Els reptes de l’economia col·laborativa: metodologies per continuar la recerca

26/06/20
Comparteix aquesta informació

Diferents experts internacionals analitzen els reptes dels models de negoci de les plataformes digitals de l’economia col·laborativa en un seminari organitzat per la Facultat de Ciències Econòmiques i Socials

Els reptes de l’economia col·laborativa: metodologies per continuar la recerca

La Facultat de Ciències Econòmiques i Socials ha organitzat un seminari virtual que ha abordat els reptes dels models de negoci de les plataformes digitals d’economia col·laborativa a partir de les recerques de diferents experts internacionals i que ha presentat i moderat el vicerector de Planificació i Qualitat de UIC Barcelona, Frederic Marimon. Les metodologies que han presentat alguns dels acadèmics permetran continuar la recerca en un model de negoci cada vegada més professionalitzat.

Així ho creu Sabine Benoit, de la Universitat de Surrey, que ha exposat la realitat del sector i ha incidit en el nou model de negoci que s’està generant fruit de la “professionalització de les plataformes”. Benoit ho ha explicat amb el fet que aquestes aplicacions no només connecten consumidors entre ells, sinó que també les empreses han entrat en l’equació. Així mateix, ha assegurat que els actors en l’economia col·laborativa “van molt més enllà del consumidor, la plataforma i el proveïdor”. Per la seva banda, Mareike Möhlmann, de l’Escola de Negocis de Warwick, ha posat èmfasi en el fet que moltes de les creences que poden tenir els consumidors en aquestes plataformes poden ser injustificades.

En la sessió també s’ha presentat la recerca de Lucca Mastrogiacomo, Fiorenzo Franceschini i Federico Barravecchia, del Politècnic de Torí, que, tot i ser d’un origen més tècnic, ha il·lustrat la importància que té el contingut generat per l’usuari en les plataformes a partir del cas del sector del vehicle compartit. El seminari ha conclòs amb la presentació d’Anna Akhmedova sobre la recerca de UIC Barcelona en aquest camp, que analitza la confiança dels consumidors, des del punt de vista personal i de la plataforma. Aquesta recerca posa sobre la taula que la confiança personal rau en la combinació de la usabilitat de la plataforma i la confiança en la resta de col·laboradors, mentre que la confiança en la plataforma neix de la combinació de l’assegurança estructural de l’eina i la utilitat percebuda que té.

 

Aquest seminari forma part de la difusió del projecte de recerca titulat “Millora de la qualitat en empreses de consum col·laboratiu: model, escala i fidelització (CC-QUAL)” (ref.: RTI2018-096279-B-I00), finançat pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats en el marc del programa d’ajuda al projecte d'R+D+i “Reptes de recerca”.