La Fundació Adecco renova el seu compromís amb l’assignatura d’Accessibilitat i amb el Postgrau en Accessibilitat i Disseny per a Tothom

29/11/16
Comparteix aquesta informació

La Fundació Adecco i la School of Architecture de UIC Barcelona han signat un acord mitjançant el qual la Fundació Adecco dóna suport a l’assignatura obligatòria d’Accessibilitat en el tercer curs del Grau en Arquitectura, i a la sisena edició del Postgrau en Accessibilitat i Disseny per a Tothom, tots dos estudis dirigits i coordinats pel professor Enrique Rovira-Beleta, de la School of Architecture de UIC Barcelona.

La Fundació Adecco renova el seu compromís amb l’assignatura d’Accessibilitat i amb el Postgrau en Accessibilitat i Disseny per a Tothom

La signatura del conveni va tenir lloc el divendres 25 de novembre entre el rector de UIC Barcelona, el Dr. Xavier Gil Mur, i el Sr. Francesc Xavier Pérez Conesa, coordinador regional a Catalunya de la Fundació Adecco, i té com a objectiu formar futurs professionals en la implementació de projectes arquitectònics accessibles que afavoreixin la integració laboral de persones amb discapacitat. Segons Pérez Conesa, “formant professionals en matèria d’accessibilitat i disseny inclusiu contribuirem a eliminar una altra barrera molt important, que moltes vegades impedeix la integració laboral de persones amb discapacitat”.

En l’assignatura d’Accessibilitat els alumnes tindran una primera presa de contacte amb la discapacitat: passejar en cadira de rodes, amb bastons, amb antifaços, o amb taps a les orelles, pel campus universitari. Aquesta experiència els permetrà posar en valor la importància que té l’accessibilitat en el desenvolupament personal i professional de persones amb discapacitat i sensibilitzar-s’hi. En la mateixa assignatura s’analitzarà la normativa vigent i les noves tendències, el disseny de l’espai urbà, i dels edificis i habitatges, l’accessibilitat en el transport i els mitjans d’informació i comunicacions. El cicle formatiu, de 50 hores lectives repartides en classes teòriques, tallers i visites, remarca els espais privats, ja que “un habitatge hauria de ser accessible i poder-se utilitzar durant tota la vida; incloent-hi aquelles fases en les quals, temporalment o permanentment, el grau de dependència dels habitants va augmentant, sobretot amb l’edat”, com apunta l’arquitecte Rovira-Beleta.

El projecte de final de curs consisteix a fer un estudi d’adaptació de l’habitatge i/o projecte de l’alumne realitzat en altres assignatures. També es faran diversos exercicis-test, individuals, sobre l’aplicació de la normativa d’accessibilitat en l’urbanisme, l’edificació pública o privada, els mitjans de transport, i els corresponents sistemes de comunicació per completar-ne l’avaluació.

El Postgrau en Accessibilitat i Disseny per a Tothom, en la versió en línia virtual interactiva, és la primera iniciativa formal acadèmica que considera l’accessibilitat des d’un punt de vista global i en un marc de transversalitat. És un programa de gran valor per aconseguir que el Disseny per a Tothom sigui universal i versàtil, ja que els requeriments d’accessibilitat són diferents a cada país.

El programa combina teoria i pràctica, i les sessions de treball són virtuals i interactives (en línia): l’alumne pot cursar-lo des de qualsevol part del món i té un claustre de professors de diferents països. El postgrau disposa de professionals nacionals i internacionals de reconegut prestigi en els diferents sectors de l’àmbit i l’activitat del disseny per a tothom, així com representants d’organitzacions de persones amb discapacitat i institucions de serveis en matèria d’accessibilitat universal.

Tant l’assignatura d’Accessibilitat com el Postgrau en Accessibilitat i Disseny per a Tothom neixen per formar tècnics responsables de projectar, dissenyar i construir les nostres ciutats i espais integrant-hi els principis d’accessibilitat, no només com una obligació normativa, sinó com a part del concepte projectual, i dominar els detalls necessaris per poder aplicar l’accessibilitat de manera desapercebuda. Pretenem que l’alumne descobreixi les capacitats de les persones amb discapacitat, i que entengui que “l’accessibilitat no és solament una necessitat per a les persones amb discapacitat, sinó un avantatge per a tots els ciutadans, que a més redunda en una millora de la qualitat del seu projecte”, segons Rovira-Beleta.

Amb aquestes iniciatives pioneres a Espanya, Europa i Llatinoamèrica, es pretén sensibilitzar i formar futurs arquitectes i tècnics en matèria d’accessibilitat en la construcció d’edificis (rehabilitació, patrimoni, adaptabilitat, domòtica, etc.) sent conscients de la importància que té abordar l’actual problemàtica des de l’arrel, i aconseguir una major adaptabilitat dels edificis en favor de totes les persones i especialment aquelles amb discapacitat.

Constituïda el juliol de 1999, la Fundació Adecco és fruit de la responsabilitat social corporativa que assumeix el Grup Adecco com a líder mundial en la gestió dels recursos humans. El seu principal objectiu és la inserció en el mercat laboral d’aquelles persones que, per les seves característiques personals, troben més dificultats a l’hora de trobar un lloc de treball.