Assignatura

Relació d'Ajuda Terapèutica

  • codi 09325
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 3

Mòdul: Mòdul Itineraris (escollir un IT)

Matèria: Optativa

Llengua d'impartició principal: català

Horari
 Sem.1  DL 12:00 14:00 
 Sem.1  DC 10:00 12:00 

Professorat

Responsable

Lda. Susana SÁNCHEZ - ssanchez@uic.es

Horari d'atenció

Concertar cita prèvia.

Presentació

L'exercici de la nostra professió, la infermeria, a més de la recollida de dades, la planificació de cures i de l'aplicació d'intervencions, no es pot realitzar sense un enfoc de relació d'ajuda amb els pacients, els familiars i fins i tot amb els mateixos companys. La relació d'ajuda és necessària per a crear un clima facilitador d'expressar emocions, aportar informacions i oferir les condicions necessàries per a l'evolució del malalt i la solució dels problemes amb els quals s'enfronta. Per a establir un clima de confiança, d’acceptació, de respecte i de comprensió, aquesta relació suscita en el pacient la capacitat de cuidar de si mateix. La relació d'ajuda es fonamenta en l'autoconeixement, l'elaboració d’estratègies de comunicació i aprenentatge de certes habilitats que es desenvolupen durant l'assignatura, per aprendre a acompanyar al pacient i les seves famílies en els moments de patiment davant de la pèrdua de la salut, la proximitat de la mort, i altres possibles situacions que generen angoixa, incertesa, tristesa o altres alteracions emocionals.

Requisits previs

  • No es requereixen

Objectius

  1. Ressaltar la importància de la relació de infermeria - pacient - família.
  2. Entrenar en el maneig de les reaccions emocionals pròpies i les sorgides en la relació amb pacients, familiars i companys de treball.
  3. Facilitar estratègies per a l'autoconeixement.
  4. Oferir estratègies d'actuació: habilitats, actituds i aptituds per a establir una relació d'ajuda.
  5. Conèixer les vies de la comunicació verbal i no verbal per a establir una relació adequada.
  6. Ajudar als professionals d’Infermeria a entendre i diferenciar els processos de dol normal y dol patològic, i així poder recolzar a les persones que pateixen una pèrdua. 
  7. Aprendre com relacionar-se amb les persones que estan patint, ajudant a aportar el màxim benestar, acompanyant al pacient i a la seva família.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 18. E - Capacitat de liderar les cures infermeres en qualsevol dels àmbits de la pràctica professional.
  • 19. B - Capacitat de prendre decisions basades en el pensament crític i la pràctica reflexiva.
  • 23. B - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • 25. E - Coneixements en l'àrea d'estudi.
  • 7. B - Entendre sense prejudicis les persones, tenint en compte els seus aspectes físics, psicològics i socials, com individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creences o valors, i garantint el dret a la intimitat a través de la confidencialitat i el secret professional.
  • 11. E - Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.

Continguts

Tema 1 RELACIÓ D`AJUDA. PREMISES BÀSIQUES DEL MODEL

  • 1.1 Persona ajudada, tipus de relació i persona que ajuda.
  • 1.2 Infermeria i les seves característiques. Objectiu. Coneixements, habilitats i actituds. Límit de la intervenció. Objectius de la relació d'ajuda. Processos presents en la relació: persona-problema-context. Fases de la relació d'ajuda. Feines a assumir a cada fase de la relació.
  • 1.3 Coneixements requerits per a la relació d'ajuda. Coneixements sobre el rol d'una relació. Utilització de recursos personals.

Tema 2 HABILITATS: CONCEPTES DE COMUNICACIÓ VERBAL I NO VERBAL

  • 2.1 Comunicació verbal:-Tècniques: reiteració, reformulació, elucidació, síntesi, preguntes, feed-back, autorrevelació. -Actituds: comprensió empàtica, respecte, autenticitat, especificitat, immediatesa, confrontació.
  • 2.2 Comunicació no verbal: Efectes de l'entorn. Espai personal. Aparença física. Moviments i postures. Conducta tàctil. Expressions facials i conducta visual. Desenvolupament d'habilitats no verbals.

Tema 3 REACCIONS EMOCIONALS DAVANT LA MALALTIA I HOSPITALIZACIÓ

  • 3.1 Respostes psicològiques a situacions estressants. Manifestacions de l'ansietat i mecanismes per a superar-la. Com intervenir davant les alteracions emocionals.

Tema 4 EL PROCES DE MORIR

  • 4.1 Elaboració del dol. L'afecció, la pèrdua i les taques del dol. Reaccions normals i anormals durant el dol.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Cada una de les classes durarà 2 hores. Es combinarà el contingut teòric de la matèria amb pràctiques durant les classes, les quals consistiran en exercicis 'role-playing', comentaris d'exercicis audiovisuals i discussions relacionades amb el contingut teòric del programa.
L’avaluació final de l'alumne es realitzarà mitjançant examen tipus test i el treball de casos.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació serà continuada. Es valorarà l'assistència i participació a classe. Es realitzarà un treball i un examen final. La qualificació final es calcularà de la següent manera:

  • La nota de l`examen final serà el 85% de l´avaluació.
  • La participació i la assistència a classe serà el 15% de l´avaluació.

No es concediran Matrícules d'Honor en 2ª convocatòria.

Bibliografia i recursos

  • Cuidados de enfermería. Un proceso centrado en las necesidades de la persona. Riopelle L., Grondin L., Phaneuf M. Interamericana - McGraw-Hill. Madrid. 1993.
  • La relación de ayuda en cuidados de enfermería. Una perspectiva holística y humanista. Chalifour J. SG Editores S.A.
  • Enfermería como profesión. Filosofía, principios y objetivos. King M. Editorial Limusa.
  • La muerte íntima. Hennezel M. Plaza & Janes. Barcelona. 1996.
  • Psicología del comportamiento interpersonal. Argile M. Alianza Universidad.
  • Autoestima: investigación, teoría y práctica. MruK C. Desclée De Brouwer.
  • La asertividad: expresión de una sana autoestima. Castanyer O. Desclée De Brouwer. Bilbao. 1996.
  • El tratamiento del duelo: asesoramiento psicológico y terapia. Worden J. Paidós. Barcelona. 1997.
  • La comunicación no verbal. El cuerpo y el entorno. Knapp M. Paidós. Barcelona. 1995.
  • El apoyo emocional en hemofilia. Arranz P., Bayés R. Pentacrom. Madrid. 1996.
  • Técnicas de autocontrol emocional. Davis M., Robins E., McKay M. Martinez Roca.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 19/11/2012 10:00h
  • R1 10/12/2019 10:00h
  • E2 22/06/2020 08:00h
  • R2 02/07/2020 11:00h
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00