UIC Barcelona participa en un fòrum internacional orientat a incorporar els objectius de sostenibilitat urbana en el model d’ensenyament universitari

25/02/20
Comparteix aquesta informació

El professor Lorenzo Chelleri va intervenir en la iniciativa organitzada a l’empara dels projectes europeus TrUST i SHAPE-ANEU

UIC Barcelona participa en un fòrum internacional orientat a incorporar els objectius de sostenibilitat urbana en el model d’ensenyament universitari

El professor de UIC Barcelona School of Architecture Lorenzo Chelleri va participar els dies 17 i 18 de febrer en un fòrum internacional celebrat a Torí (Itàlia) que va tenir per finalitat avançar en noves eines i enfocaments educatius transdisciplinaris que permetin incorporar els objectius de sostenibilitat urbana en el model d’ensenyament universitari, d’acord amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible i la nova Agenda Urbana 2030 de les Nacions Unides.

La trobada, en el qual van participar un total de 25 experts europeus, s’emmarca en l’anomenat projecte TrUST (Transdisciplinary for Urban Sustainability Transition), que acull el Politècnic de Torí, i el SHAPE-ANEU (Shaping Interdisciplinary Practices in Europe), un projecte finançat per la Unió Europea amb la finalitat de millorar la cooperació inter- i transdisciplinària entre les arts, les humanitats, les ciències socials i altres ciències per  abordar desafiaments d’aquest segle, com el nou model urbà sostenible.

“En l’era de la urbanització global, de l’actual crisi climàtica i ambiental i de l’acusada fractura de la nostra societat, les agències multilaterals fan una crida al canvi de model urbà basat en la resiliència i la sostenibilitat. Però les universitats continuen estancades en un model obsolet, basat en l’ensenyament compartimentat per disciplines. Necessitem abordar la sostenibilitat de manera interdisciplinària i acabem d’explorar com fer-ho”, explica Lorenzo Chelleri.

Després del debat, els experts van participar en un taller amb l’objectiu de redactar, conjuntament, un informe marc sobre l’estat de la qüestió en l’àmbit europeu i sobre els nous enfocaments i eines que les universitats haurien de començar a implementar per avançar cap a un model educatiu més interdisciplinari.

El professor Lorenzo Chelleri exerceix, des del curs passat, com a director del Màster en Disseny i Gestió de la Resiliència de la Ciutat, un programa de caràcter interdisciplinari en què agències multilaterals, activistes, tècnics d’ajuntaments i fundacions comparteixen espai docent amb professors i experts universitaris de diverses disciplines. “Crec que UIC Barcelona School of Architecture pot considerar-se, gràcies a aquest programa i també al Màster en Cooperació Internacional, Arquitectura Sostenible d’Emergència, en el bon camí cap als models educatius més innovadors d’Europa”, conclou el professor.