Assignatura

Direcció de RRHH

  • codi 09357
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Responsable

Dra. Marta MAS - mmas@uic.es
MsU Carmen MARTÍN - cmartinm@uic.es

Horari d'atenció

Dilluns i dijous de 12 a 14h en sala de professors de l'edifici Beta 4


Prèvia confirmació per e-mail a:

mmas@uic.es

Presentació

La disciplina preten tractar els conceptes clau de la direcció de recursos humans i relacions laborals en la societat del coneixement amb la finalitat d'aproximar als participants a les tècniques actuals de gestió i desenvolupament dels recursos humans, així com l'anàlisi de les situacions complexes que surgeixen en la dinamica habitual del comportament laboral dins de les empreses.

En aquest curs es presentaran els conceptes, models i principals tendències de la gestió de recursos humans. A més, s'ofereix als alumnes els coneixements bàsics tant teòrics com a pràctics per entendre la funció dels recursos humans i la seva realitat en l'empresa.

Objectius

Els objectius específics del curs es concretan en:

1. Entendre el paper dels RRHH en l'empresa.
2. Analitzar la gestió de persones des de la perspectiva de la integració entre els RH i l'estratègia corporativa.
3. Conèixer les principals funcions dels recursos humans: avaluació de llocs, selecció de personal, formació i desenvolupament i avaluació de l'acompliment.
4. Identificar els elements de l'entorn actual (per exemple, evolució dels SI) que afecten a la gestió de persones.
5. Ser capaços de presentar les idees en públic, de forma convincent.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 39 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions: emprar la informació rellevant, aplicar els mètodos adequats i situar el problema dins el conjunt d'una organització.
  • 41 - Ser capaç de sintetitzar descriptivament la informació.
  • 48 - Ser capaç d'identificar les necessitats d'informació per a la gestió de les principals àrees funcionals dins les organitzacions.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 51 - Desenvolupar aptituds en la presa de decisions.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 61 - Desenvolupar habilitats per tal de facilitar l'adaptació a noves situacions.
  • 63 - Ser capaç d'analitzar comportaments empresarials i decisions en un context empresarial i valorar-los des d'un punt de vista econòmic, social i ètic.
  • 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
  • 31 - Desenvolupar la capacitat per identificar i interpretar dades numèriques.
  • 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.
  • 33 - Tenir capacitat de cerca, interpretació i transmissió d'informació.
  • 37 - Tenir capacitat per aplicar tècniques, mètodes i eines de gestió.

Continguts

El contingut bàsic de l'assignatura es resumeix en els següents punts:

1. Introducció als Recursos Humans: la gestió de persones dins del sistema empresarial.

2. Processos bàsics en la gestió de persones: anàlisi de llocs de treball.

3. Selecció de persones i gestió del talent.

4. Polítiques de formació i desenvolupament de persones.

5. Avaluació del rendiment. Sistemes de retribució.

6. Clima laboral i cultura d'empresa: Valors corporatius.

7. Estils d'adreça. Motivació i lideratge.

8. Gestió del coneixement i l'empresa 2.0.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les sessions es realitzaran mitjançant la utilització d'una metodologia activa i participativa per part de l'alumne. Els continguts conceptuals seran exposats pel professor que dinamitzarà a continuació activitats pràctiques perquè els alumnes puguin implementar els conceptes exposats. Es considera fonamental el treball en equip perquè els alumnes millorin les seves habilitats de persuasió i comunicatives

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIES
anàlisi de casos
classe magistral
classe pràctica (resolució problemes/vídeos/comentaris de text/fitxes)
estudi individual
presentació de treballs i debats
resolució de problemes a l'aula

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

El procediment de l'avaluació del curs (la nota final) es composarà de :

Nota Final= 50% Examen escrit (parcial i final) +
40% Avaluació contínua +
10% Assistència i participació classe i conferències.

Examen: La nota de l'examen està formada per la nota del parcial de la primera part (sobre 3 punts) i la nota de l'examen de la segona part (sobre 7 punts). S'han d'aprovar les dues parts perquè promedien. Si es descobreix còpia o infracció durant l'examen, la nota serà 0 en la nota final d'Examen, no només de la part en la qual estigui realitzant l'examen

La nota assistència i participació avalua la regularitat i implicació de l'alumnat en l'assignatura i en particular en les sessions amb els conferenciants (es tindran en compte en aquest apartat les respostes de les preguntes de les sessions).

En cas de suspendre l'assignatura en primera convocatòria, la nota de l'examen de recuperació tindrà un pes del 60% i la nota de l'avaluació contínua obtinguda un 40%.

Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

Dolan, S.; Valle Cabrera, R.; Jackson, S.; Schuler, R., “La gestión de los recursos humanos: cómo atraer, retener y desarrollar con éxito el capital humano en tiempos de transformación”. Madrid: McGraw-Hill, 2007

 

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA


El factor humano en la empresa. J.M. Rodríguez Porras. Deusto, 1994.
Un timón en la tormenta. A. Baguer Alcalá. Díaz de Santos. 2001.
Gestión de recursos humanos. L.R. Gómez-Mejía, D.B. Balkin y R.L. Cardy. Prentice Hall, 1997.
Las claves del talento. Cardona. Urano, 2002
A handbook of Personnel Management Practice. M. Armstrong. Kogan Page, 1996
Gobierno de personas en la empresa. P. Ferreiro y M. Alacazar. Ariel, 2002
La Dirección de Personal. L. Albert, Y. Michaud y R. Piotte. Herder, 1991.

Human Resource Management: Global Strategies for Managing A Diverse Workforce. Michael R. Carrel, Norbert F. Elbert y Robert D. Hatfield. New Yersey, 1995.
Human Resources Management, gaining a competitive strategy Aut. Noe, Hollenbeck et al. Ed.: Mc Graw Hill, 201

 

Material didàctic

      Materials
            Repensant RRHH 1repensandorrhh.pdf 
            Valoració de llocs 3valoraciondepuestos.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00