Assignatura

Teoria de la Comunicació

  • codi 09594
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Iván LACASA - lacasa@uic.es

Horari d'atenció

Demanar cita prèvia amb un mail a:

Iván Lacasa (lacasa@uic.es)

María Victoria (mvictoria@uic.es)

Presentació

Els discursos intel·lectuals, models teòrics o metodologies de recerca que han acompanyat a la història del sorgiment i desenvolupament dels diferents mitjans de comunicació no són englobables en una única i principal teoria suficientment complexa, tampoc en una sola definició de comunicació.

Davant d'aquesta evidència, en aquesta assignatura defensem l'oportunitat de realitzar un viatge introductori a través d'una selecció de teories que han realitzat aportacions acadèmiques consistents sobre el món mediàtic. Gràcies a un treball autònom guiat, l'estudiant recorrerà i analitzarà críticament les principals construccions teòriques i metodològiques que han servit de brúixola en aquest espai de diàleg i discussió que ha estat i és la història de la Teoria de la Comunicació.

Requisits previs

No són necessaris.

Objectius

L'exposició històrica i la tematització comparada per la qual opta aquest curs pretén que l'estudiant es doti a si mateix d'aquell instrumental analític amb el qual consideri que serà capaç de pronunciar-se críticament sobre les diferents dinàmiques i dimensions de l'actual ecosistema de comunicació digital.

Al seu torn, aquest curs vol despertar en l'estudiant el gust pel treball intel·lectual, així com la seva il·lusió per ser personalment capaç de generar un pensament analític i crític propi.

Un quart objectiu del curs és que l'estudiant sigui conscient que la recerca social empírica no pot ser realitzada en un espai teòric buit i que, en conseqüència, per avançar en les seves observacions no ha de limitar-se a seguir hipòtesis formulades per ell mateix de forma espontània, sinó que ha de recolzar-se en teories més àmplies que fonamentin el seu projecte i l'orientin en el seu camí.

Aquest curs haurà aconseguit la seva finalitat si les teories entorn els mitjans de comunicació passen a ser vistes per l'estudiant no únicament com a discursos hermètics i prescindibles pronunciats per estranys especialistes, sinó com a orientacions ineludibles per a una comprensió total dels mitjans i com a perspectives d'observació intel·lectualment estimulants.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 10 CG - Coneixement i domini de repertoris bibliogràfics
  • 11 CG - Coneixement i domini dels diferents recursos de recerca
  • 16 CE - Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades
  • 18 CE - Capacitat per detectar fets noticiables
  • 22 CE - Capacitat per analitzar críticament el periodisme espanyol, europeu i mundial
  • 36 CE - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col•loquials i cultes
  • 37 CE - Coneixement i domini de les diferents tècniques per contrastar la informació

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1. Coneixeran els principals conceptes teòrics que sustenten la labor informativa.
  2. Argumentaran de manera intel·ligible i convincent.
  3. Disposaran d'una base històrica per entendre el present dels mitjans de comunicació.
  4. Coneixeran els elements configuradors de les organitzacions periodístiques. 
  5. Desenvoluparan un esperit emprenedor i la seva capacitat de lideratge.
  6. Desenvoluparan la seva creativitat i les seves aptituds per ser innovadors en el desenvolupament de productes i projectes periodístics o de comunicació.

Continguts

BLOC 1: TEORIA DE LA COMUNICACIÓ: FONAMENTS I EVOLUCIÓ

Tema 1: Les ciències socials i la teoria de la comunicació de masses

1.1. Què entenem per «ciència»?

1.2. Les ciències socials enfront de les ciències naturals.

Tema 2: La primera era de la teoria dels mitjans

(A) La teoria de la societat de masses

2.1. Marc històric: un nou ordre social i mediàtic.

2.2. Dos teòrics de la societat de masses

2.2.1. Gustave Le Bon

2.2.2. Ferdinand Tönnies

2.3. Principals assumpcions de la teoria de la societat de masses.

2.4. Aportacions i limitacions de la teoria de la societat de masses.

2.5. Formes actuals de la teoria de la societat de masses.

Tema 2: La primera era de la teoria dels mitjans

(B) La teoria de la propaganda

2.6. L'origen de la propaganda.

2.7. La propaganda i el desenvolupament de la teoria dels mitjans.

2.7.1. Harold Lasswell.

2.7.2. Walter Lippman.

2.8. L'Institute for Propaganda Analysis i les set tècniques bàsiques de la propaganda.

2.9. Aportacions i limitacions de la teoria de la propaganda.

2.10. Formes actuals de la teoria de la propaganda.

Tema 3: La segona era de la teoria dels mitjans: les teories dels efectes limitats

3.1. Orígens de la teoria dels efectes limitats.

3.2. Hovland: teoria i experiments sobre el canvi d'actitud.

3.3. Lazarsfeld: two step flow theory

3.4. Limitacions de les teories dels efectes limitats.

3.5. Aportacions de les teories dels efectes limitats.

3.6. Formes actuals de la teoria dels efectes limitats.

Tema 4: La tercera era de la teoria dels mitjans: les teories crítiques i culturals

4.1. El gir cultural de la investigació mediàtica.

4.2. Escola de Frankfurt.

4.3. Estudis culturals britànics.

4.4. Limitacions de les teories culturals i crítiques.

4.5. Aportacions de les teories culturals i crítiques.

Tema 5: La quarta era de la teoria dels mitjans: teories de producció de significat

5.1. Dels enfocaments mitjà-cèntrics als públic-cèntrics

5.2. L'audiència activa i la producció de significat

 

BLOC 2: DISSENY, ELABORACIÓ I PRESENTACIÓ D'UNA INVESTIGACIÓ SOBRE COMUNICACIÓ

Disseny d'una investigació en comunicació.

Enfocament i justificació dels temes i les preguntes d'investigació.

Metodologies per a la investigació en comunicació.

L'anàlisi de les dades empíriques.

Presentació dels resultats de la investigació en comunicació.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0.6
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
1
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
1,8
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
2.6

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Examen BLOC 1: 60% (dilluns, 11 de novembre, 12-13:30h, Aula Jardí)
  • Treball BLOC 2: 40%

* Per aprovar l'assignatura és imprescindible presentar-se a l'examen i entregar el treball.

** La normativa ortogràfica de la Facultat s'aplicarà a tots els exàmens i treballs.

***Per a superar la segona convocatòria serà necessari tornar-se a avaluar d'aquelles activitats que no s'hagin aprovat en la primera convocatòria. La tercera, quarta, cinquena i sisena convocatòries es regiran per allò que a començament de cada curs quedi indicat en la guia per als alumnes de primera i segona convocatòria de la nova edició de l'assignatura.

Bibliografia i recursos

Baran, S. J. & Davis, D. K. (2011). Mass Communication Theory. Foundations, Ferment, and Future. Wadsworth.

Noelle-Neumann, E. (1995). La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra piel social. Barcelona: Paidós.

Scheufele, D. y Moy, P. (2000). Twenty-five years of the spiral of silence: A conceptual review and empirical outlook. International Journal of Public Opinion Research, 12 (1), 3-28.

Material didàctic

      Materials
            Article "Ciencias Duras, Ciencias Blandas" articulo_ciencias_duras_ciencias_blandas-20190909.pdf 
            PDF 2019 - Tema 1: Ciència tema_1-ciencia-20190909.pdf 
            PDF 2019 - Tema 2 (A): Primera Era - Masses tema_2_a-masas-20191031.pdf 
            PDF 2019 - Tema 2 (B): Primera Era - Propaganda tema_2_b-propaganda-20191011.pdf 
            PDF 2019 - Tema 3: Segona Era - Efectes Limitats tema_3_limitados_20191028.pdf 
            PDF 2019 - Tema 4: Tercera Era tema_4_tercera_era_20191028.pdf 
            Textos Le Bon textos_escogidos_gustave_le_bon-20190914.pdf 
            Workbook Comunicació de Crisi build_your_own_crisis_communication_plan_20190919.pdf 
      Webs d'interès
            How one tweet can ruin your life | Jon Ronson http://bit.ly/2mjfZOA 
            Timeline http://bit.ly/2kLjYTD 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00