Assignatura

Direcció de Fotografia

  • codi 09491
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus op
  • credits 3

Mòdul: Creació cinematogràfica

Matèria: Direcció de fotografia

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup A
 Sem.2  DV 08:00 10:00 a504

Professorat

Presentació

Em dic Eduard Navarro Moncusí i sóc Director de Fotografia.

Després de 3 anys d'estudis a la Facultat de Dret (UB), vaig decidir canviar de carrera (gràcies a l'aparició de l'ESCAC) i així poder realitzar-me la que és la meva veritable vocació, el cinema.

Finalitzats els meus estudis el 1999, vaig entrar ràpidament en el mercat laboral per la via del cinema publicitari. Des de llavors he anat compaginant els rodatges professionals (i vocacionals - curtmetratges) amb l'ensenyament.

http://www.imdb.com/name/nm0622861/

Objectius

El principal objectiu de l'assignatura serà l'adquisició dels coneixements mínims necessaris per afrontar el treball fotogràfic d'un producte audiovisual de ficció.

Aquests coneixements abastaran les tres fases bàsiques d'un producte audiovisual de ficció (preproducció, producció -rodatge en si mateix- i postproducció).

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

1.Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables

2.Capacitat de comprensió, acceptació de crítiques i correcció d'errors

3.Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics

4.Capacitat per treballar en equip i autònomament

5.Capacitat per organitzar temps i espai

6.Capacitat per desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat

7.Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual

8.Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció

9.Capacitat per objectivar, quantificar i interpretar (dades, estadístiques, empíria ...)

10.Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes

11.Capacitat per generar debat i reflexió

12.Capacitat per complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i materials

13.Capacitat per crear comunicació oral i escrita

14.Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies

16.Capacitat de maneig, anàlisi i reflexió dels continguts

19.Capacitat de documentació informativa

20.Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic

21.Coneixement i domini de la cultura digital

24.Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini

25.Capacitat per potenciar al màxim el desenvolupament creatiu

26.Capacitat per desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes

27.Capacitat d'adaptació als diferents públics i mercats audiovisuals

29.Capacitat de pressupostar projectes de diferents magnituds

30.Capacitat d'estudi de la viabilitat d'un producte audiovisual

32.Capacitat d'afrontar projectes audiovisuals i cinematogràfics en totes les seves fases (preproducció, rodatge, postproducció, distribució)

33.Capacitat per crear i dirigir

34.Capacitat per conèixer i respectar els diferents rols de l'equip artístic i tècnic

35.Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de la indústria audiovisual

38.Capacitat per entendre i aplicar l'estructura del sistema audiovisual

42.Capacitat per distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics

44.Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals

45.Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual

46.Capacitat per dominar els recursos de la imatge (fotografia, il.luminació ...) 47.Capacitat de conèixer i executar eines de retoc digital (etalonatge)

50.Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs

52.Capacitat d'aplicar els coneixements i tècniques audiovisuals amb fins comercials en qualsevol de les seves formes

54.Capacitat de fer servir amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

El resultat buscat serà l'adquisició dels coneixements i criteris mínims per obtenir una base sobre la qual es sustenti l'inici del desenvolupament de les tasques professionals pròpies d'un director de Fotografia.

Continguts

1. Presentació del temari
L'ull humà / fotografia / cinema

Fonaments de la càmera
Velocitat / obturador
T / stop
EV / exposició


2. Fonaments de l'òptica A
Focals
Tipus d'òptiques (Fixes vs Zooms)

Hiperfocal
El diafragma. (Geomètric - pràctic)
Enfocament Cercle de confusió / Profunditat de camp
Definició / nitidesa
Aberracions: esfèriques, cromàtiques, etc.

3. El llenguatge de les òptiques

Les òptiques i l'enquadrament
Perspectiva de les òptiques
Compressió de l'espai
Manipulació de la perspectiva
Focus selectiu

Control de la imatge A
La relació d'aspecte
Formats de pantalla

Control de la imatge B
Filtració
Velocitat
Borrositat a baixa velocitat
Angle d'obturació
Lapse de temps

Control de la imatge C
Alçada de les òptiques
Inclinació
Moviment de càmera

4. Exposició
La llum com a energia
F / stop
Exposició, ISO i relacions d'il · luminació
Velocitats de l'ISO
Determinar l'exposició
Les eines (Fotòmetres / incident / reflectida)
Exposició i la càmera

5. El sistema de zones
L'escala de grisos
Per què 18%?
Col · locació i caiguda

6. Les eines d'il · luminació
Tipus de projectors disponibles al mercat
HMI, tungstè, fluorescents corregits ....

Exposició i relacions d'il · luminació
Distància de la font d'il · luminació
Llei del quadrat invers i llei del cosinus
Aplicacions informàtiques d'ajuda

7. Teoria del color
Percepció del color
La teoria tristimulus
L'efecte Purkinje i pel · lícula de llum de lluna
Llum i color

8. La roda del color
Complementari
L'espai de color en el cinema i el vídeo
Transparència i reflexió
Barreja del color

Control del color
Temperatura de color (Conversió, balanç, correcció)
Mesuradors de color
Mireds / filtres
Balanç del color de la pel · lícula

 

 

El balanç de la llum
CTO / CTB
De tungstè a llum de dia
Il · luminació fluorescent

9. Harmonies de color & la interacció del color
Interacció del color i fenomen visual
Imatge fantasma
Les lleis de contrast simultani

Models de color
El model de color RGB (CMY)
Colors additius
Colors substractius
RGB / CMY(K) / El model hsb / HLS

10. Vídeo i alta definició
Bases del vídeo
El senyal de vídeo
Calibrar un monitor a color
El monitor de forma d'ona i el vectroscopio
Temperatura de color
Rodar en vídeo d'alta definició
10 coses a recordar quan es roda amb alta definició

11. Elecció: Cinema o vídeo (cel · luloide vs HD / Cinema Digital)
Pros i contres de cada suport. Elements a tenir en compte per triar el més adequat segons els requisits del projecte i el flux de treball.

CINEMA (65mm, 35mm, S16mm, S8mm)
Arriflex, Panavisión, Aaton, Bolex ...

CINEMA DIGITAL (ALEXA, EPIC, Redon, D21, VIPER, GENESIS)

VIDEO (aspectes pràctics)
Tipus de senyal de vídeo (PAL vs NTSC)
Formats de vídeo. SD / HD
Components / compost
Processos de càmera bàsics
Codis de temps
Barres de color / ajustaments / MFO / VCT
Menús comuns
Formats. 4:3 / 16:9 / Scope (2.35:1)
Kinescopado


12. Treball en el decorat
Responsabilitats del primer operador (Dir Foto)
Relacions amb el director
Relacions amb l'Auxiliar de Direcció
Reunions amb el director (12 temes a tractar)
Lectura fotogràfica del guió / Planificació del mateix
Reunions amb la resta de caps d'equip (temes a tractar)

13. Localitzacions
Factors a tenir en compte a l'hora de fer l'elecció
Fotos descriptives
Fotos d'exposició / Leike / diapos / digital (kodak look manager)
Material necessari per localitzar
Plantes de les localitzacions
Estudi de la localització
Material a utilitzar (eines / software)
Col · locació de la càmera (implicacions narratives de l'elecció de la posició i de l'òptica)
high key / low key
racord de llum / eixos de llum / claus de la continuïtat lumínica
moviments de càmera i la seva il · luminació
(Il · luminació d'escenaris complets)

14. Relació entre fotografia i els altres departaments.
So
Direcció artística
Vestuari
Maquillatge

 L'Equip de càmera
Operador de càmera
Ajudant de càmera
Auxiliar de càmera
Elèctrics
Maquinistes
Altres Unitats

15. Pel · lícula / laboratori / Digital
Negatiu de color i BN
Colors additius vs substractius
Imatge latent
Procés químic
Revelat (copió, Etalonatge, Còpies definitives)
Telecine (SD vs HD)
D.I. (Digital Intermediate)
Sensitometria / Densitometria

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Es valoraran tant els aspectes personals com els coneixements adquirits; donant especial importància a la capacitat de treball en equip.

Sota aquests termes s'avaluarà:

-Puntualitat (lligada a l'assistència): 15% de la nota final

-Actitud (iniciativa / participació): 15% de la nota final

-Treball pràctic individual: 20% de la nota final

-Treball pràctic en grup: 20% de la nota final

-Examen final: 30% de la nota final


-En cas de suspendre (o no presentar-se) la 1a concocatoria, s'haurà de fer un treball pràctic per a la 2a. Un storyboard fotogràfic de, almenys, 30 imatges.

Bibliografia i recursos

-BLAIN BROWN. Cinematografía teoría y práctica

      Barcelona  · EDICIONES OMEGA. 2008

-PAUL WHEELER. Cinematografía en Alta definición

     Barcelona  · EDICIONES OMEGA. 2008

-ARIJON, D. Gramática del lenguaje audiovisual.

Escuela de cine y video de Andoain. 1988

 

 

-RAIMUNDO SOUTO, H.R. Manual del cámara de cine y video.

Madrid, Cátedra. 1997

 

 

-THOMPSON, R. El lenguaje del plano.

Madrid. IORTV.2002

 

 

-VILLAIN, D. El encuadre cinematográfico.

BCN, Paidós Comunicación.1997

 

 

-WARD, P. Composición de la imagen en cine y televisión.

Madrid. IORTV. 1997

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 24/05/2012 08:00h b602
  • R1 07/06/2012 10:00h
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00