Assignatura

Màrqueting 1

  • codi 09359
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Responsable

Dr. José Victor Juan Carlos Antonio KÜPPERS - kuppers@uic.es
Dra. Burçin GÜÇLÜ - bguclu@uic.es

Horari d'atenció

Es pot sol.licitar consultes a professor sempre que l'alumne ho desitgi 24h 365 dies l'any.

Presentació

En l'actualitat, el coneixement del mercat, de la competència i del client resulta imprescindible per garantir l'èxit sostenible de l'empresa en un entorn essencialment competitiu. Això provoca que l'àmbit d'aplicació del màrqueting no només és cada vegada més gran, sinó que està adquirint més rellevància, impregnant tota l'acció de la empresa.Pero el màrqueting no només és important per ser un conjunt d'instruments per realitzar una important activitat en el si de l'empresa, l'activitat comercial. Sinó que també el màrqueting és una cultura de gestió a desenvolupar en l'empresa i fins i tot en organitzacions no lucratives, com es recull en el propi programa de la asignatura.Por tot això, és de vital importància, dins d'una formació global i personalitzada, que l'alumne es formi i conegui tot el necessari per desenvolupar en l'àmbit comercial, en competència professional, les activitats comercials i de màrqueting.

 

Requisits previs

capacitat d' anàlisi

sentit del humor

Objectius

 Els objectius de l'assignatura són diversos. El primer i fonamental és que l'alumne adquireixi els coneixements bàsics que s'utilitzen en el desenvolupament de l'activitat comercial a les empreses i organitzacions sense ànim de lucre.

Dins d'aquest objectiu, es pretén exposar l'alumne els elements fonamentals de l'acció comercial de l'empresa i les seves relacions entre aquests elements en un tot empresarial. A més, es pretén analitzar els efectes de les accions comercials a l'empresa, en els clients i consumidors, en els subministradors, en altres empreses i en la societat en general.

En segon lloc, un altre objectiu no menys important és contribuir, juntament amb la resta d'assignatures, al desenvolupament de les capacitats de l'alumnat per a l'activitat professional.

D'aquesta manera, es pretén que l'alumne, mitjançant l'anàlisi de situacions reals, adquireixi les capacitats necessàries per analitzar la realitat amb rigor, per preparar informes de les anàlisis realitzades, per sintetitzar els resultats i conclusions més importants, i ser capaç de fer participi als altres de les mateixes, motivant al seu equip de treball.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.
  • 34 - Desenvolupar la capacitat de preveure situacions i avançar-se als esdeveniments, i de reconèixer i interpretar la situació econòmica en un context determinat.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 51 - Desenvolupar aptituds en la presa de decisions.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 61 - Desenvolupar habilitats per tal de facilitar l'adaptació a noves situacions.
  • 62 - Adquirir mecanismes que facilitin l'adopció de compromisos de caràcter ètic.
  • 63 - Ser capaç d'analitzar comportaments empresarials i decisions en un context empresarial i valorar-los des d'un punt de vista econòmic, social i ètic.
  • 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 25 - Conèixer la funció comercial dins l'empresa i ser capaç d'entendre'n els objectius.
  • 26 - Ser capaç d'entendre i utilitzar els conceptes bàsics de màrqueting i les principals polítiques de l'àrea, i de comprendre l'entorn comercial en el qual operen les empreses.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Comprendre la gestió de l'àrea comercial i de màrqueting d'una empresa

 

Continguts

1. La gestió del canvi.

Canvis en els mercats
Canvis en els productes
Canvis en el consumidor
Canvis en la distribució

2. La importància dels factors actitudinals.

L'actitud com a factor diferencial
Gestió d'actituds
Autoconeixement
Automotivació
Proactivitat
Optimisme

3. Introducció i conceptes bàsics.

L'entorn comercial actual.
Què és el màrqueting?
Conceptes bàsics de màrqueting
Concepte i tasques de la direcció comercial
Organigrama comercial

4. El mercat i l'entorn.

Concepte i límits del mercat
Classificació dels mercats
L'estructura del consum / demanda
Les institucions comercials
La competència
La direcció de l'entorn

5. La demanda.

L'anàlisi de la demanda i la presa de decisions comercials
Factors determinants de la demanda. L'elasticitat
Enfocaments i mètodes d'anàlisi i previsió de la demanda
Models de demanda

6. Segmentació del mercat.

Concepte i fins de la segmentació
Utilitat i requeriments de la segmentació
Criteris de segmentació
Mètodes i tècniques de segmentació
Estratègies de segmentació

7. Comportament del consumidor.

Les necessitats dels consumidors
Processos de decisió de compra
Comportament de compra de les organitzacions

8. La informació comercial i la investigació comercial.

Concepte d'informació comercial
Concepte d'investigació comercial
Aplicacions de la investigació comercial
Fases de la investigació comercial
Disseny de la investigació comercial
Mètodes i tècniques d'anàlisi de dades

9. La Ecucación de Valor.

Concepte d'Educació de Valor
Estratègies per millorar l'Equació de Valor

10. Política de producte.

Concepte, fins i funcions del producte
Classificació dels productes
Diferenciació del producte.
Identificació del producte: marca, model i envàs
Imatge i posicionament de productes i marques
Disseny i desenvolupament del producte
Planificació de nous productes
Procés de difusió i adopció del producte
El cicle de vida del producte i estratègies comercials

11. Política de preu.

Concepte i importància del preu
Condicionants en la fixació dels preus
Procediments de fixació de preus
Estratègies de preus

 

 

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 L'assignatura es desenvolupa utilitzant les següents metodologies:

Exposicions del professor.
Debat i intercanvi d'opinions.
Estudi i discussió de casos pràctics.
Pel · lícules de vídeo.
Treballs individuals i en grup.

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

  • 20% exámen parcial
  • 40% examen final
  • 50% dos trabajos
Para poder presentarse al examen final es necesarios que el alumno:
  • Trabajar libro "El efecto actitud", de Victor Kúppers y entregarlo el día del examen final.
  • Trabajar libro "Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva", de Stephen Covey y entregarlo el día del examen final.
  • Entregar los experimentos mensuales.

 

Bibliografia i recursos

 

  • "Marketing", Kotler, Armstrong.
  • 'Marketing. Conceptos y estrategias'. Miguel Santesmases Mestre.
  • "El efecto actitud". Victor Küppers.

 

Material didàctic

      Materials
            Case Study Starbucks casestudy2starbucks.doc 
            caso fonseca casofonsecaa.doc 
            caso palmer casobobpalmera-ventas.doc 
            comportamiento consumidor 4_comportamientoconsumidor1.pdf 
            concepto de marketing 1_conceptomarketing.pdf 
            disc cuestionariodiscreducido.doc 
            Domino´s Pizza trendanalysisdonatos_new_pizza.pdf 
            función comercial 1-1funcioncomercialydemarketing.pdf 
            Harley Davidson BRING TO CLASS harleydavidson.tif 
            Harley Davidson BRING TO CLASS harleydavidson.tif 
            investigación comercial 3_investigacioncomercial.pdf 
            Marketing Environment 1.themarketingenvironment.ppt 
            mercado y entorno 2_mercadoyentorno.pdf 
            Not-So-Pretty Syllabus outlineforclassesuicmarketingmanagement.doc 
            política de producto 5_politica_producto_1y2.pdf 
            Pretty Syllabus Marketing 1 lmcsyllabusuicmkt.management.doc 
            Robin Hood´s Web Site designingawebsite4robinhood.doc 
            Robin Hood The Story scan0003robinhood1.gif 
            Robin Hood The Story pg. 2 scan0004robinhood2.gif 
            SIDER Analysis sideranalysis.doc 
            Slides Ch. 1 What is Marketing? 1.whatismarketing-sider.pptm 
            Slides Ch. 2 Sustainable Marketing 2.ch.2sustainablemarketing.pptm 
            Strategic Marketing 3.ch.3strategicplanning.pptm 
      Webs d'interès
            Burger King http://http://www.youtube.com/watch?v=K0KjqQZquys 
            Fearless Cottage http://http://fearlessrevolution.com/ 
            The Art of Choosing, Sheena Iyengar http://http://www.ted.com/talks/lang/eng/sheena_iyengar_on_the_art_of_choosing.html 
            The Story of Stuff, Annie Leonard http://storyofstuff.com 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00