Assignatura

Estudis d'àrea II

  • codi 09307
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus op
  • credits 6

Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació

Matèria: Anàlisi sociopolitic i cultural d'àrees

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà,

Professorat

Responsable

Dr. Ernesto Manuel PASCUAL - empascual@uic.es

Horari d'atenció

Qualsevol dubte que puguin tenir serà atesa a través del correu electrònic institucional o directament en classe.

Presentació

  Societat i Política Nord-americana.

La política nord-americana és important per al desenvolupament del món globalitzat actual. Entendre les seves decisions i els mecanismes pels quals es prenen és una fita important en qualsevol estudiant d'Humanitats. Des de l'elecció del President i la seva influència en la política exterior del país, a per què hi ha Estats que aproven l'ús de la marihuana com a recreativa i uns altres imposen penes de presó.

Tot això depèn d'un sistema institucional complex, que es basa en equilibris i pactes, i d'una mentalitat fundacional concreta: el liberalisme.

Aquest curs proporciona una descripció sobre els grans problemes de l'Amèrica del Nord actual que justifiquen el creixement, cada vegada major, de la polarització política americana. Anem a examinar els orígens del país: la seva revolució, la seva Constitució, el sentiment nacional i la seva suposada excepció. Farem una descripció del funcionament de les seves institucions: presidència, càmeres i partits.

D'altra banda, la societat nord-americana s'ha mostrat com el laboratori sociològic del món al segle XX. Tractarem sobre el decaïment de la societat civil, els problemes racials, la religió, el poder i la seva relació amb els mitjans de comunicació. A més, veurem com ha afectat la crisi i la globalització en la societat i el govern nord-americà.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • E04 - Capacitat per reconèixer i interpretar manifestacions culturals
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E09 - Conèixer els límits i les vies de la comunicació intercultural
  • E18 - Percepció i coneixement de l'espai físic en què es desenvolupa l'activitat humana
  • E20 - Reflexionar sobre la interacció home-medi i l'organització del territori resultant
  • E23 - Capacitat per fer servir els recursos i les tècniques informàtiques per elaborar assajos culturals o relacionats amb la cultura
  • E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • E28 - Habilitat per organitzar informació cultural complexa de manera coherent des d'enfocaments puntuals
  • E33 - Capacitat per relacionar conceptes relatius al patrimoni, el territori i la identitat cultural
  • E37 - Coneixement actualitzat de les àrees d'estudi relacionades amb els temes internacionals, tenint en compte les noves aportacions procedents de l'avantguarda, com la reflexió crítica sobre la incidència del turisme (també cultural) en el desenvolupament
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
  • G08 - Capacitat d'investigació
  • G09 - Creativitat, iniciativa i esperit emprenedor.
  • G10 - Destresa en l'ús de les TIC, organització i gestió de la informació
  • G11 - Capacitat per treballar en un context internacional
  • E29 - Habilitats de mediació en conflictes amb intervenció del factor intercultural

Continguts

Tema I. Els principis de la política nord-americana. Filosofia Política.

Tema II. La Revolució Americana. De la independència a la guerra civil.

Tema III. L'Estat Federal. Com es reparteix el poder a Amèrica.

Tema IV. Socialització política.

Tema V. Mitjans de comunicació

Temi VI. Els Lobbies a Amèrica del Nord. Transparència o tràfic d'interessos?

Tema VII. Partits Polítics

Tema VIII. Com voten els americans.

Tema IX. El Congrés: House of Representatives i Senate.

Tema X. Com se sent el President dels EUA?

Tema XI. La Burocràcia.

Tema XII. La Justícia.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les classes estan dividides en tres tipus: conferència del professor explicant les idees principals del tema de la sessió; per part dels alumnes seleccionats, PowerPoint sobre el tema seleccionat. Aquests dos tipus de classes es duran a terme el primer dia de classe de la setmana. En el segon dia, hi haurà una o diverses lectures obligatòries relatives al tema tractat en la primera sessió setmanal que els alumnes hauran treballat a casa. En classe es produirà un debat sobre les diferents òptiques del tema proposat.

L'assistència és obligatòria. Al voltant de la meitat del material en els exàmens ve de les conferències del professor. Si no es vas agafar a classe amb regularitat, els exàmens tindran mals resultats.

Les presentacions de PowerPoint del professor no van a estar disponibles. Les presentacions dels alumnes, substancialment, pretenen ampliar i interpretar els materials de lectura, i proporcionar oportunitats per discutir sobre els temes proposats. Estaran disponibles “en línia” durant el curs. La discussió donarà l'oportunitat de revisar i discutir el material de la setmana i explorar temes no tractats en la conferència del professor.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Hi haurà dos exàmens (a meitat de quadrimestre i final). Cada examen consta de quatre preguntes curtes i una a desenvolupar. Les curtes per un valor d'1,5 sobre 10 i la de desenvolupament per un valor de 4 sobre 10. En seguir el mètode de l'avaluació contínua, el parcial no és deslliurador de matèria. Aquests exàmens formaran el 40% de la nota.

El total de les presentacions realitzades en classe per part de l'alumne tindran un valor del 15% de la nota.

El treball final sobre un tema de la llesta proposta pel professor té un valor del 15% de la nota.

El 30% restant serà l'assistència i participació activa en classe, especialment l'aportació d'arguments al debat de cada sessió referents a l'actualitat nord-americana. És necessari tenir un mínim de 4 sobre deu en cadascun dels apartats per promediar la nota final.

El plagi significa prendre les idees escrites d'una altra persona i presentar-los com si anessin les seves idees, sense donar crèdit a l'autor. Plagi (paraula que ve de la paraula llatina per a “segrest”) és enganyós i deshonesto. Aquest comportament inclou no usar cometes en cites directes i no citar en utilitzar les idees d'una altra persona. El plagi en els treballs escrits per a aquesta classe és inacceptable.

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Prova parcial
20%
Examen final
20%
Participació activa de l'alumne a classe
30%
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc.
15%
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc.
15%

Bibliografia i recursos

Tota la part teòrica del curs està recollida en el següent llibre:

• Jillson, Calç 2011, American Government: Political Development and Institutional Change, 6th edition. Routledge, New York.

La biblioteca de la UIC tindrà exemplars de consulta per a la realització les lectures. Es prega als alumnes que s'organitzin de manera que tots puguin gaudir de la lectura dels mateixos.

Qualsevol lectura addicional serà penjada al campus “en línia” de la UIC

Els estudiants poden llegir els exemplars electrònics dels principals diaris: The New York Times, Washington Post o USA Today. Els estudiants en aquest curs hauran de llegir la secció de notícies nacionals d'un d'aquests documents cada dia.

The New York Times té una cobertura més incloent; líders dels dos partits polítics principals, i de totes les ideologies. A més, l'anàlisi diària està disponible en periòdics com el Washington Post, el Chicago Tribune, i el Wall Street Journal.

C-SPAN proveeix cobertura en viu de la Càmera de Representants d'EUA, i C-SPAN II ofereix una cobertura en viu del Senat dels EUA, el lloc C-Span ofereix streaming de vídeos de tots dos, i també molt una altra cobertura de les audiències, discursos importants, conferències de premsa, etc.

Dues publicacions setmanals proporcionar una cobertura incomparable de la política nord-americana i la política des de l'interior: Congressional Quarterly Report Weekly i la revista Nacional.

L'Índex Polític Nacional, l'equivalent al CEO català, el CIS espanyol o el Eurobarómetro, té enllaços a moltes d'aquestes fonts polítiques.

Les televisions es divideixen en dos sectors principals: republicà (FOX) i Demòcrata (CNN), estan accessibles via streaming.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00