Els grans publicitaris del país coincideixen que cal arriscar per mantenir viu el talent

08/11/13
Comparteix aquesta informació

Carlos Martínez-Cabrera, Joan Campmany, Xavier Oliver, Ignasi Ferrer, Joan S. Alòs, Joaquín Lorente i Miguel Ángel Furones ahir van participar en una taula rodona a la UIC per debatre sobre els reptes als quals s'enfronta la indústria del màrqueting i de la comunicació amb motiu de la presentació del llibre "La publicidad SÍ vende", dels professors Pablo Medina i Pilar Buil.

Els grans publicitaris del país coincideixen que cal arriscar per mantenir viu el talent

Els reconeguts publicitaris Carlos Martínez-Cabrera (president de l’AEACP i antic director de Contrapunto-Grupo BBDO), Juan Campmany (president d’honor de DDB), Xavier Oliver (president de Cognoscere i antic director de DDO Espanya), Ignasi Ferrer (conseller adjunt a la Presidència a Shackleton), Joan S. Alòs (soci d’Empirica Influentials & Research i expresident d’AEDEMO), Joaquín Lorente (fundador de MMLB i Grup Lorente) i Miguel Ángel Furones (president de Publicis), van participar ahir a la tarda en una taula rodona a la UIC per debatre sobre els reptes a què haurà de fer front la indústria de la publicitat en els propers anys.

Es tracta de set dels reconeguts publicitaris que han participat en el llibre La publicidad SÍ vende, de Pilar Buil i Pablo Medina, professors de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UIC. En el llibre, amb pròleg de Carlos Martínez-Cabrera, hi apareixen deu professionals, —segons Martínez-Cabrera: “publicitaris que van aconseguir convertir Espanya en la tercera potència publicitària mundial”— que aporten una reflexió pràctica, i alhora conceptual, sobre els reptes als quals haurà de fer front el sector de la publicitat en els propers anys, entre els quals hi ha: la construcció de marca, la direcció d’equips, la generació i la gestió del talent, el lideratge com partit amb l’anunciant, el desenvolupament d’estratègies creatives i la presència de la marca en el dia a dia del consumidor.

La taula rodona, organitzada amb motiu de la presentació del llibre, va ser moderada per Ernest Folch, director editorial d’Ediciones B, que va agrair als autors la possibilitat d’editar aquest llibre, que qualifica d’excepcional, perquè és “la primera vegada que es publica a Espanya una reflexió tan oberta sobre el tema , i que arriba a molts sectors”. “Estem orgullosos d’haver-lo incorporat al nostre catàleg”, va manifestar Folch.

L’autor Pablo Medina, doctor en Comunicació Institucional per la Universitat de Navarra i professor de Publicitat a la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UIC, va explicar a l’inici de l’acte com es va gestar el llibre i va assegurar que “se n’extreuen moltes idees. Sens dubte, la més important és que la publicitat és una activitat apassionant, amb un paper social més que legitimat i que és clau per a l’esdevenir dels anunciants. Per això, la conclusió del llibre queda recollida en el títol: La publicidad SÍ vende”.

Per la seva banda, la coautora Pilar Buil, doctora en Comunicació Pública per la Universitat de Navarra i també professora de Publicitat a la UIC, va reafirmar el compromís que la Universitat té amb el sector publicitari. En aquest sentit, va explicar que l’objectiu del llibre és “aprendre dels millors, ser a prop de la indústria, introduir a l’aula l’experiència d’èxit dels grans de la publicitat”.

La publicidad SÍ vende analitza el procés publicitari en la seva globalitat: investigació de mercats, estratègia publicitària, creativitat i planificació de mitjans. Els autors van demanar, a cada un dels entrevistats, l’opinió sobre el passat, el present i el futur de l’àrea de la publicitat en què estan especialitzats.

A la taula rodona, els publicitaris van donar joc a aquestes qüestions i d’altres que va plantejar Folch, entre les quals: si s’ha acabat l’edat d’or de la publicitat, a quins reptes de futur s’enfronta el sector i la professió, com es planteja la relació amb el client, o quin lloc té la publicitat en els nous mitjans i formats.

Respecte a la revolució del sector, Xavier Oliver va manifestar que “ha canviat l’estructura de les empreses i el perfil del publicitari, però la funció de la comunicació és la mateixa”. Tots van coincidir a afirmar que la comunicació continua sent imprescindible. Ignasi Ferrer va apuntar que “l’empresa necessita d’una ajuda professional externa: l’ajuda del publicitari”. I Martínez-Cabrera va afegir que “cal entendre les marques. Sense comunicació publicitària, cap projecte té èxit”. Pel que fa als nous mitjans, Juan Campmany va comentar que “Internet no matarà la televisió, l’enriqueix, fa que t’arribin més missatges”. Quant a la crisi del sector, Joaquín Lorente va manifestar que “la publicitat és una professió de competitivitat. Com més por hi hagi al carrer, millor els anirà, als valents” i va animar els presents a treballar dur i amb talent: “Podeu fer millors espots que nosaltres. Feu-los”.

Els publicitaris es van dirigir a una gran majoria d’universitaris presents a l’Aula Magna per demanar-los que arrisquin. Joan Alòs, que a més és professor de Publicitat de la UIC, els va demanar que “fessin el salt”: “Si parlem de creativitat us heu d’atrevir a fer un salt. La creativitat és en vosaltres”. I en aquesta línia, Miguel Ángel Furones afirmar que “aquesta professió ens ha fet molt feliços”, per la qual cosa va donar un consell als assistents: “sigueu gent amb passió. Que ningú us digui que no teniu ètica”.

Un debat obert que va tenir una gran conclusió comuna: tots van coincidir a afirmar que, per lluitar contra la crisi, cal aflorar el talent, arriscar i buscar idees creatives.

L’acte el va clausurar el Dr. Ivan Lacasa, degà de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UIC, que va agrair la tasca dels autors del llibre, Pilar Buil i Pablo Medina, per la seva tenacitat i constància, així com la presència dels convidats i assistents.