Universitat Internacional de Catalunya

Dret Administratiu 1

Dret Administratiu 1
6
10676
2
Primer semestre
FB
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat


Prèvia concertació de cita amb el professor.

Presentació

El dret administratiu és la branca del Dret Públic dedicada a la regulació de les Administracions Públiques. Aquestes persones jurídiques troben en el Dret Administratiu seu propi ordenament, diferent al de la resta de personificacions en el món jurídic. En la societat actual, tan complexa, l'exitencia del Dret Administratiu esdevé obligada per la necessitat de regular comportaments que afecten un nombre molt extens de persones, alguna cosa per la qual cosa resulta inservible el Dret Privat, dedicat a resoldre problemes entre particulars. De la mateixa manera, en l'àmbit comunitari, el Dret Administratiu de tots els països de la Unió Europea transita per similars patrons regulatoris, possibilitant unes administracions públiques dedicades a la prestació dels serveis públics (per si o per mitjà de tercers, però en qualsevol cas assegurant la seva prestació) i  la salvaguarda dels interessos generals dels ciutadans. 

La defensa dels Drets dels ciutadans constitueixen també un objectiu principal del Dret Administratiu, per mitjà de les modernes corrents de transparència i bon govern, amb la inclusió de mandats ètics en el funcionament de les administracions públiques. El coneixement profund del Dret Administratiu suposa una extraordinària porta d'entrada al domini d'altres branques especialitzades del Dret Públic, com el Dret Financer i Tributari. Es fa necessari a més comptar amb sòlids fonaments de Dret Constitucional per a l'abordatge del Dret Administratiu.

Requisits previs

Cap

Objectius

Familiaritzar l'alumne amb el lenguale jurídic públic. Fer-li conèixer el peculiar règim a què es sotmeten les administracions públiques. Conèixer l'encaix de l'Administració Pública moderna en un Estat social i democràtic de Dret Adquirir una comprensió global del complex sistema institucional espanyol Ajudar-lo a la comprensió dels drets i deures als quals se sotmeten els subjectes públics i els ciutadans davant seu.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 03 - Ser capaç d'expressar idees i arguments amb ordre i coherència de forma oral i escrita (tècniques d'expressió oral i escrita)
  • 08 - Desenvolupar mecanismes que facilitin l'adopció de compromisos de caràcter ètic
  • 09 - Desenvolupar mecanismes que afavoreixin la sensibilitat envers temes relacionats amb els drets fonamentals i el respecte cap a altres cultures i costums
  • 11 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom
  • 12 - Tenir capacitat d'organització i planificació
  • 14 - Prendre consciència de la importància del Dret com a sistema regulador de les relacions socials
  • 15 - Aconseguir la percepció del caràcter unitari de l'ordenament jurídic i de la necessària visió interdisciplinària dels problemes jurídics
  • 16 - Tenir capacitat per utilitzar els principis i els valors constitucionals com a eines de treball en la interpretació de l'ordenament jurídic
  • 18 - Comprendre les diverses maneres de creació del Dret en la seva evolució històrica i en la seva realitat actual

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura


1. Comprendrà el concepte, les fonts i les regles bàsiques del Dret Administratiu

 2. Hi haurà adquirit un coneixement sòlid sobre el tràfic jurídic-públic

 3. Coneixerà i comprendrà les bases jurídiques de funcionament de les administracions públiques

 4. Hi haurà desenvolupat habilitats en la comunicació oral i escrita

 5. Hi haurà desenvolupat hàbits de netedat i qualitat formal en la presentació de documents

 6. Hi haurà desenvolupat la capacitat de confeccionar un cronograma de treball davant d'un termini fixat i preclusiu

 7. Identificarà i interpretarà la documentació d'ús habitual en l'àmbit d'aquesta matèria

 8. Serà capaç d'identificar amb precisió l'estat normatiu, doctrinal i jurisprudencial d'un problema jurídic relatiu a l'àmbit d'aquesta matèria

 9. Adquirirà la capacitat d'aplicar els coneixements sobre Dret Administratiu a la pràctica 

10. Hi haurà adquirit habilitats per a l'aprenentatge autònom

Continguts

PRIMERA PARTE: CONCEPTO DE DERECHO ADMINISTRATIVO. FUENTES DEL DERECHO Y PRINCIPIO DE LEGALIDAD

TEMA 1.- EL DERECHO ADMINISTRATIVO COMO DERECHO DE LA ADMINISTRACIÓN PUBLICA.

 

1.1. La Administración Pública.

1.2. El Derecho Administrativo como Derecho de la Administración Pública.

1.3. Límites del Derecho administrativo.

 

TEMA 2.- LAS FUENTES DEL DERECHO ADMINISTRATIVO (I).

2.1. La Constitución.

2.2. El Derecho comunitario europeo.

2.3. Los Estatutos de Autonomía.

2.4. La Ley: leyes estatales y leyes autonómicas.

2.5. Disposiciones normativas con fuerza de ley.

 

TEMA 3.- LAS FUENTES DEL DERECHO ADMINISTRATIVO (II):

3.1. El reglamento: concepto.

3.2. Fundamento de la potestad reglamentaria.

3.3. Terminología.

3.4. Clases de reglamentos.

3.5. Régimen jurídico.

3.6. Otras fuentes del Derecho.

 

TEMA 4.- EL PRINCIPIO DE LEGALIDAD.

  1. Planteamiento. la posición jurídica de la administración con respecto a la ley y a los tribunales
  2.  Principio de legalidad. Origen y significación
  3.  ¿Hay una doble legalidad? la cuestión de las relaciones especiales de sujeción
  4.  Principio de legalidad y discrecionalidad administrativa
  5.  Técnicas de reducción de la discrecionalidad administrativa
  6.  Discrecionalidad y conceptos jurídicos indeterminados.

SEGUNDA PARTE: LA ORGANIZACIÓN ADMINISTRATIVA

TEMA 5.- TEORÍA GENERAL DE LA ORGANIZACIÓN ADMINISTRATIVA.

5.1. La personalidad de la Administración.

5.2. Los órganos de la Administración.

5.3. Principios organizativos y de funcionamiento de las Administraciones Públicas.

 

TEMA 6.- LA ORGANIZACIÓN DE LA ADMINISTRACIÓN PÚBLICA EN ESPAÑA (I). 

6.1. La Administración General del Estado.

6.2. La Administración autonómica.

 

TEMA 7.- LA ORGANIZACIÓN DE LA ADMINISTRACIÓN PÚBLICA EN ESPAÑA (II).

7.1. La autonomía local.

7.2. El municipio: régimen jurídico, organización y competencias.

7.3. Entidades supramunicipales e infra municipales.

7.4. La Administración institucional.

7.5. La Administración corporativa.

 

TEMA 8.- LOS EMPLEADOS PUBLICOS.

8.1. Marco constitucional y legal del empleo público.

8.2. Régimen estatutario de los funcionarios públicos.

8.3. Personal laboral de la Administración pública.

8.4. El régimen de los altos cargos.

 

TERCERA PARTE: LA ACTIVIDAD DE LA ADMINISTRACIÓN (I)

 

TEMA 9.- EL SERVICIO PÚBLICO (I).

9.1. La actividad de la Administración.

9.2. El concepto de servicio público, origen y evolución hasta el momento actual.

9.3. Marco constitucional.

9.4. La gestión de servicios públicos.

 

TEMA 10.- EL SERVICIO PÚBLICO (II).

10.1. Los servicios económicos de interés general. El desarrollo de la actividad de regulación como respuesta a la crisis del modelo de titularidad pública de los servicios económicos.

10.2. El elemento subjetivo de la regulación: autoridades reguladoras, operadoras y usuarios.

10.3. Fórmulas y técnicas de regulación.  

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula




A les classes seguirem el format de llicó magistra, sense perjudici de poder destinar temps per a la realització de les activitats que estableixi el professor (com resolució de casos, etc.). 

A les classes, es proporcionaran els elements teòrics fonamentals del programa, imprescindibles per avançar en la matèria i per escometre amb solvència l'aplicació d'aquells elements en la pràctica. 

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIES
Activitats a l'aula per al seguiment dels alumnes (individuals i en grup)
Estudi independent de l'alumne
Presentació a l'aula dels conceptes i l'aplicació pràctica que tenen

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Sistemas y criterios de evaluación:

1.- Habrá un examen final cuya nota determinará la nota de la asignatura, sin perjuicio de lo que se indica en el apartado 2. Este examen será oral ante tribunal de uno o más examinadores; se preguntará sobre dos preguntas relativas a epígrafes del programa obtenidas al azar. Cada pregunta puede abarcar uno o varios epígrafes. Durante la exposición se podrán hacer preguntas de comprensión de la materia. Para superar el examen será preciso contestar las dos preguntas; si se diera el caso de que el alumno no sepa responder a una de las preguntas o la respuesta no sea mínimamente calificable según el parecer del tribunal, esto supondría la no superación del examen.

2.- Mediante la evaluación continuada, se podrá obtener hasta un máximo de un punto que podrá sumarse a la nota del examen final en primera convocatoria, siempre que ésta última sea como mínimo igual a 4. La evaluación continuada valorará los exámenes parciales realizados, el comportamiento y la participación en clase y la realización de actividades y trabajos que pueda encargar el profesor. a realizar dentro y/o fuera del horario de clase. En el examen final en segunda convocatoria sólo se tendrá en cuenta la nota del examen oral. 

3.- Es obligatoria la asistencia a clase y a las actividades de formación continua que organiza la UIC. 

La no asistencia a clase deberá justificarse convenientemente a juicio del profesor; por cada cinco faltas de asistencia se podrá restar hasta un punto de la nota final. La no asistencia a las actividades de formación continua podrá restar hasta un punto de la nota final.

Bibliografia i recursos

TRAYTER JIMÉNEZ, JM., Derecho administrativo Parte General. Barcelona. Edición número.5ª.

COSCULLUELA MONTANER, L., Manual de Derecho administrativo, Parte general. Pamplona 2022, Edición número 33.

 

 

Material didàctic