Xavier Oliver: «El control és l'enemic número u dels creatius»

11/01/13
Comparteix aquesta informació

El guru de la publicitat, Xavier Oliver, ha impartit classes als alumnes del grau de Publicitat i Relacions Públiques sobre el funcionament del màrqueting i la publicitat actualment.

Xavier Oliver: «El control és l'enemic número u dels creatius»

Xavier Oliver, que va treballar durant més de
trenta anys a BBDO España, empresa que va acabar presidint, va dedicar una de les classes a analitzar com està el món de la publicitat avui i l’evolució que ha patit al llarg
de la seva història.

En aquest sentit, Oliver es va referir a la
reacció normal de les empreses davant d’una crisi qualsevol —no la que estem
patint actualment—, en què s’imposen noves regles, es prohibeixen els rànquings
i s’augmenten els sistemes de control d’auditories. “Es busca més control, en
definitiva —afirmava el guru de la publicitat— a causa del fet que les empreses
de comunicació acaben sent controlades per financers que no volen tenir
problemes, però en realitat n’estan provocant un: el control és l’enemic número
u dels creatius, motiu pel qual acaben perdent-los”.

D’altra banda, el professor Oliver es va referir,
també, al canvi que ha anat tenint el màrqueting al llarg de temps, que ha
passat d’invertir-ho tot en la comunicació a fer-ho en la distribució i en el
preu. “És a dir, les empreses s’han adonat que l’única cosa que fa que els
consumidors comprin un determinat producte és que parlin de l’empresa, i no de
la publicitat que té o deixa de tenir”.

Xavier Oliver va remarcar que perquè
una empresa tingui èxit avui cal que converteixi els consumidors en fans: “El
més important és ser una empresa que somnia i que té seguidors. Això és el que
han fet Mercadona i Apple”.

Durant la seva trajectòria professional, Xavier
Oliver ha ocupat diversos càrrecs a BBDO España (empresa que va deixar el 2007).
Ha estat involucrat en campanyes memorables com la dels Jocs Olímpics de
Barcelona’92 (“Amics per sempre”), Danone, Tenn (el majordom), etc. El seu camí
docent va començar amb la posada en marxa de la BBDO University Worldwide i
actualment és professor a l’IESE i a la Facultat de Comunicació de la
Universitat de Navarra.