Assignatura

Treball de Fi de Grau

  • codi 09836
  • curs 4
  • període Anual
  • tipus TF
  • credits 12

Mòdul: Mòdul Síntesi de coneixements

Matèria: Treball final de Grau

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Responsable

Dra. Cristina MONFORTE - cmonforte@uic.es

Horari d'atenció

El professor corresponent marcarà les pautes d'atenció i tutorització de cada alumne.

Per aspectes concrets fora de l'espai tutorial, cada professor atendrà als seus alumnes prèvia cita per e-mail.

Si es dessitja quelcom més general, pot adressar-se al professor responsable de l'assignatura via e-mail, a través del qual es concertarà una tutoria: mllaurados@uic.es

Presentació

El Treball Final de Grau és una matèria obligatòria de 12 ECTS, emmarcada en la titulació de Grau en Infermeria, que es realitzarà durant el 4 º any del Grau i es presentarà i avaluarà durant la realització de 4 º any de grau. Segons s'estableix en l'Ordre CIN 2134/2008 de 3 de juliol, el Treball Final de Grau (TFG) és una matèria transversal el treball es realitzarà associat a diferents matèries.

El TFG és fonamentalment un treball autònom que cada estudiant realitzarà sota l'orientació d'un tutor, qui actuarà com a dinamitzador i facilitador del procés d'aprenentatge. El TFG ha de mostrar de forma integrada, l'adquisició de competències i els continguts formatius rebuts en el títol de grau en infermeria.

Les activitats formatives corresponen fonamentalment al treball autònom de l'alumne, tutories grupals, aprenentatge cooperatiu, tutories individuals i aprenentatge virtual. En la següent figura es pot veure la distribució per nombre d'hores (veure-ho a la intranet).

Amb el TFG es pretén fomentar un pensament crític reflexiu i aplicar i integrar els coneixements adquirits a la pràctica. El TFG serà original i específic i podrà adquirir diferents formats, ja sigui professional, tècnic i / o científic-empíric que integra i potencia els coneixements infermers adquirits al llarg de la titulació d'infermeria i que assegura l'adquisició i avaluació de les competències pròpies del Grau.

La matèria Treball Fi de Grau, ha de permetre avaluar els coneixements i competències adquirides per l'estudiant dins l'àrea de coneixements del Grau, tenint en compte el caràcter multidisciplinari d'aquest. L'avaluació del TFG servirà per valorar la capacitat de l'alumne per desenvolupar els coneixements infermers necessaris, que li permetin comprendre, interpretar, analitzar i explicar aspectes científics o clínics d'algun àmbit professional de la infermeria, utilitzant les diferents competències infermeres.

Tant el desenvolupament del TFG, com l'avaluació, assignació de tema i tutor, seran supervisats per la Comissió del TFG, composta per professors de la titulació d'Infermeria, així com assegurar el compliment de les normatives al voltant del TFG.

La comissió del TFG s'encarregarà de:

  • Avaluar la idoneïtat dels temes proposats, així com la seva factibilitat
  • Assignació de tutor segons tema i nombre d'alumnes
  • Proposta de Tribunals i el seu nomenament
  • Desenvolupament de rúbriques avaluadores i consensuar criteris avaluadors
  • Realitzar la proposta de defenses

Es facilitarà un llistat de temes i tutors que els alumnes podran escollir entre l'ofert.

L'assignació final del professor / tutor la validarà el coordinador de l'assignatura TFG.

"Aquesta guia docent segueix els requisits del Reglament de Treball de Fi de Grau, aprovat per la comissió executiva de la junta de govern de la Universitat Internacional de Catalunya a data de 30.07.2012".

L'estudiant ha de conèixer aquest document pel correcte desenvolupament del seu treball.

Requisits previs

La matrícula de l'assignatura TFG es durà a terme a la darrera matrícula del grau en infermeria.

Objectius

En finalitzar el "Treball Fi de Grau", l'estudiant serà capaç de:

  1. Integrar els coneixements de les Ciències bàsiques de salut, humanitats i socials per solucionar els problemes de salut de les persones, les famílies i la comunitat. 
  2. Reconèixer el Procés d'Atenció d'Infermeria en el desenvolupament de la professió i en el cas de casos clínics utilitzar l'evidència científica com a base per a la planificació de les cures infermeres
  3. Adequar l'aplicació de protocols d'intervenció clínica en la pràctica assistencial, considerant l'entorn multicultural, dins d'un marc de referència de qualitat assistencial i sostenibilitat del sistema.
  4. Participar en estratègies de millora en la cura infermer
  5. Defensar i comunicar públicament el seu treball final de grau.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 21. B - Comunicació oral i escrita.
  • 25. E - Coneixements en l'àrea d'estudi.
  • 19. B - Capacitat de prendre decisions basades en el pensament crític i la pràctica reflexiva.
  • 12. B - Conèixer i complir el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial de transformació.
  • 23. B - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • 29. B - Conèixer la terminologia científica en un altre idioma (anglès).
  • 16. G - Conèixer els sistemes d'informació sanitària.
  • 22. G - Ús i gestió de la informació i la recerca.
  • 24. G - Habilitat per treballar de manera autònoma.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'alumne:

  • És capaç de dur a terme una cerca bibliogràfica en bases de dades indexades en diferents idiomes utilitzant operadors booleans, paraules clau, a través de la cerca avançada.
  • Utilitza un gestor bibliogràfic i referencia correctament amb estil APA o Vancouver
  • L’alumne és capaç de planificar el seu aprenentatge de manera autònoma i adequada.
  • L’alumne entén i interpreta la informació que troba i és capaç de discernir la informació vàlida i fiable. A partir d’ella és capaç d’extreure conclusions.
  • L’alumne és capaç d’entregar un document escrit final amb els requeriments estipulats, fent una correcta adequació de l’estil, contingut i estructura.
  • L’alumne és capaç de fer una exposició oral respectant les normes de presentació formals i adequant-se als requeriments establerts.
  • L’alumne entén i interrelaciona els conceptes treballats durant el curs al seu treball i identifica i reflexiona sobre l’aprenentatge adquirit.
  • L’alumne té en compte els aspectes ètics del treball que ha realitzat, tant per la documentació que ha utilitzat com per la realització del treball.

Continguts

Per al correcte desenvolupament del TFG l'alumne haurà d'assistir a una sèrie de seminaris de caràcter obligatori durant el 1r semestre del 4 º any de grau.
 
SEMINARIS VIRTUALS I TUTORIES GRUPALS

  1. TFG: Objectius, tipologia, planificació, avaluació, continguts. Diversitat de treballs.
  2. Estructura del treball
  3. Introducció del TFG; com estructurar la introducció
  4. Títol, Resum, pregunta de recerca, objectius. 
  5. Estratègia de cerca. Bases de dades
  6. Pràctica basada a l'evidència. Ètica de la recerca. Consentiment informat
  7. Gestors bibliogràfics. Normes de referenciació i citació. 
  8. Estructura del treball: Metodologia; Resultats; Annexes.  Escriure bé. Índex. Temps verbal.
  9. Aspectes formals del treball. 
  10. Lectura crítica. Avaluació entre iguals.
  11. Exposició i defensa pública, habilitats comunicatives.   

TIPOLOGIA DE TREBALLS

  1. Desenvolupament d'un pla de cures a partir de l'anàlisi d'un cas clínic 
  2. Realitzar un pla de cures sobre un cas clínic després de la recerca d'informació sobre llenguatge estandaritzat NANDA, NIC i NOC. 
  3. Avaluació i actualització de processos, procediments i guies clíniques.
  4. Programa d'educació sanitària emmarcat en un context específic (escolar, comunitari, laboral, etc.).
  5. Treball de revisió de la literatura i actualització del coneixement en l'àmbit específic
  6. Avaluació de nous rols infermers, càrregues de treball.
  7. Treball de recerca amb resultats descriptius. 
  8. Projecte d'investigació.

Els aspectes formals del treball es troben detallats a la guia docent de l'assignatura al Campus Virtual. Aquests s'adaptaran a la tipologia de treball que correspongui.

A la intranet l'alumne disposa d'un document d'estil en el qual basar-se per la presentació del seu TFG. El TFG és un treball que ha de complir amb les característiques d'un treball acadèmic, pel que no s'acceptaran treballs que incompleixin aquesta normativa.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

El treball final de grau, serà realitzat individualment per cada alumne matriculat, sota la tutela i l'acompanyament d'un professor-tutor que el guiarà en l'elaboració del mateix. Per a això, s'organitzaran seminaris, tutories individuals i grups de treball cooperatius que ajudin l'estudiant a integrar els ensenyaments teòrics i pràctiques rebudes al llarg del grau. Es tindrà en compte la concordança amb el perfil humanista definit per la Universitat Internacional de Catalunya. A més, incorporarà de forma especial, els principis i metodologia de la cura i la gestió i tractament de la informació i la documentació científica.

El treball de fi de grau, permetrà que l'alumne aprofundeixi en els coneixements adquirits en el grau. En el transcurs d'aquest període d'aprenentatge l'alumne demostrarà que és capaç d'utilitzar les estratègies apreses per fer una correcta identificació dels problemes de salut de l'individu i la seva família i la base d'una literatura científica realitzarà una proposta de pla de cura en qualsevol entorn sanitari.

Del treball de recerca d'informació i planificació s'evidenciarà que l'alumne serà capaç de:

  • Aplicació de les competències adquirides en un cas clínic de la pràctica assistencial
  • Realitzar una anàlisi de la realitat assistencial i les seves implicacions per al benestar i la salut de l'individu / família i la comunitat
  • Trobar estratègies que facilitin la incorporació de propostes innovadores per als professionals d'infermeria i que estiguin basades en l'evidència científica i que persegueixin l'objectiu de facilitar la cura i millorar la salut dels individus i comunitats.

La realització del TFG inclou diversos moments fonamentals:

  • Elecció del tema: Un cop matriculat l'alumne, l'alumne podrà escollir el tema i tipologia de treball que pot realitzar. L'alumne aplicarà la seva elecció a través del sistema informàtic. Serà la Comissió d'Avaluació del TFG qui verifiqui les sol · licituds dels alumnes i es produeixin les assignacions de temes i tutors que els dirigeixen.
  • Assistència als seminaris obligatoris
ADDENDUM: Degut a la situació de confinament, el darrer seminari programat pel dia 24 de març, es va realitzar de forma virtual a través de l'eina Collaborate de Moodle.
  • Assistència a les tutories grupals i individuals (serà necessari l'assistència al 80% de les tutories per poder presentar el TFG per la seva defensa pública, tant en 1º com en 2º convocatòria). A l'annex de tutories TFG es mostra la planificació de les tutories tant grupals com individuals, així com els objectius de cadascuna de les tutories i treball que s'ha de presentar en cadascuna d'elles.

ADDENDUM: Degut a la situació de confinament, les tutories 5ena, 6ena y 7ena, es realitzaran de forma virtual.

  • Planificació: L'alumne i tutor planifiquen les activitats del Treball autònom que l'alumne haurà de realitzar per a la correcta execució del TFG
  • Desenvolupament: Aquesta és la fase central del TFG. Durant aquesta fase, l'alumne treballa de forma autònoma amb el suport del seu tutor i les tutories grupals i individuals.
  • Lliurament del TFG: Veure annex on es publica les dates de les diferents distribucions.
  • Presentació pública del TFG: Veure annex on es publica les dates de les diferents distribucions.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Veure guia docent integrada publicada a la intranet de l'assignatura. 

El Treball Fi de Grau (TFG), s'avaluarà a partir de la presentació i defensa del mateix davant un tribunal i la seva avaluació es realitzarà seguint el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional com a figura en el Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre (BOE núm. 224, 18 de setembre de 2003). Per tant, serà imprescindible l'acte de defensa pública tot i que només valgui un 10% de la nota final.

El tribunal avaluador estarà constituït pel tutor del TFG, així com altres professors del departament d'infermeria, d'altres departaments experts en l'àmbit d'estudi, i també poden formar part del tribunal, professionals assistencials de centres de pràctiques.

El tribunal, una vegada acabada la deliberació procedirà a:

  • Acceptar o rebutjar el treball presentat, per majoria simple. Si es produís empat, el vot del president, es considerarà de qualitat
  • Qualificar el treball realitzat amb la nota mitjana obtinguda de les qualificacions emeses pels membres del tribunal
  • En el cas que el TFG sigui rebutjat, el tribunal procedirà a l'elaboració d'un informe en el qual es farà constar aquells errors, omissions i deficiències que hagin de ser esmenats i que van motivar la no acceptació del mateix.

Per a l'avaluació es tindran en compte els següents criteris:

  • Avaluació del procés tutorial (serà el tutor conjuntament amb l'alumne que avaluaran el procés d'aprenentatge i execució del TFG). Es tindran en compte si els objectius planificats per a cada tutoria s'han aconseguit.
  • Avaluació del Tribunal avaluador: El tribunal estarà compost per professors de l'assignatura TFG; també podran formar part del tribunal professionals de la infermeria de centres col·laboradors.

S'avaluarà el Treball escrit, la defensa oral, el procés tutorial, i l'avaluació entre iguals. Així mateix formarà part de l'avaluació una autoavaluació per part de l'alumne. 

Per poder aplicar els percentatges el TFG ha d'haver obtingut una nota igual o superior a 4.5 en cadascuna de les parts a avaluar (Proces tutorial / Defensa oral / Treball escrit corresponents a les rúbriques 2, 3, 4 i 5).

  1. En cas de suspendre el TFG en 1ª convocatòria, es podrà optar a 2ª Convocatòria sempre que l'alumne hagi assistit al 80% de les tutories durant el curs.
  2. Si se suspèn el TFG en 2ª Convocatòria, haurà de matricular-se de nou l'assignatura TFG.
  3. L'assignatura TFG s'aprova amb un mínim de 5 sobre 10 punts.
  4. El tutor del TFG podrà decidir no presentar un TFG si considera que no compleix els mínims necessaris per ser defensat públicament.
  5. Tot l'anteriorment citat configurarà el 90% de la nota de l'assignatura TFG. El 10% restant correspondrà a l'assistència als seminaris obligatoris, exercicis marcats pels professors de seminaris, presentació de casos i participació activa en els seminaris.

L'avaluació es durà a terme sota rúbriques avaluadores que homogeneïtzaran els criteris avaluadors. Es disposa de 7 rúbriques que avaluen:

  • Rúbrica 1: Autoavaluació de l'alumne. L'alumne la lliurarà al seu tutor amb el lliurament del TFG. Evalua les competències CG22, CG16, CG24, CB21, CE25, CB19, CG23, CB12, CE29. Té un pes sobre el total del 5%.
  • Rúbrica 2: Avaluació continuada del professor. Avalua les competències CG22, CG16, CG24, CB21, CE25, CB19, CG23, CB12. Té un pes sobre el total del 25%.
  • Rúbrica 3: Avaluació del TFG al seu lliurament, per part del tutor. Avalua les competències CG22, CG16, CG24, CB21, CE25, CB19, CG23, CB12, CE29. Té un pòsit sobre el total del 25%.
  • Rúbrica 4: Avaluació de la comunicació oral durant la defensa pública del TFG. Competència CB21. Té un pes sobre el total del 10%.
  • Rúbrica 5: Avaluació dels membres del tribunal. Avaluen les competències CG22, CG16, CB21, CB19, CG23, CB12, CE29. Té un pes sobre el total del 25%. 
  • Rúbrica 6: Avaluació entre iguals. Avalua les competències CG22, CG16, CB21, CB19, CG23, CB12, CE29. Té un pes sobre el total del 5%. 
  • Rúbrica 7: Avaluació de l'avaluació entre iguals. Avalua les competències CB21, CB19, CG23, CB12. Té un pes del 5%.

La qualificació podrà ser numèricament de 0 a 10 amb expressió decimal, a la qual podrà afegir-se la seva corresponent qualificació qualitativa de Suspens, Aprovat, Notable, Excel·lent i Matrícula d'Honor.

L'esment de “Matrícula d'Honor” (MH) és un reconeixement extraordinari a l’excel·lència de l’alumne. No només admet aspectes quantitatius (la nota) sinó també qualitatius. El requisit quantitatiu mínim per considerar optar a MH és una nota mínima de 9. Els tutors proposaran els alumnes per MH i la comissió de TFG les atorgarà en funció de les valoracions realitzades (no tenen perquè ser les notes més altes). Així mateix, les MH poden quedar desertes i no atorgar-les a ningú. No es concediran Matrícules d'Honor en 2ª convocatòria.
 

Normativa TFG:  http://www.uic.es/progs/obj.uic?id=504759bc94fca

 

ADDENDA: 

Aquest any, el tribunal estarà compost pel tutor del TFG i per un altre professor de l'assignatura de TFG. Habitualment participaven com a membres de tribunal professionals de l'àmbit assistencial. Deguda a l'actual crisi que ha afectat enormement el sistema sanitari, es decideix suprimir aquest membre del tribunal, atès que és impossible ara mateix, comptar amb ells.

D'aquesta manera, només 2 professors formaran part del tribunal avaluador tant en 1a com en 2a convocatòria perquè no hi hagi diferències en l'avaluació: El tutor del TFG i un altre professor de l'assignatura que actuarà en qualitat el president del tribunal.

Aquests canvis no suposen cap alteració del "Reglament de Treball Fi de Grau i de Fi de Màster Universitari de la Universitat Internacional de Catalunya, aprovat per la comissió executiva de la junta de govern en data 30.07.2012". Aquest reglament permet la composició de tribunals de 2 membres quan superen els 85 estudiants matriculats en l'assignatura, i en situació d'excepció, amb el tutor, com seria la situació actual.

Aquests canvis en el tribunal, suposen petites modificacions en l'avaluació:

Rúbrica 4: defensa oral; l'avaluaran tant el tutor com l'altre professor de TFG membre del tribunal. Habitualment, la defensa oral només l'avaluaven el professor i el membre extern. Així els percentatges d'aquesta rúbrica no es veuen alterats.

Rúbrica 5: es realitzava una mitjana entre la rúbrica que emplenava l'avaluador extern i el professor de TFG que presidia el tribunal. Donades les circumstàncies actuals, aquesta rúbrica serà avaluada exclusivament pel professor de TFG que presidirà el tribunal.

Les defenses es realitzaran a través d'un sistema virtual que compartirem amb tots els estudiants. El sistema virtual permet veure als membres del tribunal, i el tribunal pot observar a l'estudiant en tot moment. Alhora, els estudiants, poden compartir la seva pantalla perquè el tribunal pugui seguir la presentació del power point, alhora que poden continuar veient a l'estudiant. És la manera de garantir la defensa via telemàtica.


La presentació no presencial (a través de noves tecnologies) està prevista per als estudiants que defensen tant en 1a com en 2a convocatòria. D'aquesta manera, es garanteix que no hi haurà cap diferència en la manera d'avaluar.

Bibliografia i recursos

  • Argimón, JM, Jiménez J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. 3a ed. Madrid: Elsevier; 2004
  • Armitage P, Berry G. Estadística para la investigación biomédica. 3a ed. Barcelona: Harcourt Brace; 1997.
  • Bisquerra R, Echeverría B, Rodríguez M. Estadística Psicopedagógica. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias; 1987.
  • Burgos R. Metodología de investigación y escritura científica en clínica. 3ª ed. Granada: Escuela Andaluza de Salud Pública; 1998.
  • Burns N, Grove SK. Investigación en Enfermería. 3ª ed.  Madrid: Elsevier; 2004.
  • Cobo E, Muñoz P, González JA, Bogorra J. Bioestadística para no estadísticos: principios para interpretar un estudio científico. Barcelona: Elsevier Masson, 2007.
  • Daniel W. Bioestadística: base para el análisis de las ciencias de la salud. 4a ed. México D.F.: Limusa; 2002.
  • Dawson-Saunders E. Bioestadística médica. 4a ed. México D.F.: El Manual Moderno; 2005.
  • Manzano V, Varela J, García A, Pérez FJ. SPSS para Windows. Madrid: Ra-Ma; 1999.
  • Martínez MA, Faulín FJ, Sánchez A. Bioestadística amigable. 2ª Ed. Madrid: Díaz de Santos; 2006.
  • Mayan M. Una introducción a los métodos cualitativos. Módulo de entrenamiento para estudiantes y profesionales. México: Qual Institute Press. International Institute for Qualitative Methodology; 2001.
  • Milton JS. Estadística para biología y ciencias de la salud. 2a ed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1994.
  • Norman GR, Streiner DL. Bioestadística. Madrid: Mosby/Doyma; 1996.
  • Peña D, Romo J. Introducción a la Estadística para las Ciencias Sociales. Madrid: McGraw Hill; 1997.
  • Sánchez Carrión JJ. Manual de análisis estadístico de los datos. Madrid: Alianza Editorial; 1999.
  • Sentís J, Pardell H, Alentà H, Cobo Valeri E, Canela i Soler J. Manual de bioestadística. 3a ed. Barcelona: Masson; 2003.
  • Tomás-Sábado J. Fundamentos de Bioestadística y análisis de datos para enfermería. Bellaterra: Servei de publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona; 2009.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 25/05/2020 09:00h
  • E1 26/05/2020 09:00h
  • E1 27/05/2020 09:00h
  • E2 06/07/2020 09:00h
  • E2 07/07/2020 09:00h

Material didàctic

      Materials
            Memòria Docent del disseny i implementació del TFG memoriap.docentetfg.pdf 
            Normativa UIC TFG reglament_intern_treball_fi_de_grau_i_master.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00