Assignatura
Relació d'Ajuda Terapèutica
- codi 09325
- curs 4
- període Semestre 1
- tipus op
- credits 3
Mòdul: Mòdul Itineraris (escollir un IT)
Matèria: Optativa
Llengua d'impartició principal: català
Horari |
Sem.1 | DL | 12:00 14:00 | | |
Sem.1 | DC | 10:00 12:00 | | |
Professorat
Presentació
L'exercici de la nostra professió, la infermeria, a més de la recollida de dades, la planificació de cures i de l'aplicació d'intervencions, no es pot realitzar sense un enfoc de relació d'ajuda amb els pacients, els familiars i fins i tot amb els mateixos companys. La relació d'ajuda és necessària per a crear un clima facilitador d'expressar emocions, aportar informacions i oferir les condicions necessàries per a l'evolució del malalt i la solució dels problemes amb els quals s'enfronta. Per a establir un clima de confiança, d’acceptació, de respecte i de comprensió, aquesta relació suscita en el pacient la capacitat de cuidar de si mateix. La relació d'ajuda es fonamenta en l'autoconeixement, l'elaboració d’estratègies de comunicació i aprenentatge de certes habilitats que es desenvolupen durant l'assignatura, per aprendre a acompanyar al pacient i les seves famílies en els moments de patiment davant de la pèrdua de la salut, la proximitat de la mort, i altres possibles situacions que generen angoixa, incertesa, tristesa o altres alteracions emocionals.
Requisits previs
Objectius
- Ressaltar la importància de la relació de infermeria - pacient - família.
- Entrenar en el maneig de les reaccions emocionals pròpies i les sorgides en la relació amb pacients, familiars i companys de treball.
- Facilitar estratègies per a l'autoconeixement.
- Oferir estratègies d'actuació: habilitats, actituds i aptituds per a establir una relació d'ajuda.
- Conèixer les vies de la comunicació verbal i no verbal per a establir una relació adequada.
- Ajudar als professionals d’Infermeria a entendre i diferenciar els processos de dol normal y dol patològic, i així poder recolzar a les persones que pateixen una pèrdua.
- Aprendre com relacionar-se amb les persones que estan patint, ajudant a aportar el màxim benestar, acompanyant al pacient i a la seva família.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 18. E - Capacitat de liderar les cures infermeres en qualsevol dels àmbits de la pràctica professional.
- 19. B - Capacitat de prendre decisions basades en el pensament crític i la pràctica reflexiva.
- 23. B - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
- 25. E - Coneixements en l'àrea d'estudi.
- 7. B - Entendre sense prejudicis les persones, tenint en compte els seus aspectes físics, psicològics i socials, com individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creences o valors, i garantint el dret a la intimitat a través de la confidencialitat i el secret professional.
- 11. E - Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
Continguts
Tema 1 RELACIÓ D`AJUDA. PREMISES BÀSIQUES DEL MODEL
- 1.1 Persona ajudada, tipus de relació i persona que ajuda.
- 1.2 Infermeria i les seves característiques. Objectiu. Coneixements, habilitats i actituds. Límit de la intervenció. Objectius de la relació d'ajuda. Processos presents en la relació: persona-problema-context. Fases de la relació d'ajuda. Feines a assumir a cada fase de la relació.
- 1.3 Coneixements requerits per a la relació d'ajuda. Coneixements sobre el rol d'una relació. Utilització de recursos personals.
Tema 2 HABILITATS: CONCEPTES DE COMUNICACIÓ VERBAL I NO VERBAL
- 2.1 Comunicació verbal:-Tècniques: reiteració, reformulació, elucidació, síntesi, preguntes, feed-back, autorrevelació. -Actituds: comprensió empàtica, respecte, autenticitat, especificitat, immediatesa, confrontació.
- 2.2 Comunicació no verbal: Efectes de l'entorn. Espai personal. Aparença física. Moviments i postures. Conducta tàctil. Expressions facials i conducta visual. Desenvolupament d'habilitats no verbals.
Tema 3 REACCIONS EMOCIONALS DAVANT LA MALALTIA I HOSPITALIZACIÓ
- 3.1 Respostes psicològiques a situacions estressants. Manifestacions de l'ansietat i mecanismes per a superar-la. Com intervenir davant les alteracions emocionals.
Tema 4 EL PROCES DE MORIR
- 4.1 Elaboració del dol. L'afecció, la pèrdua i les taques del dol. Reaccions normals i anormals durant el dol.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Cada una de les classes durarà 2 hores. Es combinarà el contingut teòric de la matèria amb pràctiques durant les classes, les quals consistiran en exercicis 'role-playing', comentaris d'exercicis audiovisuals i discussions relacionades amb el contingut teòric del programa.
L’avaluació final de l'alumne es realitzarà mitjançant examen tipus test i el treball de casos.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'avaluació serà continuada. Es valorarà l'assistència i participació a classe. Es realitzarà un treball i un examen final. La qualificació final es calcularà de la següent manera:
- La nota de l`examen final serà el 85% de l´avaluació.
- La participació i la assistència a classe serà el 15% de l´avaluació.
No es concediran Matrícules d'Honor en 2ª convocatòria.
Bibliografia i recursos
- Cuidados de enfermería. Un proceso centrado en las necesidades de la persona. Riopelle L., Grondin L., Phaneuf M. Interamericana - McGraw-Hill. Madrid. 1993.
- La relación de ayuda en cuidados de enfermería. Una perspectiva holística y humanista. Chalifour J. SG Editores S.A.
- Enfermería como profesión. Filosofía, principios y objetivos. King M. Editorial Limusa.
- La muerte íntima. Hennezel M. Plaza & Janes. Barcelona. 1996.
- Psicología del comportamiento interpersonal. Argile M. Alianza Universidad.
- Autoestima: investigación, teoría y práctica. MruK C. Desclée De Brouwer.
- La asertividad: expresión de una sana autoestima. Castanyer O. Desclée De Brouwer. Bilbao. 1996.
- El tratamiento del duelo: asesoramiento psicológico y terapia. Worden J. Paidós. Barcelona. 1997.
- La comunicación no verbal. El cuerpo y el entorno. Knapp M. Paidós. Barcelona. 1995.
- El apoyo emocional en hemofilia. Arranz P., Bayés R. Pentacrom. Madrid. 1996.
- Técnicas de autocontrol emocional. Davis M., Robins E., McKay M. Martinez Roca.
Període d'avaluació
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
- E1 19/11/2012 10:00h
- R1 10/12/2019 10:00h
- E2 22/06/2020 08:00h
- R2 02/07/2020 11:00h