Assignatura

Màrqueting 1

  • codi 09359
  • curs 3
  • període Semestre 2 Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Responsable

Lc. David ZUAZUA - dzuazua@uic.es
Lc. Francisco Javier CATALÀ - fcatala@uic.es

Horari d'atenció

Es poden sol·licitar consultes al professor sempre que l’alumne vulgui i ho demani per correu electrònic.

  • Adreça electrònica: dzuazua@uic.es

Presentació

En l’actualitat, el coneixement del mercat, de la competència, del client i del teu propi producte i empresa és imprescindible per garantir l’èxit sostenible de l’empresa en un entorn essencialment competitiu. Això provoca que l’àmbit d’aplicació del màrqueting no només sigui cada vegada més gran, sinó que estigui adquirint més rellevància i impregni tota l’acció de l’empresa. Si li sumem el fet que el món digital està adquirint cada vegada més importància, la gestió del màrqueting es fa essencial, ja que les grans decisions empresarials passen per la direcció de màrqueting.

Per tot això, és de vital importància, dins d’una formació global i personalitzada, que l’alumne es formi i conegui tot el que cal per desenvolupar les activitats de màrqueting en una empresa.

Requisits previs

Capacitat d’anàlisi i autoaprenentatge.

Habilitats de comunicació.

Ganes d’aprendre i gaudir de la diversitat del màrqueting.

Objectius

Els objectius d’aquesta assignatura són:

  • Adquirir els coneixements dels conceptes bàsics i fonamentals del màrqueting.
  • Conèixer els diferents àmbits de desenvolupament d’un departament de màrqueting, amb especial interès a les accions pràctiques per poder estar preparats per al primer lloc de treball si aquest està relacionat amb el màrqueting o, si és d’algun altre departament, per poder-ne comprendre els problemes.
  • Conèixer els diferents factors interns i extres per a la presa de decisions del departament.
  • Preparar-se per la cerca del primer lloc de feina, si està relacionat amb el màrqueting.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.
  • 34 - Desenvolupar la capacitat de preveure situacions i avançar-se als esdeveniments, i de reconèixer i interpretar la situació econòmica en un context determinat.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 51 - Desenvolupar aptituds en la presa de decisions.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 61 - Desenvolupar habilitats per tal de facilitar l'adaptació a noves situacions.
  • 62 - Adquirir mecanismes que facilitin l'adopció de compromisos de caràcter ètic.
  • 63 - Ser capaç d'analitzar comportaments empresarials i decisions en un context empresarial i valorar-los des d'un punt de vista econòmic, social i ètic.
  • 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 25 - Conèixer la funció comercial dins l'empresa i ser capaç d'entendre'n els objectius.
  • 26 - Ser capaç d'entendre i utilitzar els conceptes bàsics de màrqueting i les principals polítiques de l'àrea, i de comprendre l'entorn comercial en el qual operen les empreses.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Comprendre la gestió de l’àrea de màrqueting d’una empresa.

Continguts

1. Introducció al màrqueting

  • Què és el màrqueting?
  • Objectius.
  • Conceptes bàsics del màrqueting.
  • Departament de màrqueting per si mateix, a l’empresa i respecte altres departaments.
  • El món en línia al màrqueting.

2. Pla de màrqueting

  • Per què, com, per a què, per a qui…?
  • Estructura.

 3. Anàlisi interna

  • Empresa. Tipus i estils.
  • Anàlisi portafolis: Boston consulting model.
  • DAFO.

 4. Anàlisi externa

  • El mercat i el seu entorn. Sectors.
  • Competència.
  • Anàlisi de la competència.
  • En línia.

 5. Màrqueting estratègic

  • Segmentació dels clients, canal. Target.
  • Usuari final: conèixer i segmentar el procés de compra.
  • Investigació de mercat.

 MÀRQUETING MIX

6. Producte i serveis

  • Objectius
  • Posicionament.
  • Valor, diferenciació.
  • Disseny, packaging.
  • Classificació.
  • Planificació de nous productes, innovació, etc.

 7. Preu

  • Objectius.
  • Concepte i importància del preu.
  • Estratègia i estructura de preus i marges.
  • Anàlisi de la competència de preus.
  • Afectació de la venda en línia al preu.

 8.1. Placement. Distribució

  • Objectius.
  • Anàlisi dels diferents tipus de canals.
  • Canals tradicionals i en línia.

 8.2. Trade Marketing

  • L’art de ser atractiu al punt de venta.
  • Visual merchandising.

 9.1. Promoció. Comunicació

  • Objectius.
  • Diferents tipus de comunicació.
  • Procés creatiu.

 9.2. Comunicació digital

  • Xarxes socials.
  • Publicitat digital (Google, Facebook...).
  • SEO/SEM, retargeting, etc.

 9.3. Comunicació fora de línia

  • Anàlisi dels diferents tipus i enfocaments
    • Premsa, ràdio, televisió, màrqueting directe, RP, etc.
    • Sponsoring, publicitat, RP, celebrities, etc.

 10. Formacions de presentacions per parlar en públic

  • Preparació, assajos, exposició.

 11. Esdeveniments, màrqueting de Guerrilla

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 L’assignatura es desenvolupa fent servir les metodologies següents:

  • Exposicions del professor.
  • Debat i intercanvi d’opinions.
  • Estudi i discussió de casos pràctics.
  • Material audiovisual.
  • Treball en grup.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • 25% examen final 15 Enero  (mínimo 4 para pasar asignatura)
  • 15% examen parcial 15 Nov
  • 40% Trabajo y presentación.

                 El Trabajo consistirá en crear un producto o sucedáneo de una empresa existente, en grupos de 4.

  • 20% participación activa y actitud en clase. 

Bibliografia i recursos

  • "Marketing", Kotler, Armstrong.
  • 'Marketing. Conceptos y estrategias'. Miguel Santesmases Mestre.
  • "El efecto actitud". Víctor Küppers.
  • “Los secretos de las presentaciones de Steve Jobs” Carmine Gallo  Editorial McGraw-Hill

Blogs :            

  • Marketing news ;
  • Puromarketing ;
  • Marketing Directo
  • Reason Why ;
  • Socialancer
  • Trecebits
  • vilmanunez  

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 15/01/2019 08:00h a302
  • E1 15/01/2019 08:00h b502
  • E2 18/06/2019 12:00h b502
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00