Anàlisi i Crítica Televisiva
Mòdul: Televisió i ràdio
Matèria: Anàlisi i crítica televisiva
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
|
Responsable
La televisió ha patit una accelerada evolució en els darrers anys, evolució que té fonaments tant econòmics (la concurrència de nous operadors, la integració i internacionalització de les empreses de comunicació: els conglomerats multimèdia) com tecnològics (la multiplicació de canals-TDT en obert i també cable i satèl·lit-, la convergència-i la competència-amb Internet). La substitució de la programació per un "flux planificat" de incessants autorreferencias (els "promos" entre d'altres fenòmens), el sincretisme creixent dels gèneres i de les funcions comunicatives (el magazine, els reality-shows, els documents games, els documents drames ...), les estratègies de programació en la pugna per les audiències, el paper dels anunciants en la configuració de la reixeta, etc. determinen un panorama nou.
D'altra banda la televisió segueix sent, com ho va ser sens dubte en l'últim terç del segle XX, el mitjà de comunicació de masses més influent, aquell que aplega públics més nombrosos, aquell que proveeix fins i tot el topic de les converses entre persones, el vehicle de socialització més poderós. Això comporta riscos que només el coneixement del medi pot conjurar.
El curs es proposa analitzar i jutjar amb fonament la televisió actual a la cruïlla entre la seva condició d'empresa, de tecnologia i de forma cultural de consum massiu. En ell es complementen les perspectives acadèmiques i les professionals (tant d'editors i realitzadors de TV com de crítics de TV). A les classes es projectaran enregistraments televisius a tall d'exemple i d'objecte d'anàlisi: informatius, documentals, sèries de televisió, reality-shows, videoclips, etc.
S'aplicarà la normativa ortogràfica de la Facultat en tots els escrits de l'assignatura.
· Evidenciar i analitzar determinades claus del món de la comunicació.
· Analitzar la comunicació de masses televisiva des del punt de vista de l'emissor, mensajecontenidos, mitjà, receptor-audiència, efectes, etc.
· Desenvolupar la consciència crítica dels subjectes respecte a la creixent influència dels mitjans de comunicació i les seves noves tecnologies en la societat actual.
· Desenvolupar capacitats i habilitats solvents en la crítica televisiva escrita.
· Evidenciar i analitzar determinades claus del món de la comunicació.
· Analitzar la comunicació de masses des del punt de vista de l'emissor, mensajecontenidos, mitjà, receptor-audiència, efectes, etc.
· Desenvolupar la consciència crítica dels subjectes respecte a la creixent influència dels mitjans de comunicació i les seves noves tecnologies en la societat actual.
· Desenvolupar propostes d'intervenció didàctica en els camps de referència (Educació Social i Educació Primària).
L'alumne haurà adquirit un criteri televisiu i haurà après a realitzar crítiques dels diversos gèneres televisius,
· Classes magistrals en les quals s'exposaran continguts bàsics sobre la televisió i l'anàlisi dels seus continguts.
· 2 meeting points a càrrec del professor Òscar Montferrer els dijous 3 i 10 de novembre.
· 8 tallers en què l'alumne desenvoluparà competències en la pràctica de la crítica televisiva.
· 3 seminaris sobre el infotainment, el share i la teleporqueria.
· Es valorarà l'assistència, la participació i la bona actitud mostrades al llarg del curs.
· L'assistència serà com a mínim del 80%
· Les pràctiques (crítiques) representaran un 60% de la nota global.
· L'examen representarà un 40% de la nota global de l'assignatura i estarà compost per:
1 pregunta sobre qualsevol contingut o tema tractat a classe.
1 pregunta sobre un contingut tractat en les sessions d'Òscar Montferrer.
1 crítica sobre un programa de televisió que hàgim tractat a classe.
Bibliografía obligatoria
E. PUJADAS (2011). La televisión de calidad: contenidos y debates. Universitat de Valencia, Server de publicacions. Valencia.
Bibliografía general
J. CARRIÓN (2011). Teleshakespeare. Errata Naturae. Madrid.
J. FERRES (1994). Televisión y educación. Paidós. Barcelona.
D. B.-R. FLEUR (1993). Teorías de la comunicación de masas. Paidós. Barcelona.
C. LACALLE (2001). El espectador televisivo. Los programas de entretenimiento. Gedisa. Barcelona.
F. MARTEL (2011). Cultura mainstream. Como nacen los fenómenos de masas. Taurus. Madrid.
A. M. MATTELART (1997). Historia de la teorías de la comunicación. Paidós.
Barcelona.
M. d. MORAGAS (1990). Teorías de la comunicación. G. Gili. Barcelona.
G. SARTORI (1998). Homo videns. La sociedada teledirigida. Taurus. Madrid.
H. SCHILLER (1987). Manipuladores de cerebros. Gedisa. Barcelona.
M. WOLF (1994). Los efectos sociales de los media. Paidós. Barcelona.
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: