Assignatura

Societat i Salut: Cooperació Internacional en Salut

  • codi 09817
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 4

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català,

Horari
 Sem.1  DT 10:00 12:00 
 Sem.1  DC 08:00 10:00 
 Sem.1  DV 08:00 10:00 

Professorat

Responsable

Dra. María Ángeles DE JUAN - mdejuan@uic.es

Horari d'atenció

Els alumnes podran posar-se en contacte amb els professors prèvia cita a través de correu electrònic o en finalitzar les classes.

Presentació

Societat i Salut és una assignatura dirigida a estudiants de 4 º de Grau. Ubicada a la menció de Comunitària, pot ser cursada per l'alumnat de la menció Clínica. En la menció Internacional hi ha una assignatura International Cooperation in Health que té 3 ECTS en comú amb aquesta assignatura. És una assignatura que pretén introduir en els projectes de Cooperació al Desenvolupament, des de la perspectiva Infermera. Com pot participar en totes les fases un professional d'Infermeria. En l'assignatura Societat i Salut es desenvoluparan a més alguns temes des d'una perspectiva no només internacional, sinó regional i local.

Requisits previs

No es requereixen

Objectius

  1. Reflexionar sobre l'impacte que pot tenir una relació d'ajuda en persones que han experimentat una situació desfavorida important.
  2. Proporcionar eines per planificar i elaborar un projecte de Cooperació al Desenvolupament en totes les seves fases.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 10. B - Protegir la salut i el benestar de les persones i dels grups atesos, i garantir-ne la seguretat.
  • 11. E - Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
  • 19. B - Capacitat de prendre decisions basades en el pensament crític i la pràctica reflexiva.
  • 22. G - Ús i gestió de la informació i la recerca.
  • 23. B - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • 24. G - Habilitat per treballar de manera autònoma.
  • 28. E - Lideratge de les cures infermeres i d'equips d'infermeria per a la qualitat de l'atenció a les persones, la participació en les polítiques de salut i el desenvolupament professional.
  • 4. B - Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social o multicultural.
  • 5. G - Dissenyar sistemes de cures dirigits a les persones o grups, avaluar-ne l'impacte i establir les modificacions oportunes.
  • 6. E - Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • 7. B - Entendre sense prejudicis les persones, tenint en compte els seus aspectes físics, psicològics i socials, com individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creences o valors, i garantint el dret a la intimitat a través de la confidencialitat i el secret professional.
  • 9. E - Fomentar estils de vida saludables i l'autocura, i el manteniment de conductes preventives i terapèutiques.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En finalitzar la matèria de "Societat i salut", l'alumne serà capaç de:

  • Identificar els factors ambientals i socials que influeixen en la Salut
  • Valorar la importància de l'alimentació i els seus riscos.
  • Conèixer la importància de la relació entre la salut, urbanisme, habitatge i entorn.
  • Conèixer la ciutat social i ecològicament més humana.
  • Plantejar plans de cures, incorporant elements del marc cultural de l'usuari i en el context del codi deontològic d'Infermeria.
  • Proposar estratègies per desenvolupar l'empowerment de la persona i de la comunitat.
  • Reconèixer la promoció i l'educació de la salut com una eina fonamental per capacitar els individus ia tota la comunitat per mantenir i, especialment, millorar el seu estat de salut.
  • Entendre els principis que determinen les conductes relacionades amb la salut, en el seu manteniment, permanència i modificació.
  • Planificar, dissenyar, executar i avaluar programes de salut, dirigits a la comunitat.
  • Identificar estratègies d'actuació en promoció de la salut.
  • Identificar els diferents agents de salut dins de la comunitat.
  • Reconèixer les diferents cultures que conviuen a la nostra societat.

Continguts

  • Com elaborar un projecte de Cooperació internacional: fases del disseny del projecte. Exemples de projectes a Àfrica; Amèrica Llatina; Índia, etc.
  • Conèixer el terreny: com elaborar el diagnòstic de salut. Valoració de l'estat de salut de la Comunitat. Treball amb líders, agents comunitaris.
  • Relació d'ajuda en situacions desfavorides importants.
  • Cures i opinions casolanes. Remeis casolans: guarint sense medicines.
  • Seminaris i tallers sobre: formació de promotors de salut; sessions per a pares; tallers per a nens en escoles; alfabetització sanitària; visites domiciliàries; atenció sanitària; tallers de prevenció.
  • Com demanar ajudes per a l'elaboració d'un projecte. Sol · licituds i exemples de projectes.
  • Difusió de la informació: notícies de premsa, ràdio, televisió i internet; participació en congressos, articles en revistes científiques, etc. Seminari de fotografia: Fotografies per al projecte.
  • Investigació: projectes d'investigació en programes de Cooperació en Salut.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • La metodologia serà variada, tenint generalment una sessió més expositiva i altres d'exercicis a l'aula. Entre d'altres, s'empraran vídeos, es realitzaran tallers, seminaris (de fotografia, de vídeo, etc.); Discussió, rol playing, etc. A més, es convidaran a participants en projectes de cooperació d'àmbit internacionals
  • Pels alumnes matriculats a les assignatures English for Nursing 1(09826), International Cooperation and Health (09824) i Transcultural Nursing (09823), hi haurà un projecte comú per desenvolupar les competències de comunicació en llèngua anglesa, i la integració i aplicació del contingut de les 3 assignatures. Aquesta activitat consisteix en una presentación oral (30minuts) i treball escrit que serà tutoritzat i evaluat per les 3 assignatures. International Cooperation and Health i Trancultural Nursing es centraran en el contingut, i English for Nursing es centrarà en les habilitats comunicatives.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació es realitzarà mitjançant una avaluació continuada que tindrà en compte les següents dades:

  • Participació (assistència a classe, participació activa, etc.) I exercicis a classe 20%.
  • Tallers i seminaris de prevenció i promoció de la salut. S'avaluaran els treballs grupals escrits i la presentació oral 50% (el taller de 20 minuts comptarà un 35% i el de 5 minuts, un 15%).
  • Exercici sobre fotografies de projectes (s'ha de fer de manera individual i autònoma i s'enviarà a través de la plataforma virtual moodle) 5%.
  • Exercici: redacció d'una notícia de premsa sobre un projecte (s'ha de fer de manera individual i autònoma i s'enviarà a través de la plataforma virtual moodle) 10%.
  • Exercicis corresponent al tema 3 (la resiliència i la relació d'ajuda en situacions desfavorides) 15%

En la segona convocatòria es tindran en compte els resultats de l'avaluació continuada. La nota corresponent a la participació i exercicis a classe no es podrà recuperar. Sí s'hauran de realitzar aquells altres exercicis que no s'hagin superat

Per a la tercera i quarta convocatòria s'aplicaran els mateixos criteris que per a la primera i segona. Abans de matricular-se novament a l’assignatura, s’haurà de mirar la compatibilitat amb la resta d’assignatures.

Per la 3ª, 4ª convocatòria y les següents, si es concedeixen, s’aplicaran els mateixos criteris que per la 1ª y 2ª.

No es concediran Matrícules d'Honor en 2ª convocatòria.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00