L’experiència de l’usuari, clau per a la visualització de dades

09/06/17
Comparteix aquesta informació

Experts en visualització de dades, anàlisi de dades i Big Data es van reunir el dia 6 de juny en la taula rodona “L’storytelling de les dades”, organitzada per la Facultat de Ciències Econòmiques i Socials, en el marc del nou Màster en Big Data Science.

L’experiència de l’usuari, clau per a la visualització de dades

Axel Gasulla, cofundador de Domestic Data Streamers; Òscar Puigdollers, cap de la Unitat d’Estudis en R+D+i a Barcelona de Serveis Municipals; Alberto González, data scientist a Bestiario, i Ferran Garcia, gestor d’habilitació de partners i arquitecte de valors a Qlik, van ser els convidats que van aportar la seva visió sobre la visualització de dades, moderats per Carlos Cosials, director del Màster en Big Data Science.

Al llarg de la taula rodona es van respondre temes com: la rellevància de la visualització en els projectes digitals; la visualització com a art; com es pot abordar l’experiència de l’usuari en el disseny de la visualització i l’anàlisi de dades, entre d’altres.

Segons Axel Gasulla, “El 99 % de la informació neix i és compresa en un entorn 100 % digital. Nosaltres en canvi entenem el món físic. El terreny digital és per tant el millor per comprendre les dades digitalment i transmetre-les d’una forma experiencial. El repte que afronta la visualització de dades és el mateix que va tenir l’enginyeria: acostar una realitat tècnica a una realitat humana”. Gasulla va explicar alguns projectes de Domestic Data Streamers en els quals l’objectiu havia estat centrar-se en l’ésser humà, en la seva experiència i utilitzar algun recurs, com és la cuina, perquè s’entenguin les dades de manera natural.

Per la seva banda, Óscar Puigdollers va manifestar: “Cal treballar la visualització de manera que sigui lògica. Per això, l’storytelling és crucial”. Puigdollers va explicar des de la seva experiència que la clau per explicar i presentar bé les dades és començar a partir de l’usuari: “si no, l’usuari acaba empatxat de dades i no sap què fer-ne”. I en aquest sentit, va parlar dels videojocs com una de les fonts d’inspiració que té en la seva feina.

Ferran Garcia es va referir que el poder de les dades no és posseir-les en si mateixes, sinó el valor que aporten en la presa de decisions en les grans organitzacions. “Hem d’aconseguir que les dades arribin a usuaris que no són experts en dades per prendre decisions”. Per ell la visualització de dades és més “un procés que no pas un art”. I va afirmar també que “les gràfiques són els blocs constituents dels storytelling de les dades”.

Finalment, Alberto González va presentar alguns exemples treballats a Bestiari per a diferents entitats. “Les dades són abstractes, la visualització ens ajuda a fer que no ho siguin”. González va explicar que, si s’escau, s’inspiren en temes de la natura per presentar les dades. “La biologia i la medicina ens ajuden molt a l’hora de visualitzar”. També va aconsellar tenir en compte l’antropologia, una ciència que, en la seva opinió, està deixada de banda. És molt important per visualitzar bé “tenir molt en compte el comportament de la gent”.