacitat de comunicar-se oralment en el mateix idioma i en idiomes estrangers utilitzant terminologia i tècniques acceptades en el marc cultural de cadascun
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • E27 - Capacitat per treballar en contextos multiculturals
  • E28 - Habilitat per organitzar informació cultural complexa de manera coherent des d'enfocaments puntuals
  • E31 - Transferència de coneixement i bones pràctiques en altres sectors.
  • E37 - Coneixement actualitzat de les àrees d'estudi relacionades amb els temes internacionals, tenint en compte les noves aportacions procedents de l'avantguarda, com la reflexió crítica sobre la incidència del turisme (també cultural) en el desenvolupament
  • E38 - Coneixement dels problemes de les fonts d'informació en temes internacionals
  • E39 - Capacitat crítica i autocrítica en el diàleg intercultural, capacitat d'adaptació i d'interlocució en unentorn multicultural o intercultural (versatilitat, capacitat de superar problemes imprevistos i de generar "solucions B")
  • E40 - Capacitat de cooperació, motivació i lideratge en equips multiculturals (entesa, per exemple, com la capacitat de crear i aprofitar sinergies)
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
  • G06 - Capacitat de treball en equip, habilitats interpersonals i lideratge
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G08 - Capacitat d'investigació
  • G09 - Creativitat, iniciativa i esperit emprenedor.
  • G10 - Destresa en l'ús de les TIC, organització i gestió de la informació
  • G11 - Capacitat per treballar en un context internacional
  • E12 - Coneixement i interpretació d'imaginaris, llenguatges icònics, simbòlics i de representació

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'alumne ha d'haver assolit les competències llistades.

Continguts

I. ESTRUCTURES IMPERIALS

  1. L'IMPERI: Conceptualització 
  2. LA COLONITZACIÓ: Contextualització i conceptualització 
  3. Tipologia Imperial
  4. ELS IMPERIS A L'ÈPOCA ANTIGA 
  5. ELS IMPERIS A L'ÈPOCA MODERNA 
  6. ELS IMPERIS A L'ÈPOCA CONTEMPORÀNIA 

II. EL REGNE UNIT

  1. EL NAIXEMENT DEL REGNE UNIT: EL PROCÉS D'UNIFICACIÓ 
  2. EL PARLAMENTARISME BRITÀNIC 
  3. VALORS I IDEALS BRITÀNICS 

III. L'IMPERI BRITÀNIC I LA SEVA VOCACIÓ INTERNACIONAL

  1. FORMACIÓ DE L'IMPERI BRITÀNIC: CAUSES 
  2. ESTRUCTURA INTERNA 
  3. MEMBRES I TERRITORIS 

IV. DESCOLONITZACIÓ I RELACIONS POSTIMPERIALES BRITÀNIQUES

  1. LA TRANSFORMACIÓ IMPERIAL: LA COMMONWEALTH 
  2. PROCÉS DE DESCOLONITZACIÓ: ELS DOMINIS 
  3. MEMBRES: EL CAS DE SUD-ÀFRICA I RODHÈSIA 
  4. FUNCIONAMENT DE LA COMMONWEALTH

V. EL REGNE UNIT I LA COMMONWEALTH A L'ACTUALITAT

  1.   INSTITUCIONS BRITÀNIQUES 
  2.   INFLUÈNCIA INTERNACIONAL 
  3.   FUTUR DEL REGNE UNIT: EL CAS D'ESCÒCIA 
  4.   LA COMMONWEALTH A L'ACTUALITAT 
    • MEMBRES 
    • FUNCIONAMENT 
    • OBJECTIUS I ACTIVITAT

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Atenent al requeriment de l'avaluació contínua, les classes combinaran un contingut teòric, és a dir, l'explicació dels conceptes i continguts de l'assignatura, amb la resolució de casos pràctics, la visió de documentals i material videogràfic, així com la interació amb l'alumne, a través de debats acadèmics i d'activitats/presentacions orals. Les classes seran molt participatives amb l'objectiu de potenciar el raonament i la capacitat auto/crítica de l'estudiant.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Examen final
Participació activa de l'alumne a classe
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc.
60

Bibliografia i recursos

  • Lawrence James, "The Rise and Fall of the British Empire", 1997.

  • Niall Ferguson, "Empire: The Rise and Demise of the British World Order and the Lessons for Global Power", 2004.

  • Ashley Jackson,"The British Empire: A Very Short Introduction (Very Short Introductions)", 2013.

  • Philippa Levine, "The British Empire: Sunrise to Sunset", 2007.

  • Nigel Dalziel and  John Mackenzie ,"The Penguin Historical Atlas of the British Empire",2006.

  • John Darwin, "Unfinished Empire: The Global Expansion of Britain" 2014.

  • Frank Welsh,"The Four Nations: A History of the United Kingdom", 2003.

  • Peter Leyland, "The Constitution of the United Kingdom: A Contextual Analysis (Second Edition)", 2012.

  • Martin Loughlin,"The British Constitution: A Very Short Introduction (Very Short Introductions)",  2013.


Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 09/01/2015 10:00h a506
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00