Teoria de la Comunicació
Llengua d'impartició principal: castellà
Responsable
Dr. Iván LACASA - lacasa@uic.es
Horari d'atenció
Demanar cita prèvia amb un mail a:
Iván Lacasa (lacasa@uic.es)
María Victoria (mvictoria@uic.es)
Els discursos intel·lectuals, models teòrics o metodologies de recerca que han acompanyat a la història del sorgiment i desenvolupament dels diferents mitjans de comunicació no són englobables en una única i principal teoria suficientment complexa, tampoc en una sola definició de comunicació. Davant aquesta evidència, en aquesta assignatura defensem l'oportunitat de realitzar un viatge introductori a través d'una selecció de teories que han realitzat aportacions acadèmiques consistents sobre el món mediàtic. Gràcies a un treball autònom guiat, l'estudiant recorrerà i analitzarà críticament les principals construccions teòriques i metodològiques que han servit de brúixola en aquest espai de diàleg i discussió que ha estat i és la història de la Teoria de la Comunicació.
No són necessaris
Els/les estudiants:
1. Utilitzaran les diferents teories que tracten d'explicar el funcionament dels processos de comunicació en totes les seves dimensions (emissor, missatge, canal, receptor, ús, efecte, etc.)
2. Entendran el desenvolupament teòric i pràctic del fenomen publicitari i de les relacions públiques.
3. S'aproparan al marc teòric i als supòsits pràctics en missatges, mitjans i subjectes.
4. Reflexionaran sobre la correcta realització de l'activitat publicitària i de les relacions públiques segons criteris de bon fer professional.
BLOC 1: TEORIA DE LA COMUNICACIÓ: FONAMENTS I EVOLUCIÓ
Tema 1: Les ciències socials i la teoria de la comunicació de masses
1.1. Què entenem per «ciència»?
1.2. Les ciències socials enfront de les ciències naturals.
Tema 2: La primera era de la teoria dels mitjans
(A) La teoria de la societat de masses
2.1. Marc històric: un nou ordre social i mediàtic.
2.2. Dos teòrics de la societat de masses
2.2.1. Gustave Le Bon
2.2.2. Ferdinand Tönnies
2.3. Principals assumpcions de la teoria de la societat de masses.
2.4. Aportacions i limitacions de la teoria de la societat de masses.
2.5. Formes actuals de la teoria de la societat de masses.
Tema 2: La primera era de la teoria dels mitjans
(B) La teoria de la propaganda
2.6. L'origen de la propaganda.
2.7. La propaganda i el desenvolupament de la teoria dels mitjans.
2.7.1. Harold Lasswell.
2.7.2. Walter Lippman.
2.8. L'Institute for Propaganda Analysis i les set tècniques bàsiques de la propaganda.
2.9. Aportacions i limitacions de la teoria de la propaganda.
2.10. Formes actuals de la teoria de la propaganda.
Tema 3: La segona era de la teoria dels mitjans: les teories dels efectes limitats
3.1. Orígens de la teoria dels efectes limitats.
3.2. Hovland: teoria i experiments sobre el canvi d'actitud.
3.3. Lazarsfeld: two step flow theory
3.4. Limitacions de les teories dels efectes limitats.
3.5. Aportacions de les teories dels efectes limitats.
3.6. Formes actuals de la teoria dels efectes limitats.
Tema 4: La tercera era de la teoria dels mitjans: les teories crítiques i culturals
4.1. El gir cultural de la investigació mediàtica.
4.2. Escola de Frankfurt.
4.3. Estudis culturals britànics.
4.4. Limitacions de les teories culturals i crítiques.
4.5. Aportacions de les teories culturals i crítiques.
Tema 5: La quarta era de la teoria dels mitjans: teories de producció de significat
5.1. Dels enfocaments mitjà-cèntrics als públic-cèntrics
5.2. L'audiència activa i la producció de significat
BLOC 2: DISSENY, ELABORACIÓ I PRESENTACIÓ D'UNA INVESTIGACIÓ SOBRE COMUNICACIÓ
Disseny d'una investigació en comunicació.
Enfocament i justificació dels temes i les preguntes d'investigació.
Metodologies per a la investigació en comunicació.
L'anàlisi de les dades empíriques.
Presentació dels resultats de la investigació en comunicació.
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 2.6 |
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 1.4 |
Taller. espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). | 1.4 |
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0.6 |
* Per a aprovar l'assignatura és imprescindible presentar-se a l'examen i lliurar el treball.
** La normativa ortogràfica de la Facultat s'aplicarà a tots els exàmens i treballs.
***Per a superar la segona convocatòria serà necessari tornar-se a avaluar d'aquelles activitats que no s'hagin aprovat en la primera convocatòria. La tercera, quarta, cinquena i sisena convocatòries es regiran per allò que a començament de cada curs quedi indicat en la guia per als alumnes de primera i segona convocatòria de la nova edició de l'assignatura.
Baran, S. J. & Davis, D. K. (2011). Mass Communication Theory. Foundations, Ferment, and Future. Wadsworth.
Noelle-Neumann, E. (1995). La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra piel social. Barcelona: Paidós.
Scheufele, D. y Moy, P. (2000). Twenty-five years of the spiral of silence: A conceptual review and empirical outlook. International Journal of Public Opinion Research, 12 (1), 3-28.