El repte d'informar sobre les eleccions europees, protagonista de la jornada Més Periodisme

06/05/19
Comparteix aquesta informació

La investigadora del CIDOB i excorresponsal a Brussel·les, Carme Colomina; els periodistes de La Vanguardia i El Periódico Lluís Uría i Eliseo Oliveras, així com el cap de l'oficina del Parlament Europeu a Barcelona, Sergi Barrera, han estat els protagonistes de la cinquena edició de la jornada

El repte d'informar sobre les eleccions europees, protagonista de la jornada Més Periodisme

El proper 26 de maig, els ciutadans amb dret a vot de la Unió Europea (UE) estan cridats a les urnes. Es triaran els 751 membres del Parlament Europeu, l'òrgan de la UE triat per sufragi directe, amb responsabilitats legislatives, de supervisió i pressupostàries. Una cita que coincidirà amb els comicis municipals, i en alguns casos autonòmics, la qual cosa podria desvirtuar l'atenció a Europa posant el focus únicament i exclusivament en les eleccions nacionals. Un escenari que suposa un repte per als mitjans de comunicació en general —i per als periodistes especialitzats en particular— a l'hora d'informar i mobilitzar els ciutadans en el marc de les eleccions europees.

Un repte que ha estat el protagonista de l'última edició de la jornada Més Periodisme, organitzada per la Facultat de Ciències de la Comunicació. En la sessió, hi ha participat la investigadora del CIDOB i excorresponsal a Brussel·les, Carme Colomina, que en la seva conferència “Comunicar Europa”, ha analitzat l'escenari dels 28 estats membres, la irrupció de partits d'extrema dreta i de les veus euroescèptiques, el Brexit, el posicionament del president dels Estats Units, Donald Trump, la relació amb Rússia o la desafecció política.

Colomina ha explicat que “els nous lideratges populistes moltes vegades desafien el discurs tradicional. A vegades en positiu i altres vegades no” i ha sostingut que “el concepte de lideratge polític està canviant, i afecta l'opinió pública”. L'experta i excorresponsal també ha assenyalat que “la percepció del que implica ser membre de la UE està canviant” i ha explicat de quina manera “el populisme i els moviments antiimmigració estan creant sentiments polítics basats en la percepció”. Per exemple, a Espanya la percepció d'immigració ascendeix al 23 % quan en realitat la xifra és del 9 %. 

La conferència de Colomina ha donat pas a la taula rodona “Del Brexit a les eleccions del 26M: la cobertura mediàtica dels assumptes europeus”. A la taula rodona, hi han intervingut el subdirector de La Vanguardia, Lluís Uría; l'analista d'Assumptes Europeus a El Periódico, Eliseo Oliveras i el cap de l'oficina del Parlament Europeu a Barcelona, Sergi Barrera, en un debat moderat per l'especialista en estudis europeus i relacions internacionals, Ana Isabel Rodríguez.

Els quatre han posat sobre la taula aspectes com la desafecció i els nous desafiaments polítics i socials així com els avantatges i desavantatges que els comicis coincideixin amb les eleccions municipals a l'hora d'informar i atreure els votants. 

“El tema d'Europa està contaminat per la política interior”, ha assenyalat Uría. En la mateixa línia ha opinat Oliveras, assenyalant que “els debats a tot arreu seran en clau nacional” i ha lamentat que davant la crisi europea, “Espanya no ha tingut cap paper, no ha presentat cap iniciativa” malgrat ser el tercer país de l'eurozona. “Quina Europa aniria bé per a Espanya? Aquesta reflexió es troba a faltar”, ha afegit.

Per la seva banda, Barrera ha explicat la campanya institucional llançada per motivar la participació, “Aquesta vegada voto” i ha traslladat aspectes pràctics que s'aconsegueixen a la UE gràcies a les polítiques que han adoptat els euromembres. I com a dada, ha apuntat que en aquests comicis, a causa de la coincidència amb les municipals, la participació podria rondar el 60 %. A més a més, ha demanat als alumnes que assistien a la sessió que “com a periodistes, heu de ser crítics”. Per a això, abans, serà necessari que els mitjans de comunicació acostin i expliquin el projecte de la UE i, amb això, aconsegueixin atreure un electorat afligit per la desafecció.