Assignatura

Direcció de RRHH

  • codi 09357
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Presentació

La disciplina preten tractar els conceptes clau de la direcció de recursos humans i relacions laborals en la societat del coneixemente amb la finalitat d'aproximar als participants a les tècniques actuals de gestió i desenvolupament dels recursos humans, així com l'anàlisi de les situacions complexes que surgeixen en la dinamica habitual del comportament laboral dins de les empreses.

Objectius

Els objectius específics del curs es concretan en:

- Exposa i analitzar la politicia de recursos humans, clau per la eficencia econòmica i social de l'empresa.

- Proporcionar las tècniques e instruments per la gestió i direcció dels recursos humans que permeten la conseqüencia dels objectius empresarials.

- Identificar i preveure les tècniques mes adequades per el control de la direcció dels recursos humans.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 39 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions: emprar la informació rellevant, aplicar els mètodos adequats i situar el problema dins el conjunt d'una organització.
  • 41 - Ser capaç de sintetitzar descriptivament la informació.
  • 48 - Ser capaç d'identificar les necessitats d'informació per a la gestió de les principals àrees funcionals dins les organitzacions.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 51 - Desenvolupar aptituds en la presa de decisions.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 61 - Desenvolupar habilitats per tal de facilitar l'adaptació a noves situacions.
  • 63 - Ser capaç d'analitzar comportaments empresarials i decisions en un context empresarial i valorar-los des d'un punt de vista econòmic, social i ètic.
  • 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
  • 31 - Desenvolupar la capacitat per identificar i interpretar dades numèriques.
  • 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.
  • 33 - Tenir capacitat de cerca, interpretació i transmissió d'informació.
  • 37 - Tenir capacitat per aplicar tècniques, mètodes i eines de gestió.

Continguts

CALENDARI DE SESSIONS

Sessió 1 (dimecres 12 de setembre):

Introducció a l'assignatura: continguts, calendari, sistema d'avaluació.

Sessió 2 (dilluns 17 de setembre):

1. INTRODUCCIÓ

1,1 La direcció i gestió de recursos humans en ADE.

1.2 La planificació estratègica dels recursos humans (PERH).

1.3 Què ens pot aportar la PERH?

1.4 Exigències per a una efectiva PERH

1.5 Les funcions fonamentals de la gestió i direcció de recursos humans.

Sessió 3 i 4 (dimecres 19 de setembre i dimecres 26 de setembre)

ANÀLISI DE LLOCS DE TREBALL

Què inclou l'anàlisi de llocs de treball?

Mètodes per a l'anàlisi de llocs de treball.

La Descripció del lloc de treball (DLT).

La valoració del lloc de treball (VPT).

Sistemes no quantitatius (sistemes d'ordenació i sistemes de classificació).

Sistemes quantitatius (sistemes de comparació de factors i sistemes d'assignació de punts per factor)

La Especificació del lloc de treball (EPT).

Exercici grupal d'anàlisi de llocs de treball.

Lectura individual: "Conèixer per millorar: la valoració de llocs com a eina de gestió de recursos humans" Capital Humà n º 209 abril 2007

Sessió 4 i 5 (dimecres 21 de setembre i dilluns 26 de setembre)

AVALUACIÓ DE L'ACOMPLIMENT

3.1 Concepte d'avaluació de l'acompliment.

3.2 Aspectes que defineixen l'avaluació de l'acompliment.

3.3 Objectius de l'avaluació de l'acompliment.

3.4 Procediment de l'avaluació de l'acompliment:

3.4.1 Preparació de l'entrevista.

3.4.2 Desenvolupament de l'entrevista.

3.4.3 Després de l'entrevista.

3.5 Avaluació multifeedback o 360 graus.

3.6 Elaboració d'un instrument de mesura:

3.6.1 Escales.

3.6.2 Mètode de llista.

3.6.3 Ordenació per rangs.

3.6.4 Sistema de selecció forçada.

3.6.5 Sistema dels incidents crítics.

Lectura individual: "Auge i caiguda de la classificació forçada" Comportament organitzacional. Cap.18 pp.600

Sessió 6, 7, 8 i 9 (dimecres 28de setembre, dilluns 3, dimecres 5 i dilluns 7 d'octubre)

RECLUTAMENT I SELECCIÓ (Aquestes sessions seran impartides pel professor i headhunter Sr.Alberto Miranda de Status Ema Partners Spain).

Sessió 10 i 11 (dilluns 17 d'octubre i dilluns 24 d'octubre)

FORMACIÓ

5.1 És la formació una despesa o una inversió?

5.2 Efectes positius de la formació.

5.3 Elements de la formació a l'empresa:

5.3.1 Els formants.

5.3.2 Els formadors.

5.3.3 Els continguts.

5.3.4 La metodologia.

5.3.5 El lloc.

5.3.6 El moment.

5.3.7 El grup de formació.

5.4 Tipus de formació:

5.4.1 La formació d'acollida.

5.4.2 Formació permanent o continuada.

5.4.3 Formació per a la promoció.

5.4.4 Formació per a la jubilació.

5.4.5 Formació per a la expatriació.

5.5 Planificació de la formació a l'empresa:

5.5.1 Detecció i anàlisi de les necessitats de formació.

5.5.2 Com detectar les necessitats de formació a l'empresa?

5.5.3 Objectius de la formació.

5.5.4 Diagnòstic del col · lectiu destinatari.

5.5.5 Continguts de la formació.

5.5.6 Operativització de la formació.

5.5.7 Avaluació del procés de formació.

Sessió 12 i 13 (dimecres 26 d'octubre i dimecres 2 de novembre)

6. GESTIÓ PER COMPETÈNCIES

6.1 Origen de les competències.

6.2 Àmbits d'aplicació de les competències.

6.3 Definició de competència.

6.4 Tipologia de competències.

6.5 Implantació d'un sistema per competències.

6.5.1 Determinació de les competències clau en l'organització.

6.5.2 Elaboració d'un diccionari per competències.

6.5.3 Detecció de les competències en les persones.

Sessió 14 i 15 (dilluns 7 de novembre i dimecres 9 de novembre)

7. COMUNICACIÓ INTERNA.
7.1 Comunicació versus informació.

7.2 Tipologia de comunicació empresarial.

7.3 Beneficis de la comunicació interna.

7.4 Comunicació vertical descendent.

7.5 Comunicació ascendent.

7.6 Comunicació horitzontal.

Lectura individual: "Els caps pateixen reunionitis" La Vanguardia 24 juliol 2011.

Lectura individual: "El gran comunicador de Starbucks" Comportament Organitzacional Cap.11 pàg. 365.

Sessió 16 i 17 (dilluns 14 de novembre i dimecres 16 de novembre)

8. CLIMA I MOTIVACIÓ LABORAL

8.1 Concepte de clima laboral.

8.2 Raons per acomiadar d'una empresa.

8.3 Habilitat i motivació.

8.4 Concepte d'habilitat.

8.5 Concepte de motivació.

8.6 Teories clàssiques de motivació:

8.6.1 Teoria de la jerarquia de necessitats.

8.6.2 Teoria X I

8.6.3 Teoria d'higiene de la motivació.

8.7 Teories contemporànies sobre motivació.

8.7.1 Teoria ERG

8.7.2 Teoria de les 3 necessitats

8.7.3 Teoria de l'avaluació cognoscitiva

8.7.4 Teoria de l'establiment de metes

8.7.5 Teoria del reforçament

8.7.6 Teoria de l'equitat

8.7.7 Teoria de les expectatives

8.8 Conclusions

Exercici grupal d'anàlisi de la motivació en els llibres: Fisch i l'home a la recerca de sentit (aplicacions pràctiques per a l'empresa).

Sessions 18 i 19 (dilluns 21 de novembre i dimecres 23 de novembre)

9. EL QUADRE DE COMANDAMENT INTEGRAL

9.1 Instruments per al seguiment i control de la política de personal.

9.2 El quadre de comandament de la política de personal.

9.3 Avantatges i requisits per utilitzar.

9.4 Contingut del QCI

9.5 Especificacions sobre els indicadors.

9.6 Indicadors sobre plantilla.

9.7 Indicadors sobre retribucions.

9.8 Indicadors sobre promocions.

9.9 Indicadors sobre formació.
10.9 Indicadors sobre productivitat.

11.9 Indicadors sobre dinàmica del personal.

12.9 Indicadors sobre absentisme.

13.9 Indicadors sobre disciplina laboral.

14.9 Indicadors sobre seguretat i higiene.

Lectura individual "Mesurar l'impacte de les polítiques de recursos humans sobre el balanced scorecard és una realitat" Capital Humà n º 203 Octubre 2006.

Sessions 20 i 21 (dilluns 28 de novembre i dimecres 30 de novembre)

10. POLÍTICA RETRIBUTIVA

10.1 La integració dels objectius.

10.2 Determinació del sistema de retribució.

10.2.1 El nivell salarial.

10.2.2 L'estructura salarial.

10.2.3 La retribució individual

10.2.4 El mètode retributiu

10.2.5 Els sistemes d'incentius

10.2.6 El feedback en el sistema de retribució

10.2.7 La retribució de grups especials

10.3 Quant li costa a una empresa el personal?

10.4 La equitat interna.

10.5 de la VPT a la determinació de l'estructura salarial.

10.6 La competitivitat externa. L'enquesta salarial.

Lectura individual: "Remuneració i satisfacció laboral" Capital Humà n º 173 2004

Sessions 22 i 23 (dilluns 12 de desembre i dimecres 14 de desembre)

11.RELACIONES LABORALS

11.1 Conceptes clau en relacions laborals.

11.2 Dret laboral:

11.2.1 Disciplines del dret laboral.

11.2.2 Fonts del dret laboral.

11.2.3 Principis generals del dret laboral.

11.3 Contractes de treball:

11.3.1 Obligacions per al treballador.

11.3.2 Obligacions per l'ocupador.

11.3.3 Formalitats del contracte de treball.

11.4 Modalitats de contractes de treball.

11.5 Programa excepcional d'ocupació per a la transició cap a la contractació estable.

11.6 El conveni col · lectiu.

11.7 El salari.

11.8 Confecció i interpretació de la nòmina.

Lectura individual: "Guia de modalitats de contractes i mesures de foment de la contractació". 2011.

Lectura individual: "XV Conveni col · lectiu de la Indústria Química" BOE n º 207 del 29 d'agost de 2007.

Exercici grupal sobre aplicació de costos de personal segons el conveni de la indústria química.

Sessions 24 i 25 (dilluns 19 de desembre i dimecres 21 de desembre)

12.PRESENTACIONES EFICAÇOS

12.1 Factors que determinen l'èxit d'una presentació.

12.2 Elements de la presentació.

12.3 El presentador.

12.4 Coneixements, preparació personal i habilitats del presentador.

12.5 Preparació i planificació de la presentació.

12.6 L'auditori.

12.7 Els mitjans audiovisuals.

12.8 El tancament de la presentació.

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les sessions es realitzaran mitjançant la utilització d'una metodologia activa i participativa per part de l'alumne. Els continguts conceptuals seran exposats pel professor que dinamitzarà a continuació activitats pràctiques perquè els alumnes puguin implementar els conceptes exposats. Es considera fonamental el treball en equip perquè els alumnes millorin les seves habilitats de persuasió i comunicatives

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIES
anàlisi de casos
classe magistral
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
estudi individual
presentació de treballs i debats
resolució de problemes a l'aula

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

El procediment de l'avaluació del curs serà contínua i constarà de:


- Un examen teòric-pràctic al final del curs dels continguts i casos exposats pel professor al llarg del mateix (ponderació 50% de la nota final).


- Un treball individual que consta de la realització d'una entrevista en un departament de recursos humans d'una empresa i el corresponent diagnòstic sobre la seva situació en relació a les polítiques de recursos humans (ponderació del 20% de la nota total, 10% Enquesta facilitada pel professor i 10% informe diagnòstic) (Data de lliurament: 30 de novembre de 2011).


- El lliurament de 4 treballs grupals utilitzant la metodologia de confecció d'equips eficaços de Belbin. La constitució d'equips es realitzarà a l'inici de curs (data de lliurament: 14 de setembre) i s'hauran de lliurar els següents treballs (ponderació del 20% de la nota final, un 5% per cada un d'ells):


o Exercici grupal d'anàlisi de llocs de treball (data de lliurament: 26 de setembre).


o Exercici grupal de planificació d'una acció formativa (data de lliurament: 2 de novembre).


o Exercici grupal d'anàlisi de la motivació en els llibres: fish i l'home a la recerca de sentit. Aplicacions pràctiques per a l'empresa (data de lliurament: 23 de novembre).


o Exercici grupal d'aplicació de costos de personal segons el conveni de la indústria química (data de lliurament: 21 de desembre).


- El 10% restant serà fruit de la participació dels alumnes en la discussió de casos i activitats en classe. Pel que es considera indispensable l'atenció activa aportant comentaris de qualitat per al grup així com la preparació de les lectures individuals que seran posteriorment analitzades en classe.


La constitució d'equips i treballs es remetran per mail a: joanmico@gmail.com en les dates especificades.

Bibliografia i recursos

Els textos fonamentals sobre la gestió del personal i els recursos humans

El factor humano en la empresa. J.M. Rodríguez Porras. Deusto, 1994.
Un timón en la tormenta. A. Baguer Alcalá. Díaz de Santos. 2001.
Gestión de recursos humanos. L.R. Gómez-Mejía, D.B. Balkin y R.L. Cardy. Prentice Hall, 1997.
Las claves del talento. Cardona. Urano, 2002
A handbook of Personnel Management Practice. M. Armstrong. Kogan Page, 1996
Gobierno de personas en la empresa. P. Ferreiro y M. Alacazar. Ariel, 2002
La Dirección de Personal. L. Albert, Y. Michaud y R. Piotte. Herder, 1991.
Human Resource Management: Global Strategies for Managing A Diverse Workforce. Michael R. Carrel, Norbert F. Elbert y Robert D. Hatfield. New Yersey, 1995.

Material didàctic

      Materials
            Cuestionari diagnòstic RRHH cuestionariodiagnosticorrhh.doc 
            Descripció del treball 2job_description.pdf 
            Repensant RRHH 1repensandorrhh.pdf 
            Valoració de llocs 3valoraciondepuestos.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00