Assignatura

Direcció d'Operacions 1

  • codi 09358
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

No especificada

Professorat

Responsable

Horari d'atenció

Quan us vagi bé.  Ja sabeu on sóc.

Mail personal:             augustcasanovas@telefonica.net

Presentació

La gestió d'operacions tracte sobre la forma en que les organitzacions produeixen productes de béns i serveis (transformació de uns inputs – material, maquinaria i ma d’obra – en productes acabats). Tot el que vostè fa servir, per menjar, per seure, per vestir, per llegir,.... arriba a vostè per cortesia dels gerents d'operacions que van organitzar la seva producció. Cada llibre que vostè demana prestat de la biblioteca, cada tractament que vostè rep a l'hospital, tots els serveis que vostè espera a les botigues i tots els que assisteixen a classe a la universitat - tots els productes o serveis s'han produït.

Objectius

“Direcció de Producció” és un curs eminentment pràctic, que t’introduirà en els conceptes necessaris per entendre bé la funció de producció en la empresa.


Estudiaràs les principals eines que s’utilitzen per a la gestió de la producció, però també veuràs com treballen els diferents sistemes de producció que avui s’utilitzen arreu.

Al final del curs et trobaràs que podràs parlar amb comoditat sobre qualsevol aspecte de l’àrea de producció. No es pretén que acabis essent un especialista, però si que et moguis amb comoditat en aquesta àrea funcional de l’empresa.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 22 - Identificar la naturalesa i comportament de productors, consumidors i inversors.
  • 28 - Assolir destresa en un altre idioma i habilitat en l'ús de la terminologia i les estructures relacionades amb l'àmbit econòmico-empresarial.
  • 39 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions: emprar la informació rellevant, aplicar els mètodos adequats i situar el problema dins el conjunt d'una organització.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 57 - Adquirir aptituds que afavoreixin la comprensió lectora.
  • 60 - Assolir coneixements que afavoreixin el respecte vers altres cultures i costums.
  • 63 - Ser capaç d'analitzar comportaments empresarials i decisions en un context empresarial i valorar-los des d'un punt de vista econòmic, social i ètic.
  • 64 - Capacitat de planificació i organització del treball.
  • 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
  • 67 - Adquirir capacitat per expressar-se en altres idiomes.
  • 31 - Desenvolupar la capacitat per identificar i interpretar dades numèriques.
  • 36 - Ser capaç d'interpretar dades quantitatives i qualitatives i d'emprar eines matemàtiques i estadístiques aplicables a processos empresarials.
  • 37 - Tenir capacitat per aplicar tècniques, mètodes i eines de gestió.
  • 46 - Adquirir la capacitat d'entendre i participar en conferències o classes magistrals en un context acadèmic.
  • 51 - Desenvolupar aptituds en la presa de decisions.
  • 13 - Conèixer i comprendre la terminologia i els procesos de gestió de l'empresa.
  • 19 - Analitzar variables quantificables de l'entorn econòmic i incorporar-les en la presa de decisions.
  • 20 - Prendre decisions relatives a l'optimització de recursos mitjançant l'ús de tècniques matemàtiques.
  • 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Elaborar informes executius de pressa de decisió en entorns de processos de producció de bens i serveis.
Treball en col·laboració.

Continguts

Tema 1. Dirección de operaciones.

  • Procesos de producción según tipo de cliente/mercado.
  • Producción de bienes y servicios.
  • El entorno macro y micro de las operaciones.
  • Evolución del concepto de Operaciones.
  • El ciclo absurdo.
  • Prioridades competitivas.
  • Toma de decisiones en operaciones.
  • Decisiones clave Hard.
  • Decisiones clave Soft.
  • Tipos de procesos productivos.
  • Enfoque de operaciones.
  • Enfoque Paneuropeo y Globalización.
  • Los siete elementos clave en logística.

Tema 2. Supply Chain Management. Estrategia Logística. Cadena de Suministros.

  • El origen de la logística.
  • Logística y ventajas competitivas.
  • Logística y cadena de valor.
  • Flujos de información y de materiales.
  • Nivel de integración de la cadena logística.
  • El lead-time gap.
  • El punto de penetración de pedido.
  • Decisiones clave en la cadena de suministro.
  • Mass Customización.

Tema 3. Estrategia y gestión de compras.

  • Función de compras y aprovisionamiento.
  • Definición estrategia de compras.
  • Coste total del proceso de aprovisionamiento.
  • Evolución de la función de compras.
  • Negociación en compras.
  • La pirámide de proveedores.
  • Homologación y valoración de proveedores.
  • Outsourcing y externalización de procesos.
  • Deslocalización.
  • Proveedor único.
  • Técnicas de planificación agregada

 

 


Tema 1 DIRECCIO D'OPERACIONS
      Materials
            0101 BIBLIOGRAFIA 0101bibliografiaangles100p.pdf 
            0102 APUNTS: ESTRATEGIA D'OPERACIONS 0102estrategiaoperacionsangles13resumpbn.pdf 
            0104 Lectura: “The seven principles of supply chain management”. 0104lectsevenprinciplesangles10p.pdf 
            0105 Lectura: “Ascenso y caída de la producción en masa”.  0105lecttheriseandfallofmassproduction10p.pdf 
            0106 Lectura: “El ascenso de la producción ajustada “. 0106lecttheriseofleanproduction10p.pdf 
            0107 Lectura: “Organización en la fábrica”.  0107lectrunningthefactory10p.pdf 

Tema 2 SUPPY CHAIN MANAGEMENT. ESTRATEGIA LOGÍSTICA
      Materials
            0201 Apunts: Estrategia de la Supply Chain Management 0201logisticaintegralangles14resumpbn.pdf 
            0204 What is the Right Supply Chain for Your Product  0204whatistherightsupplychainforyourproduct-hbrmarch-april1997.pdf 
            0205 Lectura: “Soñando en una Lean Supply Chain Management”. 0205lectsonandoenunaleanscmangles10p.pdf 

Tema 3 Estrategia i gestió de compres
      Materials
            0301 Index of Purchasing and procurement strategy. 0301indicedirecciondecomprasingles.pdf 
            0302 Slites purchasing management 0302slitespurchasingmanagement.pdf 
            0303 Desarrollo temario direccion de compras ingles 0303desarrollotemariodirecciondecomprasingles.pdf 
            0304 Case: caso compras ingles 0304casocomprasingles.pdf 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Hi ha bibliografia genèrica abundant, ja clàssica, sobre l’assignatura. Juntament amb aquesta bibliografia, es presentarà material propi i específic d’aquesta assignatura. És un material dissenyat especialment per aquest curs, “fet a mida.”

Aquest material es eminentment pràctic. Hi ha molts casos pràctics, reals. Els anirem resolent a classe.

A la carpeta de "Materials" trobareu la documentació a les conferències de les sessions conceptuals.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

Aquesta assignatura representa 7.2 crèdits.

 

L'avaluació de l'assignatura es realitzarà formalment considerant els tres elements principals:
1 .- La seva assistència i participació a classe
2 .- El seu treball en grup.
3 .- Un examen final.

El pes de cada element d'avaluació serà de la manera següent:
1 .- Assistència i Participació a classe:                      20%
2 .- Activitats en grup (casos, treballs):                     30%
3 .- Examen final:                                                      50%

Serà indispensable com a mínim una assistència al 80% de les sessions.

Per a la segona convocatòria només hi ha una forma d'avaluació l'examen.

Bibliografia i recursos

ESTRATEGIA DE OPERACIONES

 

DAVIS, M.M./ AQUILANO, N.J./ CHASE, R.B. (2001)

FUNDAMENTOS DE DIRECCIÓN DE OPERACIONES.

McGrawHill Madrid, 2001 (3era edición)

 

GUNN, Thomas G. (1987)

MANUFACTURING FOR COMPETITIVE ADVANTAGE. Becoming a World Class Manufacturer.

Arthur Young International.  Ballinger Publishing Company. Harper&Row, Publishers, Inc. U.S.A., 1987.                                                                                                            ISBN 0-88730-154-1

 

**GOLDRATT, Eliyahu M. (1993)

LA META         

Ediciones Díaz de Santos, Madrid, 1993.                                                         ISBN 84-7978-0959

THE GOAL,

The North River Press,

 

HAYES, Robert H. and PISANO, Gary P. (1994)

BEYOND WORLD CLASS: THE NEW MANUFACTURING STRATEGY

HARVARD BUSINESS REVIEW, (Pags. 77-86) January-February, 1994.

 

***HAYES, Robert H. , WHEELWRIGHT, Steven C. I CLARCK, Kim B. (1988).

DYNAMIC MANUFACTURING. Creating The Learning Organization.

The Free Press. New York. U.S.A.                                                                       ISBN 0-02-914211-3

 

*HAYES, Robert H. (Harvard Univeristy) and WHEELWRIGHT, Steven C. (Stanford University) (1984).

RESTORING OUR COMPETITIVE EDGE. Competing Through Manufacturing.

John Wiley & Sons, Inc. New York. U.S.A.                                                           ISBN 0-471-05159-4

 

HILL, Terry  (1994).

MANUFACTURING STRATEGY. Text and Cases.

Irwin, Burr-Ridge, U.S.A. 1994.                                                                             ISBN 0-256-10666-5

 

SCHOMBERGER, Richard J. (1996)

WORLD CLASS MANUFACTURING. The next decade.

The Free Press. New York, U.S.A., 1996                                                         

 

                                                           PROJECT MANAGEMENT

 

DAVIDSON, Jeff,

LA GESTIÓN DE PROYECTOS,

Guías de Bolsillo Prentice Hall, 2001

    

**GOLDRATT, Eliyahu

CADENA CRÏTICA

Ediciones Díaz de Santos, Madrid, 1997.                                                         ISBN 84-7978-484-9

CRITICAL CHAIN,

The North River Press

 

**Meredith, Jack R.; Mantel, Samuel J.

PROJECT MANAGEMENT. A MANAGERIAL APPROACH

John Wiley & Sons, Inc.USA 2000 (fourth edition)

 

SERER FIGUEROA, Marcos,

GESTIÓN INTEGRADA DE PROYECTOS,

Edicions UPC 2001

 

VERZUH,

FAST FORWARD MBA IN PROJECT MANAGEMENT,

J. Wiley

   

WYSOCKI, Beck & CRANE,

EFFECTIVE PROJECT MANAGEMENT,

J. Wiley

 

PLANIFICACION

 

CLARK, Kim B. and WHEELWRIGHT, Steven C. (1993)

MANAGING NEW PRODUCT AND PROCESS DEVELOPMENT. Text and Cases.

Harvard Business School. Maxwell Mcmillan Canada, Inc. Ontario, Canadà, 1993.         

ISBN 0-02-905517-2

 

**TERSINE, Richard J. (1988)

PRINCIPLES OF INVENTORY AND MATERIALS MANAGEMENT.

Ed. Elsevier Science Publishing, Co, Inc. U.S.A., 1988                         ISBN 0-444-01162-5

 

 

 

 

JUST IN TIME – LEAN MANAGEMENT

 

**MONDEN, Yasuhiro (1996)

EL JUST IN TIME HOY EN TOYOTA.

Ediciones Deusto, S.A. Bilbao, 1996.                                                  ISBN 84-234-1442-6

(Traducción del original: Toyota production system: an integrated approach to just-in-time

Industrial Engineering and Management Press)                                     ISBN 0-89806-129-6

 

MONDEN, Yasuhiro (1987)

EL SISTEMA DE PRODUCCION DE TOYOTA.

Price Waterhouse. IESE. Barcelona, 1987.

 

**NAKAJIMA, Seiichi (1993)

TPM. MANTENIMIENTO PRODUCTIVO TOTAL.

Tecnologías de Gerencia y Producción, S.A., Madrid, 1993.                  ISBN 84-87022-10-3

 

**OSADA, Takashi. (1993)  (Nagoya, Japón)

LES 5 S. PREMIERE PRATIQUE DE LA QUALITE TOTALE.

(Traducción del título en inglés: The 5 Ss: Five Keys to a Total Quality Management).

DUNOD, Paris, 1993.                                                                          ISBN 2-10-001937-6

 

JAMES P. WOMACK / DANIEL T. JONES / DANIEL ROOS (1990)

LA MÁQUINA QUE CAMBIÓ EL MUNDO.

THE MACHINE THAT CHANGED THE WORLD

SIMON & SCHUSTER: UK Ltd.                                                 ISBN 13: 978-1-8473-7055-6

 

JAMES P. WOMACK / DANIEL T. JONES (2003)

LEAN THINKING

Free Press, New York U.S.A. 2003                                                       ISBN 0-7432-4927-5

 

JAMES P. WOMACK / DANIEL T. JONES (2007)

LEAN SOLUTIONS - SOLUCIONES LEAN

Ediciones Gestión 2000                                                                       ISBN 13: 978-84-96612-32-7

 

 

 

LOGISTICA

BALLOU, Ronald H. (1992)

BUSINESS LOGISTICS MANAGEMENT. Planning and Control.

Prentice-Hall,Inc. Englewood Cliffs, New Jersey 07632 U.S.A.               ISBN 0-13-104829-5-01

N'existeix una versió castellana: LOGISTICA EMPRESARIAL. Control y Planificación.

Diaz de Santos, Madrid 1992.                                                              ISBN 84-87189-68-7

 

**BOWERSOX, Donald J.; CLOSS David j. and HELFERICH, Omar K. (1986)

LOGISTICAL MANAGEMENT. A Systems Integration of Physical Distribution, Manufacturing, Support, and Materials Procurement.

Macmillan Publishing Company, New York U.S.A., 1986.                                  ISBN 0-02-313090-3

 

**COYLE, John J., BARDI, Edward J. and LANGLEY, C. John (1988)

THE MANAGEMENT OF BUSINESS LOGISTICS.

West Publishing Co. St. Paul, Minnesota 55164 U.S.A., 1988.               ISBN 0-314-65263-9

 

*CRISTOPHER, Martin (1994)

LOGÍSTICA Y APROVISIONAMIENTO: Cómo reducir costes, stocks y mejorar los servicios.

Ediciones Folio (Barcelona) con permiso de Pitman Publishing, London, 1994.    

ISBN 84-7583-720-4

WEELE, A.J. Van (1994)

PURCHASING MANAGEMENT. Analysis, Planning and Practice.

Chapman & Hall. London, 1994.                                                                       ISBN 0-412-46820-4

 

**CASANOVAS, August; CUATRECASAS Lluis

LOGISTICA INTEGRAL. LEAN SUPPLY CHAIN MANAGEMENT.

Profit Editorial, 2011                                                                           ISBN 978-84-15330-51-6

 

**CASANOVAS, August

ESTRATEGIA AVANZADA DE COMPRAS Y APROVISIONAMIENTO.

LEAN BUYING Y OUTSOURCING.

Profit Editorial, 2011                                                                            ISBN 978-84-92956-53-1

 


**CASANOVAS, August; CUATRECASAS Lluis

LOGISTICA EMPRESARIAL

Edicions Gestió 2000 S.A., 2003.                                                         ISBN 84-8088-947-0

 

*CASANOVAS, August; FARRAN Joan

LOGISTICA DISTRIBUTIVA en productos de Gran Consumo. Alimentación y Farmacia.

Empresa & Humanidades, 1999                                                                       ISBN 84-931241-1-7

 

 

E - LOGISTICS

 

 

AMOR, Daniel (1999)

THE E-BUSINESS (R)EVOLUTION.

Prentice Hall PTR, 1999                                                           ISBN 0-13-085123-X

 

FINGAR, Peter; KUMAR, Harsha; SHARMA Tarun (2000)

ENTERPRISE E-COMMERCE.

Meghan-Kiffer Press Tampa, 2000.                                           ISBN 0-929652-11-8

 

BAYLES, Deborah L. (2001)

E-COMMERCE LOGISTICS & FULFILLMENT

Prentice Hall PTR, 1999                                                           ISBN 0-13-030328-3

 

SMITH Rob; SPEAKER Mark; THOMPSON Mark (2000)

THE COMPLETE IDIOT’S GUIDE TO E-COMMERCE

QUE – Macmillan Computer Publishing (2000)                           ISBN 0-7897-2194-5


 

GESTIÓN DE LAS OPERACIONES

 

**CHASE, R. B., AQUILANO, N. J., JACOBS, F.R. (2001)

PRODUCTION AND OPERATIONS MANAGEMENT FOR COMPETITIVE ADVANTAGE,

McGraw-Hill Irwin, Inc., 2001

 

**CUATRECASAS, Lluis (1996)

DISEÑO DE PROCESOS DE PRODUCCION FLEXIBLE.

Productivy Press. TPG-Hoshin, S.L. Madrid, Novembre 1996.               ISBN 84-87022-25-1

 

*KRAJEWSKI, L. J. and RITZMAN, L. P.,

OPERATIONS MANAGEMENT: STRATEGY AND ANALYSIS (fifth edition),

Addison-Wesley,      1999.

 

EMPRESAS DE SERVICIOS

 

HESKETT, James L. (1994)

PUTTING THE SERVICE-PROFIT CHAIN TO WORK

Harvard Business Review, March-April (Pags. 164-174), 1994.

 

*HESKETT, James L., SASSER, JR., W.Earl, HART, Christipher W.L. (1990)

SERVICE BREAKTHROUGHS. CHANGING THE RULES OF THE GAME.

The Free Press. New York, U.S.A. 1990.                                                          ISBN 0-02-914675-5

Publicado en español por Díaz de Santos con el título Cambios Creativos en Servicios.

    

HESKETT, J. L, SASSER, W. E., SCHLESSINGER, L. A. ,

THE SERVICE PROFIT CHAIN,

Free Press, New York, U.S.A 1997.

 

 

 

Webs de interés
            

1 Instituto Lean Management           http://www.institutolean.org/

 

2 Production and Operations Management Society http://www.poms.org  

 

3 Institute for Operations Research http://www.informs.org/ 

4 Portal Operations Management http://members.tripod.co.uk/tomi/index.html 

5 EFQM http://www.efqm.org/ 

6 Goldratt Institute http://www.goldratt.com 

7 Demo ERP Navision http://www.microsoft.com/dynamics/en/us/products/nav-demos.aspx 

 

Material didàctic

      Materials
            0002 Reading books. 0002operationsmanagementi-readingbooks.pdf 
            0003 Personal work on cases, and group work. 0003operationsmanagementi-calendarofsessionsofthecourse..pdf 
            0004 Calendar of sessions of the course. 0004calendariouicdirecciodeproduccioi2012-201313.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00