Assignatura

Teoria de la Comunicació

  • codi 09594
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Iván LACASA - lacasa@uic.es

Horari d'atenció

Demanar cita prèvia amb un mail a:

Iván Lacasa (lacasa@uic.es)

Felipe Alonso (falonso@uic.es)

María Victoria (mvictoria@uic.es)

Presentació

Els discursos intel·lectuals, models teòrics o metodologies de recerca que han acompanyat a la història del sorgiment i desenvolupament dels diferents mitjans de comunicació no són englobables en una única i principal teoria suficientment complexa, tampoc en una sola definició de comunicació.

Davant d'aquesta evidència, en aquesta assignatura defensem l'oportunitat de realitzar un viatge introductori a través d'una selecció de teories que han realitzat aportacions acadèmiques consistents sobre el món mediàtic. Gràcies a un treball autònom guiat, l'estudiant recorrerà i analitzarà críticament les principals construccions teòriques i metodològiques que han servit de brúixola en aquest espai de diàleg i discussió que ha estat i és la història de la Teoria de la Comunicació.

Requisits previs

No són necessaris.

Objectius

L'exposició històrica i la tematització comparada per la qual opta aquest curs pretén que l'estudiant es doti a si mateix d'aquell instrumental analític amb el qual consideri que serà capaç de pronunciar-se críticament sobre les diferents dinàmiques i dimensions de l'actual ecosistema de comunicació digital.

Al seu torn, aquest curs vol despertar en l'estudiant el gust pel treball intel·lectual, així com la seva il·lusió per ser personalment capaç de generar un pensament analític i crític propi.

Un quart objectiu del curs és que l'estudiant sigui conscient que la recerca social empírica no pot ser realitzada en un espai teòric buit i que, en conseqüència, per avançar en les seves observacions no ha de limitar-se a seguir hipòtesis formulades per ell mateix de forma espontània, sinó que ha de recolzar-se en teories més àmplies que fonamentin el seu projecte i l'orientin en el seu camí.

Aquest curs haurà aconseguit la seva finalitat si les teories entorn els mitjans de comunicació passen a ser vistes per l'estudiant no únicament com a discursos hermètics i prescindibles pronunciats per estranys especialistes, sinó com a orientacions ineludibles per a una comprensió total dels mitjans i com a perspectives d'observació intel·lectualment estimulants.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 10 CG - Coneixement i domini de repertoris bibliogràfics
  • 11 CG - Coneixement i domini dels diferents recursos de recerca
  • 16 CE - Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades
  • 18 CE - Capacitat per detectar fets noticiables
  • 22 CE - Capacitat per analitzar críticament el periodisme espanyol, europeu i mundial
  • 36 CE - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col•loquials i cultes
  • 37 CE - Coneixement i domini de les diferents tècniques per contrastar la informació

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1. Coneixeran els principals conceptes teòrics que sustenten la labor informativa.
  2. Argumentaran de manera intel·ligible i convincent.
  3. Disposaran d'una base històrica per entendre el present dels mitjans de comunicació.
  4. Coneixeran els elements configuradors de les organitzacions periodístiques. 
  5. Desenvoluparan un esperit emprenedor i la seva capacitat de lideratge.
  6. Desenvoluparan la seva creativitat i les seves aptituds per ser innovadors en el desenvolupament de productes i projectes periodístics o de comunicació.

Continguts

BLOC 1: TEORIA DE LA COMUNICACIÓ: FONAMENTS I EVOLUCIÓ

Tema 1: Les ciències socials i la teoria de la comunicació de masses

1.1. Què entenem per «ciència»?

1.2. Les ciències socials enfront de les ciències naturals.

Tema 2: La primera era de la teoria dels mitjans

(A) La teoria de la societat de masses

2.1. Marc històric: un nou ordre social i mediàtic.

2.2. Dos teòrics de la societat de masses

2.2.1. Gustave Le Bon

2.2.2. Ferdinand Tönnies

2.3. Principals assumpcions de la teoria de la societat de masses.

2.4. Aportacions i limitacions de la teoria de la societat de masses.

2.5. Formes actuals de la teoria de la societat de masses.

Tema 2: La primera era de la teoria dels mitjans

(B) La teoria de la propaganda

2.5. L'origen de la propaganda.

2.6. La propaganda i el desenvolupament de la teoria dels mitjans.

2.6.1. Harold Lasswell.

2.6.2. Walter Lippman.

2.7. L'Institute for Propaganda Analysis i les set tècniques bàsiques de la propaganda.

2.8. Teoria de la propaganda i teoria sobre la influència dels mitjans.

Tema 3: La segona era de la teoria dels mitjans: les teories dels efectes limitats

3.1. Orígens de la teoria dels efectes limitats.

3.2. Hovland: teoria i experiments sobre el canvi d'actitud.

3.3. Lazarsfeld: two step flow theory

3.4. Limitacions de les teories dels efectes limitats.

3.5. Aportacions de les teories dels efectes limitats.

Tema 4: La tercera era de la teoria dels mitjans: les teories crítiques i culturals

4.1. El gir cultural de la investigació mediàtica.

4.2. Escola de Frankfurt.

4.3. Estudis culturals britànics.

4.4. Limitacions de les teories culturals i crítiques.

4.5. Aportacions de les teories culturals i crítiques.

Tema 5: La quarta era de la teoria dels mitjans: teories de producció de significat

5.1. Dels enfocaments mitjà-cèntrics als públic-cèntrics

5.2. L'audiència activa i la producció de significat

5.3. La teoria dels usos i gratificacions

BLOC 2: L'Espiral del silenci

L'Espiral del silenci en l'esfera macrosocial

La recerca contemporània sobre l'Espiral del silenci

L'Espiral del silenci i l'escenari sociopolític contemporani

L'Espiral del silenci avui, aquí i ara

BLOC 3: DISSENY, ELABORACIÓ I PRESENTACIÓ D'UNA INVESTIGACIÓ SOBRE COMUNICACIÓ

Disseny d'una investigació en comunicació.

Enfocament i justificació dels temes i les preguntes d'investigació.

Metodologies per a la investigació en comunicació.

L'anàlisi de les dades empíriques.

Presentació dels resultats de la investigació en comunicació.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0.6
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
1
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
1,8
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
2.6

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Examen BLOC 1: 50% (30 d'octubre a les 10 h)
  • Exercicis BLOC 2: 20%
  • Treball BLOC 3: 30%

* Per aprovar l'assignatura és imprescindible presentar-se a l'examen i entregar els exercicis i treballs de les tres parts de l'assignatura.

** La normativa ortogràfica de la Facultat s'aplicarà a tots els exàmens i treballs.

*** Per aprovar la segona convocatòria serà necessari realitzar totes les activitats avaluatives que no es van aprovar a la primera convocatòria.

Bibliografia i recursos

Baran, S. J. & Davis, D. K. (2011). Mass Communication Theory. Foundations, Ferment, and Future. Wadsworth.

Noelle-Neumann, E. (1995). La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra piel social. Barcelona: Paidós.

Scheufele, D. y Moy, P. (2000). Twenty-five years of the spiral of silence: A conceptual review and empirical outlook. International Journal of Public Opinion Research, 12 (1), 3-28.

Material didàctic

      Materials
            Calendario del taller de investigación pe_calendariotallerdeinvestigacion.docx 
            Guía para el trabajo de investigación_agenda setting guiaparaeltrabajodeinvestigacion.docx 
            PDF 2018 - EDS - Twenty-five years of the spiral of silence 25yearsofspiralofsilence.pdf 
            PDF 2018 - Tema 1: Ciència tema1-ciencia.pdf 
            PDF 2018 - Tema 2 (A): Primera Era - Masses tema2primeraeraamasas20180917.pdf 
            PDF 2018 - Tema 2 (B): Primera Era - Propaganda pdftema2primeraerabpropaganda20181001.pdf 
            PDF 2018 - Tema 3: Segona Era - Efectes Limitats pdfsegundaeraefectoslimitados20181016.pdf 
            PDF 2018 - Tema 4: Tercera Era - Teories Crítiques i Culturalistes pdfterceraerateoriascriticasyculturales20181018.pdf 
            PPT 2018 - Tema 1: Ciència tema1-ciencia.ppt 
            PPT 2018 - Tema 2 (A): Primera Era - Masses pptprimeraera-masas20180917.ppt 
            PPT 2018 - Tema 2 (B): Primera Era - Propaganda ppttema2primeraerabpropaganda20181001.ppt 
            PPT 2018 - Tema 3: Segona Era - Efectes Limitats pptsegundaeraefectoslimitados20181016.ppt 
            PPT 2018 - Tema 4: Tercera Era - Teories Crítiques i Culturalistes pptterceraerateoriascriticasyculturales20181018.pptx 
            Taller de investigación_agenda setting_clase 1 tallerdeinvestigacion_laagenda-setting_clase1.pdf 
            Taller de investigación_agenda setting_clase 2 y 3 tallerdeinvestigacion_laagendasetting_clase2y3.pdf 
            Taller de investigación_diseño metodología_clase 4 tallertrabajoinvestigaciontc2018_clase4.pdf 
            Taules Hovland Battle of Britain fotocopiasexperimentohovlandbattlebritain.pdf 
            Textos Complementaris Lasswell lasswell-propagandatechniqueintheworldwarversioncorta20181001.pdf 
            Textos Complementaris Le Bon gustavelebon-psicologiadelasmasasversioncorta20181001.pdf 
      Webs d'interès
            How one tweet can ruin your life | Jon Ronson https://youtu.be/wAIP6fI0NAI 
            Test - Primera Era (Masas) https://goo.gl/forms/kcGgTZVCRAVRsbdP2 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00