Assignatura

Teoria de la Comunicació

  • codi 09582
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Iván LACASA - lacasa@uic.es

Horari d'atenció

Demanar cita prèvia amb un mail a:

Iván Lacasa (lacasa@uic.es)

María Victoria (mvictoria@uic.es)

Presentació

Els discursos intel·lectuals, models teòrics o metodologies de recerca que han acompanyat a la història del sorgiment i desenvolupament dels diferents mitjans de comunicació no són englobables en una única i principal teoria suficientment complexa, tampoc en una sola definició de comunicació. Davant aquesta evidència, en aquesta assignatura defensem l'oportunitat de realitzar un viatge introductori a través d'una selecció de teories que han realitzat aportacions acadèmiques consistents sobre el món mediàtic. Gràcies a un treball autònom guiat, l'estudiant recorrerà i analitzarà críticament les principals construccions teòriques i metodològiques que han servit de brúixola en aquest espai de diàleg i discussió que ha estat i és la història de la Teoria de la Comunicació.

Requisits previs

No són necessaris

Objectius

  • L'objectiu d'aquest curs és ajudar a l'estudiant a orientar-se en l'ampli i heterogeni camp del pensament teòric entorn dels mitjans de comunicació.
  • L'exposició històrica i la tematització comparada per la qual opta aquest curs pretén que l'estudiant es doti a si mateix d'aquell instrumental analític amb el qual consideri que serà capaç de pronunciar-se críticament sobre les diferents dinàmiques i dimensions de l'actual ecosistema de comunicació digital.
  • Al seu torn, aquest curs vol despertar en l'estudiant el gust pel treball intel·lectual, així com la seva il·lusió per ser personalment capaç de generar un pensament analític i crític propi.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 83 - Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge
  • 98 - Manejar amb habilitat la terminologia de la llengua anglesa relacionada amb la Comunicació
  • 19 - Capacitat ade memorització
  • 81 - Capacitat i habilitat per exercir les funcions que desenvolupa el departament de mitjans
  • 82 - Capacitat per definir i gestionar els pressupostos de comunicació

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els/les estudiants:

1. Utilitzaran les diferents teories que tracten d'explicar el funcionament dels processos de comunicació en totes les seves dimensions (emissor, missatge, canal, receptor, ús, efecte, etc.)

2. Entendran el desenvolupament teòric i pràctic del fenomen publicitari i de les relacions públiques.

3. S'aproparan al marc teòric i als supòsits pràctics en missatges, mitjans i subjectes.

4. Reflexionaran sobre la correcta realització de l'activitat publicitària i de les relacions públiques segons criteris de bon fer professional.

Continguts

BLOC 1: TEORIA DE LA COMUNICACIÓ: FONAMENTS I EVOLUCIÓ

Tema 1: Les ciències socials i la teoria de la comunicació de masses

1.1. Què entenem per «ciència»?

1.2. Les ciències socials enfront de les ciències naturals.

Tema 2: La primera era de la teoria dels mitjans

(A) La teoria de la societat de masses

2.1. Marc històric: un nou ordre social i mediàtic.

2.2. Dos teòrics de la societat de masses

2.2.1. Gustave Le Bon

2.2.2. Ferdinand Tönnies

2.3. Principals assumpcions de la teoria de la societat de masses.

2.4. Aportacions i limitacions de la teoria de la societat de masses.

2.5. Formes actuals de la teoria de la societat de masses.

Tema 2: La primera era de la teoria dels mitjans

(B) La teoria de la propaganda

2.6. L'origen de la propaganda.

2.7. La propaganda i el desenvolupament de la teoria dels mitjans.

2.7.1. Harold Lasswell.

2.7.2. Walter Lippman.

2.8. L'Institute for Propaganda Analysis i les set tècniques bàsiques de la propaganda.

2.9. Aportacions i limitacions de la teoria de la propaganda.

2.10. Formes actuals de la teoria de la propaganda.

Tema 3: La segona era de la teoria dels mitjans: les teories dels efectes limitats

3.1. Orígens de la teoria dels efectes limitats.

3.2. Hovland: teoria i experiments sobre el canvi d'actitud.

3.3. Lazarsfeld: two step flow theory

3.4. Limitacions de les teories dels efectes limitats.

3.5. Aportacions de les teories dels efectes limitats.

3.6. Formes actuals de la teoria dels efectes limitats.

Tema 4: La tercera era de la teoria dels mitjans: les teories crítiques i culturals

4.1. El gir cultural de la investigació mediàtica.

4.2. Escola de Frankfurt.

4.3. Estudis culturals britànics.

4.4. Limitacions de les teories culturals i crítiques.

4.5. Aportacions de les teories culturals i crítiques.

Tema 5: La quarta era de la teoria dels mitjans: teories de producció de significat

5.1. Dels enfocaments mitjà-cèntrics als públic-cèntrics

5.2. L'audiència activa i la producció de significat

 

BLOC 2: DISSENY, ELABORACIÓ I PRESENTACIÓ D'UNA INVESTIGACIÓ SOBRE COMUNICACIÓ

Disseny d'una investigació en comunicació.

Enfocament i justificació dels temes i les preguntes d'investigació.

Metodologies per a la investigació en comunicació.

L'anàlisi de les dades empíriques.

Presentació dels resultats de la investigació en comunicació.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

 

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
2.6
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
1.4
Taller. espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
1.4
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0.6

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Examen BLOC 1: 60% (divendres, 15 de novembre, 12-13:30h, aules B205 i B206)
  • Treball BLOC 2: 40%

 

* Per a aprovar l'assignatura és imprescindible presentar-se a l'examen i lliurar el treball.

** La normativa ortogràfica de la Facultat s'aplicarà a tots els exàmens i treballs.

***Per a superar la segona convocatòria serà necessari tornar-se a avaluar d'aquelles activitats que no s'hagin aprovat en la primera convocatòria. La tercera, quarta, cinquena i sisena convocatòries es regiran per allò que a començament de cada curs quedi indicat en la guia per als alumnes de primera i segona convocatòria de la nova edició de l'assignatura.


Bibliografia i recursos

Baran, S. J. & Davis, D. K. (2011). Mass Communication Theory. Foundations, Ferment, and Future. Wadsworth.

Noelle-Neumann, E. (1995). La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra piel social. Barcelona: Paidós.

Scheufele, D. y Moy, P. (2000). Twenty-five years of the spiral of silence: A conceptual review and empirical outlook. International Journal of Public Opinion Research, 12 (1), 3-28.

Material didàctic

      Materials
            Article "Ciencias Duras, Ciencias Blandas" articulo_ciencias_duras_ciencias_blandas-20190909.pdf 
            PDF 2019 - Tema 1: Ciència tema_1-ciencia-20190909.pdf 
            PDF 2019 - Tema 2 (A): Primera Era - Masses tema_2_a-masas-20191031.pdf 
            PDF 2019 - Tema 2 (B): Primera Era - Propaganda tema_2_b-propaganda-20191011.pdf 
            PDF 2019 - Tema 3: Segona Era - Efectes Limitats tema_3_limitados_20191028.pdf 
            PDF 2019 - Tema 4: Tercera Era tema_4_tercera_era_20191028.pdf 
            Textos Le Bon textos_escogidos_gustave_le_bon-20190914.pdf 
            Workbook Comunicació de Crisi build_your_own_crisis_communication_plan_20190919.pdf 
      Webs d'interès
            How one tweet can ruin your life | Jon Ronson http://bit.ly/2mjfZOA 
            Timeline http://bit.ly/2kLjYTD 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00