Assignatura

Investigació de Mercats Quantitativa

  • codi 09319
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus op
  • credits 3

No especificada

Professorat

Responsable

Horari d'atenció

 

Material docent lliurat pel professor. Aquest material és l'eix central de l'assignatura i està estructurat per conceptes. Aquests conceptes s'aniran introduint amb l'ajuda d'unes fitxes que, en general, estaran dividides en dues parts:

§   Part teòrica: en la que es presenten les definicions bàsiques amb les quals comprendre els diferents conceptes.

§   Part pràctica: en la que a través de l'ús del paquet estadístic s'apliquen els conceptes anteriorment definits a l'estudi de diferents exemples.

 

Presentació

 

En els darrers anys l’estadística ha deixat de ser una ciència aplicada gairebé a l’àmbit acadèmics per convertir-se en una eina de treball diari per molts professionals.

Les tècniques quantitatives i estadístiques han passat a ser una peça fonamental en la presa de decisions. Aquestes tècniques són bàsiques en les etapes de planificació de les accions empresarials formant part dels processos de diagnosi, projecció, seguiment i avaluació de les accions i les seves conseqüències

 

Requisits previs

 

Es recomanable tenir uns coneixements mínims d’estadística bàsica tant en la seva vesant descriptiva com inferencial. Tanmateix l’assignatura comença amb un primer bloc de repàs d’aquells conceptes més rellevants per poder seguir sense problemes la resta de blocs. No és necessari cap coneixement previ d’algun dels paquets estadístics que utilitzarem per la resolució de casos pràctics.

 

Objectius

Els principals objectius d'aquesta assignatura són els següents:

  • Introduir nous conceptes i noves tècniques per completar els coneixements previs d’estadística.
  • Establir l’aplicabilitat de les diferents tècniques estadístiques a l'estudi del mercat.
  • Utilització d’algun paquet estadístic (Minitab, SPSS, Stata) per aplicar les principals tècniques estadístiques mitjançant la resolució de casos pràctics associats a la investigació de màrqueting.
  • Proporcionar els coneixements per saber elaborar informes sobre el mercat amb una base quantitativa i estadística.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 31 - Desenvolupar la capacitat per identificar i interpretar dades numèriques.
  • 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.
  • 33 - Tenir capacitat de cerca, interpretació i transmissió d'informació.
  • 34 - Desenvolupar la capacitat de preveure situacions i avançar-se als esdeveniments, i de reconèixer i interpretar la situació econòmica en un context determinat.
  • 35 - Ser capaç d'analitzar sèries temporals.
  • 36 - Ser capaç d'interpretar dades quantitatives i qualitatives i d'emprar eines matemàtiques i estadístiques aplicables a processos empresarials.
  • 37 - Tenir capacitat per aplicar tècniques, mètodes i eines de gestió.
  • 38 - Tenir capacitat per relacionar les principals variables, formals i informals, que determinen el comportament humà en una organització.
  • 39 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions: emprar la informació rellevant, aplicar els mètodos adequats i situar el problema dins el conjunt d'una organització.
  • 40 - Ser capaç de seleccionar el mètode estadístic adequat d'acord amb l'objecte d'anàlisi.
  • 41 - Ser capaç de sintetitzar descriptivament la informació.
  • 42 - Ser capaç d'analitzar fenòmens econòmics de forma empírica.
  • 43 - Adquirir habilitat en l'ús de programari estadístic.
  • 44 - Ser capaç de seleccionar el mètode economètric adequat.
  • 45 - Ser capaç de treballar amb textos acadèmics.
  • 46 - Adquirir la capacitat d'entendre i participar en conferències o classes magistrals en un context acadèmic.
  • 47 - Adquirir habilitats en l'ús de programari economètric.
  • 48 - Ser capaç d'identificar les necessitats d'informació per a la gestió de les principals àrees funcionals dins les organitzacions.
  • 49 - Determinar les principals funcionalitats associades als models de sistemes d'informació amb les necessitats funcionals concretes que amaguen, i al contrari.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 51 - Desenvolupar aptituds en la presa de decisions.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 55 - Ser capaç d'establir mecanismes de gestió del temps.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 57 - Adquirir aptituds que afavoreixin la comprensió lectora.
  • 58 - Ser capaç de desenvolupar exercicis d'autoavaluació.
  • 59 - Adquirir destresa en l'ús d'eines informàtiques i de les TIC.
  • 61 - Desenvolupar habilitats per tal de facilitar l'adaptació a noves situacions.
  • 64 - Capacitat de planificació i organització del treball.
  • 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
  • 66 - Capacitat de recuperar i tractar informació.
  • 21 - Conèixer les teories fonamentals en el camp de la microeconomia i la macroeconomia.
  • 22 - Identificar la naturalesa i comportament de productors, consumidors i inversors.
  • 23 - Conèixer i saber emprar la terminologia de l'anàlisi microeconòmica i macroeconòmica.
  • 24 - Ser capaç de desenvolupar una anàlisi del medi econòmic, social i històric en el qual se situa l'empresa.
  • 25 - Conèixer la funció comercial dins l'empresa i ser capaç d'entendre'n els objectius.
  • 26 - Ser capaç d'entendre i utilitzar els conceptes bàsics de màrqueting i les principals polítiques de l'àrea, i de comprendre l'entorn comercial en el qual operen les empreses.
  • 27 - Ser capaç de llegir i entendre bibliografia de l'àmbit econòmico-empresarial.
  • 19 - Analitzar variables quantificables de l'entorn econòmic i incorporar-les en la presa de decisions.
  • 20 - Prendre decisions relatives a l'optimització de recursos mitjançant l'ús de tècniques matemàtiques.
  • 17 - Comprendre els models matemàtics amb què es descriuen els fenòmens econòmics.
  • 18 - Modelitzar matemàticament els fenòmens de caràcter econòmic.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Referits a coneixements

§   Comprendre les eines d’anàlisi estadística multivariant.

§   Comprendre el tractament de les variables que poden obtenir-se de la informació proporcionada per una base de dades pròpia de l’empresa o de dades genèriques del sector.

§   Comprendre, analitzar i interpretar els resultats obtinguts amb dades reals.

Referits a habilitats, destreses

§   Interpretar casos pràctics: reducció de la dimensió d’una base de dades; interpretació dels components principals.

§   Interpretar casos pràctics: segmentació d’una base de dades; interpretació dels clusters.

§   Interpretar casos pràctics: predicció del grup al qual pertanyen un individuo; interpretació anàlisi discriminant.

 

Continguts

 

Aquesta assignatura està enfocada a l'aplicació de diferents tècniques estadístiques necessàries per a la correcta comprensió i resolució dels casos pràctics plantejats. La utilització del casos pràctics donarà les eines necessàries per poder aplicar aquestes tècniques a la elaboració d'informes sobre tot allò que estigui relacionat amb l'estudi del màrqueting.

Per tant, l'assignatura treballa des d’un punt de vista eminentment pràctic, introduint els diferents conceptes estadístics que componen l’estadística multivariant d’una forma més intuitiva.

A través dels casos pràctics es treballaran diferents tècniques quantitatives, s'analitzaran les seves principals característiques formals, els requeriments d'informació estadística per al seu ús i les conclusions derivades del seu estudi. Aquest anàlisi es realitzarà amb l'ajut d’algun paquet estadístic (Minitab, SPSS, Stata).

Contingut teòric

Bloc 1. Estadística descriptiva: repàs dels conceptes bàsics. Concretament, ens centràrem en l'estadística descriptiva, el que suposa aprendre què és una variable i les diferents maneres que hi ha de descriure-la i mesurar-la.

Bloc 2. Inferència estadística: contrast d'hipòtesis com a eina que ens facilitarà prendre decisions sobre la població a partir de la mostra analitzada. Aprendrem a plantejar dues hipòtesis i decantar-nos per una d'elles tot controlant l'error que cometríem en prendre una decisió errònia.

Bloc 3. Correlació i regressió lineal: definir la relació lineal entre les variables. Establir models que ens relacionin una variable en funció d'una altra, a través de la regressió lineal simple, mesurant la capacitat explicativa de la variable i el grau de correlació entre elles.

Bloc 4. Anàlisi multivariant: introducció i comprensió de l'anàlisi multivariant. Establiment de l’ús de cadascuna d’elles (anàlisis de components principals, anàlisis factorials, anàlisis clúster o anàlisis discriminants.) segons quin sigui l'objectiu de l’estudi i el tipus de variables que tenim.

 


Tema  Material docent lliurat pel professor. Aquest material és l'eix central de l'assignatura i està estructurat per conceptes. Aquests conceptes s'aniran introduint amb l'ajuda d'unes fitxes que, en general, estaran dividides en dues parts: § Part teòrica: en la que es presenten les definicions bàsiques amb les quals comprendre els diferents conceptes. § Part pràctica: en la que a través de l'ús del paquet estadístic s'apliquen els conceptes anteriorment definits a l'estudi de diferents exemples.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

La metodologia docent a utilitzar serà la combinació de les sessions teòriques i pràctiques. Es donarà major pes a les sessions pràctiques que a les teòriques per aconseguir un aprenentatge més àgil dels conceptes. Per aquest motiu la introducció dels conceptes s’inicia amb un màxim d’hores de docència de conceptes teòrics, els quals s’il·lustren amb exemples numèrics i la resta d’hores es dedica a sessions pràctiques, que poden fer-se a les aules d’informàtica o a l’aula on s’imparteix normalment l’assignatura. L’objectiu principal d’aquestes sessions pràctiques és potenciar el diagnòstic dels resultats obtinguts, per a les tècniques explicades.

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

L’avaluació de l’alumnat es fa valorant tant la tasca duta a terme al llarg del curs, com els coneixements adquirits en acabar-lo. Durant el curs, es proposen una sèrie d’activitats que l’alumnat ha de fer com a part de l’avaluació. També es fa una prova final el dia indicat.

 

 

Activitat

Conceptes a treballar

Pes en l’AC

Activitat 1

- Mesures de centre i de dispersió;

- Representació gràfica;

- Taules de contingència;

- Anàlisi de la Variància;

- Regressió lineal simple;

- Correlació lineal

1/6

Activitat 2

- Anàlisi clúster

- Anàlisi discriminant

1/6

Activitat 3

- Anàlisi de Regressió Lineal Múltiple,

- Anàlisi factorial de Components Principals

- Detector Automàtic d'Interaccions (AID).

2/6

Activitat 4

- Anàlisi d'Escalament Multidimensional,

- Anàlisi de Correspondències,

- Anàlisi de Mesures Conjuntes

2/6

 

 

L’alumnat té la possibilitat de superar l’assignatura mitjançant les activitats d’avaluació continuada. Aquesta avaluació consta de dues parts. En la primera, l’estudiant ha de resoldre quatre activitats, amb una ponderació del 40 %. Així mateix, ha de fer una prova final referent a la matèria cursada, la ponderació de la qual és el 60 % restant. La prova final consisteix en un sèrie de preguntes curtes (obligatori, 30 %) i altra sèrie de preguntes obertes de diagnòstic e interpretació de resultats obtinguts amb algun dels paquets estadístics (70 %).

L’alumnat que ho vulgui pot renunciar, en qualsevol moment, a l’avaluació continuada i presentar-se a una prova final única, que suposa el 100 % de la nota. Aquesta prova tindrà la mateixa estructura que la prova final de l’avaluació continuada, però el seu contingut de preguntes serà més extensa.

 

Bibliografia i recursos

 

Newbold, Paul (1997). Estadística para los negocios y la economía / Paul Newbold. Madrid [etc.] : Prentice Hall, cop. 1997 ISBN: 8489660069

Pedret Yebra, Ramon (2000). Herramientas para segmentar mercados y posicionar productos : anàlisis de información cuantitativa en investigación comercial / Ramón Pedret, Laura Sagnier, Francesc Camp. Bilbao : Deusto, 2000 ISBN: 84234177441

Vidal Díaz de Rada Igúzquiza. Técnicas de anàlisis multivariante para investigación social y comercial. Ejemplos prácticos utilizando SPSS versión 11. Madrid: Ra-Ma, 2002 ISBN: 8478975152

Moore, David S. (1998). Estadística aplicada básica / David S. Moore traducción y adaptación de Jordi Comas. Barcelona : Antoni Bosch, DL 1998 ISBN: 8485855809

 (1999). Análisis multivariante / Joseph F. Hair, Jr.... [et al.] traducción: Esme Prentice, Diego Cano revisión técnica y compilación de las lecturas complementarias: Mónica Gómez Suárez. Madrid [etc.] : Prentice Hall, cop. 1999 ISBN: 8483220350

Grima Cintas, Pere (2004). Estadística práctica con Minitab / autores, Pere Grima Cintas, Lluís Marco Almagro, Xavier Tort-Martorell Llabrés. Madrid [etc.] : Pearson Educación, cop. 2004 ISBN: 8420543551

Moore, David S. (2004). Estadística aplicada básica / David S. Moore traducción y adaptación de Jordi Comas. Barcelona : Antoni Bosch, DL 2004 ISBN: 8495348047

Aznar, A.; Trívez, J. Métodos de Predicción en Economía. Barcelona: Ariel Economía, 1993.

Bisquerra, R. Introducción Conceptual al Análisis Multivariable. Un enfoque informático con los Paquetes SPSS-X, BMDP, LISREL y SPAD. Vol. I i II. Barcelona: PPU, 1989 [És un llibre amb moltes aplicacions il·lustratives amb diferents programes informàtics. Encara que sigui antic, els resultats il·lustrats no difereixen gaire dels actuals].

Peña, D. Estadística, Modelos y Métodos. vol 2. Modelos Lineales y Series Temporales. Madrid: Alianza Universidad Textos, 1991.

Uriel, E. Análisis de Datos. Series temporales y Análisis Multivariante. Madrid: Colección Plan Nuevo. AC, 1995.

(1999). Prácticas de estadística con Minitab / J. Ginebra ... [et al.]. Barcelona : CPDA, ETSEIB, 1999 ISBN: 8484160920

(2000). Técnicas de análisis de datos en investigación de mercados / coordinador Teodoro Luque Martínez. Madrid : Pirámide, cop. 2000 ISBN: 8436814169

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00