Assignatura

Practicum de Perfil en Cures Comunitàries I

  • codi 09828
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Mòdul: Mòdul Itineraris (escollir un IT)

Matèria: Cures comunitàries

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català,

Professorat

Responsable

Dra. Cristina ALFONSO - calfonso@uic.es

Horari d'atenció

  • Els alumnes en pràctiques, poden dirigir-se a la seva tutora acadèmica a través del correu electrònic, sempre que tinguin necessitat.
  • També poden contactar amb la coordinadora del pràcticum, prèvia cita (si no és urgent), via correu electrònic.

Presentació

L'assignatura de Pràcticum de Perfil, és una assignatura de nova creació adreçada a estudiants de 4 º de Grau que pot ser cursada per l'alumnat de qualsevol de les mencions de 4 º curs. Està dissenyada per ajudar l'estudiant a omplir el seu currículum pràctic i aprofundir en aquelles àrees afins a la menció escollida per l'alumne en el seu últim any de carrera. Es pot desenvolupar tant en l'àmbit hospitalari, i sociosanitari, com en el comunitari o en àmbit de projectes de solidaritat, segons la menció escollida. Es desenvolupa en el 1 º semestre de 4 º curs i té una durada de 8 setmanes. A la meitat del període, es durà a terme una rotació perquè l'alumne pugui diversificar el seu aprenentatge en diferents contextos.

Requisits previs

  • No es requereixen

Objectius

  1. Aprofundir en els coneixements, habilitats i actituds de l'estudiant en àmbits específics de la pràctica professional
  2. Desenvolupar les competències al nivell exigit, segons els criteris de resultats definits en 4 º curs

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 11. E - Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
  • 12. B - Conèixer i complir el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial de transformació.
  • 15. B - Treballar amb l'equip de professionals com una unitat bàsica en la qual s'estructuren de manera uni o multidisciplinari i interdisciplinari els professionals i la resta de personal de les organitzacions assistencials.
  • 1. G - Ser capaç de donar una atenció sanitària, tècnica i professional adequada a les necessitats de salut, amb plena autonomia tècnica i científica, de les persones que s'atenen, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen amb la normativa legal i deontològiques aplicables.
  • 20. B - Treball en equip multidisciplinari
  • 22. G - Ús i gestió de la informació i la recerca.
  • 23. B - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • 24. G - Habilitat per treballar de manera autònoma.
  • 26. G - Generació de coneixement a partir de la pràctica.
  • 27. G - Capacitat d'adaptació a noves situacions.
  • 28. E - Lideratge de les cures infermeres i d'equips d'infermeria per a la qualitat de l'atenció a les persones, la participació en les polítiques de salut i el desenvolupament professional.
  • 4. B - Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social o multicultural.
  • 7. B - Entendre sense prejudicis les persones, tenint en compte els seus aspectes físics, psicològics i socials, com individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creences o valors, i garantint el dret a la intimitat a través de la confidencialitat i el secret professional.
  • 9. E - Fomentar estils de vida saludables i l'autocura, i el manteniment de conductes preventives i terapèutiques.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Pren decisions, supervisades, en l'equip interdisciplinari
  • Valora les conseqüències de les seves decisions
  • Utilitza, amb supervisió, habilitats comunicatives pertinents, en la seva pràctica diària
  • Planteja possibles problemes d'investigació infermera
  • Proposa alternatives de solució als problemes plantejats
  • Proposa alternatives, supervisades, de solució als conflictes ètics detectats.
  • Articula propostes concretes d'aprenentatge i desenvolupament professional al llarg de la vida (LLL)
  • Decideix com aplicar els plans de cures, amb supervisió
  • Reflexiona sobre l'acció i identifica situacions de millora
  • Estableix objectius de desenvolupament personal i professional
  • Formula estratègies concretes per assolir els seus objectius
  • Afronta, assertivament, els canvis que es produeixen en la pràctica assistencial.
  • Proporciona cures pertinents al pacient, comunitat i grups de risc, amb supervisió, a través de la utilització crítica del Procés d'Atenció d'Infermeria
  • Transfereix, de manera crítica, els resultats de les ciències en la pràctica professional.
  • Planteja plans de cures, incorporant elements del marc cultural de l'usuari i en el context del codi deontològic d'Infermeria.
  • Desenvolupa, amb supervisió, plans de cures dirigides a la promoció de la salut i la prevenció de la malaltia, adequats a la població de referència.
  • Proposa estratègies per desenvolupar l'empowerment de la comunitat

Continguts

Pràctiques en el context hospitalari, sociosanitari, comunitaris o de Salut i Cooperació, atenent a pacients en estat crític, pacient crònic, persones sanes i grups de risc.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Tutoria clínica: se centra en l'acompanyament de l'estudiant, per part de la infermera que té assignada al centre de pràctiques, i en el seguiment del procés d'aprenentatge que protagonitza l'alumne.
  • Tutoria acadèmica: és una activitat d'aprenentatge i avaluació desenvolupada per una professora de la Universitat, individualment i / o en petits grups, en el context on els estudiants realitzen les pràctiques. Està basada en l'Aprenentatge Reflexiu i es realitza cada setmana a la Universitat, amb una dedicació mitjana per estudiant de 30-45 minuts per sessió.
  • Memòria de pràctiques: En finalitzar el practicum, l'estudiant ha de lliurar un treball on exposi els seus objectius d'aprenentatge, l'aprenentatge obtingut, la seva experiència en les pràctiques professionals i la seva reflexió sobre les pràctiques realitzades. Mètode del Cas.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Tutoria Clínica (25%)
  • Tutoria Acadèmica (20%)
  • Memòria de practicum (50%)
  • Autoavaluació (5%)

Els documents d'avaluació, on s'especifiquen els resultats d'aprenentatge esperats per a l'alumne, es troben a la seva disposició a la Intranet, al dossier del Practicum, en l'apartat de "Material didàctic" de la Guia docent de l'assignatura. El document a través del qual, avaluarà la tutora acadèmica, es mostrarà l'alumne en la primera tutoria del practicum
Els documents d'avaluació del dossier de pràctiques han de lliurar signats i segellats. La presentació sense aquest requisit, suposarà la retirada de 1 punt de la nota final de pràctiques.

No es concediran Matrícules d'Honor en 2ª convocatòria.

Bibliografia i recursos

  • Elkin MK, Potter AG, Perry PA. (1996). Nursing interventions and skills. St. Louis: Mosby
  • Kozier B, Erb G, Blais K, Wilkinson J. (1998). Fundamentals of nursing: concepts, process, and practice. (5ª ed.). Redwood City, CA: Addison-Wesley
  • Kozier B, Erb G, Blais K. (2005). Conceptos y temas en la práctica de enfermería. (7ª ed.). Nueva York: Interamericana, McGraw-Hill
  • Iyer P. W., Taptich B. J., Bernocchi-Losey D. (1997). Proceso y diagnóstico de enfermería (3ª ed) México: Interamericana, McGraw-Hill
  • Marrier-Toney A. (1994). Nursing theorists and their work. (3ª de.). St. Louis: Mosby
  • Orem, D.(1983) Normas prácticas en enfermería. Madrid, Pirámide
  • Cavanagh, S.(1993) Modelo de Orem: aplicación práctica. Barcelona, Masson-Salvat
  • Roy, C. and Andrews, H. (1999). The Roy Adaptation model. Stamford, Appleton & Lange.
  • Henderson, V. (1971). Principios básicos de los cuidados de enfermería. Ginebra, S.Karger
  • Henderson, V. (1998). La naturaleza de la Enfermería. Madrid, McGraw-Hill
  • Fernández, C. y Novel, G. (1993). El proceso de atención de enfermería: Marco conceptual de Virginia Henderson. Barcelona: Masson-Salvat
  • Luis Rodrigo, Mª Teresa (2007). Los diagnósticos enfermeros. Revisión crítica y guía práctica. Barcelona, Masson.
  • Marriner, a. (2007 )Teorías y modelos de enfermería
  • Hernández Conesa, J. (1995). Historia de la Enfermería: Análisis histórico de los cuidados de enfermería. Madrid, interamericana - McGraw-Hill.
  • Dossier de Laboratorio de Simulación

Material didàctic

      Materials
            Guia de Pràctiques guiadepracticas.pdf 
            Memòria de Pràctiques memoriapracticas.pdf 
            Reglament Intern UIC pràctiques ri_regulador_practiques_externes.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00