Assignatura

Nous Formats Digitals

  • codi 06718
  • curs 99
  • període Trimestre 2
  • tipus lc
  • credits 5

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup A
 Trim.2  DL 12:00 14:00 b214
 Trim.2  DV 12:00 14:00 b214

Professorat

Responsable

Dr. Antoni SELLAS - tsellas@uic.es

Horari d'atenció

Per a qualsevol consulta o demanar una atenció personal, podeu enviar-me un email a:

emerino@cir.uic.es

 

Presentació

 

L'anomenada Web 2.0 ha suposat una autèntica revolució en les formes de comunicació tradicional tant en l'àmbit personal com professional, possiblement es la revolució més important en el secor de la comunicació des de l'aparició de la televisió com a mitja de comuncació de masses.  La web 2.0 permet que qualevol persona crei, comparteixi i distribueixi continguts fent-los accessibles per a qualsevol persona del món. 

 

Aixo ha fet canviar els fonaments sobre els que s'havia assentat la comunicació corporativa i de masses, que hauran de ser analitzats i revisats per aprendre COM comunicar on la relació amb el client es d'igual a igual. 

 

Les empreses han de integrar aquests nous formats digitals en les seves polítiques d'actuació. L'assignatura pretén mostrar aquesta realitat amb casos practics i escenaris reals.

 

Objectius

Cap a on va la comunicació? La comunicació 2.0 mostra noves realitats:

a) La Web dóna eines perquè qualsevol usuari es converteixi en creador de continguts.
b) Augmenta el consum de continguts audiovisuals al marge dels mitjans tradicionals, que intenten incorporar aquestes altres veus o els seus instruments.
d) Les empreses i mitjans de comunicació busquen conservar l'audiència fomentant canals per a la participació dels oïents.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

En acabar l'assignatura, l'alumne ha d'haver adquirit l'aptitud apropiada en relació als següents aspectes:

  • Internet com a font d'informació i canal de recerca.
  • Social media: Blogs, xarxes socials, podcast, videos, herramientas a incluir en los planes de comunicación del siglo XXI.
  • Creativitat i innovació en la proposta de noves estratègies de comunicació 2.0.

Continguts

Conceptes bàsics de la web 2.0
D'on venim. L'usuari es el rei. Manaments de la web 2.0. 

La blogosfera.
Concepte i estructura d'un weblog. Tipologia de blogs. Eines per a un blog. Estràtegies: per on començar i per on continuar.


Xarxes socials.
Crear i compartir. Què són, serveixen per alguna cosa més que per trobar amics, la nostra identitat en xarxa: Facebook, Twittter, Youtube, Linkedin

Google.

Conceptes de SEO. Google Analytics. Reputació de marca online.

Mitjans de comunicació 2.0 

Com s'han adaptat a la nova realitat. Casos pràctics. Com eren i com són els portals de notícies. La infografia. Podcasting.

Projectes web

Per què una web funciona?. Usabilitat i accessibilitat web. Elements bàsics a tenir en compte a l'hora de crear una web.

 

El cas Obama

 

Com els mitjans socials van guanyar unes eleccions als EUA. Yes we can.  

El futur ja és aquí

Estratègies de Mòbil marqueting. El llibre electrònic: la revolució del món editorial. 


 

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

El curs es planteja inicialment amb una classe teòrica i una pràctica a la setmana. Les classes teòriques comptaran amb material de soport en format powerpoint que es podrà descarregar despres de cada classe.

Les classes pràctiques es treballaren en grup de 5 persones amb simulació de projectes de comunicació 2.0.

Els grups de treball portaran a terme diferents exercicis a les classes de practiques. Cada grup presentarà després el resultat de la seva pràctica a la resta de companys.

 

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  1. Prendrem en consideració l'interès i l'actitud a classe.
  2. Tindrem en compte el resultat dels exercicis realitzats en el decurs de les classes pràctiques.
  3. Projecte de comunicació integrant els mitjans i xarxes socials de la web 2.0, que s'haurà de lliurar en finalitzar l'assignatura.

 

  • L'avaluació serà constant i progressiva. El professor puntuarà cada setmana i la nota del projecte final constituirà un 50% del total.

Bibliografia i recursos

ALBERICH, J.; ROIG, A. (coord.) Comunicación audiovisual digital. Nuevos medios, nuevos usos, nuevas formas. Barcelona: Editorial UOC, 2005.
BERNERS-LEE, T. Tejiendo la Red. El inventor del World Wide Web nos descubre su origen. Madrid: Siglo Veintiuno, 2000.
COBO ROMANÍ, C.; PARDO KUKLINSKI, H. Planeta Web 2.0. Inteligencia colectiva o medios fast food. Barcelona/México DF: Grup de Recerca d'Interaccions Digitals, Universitat de Vic/Flacso México, 2007.
FUMERO, A.; ROCA, G. Web 2.0. Madrid: Fundación Orange, 2007.
GILLMOR, D. We the Media: Grassroots Journalism by the people, for the people. Sebastopol (EUA): O'Reilly Media, 2004.
NAFRÍA, I. Web 2.0. Barcelona: Gestión 2000, 2007.
ORIHUELA, J.L. La revolución de los blogs. Madrid: La Esfera de los Libros, 2006.
RHEINGOLD, H. Multitudes inteligentes. Barcelona: Gedisa, 2004.
ROJAS, O.; ALONSO, J.; ANTÚNEZ, J.L.; ORIHUELA, J.L.; VARELA, J. Blogs. La conversación en Internet que está revolucionando medios, empresas y a ciudadanos. Madrid: Esic, 2005.
ROJAS, O. (coord.) Web 2.0. Manual [no oficial] de uso. Madrid: ESIC, 2007.

Durant el trimestre s'oferirà bibliografia i webgrafia adicional en el bloc de suport docent de l'assignatura.

 


Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 30/03/2009 10:00h a501
  • R1 16/04/2009 13:00h
  • E2 27/07/2009 10:00h a501
  • R2 02/09/2009 11:00h

Material didàctic

      Materials
            Blogs & medios de comunicación blogsymedia.ppt 
            conceptes bàsics de la web 2.0 conceptos_basicos_web20.pptx 
            delicious delicous.ppt 
            Introducció als blogs blogs_intro.ppt 
            Redes sociales (1) redessociales.ppt 
            Redes sociales (2) redessociales_2.ppt 
            rss quesonlasrss.ppt 
            websites websites.ppt 
      Webs d'interès
            Blog sobre noves tecnologies- Enrique Dans http://www.enriquedans.com 
            Web de l'agència de la professora www.malabars.com 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00