Assignatura

Gestió dels Processos

  • codi 09542
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 17

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat

Responsable

Dr. Boi RUIZ - boi.ruiz@uic.es

Horari d'atenció

Cita prèvia a concretar per email: Dr. Boi Ruiz boi.ruiz@uic.es

Presentació

La complexitat i la sofisticació de la gestió de centres requereixen una formació superior per aconseguir l'excel ·lència.

 

El Màster en Gestió Sanitària de la UIC pretén reforçar amb una formació universitària aquelles competències que el metge o altres professionals relacionats amb la salut, no ha rebut durant els estudis de la seva llicenciatura o diplomatura, important coneixement d'altres disciplines: com economia, sociologia, dret, enginyeria, biologia, ...

 

L'objectiu final del programa és aportar eines teòriques i metodològiques per a la gestió en un entorn canviant i complex, per contribuir en la millora de l'atenció i qualitat dels serveis de salut.

El pla d'estudis d'aquesta titulació està dissenyat de manera que pugui ser compatible amb l'exercici professional mitjançant classes en horari intensiu dos dies per setmana.

La realització de les pràctiques en entorns reals i en les diferents vessants, permet a l'alumne assolir el grau de mestratge necessari per exercir funcions gestores complementàries a l'exercici clínic o assolir responsabilitats gestores en els diferents nivells de les organitzacions sanitàries.

 

Requisits previs

No procedeixen.

 

Objectius

 

Les 3 matèries d'aquest mòdul estan  pensades per anar introduint la gestió sanitària, des d'un àmbit més general, ampli i teòric de la gestió (Macrogestió), concretant en cada tipus d'organització (mesogestió) i arribant al detall dels processos dins de les mateixes (microgestió). D'aquesta manera es té una visió de conjunt de tots els entorns en què pot desenvolupar aquesta gestió.

 

Cada matèria agrupa temes coherents en contingut i temporalització, passant de l'àmbit més general al principi del curs: Model i Sistemes Sanitaris (primer semestre), a la concreció a mesura que avança: Gestió de les organitzacions sanitàries (primer i segon semestre), en el més ampli sentit, contemplant tots els vessants de la salut: prevenció, tractament agut, crònic, ambulatori, salut mental, dependència, rehabilitació, ... i finalitzant amb la Gestió de processos (segon semestre) treballant els processos de tipus més general i que tenen una aplicació transversal, fins a altres de gestió específica, altres processos de suport, .... per a les diferents organitzacions. I en l'última sessió d'aquest mòdul, es realitza una síntesi, on es presentaran els aspectes claus i més rellevants del curs.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

 

Competències bàsiques:

. Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.


. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.


. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en bona mesura autodirigida o autònoma.

 

Competències generals:


 

· Tenir visió planificadora, organitzadora i directiva, desenvolupant les capacitats que permetin treballar de forma autònoma i multidisciplinar, i àgil en la presa de decisions.

 

· Ser capaç de buscar les fonts d'informació que li permetin ampliar i posar al dia els coneixements del seu àmbit.

 

Competències específiques:

 

· Ha de tenir capacitat d'analitzar críticament i discernir entre els beneficis i potencialitats dels elements que componen els diversos models sanitaris: locals, nacionals i internacionalssector públic i pr, ivat i prioritzar les decisions entenent el benefici del benestar i la salut per al Sistema Sanitari .

 

· Ha de ser capaç d'identificar i interpretar les necessitats i expectatives dels pacients, reals i potencials, dissenyant, desenvolupant, adaptant i avaluant programes de gestió, i proposant solucions als requeriments objectivats aconseguint un equilibri entre oferta i demanda.

 

· Ha de tenir capacitat de buscar les fonts d'informació fiables que li permetin analitzar-la i explotar-la de manera que li faciliti la presa de decisions en tots els nivells de l'organització (Clínica, resultats, serveis generals) i siguin la base de la gestió de la innovació com la capacitat d'identificar idees que generen productes i que es transfereixen a la societat (patents, llicències de creació d'empreses, start-up o spin-off), en els centres en què exerceixi la gestió.

 

· Ha de saber identificar la cartera de serveis i els processos assistencials claus de cada organització i nivell sanitari i proposar accions que assegurin la coordinació entre diferents nivells d'atenció.

 

· Ha de tenir l'habilitat de relacionar els conceptes apresos, i aplicar adequadament, i de mantenir-se informat dels aspectes que influeixen directament o indirectament en les organitzacions sanitàries.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

 

En aquest mòdul, s'esperen els següents resultats d'aprenentatge:

1. L'adquisició de la formació teòrica i la metodologia necessària per a aplicar-la posteriorment en la seva activitat gestora futura.

2. L'adquisició de competències i habilitats pròpies d'un líder expert en temes de gestió, des dels més generals als més concrets

3. Ha de tenir la capacitat d'aplicar aquests coneixements en qualsevol àmbit de gestió.

 

Per tant, un cop superat aquest mòdul, els alumnes han de ser capaços de treballar amb eficàcia i eficiència en tots els àmbits de la gestió sanitària tant en processos (microgestió), les organitzacions (mesogestió) i les institucions sanitàries (macrogestió) tenint consciència de la influència en l'entorn, considerant també aspectes ecològics.

Continguts

LA GESTIÓ DELS PROCESSOS EN SALUT.

·         La Gestió de les empreses de coneixement: El capital del coneixement. Formació. Investigació. Innovació

·         La gestió clínica. Sistemes d'informació: Gestió de procés assistencial. Guies clíniques. Sistemes d'informació clíniques aplicats.

·         La gestió clínica en l'Atenció Primària: Organització de l'atenció primària. Cartera de serveis. Nivell de resolució.

·         La gestió clínica en l'Atenció Sociosanitària ia la Dependència: Organització de l'atenció sociosanitària i de l'atenció a la dependència. Cartera de serveis. Anàlisi de costos. Acreditació. Treball Social.

·         La gestió clínica en l'Atenció en Salut Mental: Organització de l'atenció en salut mental. Cartera de serveis. Acreditació.

·         La gestió clínica a l'Atenció Especialitzada: Organització de l'atenció especialitzada. Cartera de serveis. Àrees funcionals. Acreditació.

·         Gestió en xarxa: L'atenció sanitària integrada.

·         Gestió de pacients: Admissions. Documentació clínica. Gestió de llistes d'espera. La continuïtat de l'assistència. Protecció de dades.

·         Gestió de l'Atenció farmacèutica en el Sistema Sanitari: L'oficina de farmàcia. La farmàcia hospitalària

·         Gestió del diagnòstic biològic: Laboratoris. Diagnòstic genètic i biologia molecular.

·         Gestió del diagnòstic per la imatge: Les tecnologies de la informació de la imatge aplicades

·         Gestió de la qualitat;: Qualitat tècnica i qualitat percebuda. Models d'avaluació i gestió de la qualitat. Seguretat del pacient.

·         Gestió dels processos d'infermeria: La cura dels pacients. Rols de la infermera en el procés assistencial

·         Els comitès d'ètica assistencial: L'ètica com a factor tutelar dels processos assistencials i de recerca. Conceptes ètics aplicats a la gestió

·         Comunicació: Pla de comunicació. La relació amb els mitjans de comunicació. La comunicació verbal i escrita.

·         Síntesi de la teoria del màster: Resum dels aspectes més rellevants de totes les matèries del mòdul. S'aprofitarà per tancar i orientar els alumnes en el sistema d'avaluació, la realització de les pràctiques i els aspectes fonamentals i presentació del treball de fi de màster.

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

CM: Classe magistral

És un escenari en què el professor transmet el coneixement en una aula a tot el grup d'alumnes amb la intenció d'activar els processos cognitius en l'estudiant.

El professor és el que exposa i l'estudiant té un paper principalment de receptor. Aquesta metodologia serà la més freqüent per transmetre els coneixements generals i per assegurar la consecució de la majoria de competències.

 

TC: Exposició i treball amb casos i exemples reals

Aquesta metodologia es realitzarà en petits grups d'alumnes que hauran de deliberar sobre casos o exemples propis de la gestió sanitària, ja siguin reals o simulats, amb una participació activa del professor, finalitzant el cas amb l'exposició d'una conclusió comuna per a tots que permetin adquirir els coneixements.

 

DD: Discussió i debat d'articles, publicacions, ...

Els alumnes disposaran de la documentació i el temps per revisar-la, preparar o documentar-se, de manera que l'aportació al grup sigui màxima.

Es realitzaran discussions i activitats en petits grups dins l'aula, desplegant estratègies que fomentin la participació activa dels alumnes.

Aquest format es pot realitzar durant les classes magistrals de forma complementària.

 

TT: Tutories

S'estableix una relació personalitzada d'assessorament, on el professor atén, facilita i orienta a un o diversos estudiants en el procés formatiu.

 

AAP: Activitats d'autoaprenentatge

Aquestes activitats estan pensades perquè l'alumne resolgui problemes per si sol, amb l'ajuda del material que se li facilita i la informació que ha anat recollint en les classes presencials i / o durant el període de pràctiques, així com la documentació complementària que es li ha facilitat, els referents bibliogràfics, etc ....

 

EP: Estudi personal

L'alumne haurà de dedicar temps a l'estudi personal, preparació de les classes, preparació de casos que es treballaran en les aules, etc ...

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

Per optar a l'avaluació teòrica, l'alumne haurà d’haver assistit al 90% de les classes corresponents a cada apartat, per això és important comunicar i justificar els absentismes. En casos especials la Comissió docent determinarà si l'alumne pot ser avaluat i li serà comunicat abans d'iniciar la prova d'avaluació.


La prova d'avaluació consisteix en el desenvolupament de dos temes en relació a "Gestió de Processos"

 

Aquest desenvolupament es realitzarà fora de l'entorn classe, amb l'ajuda de la documentació i bibliografia aportada durant el curs, apunts, etc...

 

Els temes s'enunciaran una vegada finalitzat el mòdul teòric i la qualificació total dels 3 mòduls, suposarà el 40% de la nota final del màster.

 

En l'avaluació es valorarà:

-            El contingut i coherència del conjunt.

-             L'adquisició de coneixements.

-             L'assimilació del marc conceptual.

-             La utilització dels coneixements i dels conceptes.

-             La presentació en ordre, mètode.

-             L'adquisició de competències i la integració d'aquestes.

-             Les aportacions innovadores de l'alumne.

-             

El sistema de qualificació serà:

A: excel·lent (9,0-10)

B: Notable (7,0-8,9)

C: Aprovat (5,0-6,9)

D: Suspens (0-4,9)

 

En el cas d'obtenir qualificació "D" s'haurà de repetir la prova totalment o parcialment, seguint les recomanacions d'una acció tutorial que ajudi a la reflexió, reconsideració i nou enfocament del desenvolupament del tema

No s'avaluarà el treball de fi de màster fins a haver superat aquest mòdul.

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00