Assignatura

Realització Televisiva

  • codi 09495
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus op
  • credits 4

Mòdul: Televisió i ràdio

Matèria: Realització televisiva

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà,

Professorat

Responsable

Gd. Alberto PALAU - apalau@uic.es

Horari d'atenció

L'horari d'atenció es parlarà amb l'alumnat durant la primera sessió. 

Es recomana contactar per mail amb el professor per qualsevol consulta.

Presentació

Realització Televisiva és una assignatura de 4 crèdits ECTS que s'imparteix durant el segon semestre del tercer curs, que pretén obrir horitzons i dimensionar les possibilitats reals que ofereix la professió més enllà de la realització de programes en plató.

 

Requisits previs

Es requereixen coneixements bàsics de gravació i edició audiovisual.

Objectius

Donar a conèixer, analitzar, descompondre i examinar al detall totes i cadascuna de les etapes, necessitats i processos que s'amaguen darrere de la TV en Directe a partir d'exemples pràctics i reals de la Realització de Grans Produccions de TV en l'actualitat.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 27 - Capacitat d'adaptació als diferents públics i mercats audiovisuals
  • 28 - Coneixement i domini dels principals conceptes econòmics
  • 29 - Capacitat de pressupostar projectes de diferents magnituds
  • 35 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de la indústria audiovisual
  • 36 - Capacitat per crear, dirigir i gestionar empreses audiovisuals
  • 40 - Capacitat per defensar i respectar l'autoria i propietat intel•lectual
  • 41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
  • 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
  • 43 - Capacitat per crear guions cinematogràfics, televisius i radiofònics segons les exigències del gènere
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
  • 46 - Capacitat per dominar els recursos de la imatge (fotografia, il·luminació…) i el so
  • 47 - Capacitat de conèixer i executar eines de retoc digital, efectes especials, disseny i grafisme en postproducció
  • 48 - Coneixement i domini de les tècniques de realització i muntatge
  • 49 - Capacitat per escriure amb fluïdesa textos, escaletes o guions
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Els alumnes, després de cursar l'assignatura, podran demostrar els següents resultats d'aprenentatge:
  • Dominaran les tècniques de realització televisiva.
  • Podran establir criteris de realització en els gèneres televisius més actuals.
  • Seran capaces d'organitzar i coordinar tota la logística que requereix qualsevol producció audiovisual. Aplicaran criteri en les diferents decisions dins dels processos televisius.
  • Manejaran amb soltesa les càmeres i altres equips propis de la realització.
  • Seran capaços de realitzar informes, que analitzin els diferents elements que componen qualsevol programa de televisió.
  • Perfeccionaran el llenguatge audiovisual.
  • Utilitzaran amb coherència les possibilitats creatives de la imatge com a element narratiu.
  • Adquiriran consciència de la importància dels recursos visuals en els diferents missatges comunicatius.
  • Partint de la base que el documental no és simplement informació sobre la realitat sinó que posseeix una forta dimensió artística i de sensibilització social, amb el documental posseiran una eina per expressar les seves inquietuds i propostes, fruit d'una anàlisi rigorosa a l'una que personal de un aspecte de la realitat.

Continguts

1.- CONCEPTOS BÁSICOS DEL LENGUAJE AUDIOVISUAL APLICADO A LA REALIZACIÓN EN DIRECTO. Los principios y las reglas básicas.

2.- CARACTERÍSTICAS ESPECÍFICAS DEL REALIZADOR MULTICÁMARA DE DIRECTO: Diferentes perfiles de realizador. La especialización.

3.- PROCESOS Y ETAPAS DE LA REALIZACIÓN EN DIRECTO: Desde la IDEA/ENCARGO hasta el día de la Realización en Directo. El Plan de cámaras y el Plan de Producción.

4.- ANÁLISIS Y ESTUDIO A PARTIR DE PLANES DE PRODUCCIÓN REALES.

5.- DIFERENTES DISEÑOS DE PRODUCCIÓN SEGÚN LA CARACTERÍSTICA DEL EVENTO A REALIZAR.

6.- DE LA CHAMPIONS LEAGUE A LA ÓPERA: El deporte como ejemplo de la realización multicámara en Directo (SIN ENSAYOS) y La ópera como ejemplo de la realización multicámara (minuciosamente ENSAYADA).

7.- EL DEPORTE COMO BANCO DE PRUEBAS DE LAS NUEVAS TECNOLOGÍAS.

8.- NECESIDAES DE REALIZACIÓN SEGÚN LA ENVERGADURA DEL EVENTO A PRODUCIR.

9.- MEDIOS TÉCNICOS Y HUMANOS PARA UNA RETRANSMISIÓN EN DIRECTO. El Productor, el Responsable Técnico y el Realizador como ejes vertebrales de una producción en Directo.

10.- LA PUESTA EN ESCENA y LA “PUESTA EN PANTALLA”: Las grandes diferencias entre un programa grabado y una producción en Directo.

11.- La UNIDAD MÓVIL: El Control de Realización “in situ”. Diferentes configuraciones según el evento a Realizar.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura s'impartirà amb un principi bàsic: L'estudi i anàlisi de casos reals. De realitzacions que es duen a terme en l'actualitat. La idea és que una vegada presentada la documentació, el Pla de Treball i el Pla de Producció objecte a analitzar, esmicolar fins a l'últim detall de cadascun dels passos.
A partir de realitzacions Multicámara en Directe de grans formats de l'Esport, Espectacles Musicals o Programes Infamatius, els alumnes aniran descobrint el procés des del seu inici fins a la jornada clau en què es duu a terme la Realització en Directe.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La manera d'avaluar serà el resultat de la ponderació entre l'interès i la pro-activitat individual de cada alumne i un treball final d'assignatura consistent a elaborar un Pla de Càmeres i de Producció d'un esdeveniment a Realitzar en Directe i de lliure elecció.

 

Bibliografia i recursos

TELEVISION, REALIZACION Y LENGUAJE AUDIOVISUAL (José María Castillo) Ediciones IORTV

REALIZACION DE DEPORTES EN TV (Antonio J.Benitez) Ediciones IORTV

REALIZACION Y PRODUCCION EN TV (Gerald Millerson) Edicion 2001 IORTV

MANUAL DE OPERACIONES DE TELEVISION (Robert Oringel) IORTV

TECNOLOGIA BASICA PARA TV (Robert L. Harwing) IORTV

HDTV LA TV EN ALTA DEFINICION (Emilio Pareja Carrascal) Unidad Didáctica IORTV

CEBRIÁN HERREROS, M. Diccionario de radio y televisión. (Editorial Alhambra, Madrid, 1981)

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00