Investigació de Mercats Quantitativa
No especificada
Responsable
Horari d'atenció
Material docent lliurat pel professor. Aquest material és l'eix central de l'assignatura i està estructurat per conceptes. Aquests conceptes s'aniran introduint amb l'ajuda d'unes fitxes que, en general, estaran dividides en dues parts:
§ Part teòrica: en la que es presenten les definicions bàsiques amb les quals comprendre els diferents conceptes.
§ Part pràctica: en la que a través de l'ús del paquet estadístic s'apliquen els conceptes anteriorment definits a l'estudi de diferents exemples.
En els darrers anys l’estadística ha deixat de ser una ciència aplicada gairebé a l’àmbit acadèmics per convertir-se en una eina de treball diari per molts professionals.
Les tècniques quantitatives i estadístiques han passat a ser una peça fonamental en la presa de decisions. Aquestes tècniques són bàsiques en les etapes de planificació de les accions empresarials formant part dels processos de diagnosi, projecció, seguiment i avaluació de les accions i les seves conseqüències
Es recomanable tenir uns coneixements mínims d’estadística bàsica tant en la seva vesant descriptiva com inferencial. Tanmateix l’assignatura comença amb un primer bloc de repàs d’aquells conceptes més rellevants per poder seguir sense problemes la resta de blocs. No és necessari cap coneixement previ d’algun dels paquets estadístics que utilitzarem per la resolució de casos pràctics.
Els principals objectius d'aquesta assignatura són els següents:
Referits a coneixements
§ Comprendre les eines d’anàlisi estadística multivariant.
§ Comprendre el tractament de les variables que poden obtenir-se de la informació proporcionada per una base de dades pròpia de l’empresa o de dades genèriques del sector.
§ Comprendre, analitzar i interpretar els resultats obtinguts amb dades reals.
Referits a habilitats, destreses
§ Interpretar casos pràctics: reducció de la dimensió d’una base de dades; interpretació dels components principals.
§ Interpretar casos pràctics: segmentació d’una base de dades; interpretació dels clusters.
§ Interpretar casos pràctics: predicció del grup al qual pertanyen un individuo; interpretació anàlisi discriminant.
Aquesta assignatura està enfocada a l'aplicació de diferents tècniques estadístiques necessàries per a la correcta comprensió i resolució dels casos pràctics plantejats. La utilització del casos pràctics donarà les eines necessàries per poder aplicar aquestes tècniques a la elaboració d'informes sobre tot allò que estigui relacionat amb l'estudi del màrqueting.
Per tant, l'assignatura treballa des d’un punt de vista eminentment pràctic, introduint els diferents conceptes estadístics que componen l’estadística multivariant d’una forma més intuitiva.
A través dels casos pràctics es treballaran diferents tècniques quantitatives, s'analitzaran les seves principals característiques formals, els requeriments d'informació estadística per al seu ús i les conclusions derivades del seu estudi. Aquest anàlisi es realitzarà amb l'ajut d’algun paquet estadístic (Minitab, SPSS, Stata).
Contingut teòric
Bloc 1. Estadística descriptiva: repàs dels conceptes bàsics. Concretament, ens centràrem en l'estadística descriptiva, el que suposa aprendre què és una variable i les diferents maneres que hi ha de descriure-la i mesurar-la.
Bloc 2. Inferència estadística: contrast d'hipòtesis com a eina que ens facilitarà prendre decisions sobre la població a partir de la mostra analitzada. Aprendrem a plantejar dues hipòtesis i decantar-nos per una d'elles tot controlant l'error que cometríem en prendre una decisió errònia.
Bloc 3. Correlació i regressió lineal: definir la relació lineal entre les variables. Establir models que ens relacionin una variable en funció d'una altra, a través de la regressió lineal simple, mesurant la capacitat explicativa de la variable i el grau de correlació entre elles.
Bloc 4. Anàlisi multivariant: introducció i comprensió de l'anàlisi multivariant. Establiment de l’ús de cadascuna d’elles (anàlisis de components principals, anàlisis factorials, anàlisis clúster o anàlisis discriminants.) segons quin sigui l'objectiu de l’estudi i el tipus de variables que tenim.
Tema Material docent lliurat pel professor. Aquest material és l'eix central de l'assignatura i està estructurat per conceptes. Aquests conceptes s'aniran introduint amb l'ajuda d'unes fitxes que, en general, estaran dividides en dues parts: § Part teòrica: en la que es presenten les definicions bàsiques amb les quals comprendre els diferents conceptes. § Part pràctica: en la que a través de l'ús del paquet estadístic s'apliquen els conceptes anteriorment definits a l'estudi de diferents exemples.
La metodologia docent a utilitzar serà la combinació de les sessions teòriques i pràctiques. Es donarà major pes a les sessions pràctiques que a les teòriques per aconseguir un aprenentatge més àgil dels conceptes. Per aquest motiu la introducció dels conceptes s’inicia amb un màxim d’hores de docència de conceptes teòrics, els quals s’il·lustren amb exemples numèrics i la resta d’hores es dedica a sessions pràctiques, que poden fer-se a les aules d’informàtica o a l’aula on s’imparteix normalment l’assignatura. L’objectiu principal d’aquestes sessions pràctiques és potenciar el diagnòstic dels resultats obtinguts, per a les tècniques explicades.
L’avaluació de l’alumnat es fa valorant tant la tasca duta a terme al llarg del curs, com els coneixements adquirits en acabar-lo. Durant el curs, es proposen una sèrie d’activitats que l’alumnat ha de fer com a part de l’avaluació. També es fa una prova final el dia indicat.
Activitat |
Conceptes a treballar |
Pes en l’AC |
Activitat 1 |
- Mesures de centre i de dispersió; - Representació gràfica; - Taules de contingència; - Anàlisi de la Variància; - Regressió lineal simple; - Correlació lineal |
1/6 |
Activitat 2 |
- Anàlisi clúster - Anàlisi discriminant |
1/6 |
Activitat 3 |
- Anàlisi de Regressió Lineal Múltiple, - Anàlisi factorial de Components Principals - Detector Automàtic d'Interaccions (AID). |
2/6 |
Activitat 4 |
- Anàlisi d'Escalament Multidimensional, - Anàlisi de Correspondències, - Anàlisi de Mesures Conjuntes |
2/6 |
L’alumnat té la possibilitat de superar l’assignatura mitjançant les activitats d’avaluació continuada. Aquesta avaluació consta de dues parts. En la primera, l’estudiant ha de resoldre quatre activitats, amb una ponderació del 40 %. Així mateix, ha de fer una prova final referent a la matèria cursada, la ponderació de la qual és el 60 % restant. La prova final consisteix en un sèrie de preguntes curtes (obligatori, 30 %) i altra sèrie de preguntes obertes de diagnòstic e interpretació de resultats obtinguts amb algun dels paquets estadístics (70 %).
L’alumnat que ho vulgui pot renunciar, en qualsevol moment, a l’avaluació continuada i presentar-se a una prova final única, que suposa el 100 % de la nota. Aquesta prova tindrà la mateixa estructura que la prova final de l’avaluació continuada, però el seu contingut de preguntes serà més extensa.
Newbold, Paul (1997). Estadística para los negocios y la economía / Paul Newbold. Madrid [etc.] : Prentice Hall, cop. 1997 ISBN: 8489660069
Pedret Yebra, Ramon (2000). Herramientas para segmentar mercados y posicionar productos : anàlisis de información cuantitativa en investigación comercial / Ramón Pedret, Laura Sagnier, Francesc Camp. Bilbao : Deusto, 2000 ISBN: 84234177441
Vidal Díaz de Rada Igúzquiza. Técnicas de anàlisis multivariante para investigación social y comercial. Ejemplos prácticos utilizando SPSS versión 11. Madrid: Ra-Ma, 2002 ISBN: 8478975152
Moore, David S. (1998). Estadística aplicada básica / David S. Moore traducción y adaptación de Jordi Comas. Barcelona : Antoni Bosch, DL 1998 ISBN: 8485855809
(1999). Análisis multivariante / Joseph F. Hair, Jr.... [et al.] traducción: Esme Prentice, Diego Cano revisión técnica y compilación de las lecturas complementarias: Mónica Gómez Suárez. Madrid [etc.] : Prentice Hall, cop. 1999 ISBN: 8483220350
Grima Cintas, Pere (2004). Estadística práctica con Minitab / autores, Pere Grima Cintas, Lluís Marco Almagro, Xavier Tort-Martorell Llabrés. Madrid [etc.] : Pearson Educación, cop. 2004 ISBN: 8420543551
Moore, David S. (2004). Estadística aplicada básica / David S. Moore traducción y adaptación de Jordi Comas. Barcelona : Antoni Bosch, DL 2004 ISBN: 8495348047
Aznar, A.; Trívez, J. Métodos de Predicción en Economía. Barcelona: Ariel Economía, 1993.
Bisquerra, R. Introducción Conceptual al Análisis Multivariable. Un enfoque informático con los Paquetes SPSS-X, BMDP, LISREL y SPAD. Vol. I i II. Barcelona: PPU, 1989 [És un llibre amb moltes aplicacions il·lustratives amb diferents programes informàtics. Encara que sigui antic, els resultats il·lustrats no difereixen gaire dels actuals].
Peña, D. Estadística, Modelos y Métodos. vol 2. Modelos Lineales y Series Temporales. Madrid: Alianza Universidad Textos, 1991.
Uriel, E. Análisis de Datos. Series temporales y Análisis Multivariante. Madrid: Colección Plan Nuevo. AC, 1995.
(1999). Prácticas de estadística con Minitab / J. Ginebra ... [et al.]. Barcelona : CPDA, ETSEIB, 1999 ISBN: 8484160920
(2000). Técnicas de análisis de datos en investigación de mercados / coordinador Teodoro Luque Martínez. Madrid : Pirámide, cop. 2000 ISBN: 8436814169