Universitat Internacional de Catalunya

Psicobiologia

Psicobiologia
9
12740
1
Primer semestre
FB
FONAMENTS DE LA PSICOLOGIA
BASES BIOLÒGIQUES DE LA CONDUCTA - PSICOBIOLOGIA
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat


Professorat:

Anna Carballo Márquez (acarballo@uic.es)

Maxim Canet (maxcanet44@uic.es)

 

S'atendrà a l'alumnat després de les classes i/o concertant cita prèvia.

Presentació

L'assignatura de Psicobiologia pretén oferir a l'alumnat els coneixements necessaris per a comprendre les bases biològiques de la conducta i els processos mentals humans. En aquest sentit, s'abordaran conceptes relacionats amb la psicogenètica (o genètica de la conducta) a fi de comprendre el paper que exerceixen els factors genètics, l'ambient i la seva interacció (epigenètica) en el desenvolupament de fenotips normals i patològics. També s'estudiarà l'estructura, l'organització i el funcionament del sistema nerviós central i perifèric, tant a nivell microscòpic com macroscòpic, així com les bases fisiològiques que sustenten la comunicació neural, així com les bases dels sistemas sensoperceptius i del sistema neuroendocrí. Tots aquests coneixements es consideren necessaris per a què en el futur desenvolupament professional de l'alumnat es pugui proporcionar una atenció psicològica integral, rigorosa i holística.

Requisits previs

No procedeix.

Objectius

1. Conèixer els principis bàsics de psicogenètica o genètica de la conducta, així com els diferents tipus d'herència que poden codificar malalties, característiques o trastorns.

2. Adquirir els coneixements bàsics sobre l'estructura, l'organització i el funcionament del sistema nerviós central.

3. Identificar les principals fases en el neurodesenvolupament i en la maduració cerebral, així com la seva correlació amb el funcionament cognitiu i emocional de les diferents etapes evolutives.

4. Descriure les característiques bàsiques de la comunicació neural.

ASSIGNATURA DE 9 ECTS:

5. Explicar el substrat neural de les diferents modalitats sensorials i perceptives que ens permeten relacionar-nos amb l'entorn físic i social.

6. Identificar l'estructura i funcions principals del sistema neuroendocrí.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB01 - Que els estudiants hagin demostrar posseir i comprendre coneixements en un àrea d’estudi que parteix de la base de l’educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l’avantguarda del seu camp d’estudi.
  • CE09 - Identificar les bases biològiques de les funcions psicològiques i de la conducta humana, entenent com funcionen i com influeixen sobre els diversos aspectes de la persona.
  • CE18 - Identificar les estructures i els processos involucrats en les funcions psicològiques bàsiques i reconèixer la naturalesa de les diferències individuals.
  • CT07 - Capacitat de portar a terme un aprenentatge autònom
  • CT09 - Comunicar-se adequadament, tant de forma oral com escrita

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Una vegada l'alumnat hagi acabat l'assignatura es pretén que sigui capaç de:

a) Identifica la influència de l'herència genètica, de l'ambient i de l'epigenètica en les bases genètiques de la conducta humana.

b) Diferencia entre els diferents tipus d'herència genètica i les diferents patologies cromosòmiques.

c) Reconeix els diferents tipus de neurones i de cèl·lules glials, la seva estructura i les seves funcions principals.

d) Diferencia les diferents subdivisions del sistema nerviós.

e) Identifica les estructures que conformen el sistema nerviós central i els mecanismes de protecció d'aquest.

f) Diferencia entre una sinapsi elèctrica i una sinapsi química i descriu el seu funcionament.

g) Descriu els principals sistemes de neurotransmissió.

ASSIGNATURA DE 9 ECTS:

h) Identifica els processos de transducció sensorial i les vies implicades en els diferents sistemes sensoperceptius: auditiu, vestibular, olfactori, gustatiu, visual, somato-sensorial i motriu.

i) Descriu el funcionament del sistema neuroendocrí (glàndules i hormones) i com afecta en la conducta humana.

Continguts

Tema 0. Història i concepte de psicobiologia.
 
Bloc I: Fonaments de Genètica
 
Tema 1. Bases genètiques de la conducta

1.1. Introducció a la Psicogenètica

1.2. Herència-Ambienti: Epigenètica

1.3. Herència monogènica

1.4. Herència multifactorial
 
Bloc II: Neuroanatomia funcional i estructural
 
Tema 2. Les cèl·lules del sistema nerviós

2.1. La neurona

2.1.1. Estructura bàsica de la neurona

2.1.2. Classificació: tipus i funcions

2.2. Neuroglia del sistema nerviós central

Tema 3. Neuroanatomia

3.1. Organització del sistema nerviós: SNC i SNP

3.2. Neuroeixos

3.3. Protecció del SNC

3.4. Telencèfal

3.5. Diencèfal

3.6. Tronc encefàlic i cerebel

3.7. Medul·la espinal

3.8. SNP

Tema 4. Neurodesenvolupament

4.1. Neurodesenvolupament embrionari i fetal

4.2. Neurodesenvolupament en la infància i l'adolescència

4.3. Envelliment.

Tema 5. Comunicació neuronal

5.1. Excitabilitat i conductivitat neuronal

5.1.1. Tipus de transport

5.1.2. Potencial de repòs i potencial d’acció

5.2. Transmissió sinàptica

5.2.1. Concepte de sinapsi

5.2.2. Tipus de sinapsi

5.2.3. Mecanismes bàsics de la transmissió sinàptica química

5.2.4. Sistemes de neurotransmissió

 

ASSIGNATURA DE 9 ECTS:

Bloc III: Sistema sensoperceptiu
 
Tema 6. Bases neurals de la sensopercepció

6.1 Sistema auditiu i sistema vestibular

6.2. Sistema olfactori i gustatiu

6.3. Sistema visual

6.4. Sistema somatosensorial

6.5. Control motor
 
Bloque IV: Sistema neuroendocrí
 
Tema 7. Sistema neuroendocrí

7.1 Hormones

7.2 Glàndules endocrines

7.3 Hormones hipofisàries

7.3.1 Hormones de la neurohipòfisi

7.3.2 Hormones de la adenohipòfisi

7.4 Altres hormones

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



ACTIVITAT FORMATIVA METODOLOGIA
La classe magistral serà l'escenari per aprendre i utilitzar la terminologia i estructures lingüístiques relacionades amb l'àmbit d'estudi, per practicar i desenvolupar destreses de comunicació oral i escrita i per familiaritzar-se amb bibliografia i material didàctic de suport per a una major integració dels continguts de les matèries. Sessió expositiva i explicativa dels continguts per part del professor. Aquesta metodologia d'aprenentatge permet la utilització de mitjans audiovisuals com a suport a l'explicació dels continguts. L'alumne pot interactuar o participar activament.
El plantejament d'exercicis i problemes per part del professor ajuda a l'alumne a avançar en el seu recorregut acadèmic i, guiat pel professor, l'estudiant va aconseguint metes parcials que faciliten la integració del coneixement teòric adquirit. Les classes pràctiques permeten a l'alumne interactuar en primera persona amb les eines de treball, en petits grups o de forma individual es realitzen petites demostracions pràctiques dels coneixements teòrics adquirits durant les classes teòriques. Desenvolupament de debats i discussions en gran o petit grup que afavoreixin el sentit i judici crític. S'afavoreix la participació i la iniciativa, la realització de preguntes constructives i la presentació de nous problemes que promoguin el pensament crític. El treball en grup propicia la convergència d'idees, treballs i propostes en comú per part dels estudiants amb la finalitat d'arribar a realitzar un projecte tenint en compte les competències interpersonals i intrapersonals dels estudiants i el treball cooperatiu.
Activitat no presencial, en aquesta activitat l'estudiant realitza una labor de sedimentació i repòs del coneixement, necessari sempre abans de realitzar una tasca nova. Serà l'escenari on l'estudiant realitzarà el treball personal. L'estudiant elaborarà treballs en les diferents assignatures on reflectirà la seva experiència d'aprenentatge autònom. L'estudiant també es prepararà per a un aprenentatge al llarg de la vida en aprendre a fer servir materials didàctics de forma autònoma i a utilitzar recursos multimèdia. Serà l'escenari per desenvolupar les habilitats d'autoregulació de l'aprenentatge i autogestió del temps. Amb el treball individual, a través de l'estudi, la cerca d'informació, el processament de les dades i la interiorització l'alumne pot consolidar el seu aprenentatge.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



1a Convocatòria:

  • 80% Prova escrita de contingut (10% examen parcial + 60% examen final + 10% examen PIR)
  • 20% Maqueta d'encèfal

Es requerirà un mínim de 5 en la mitjana ponderada de les proves escrites de contingut per a poder fer mitjana amb les altres qualificacions, i s'aprovarà l'assignatura amb una mitjana mínima de 5 tenint en compte totes les parts avaluades. En cas de suspendre les proves escrites, s'haurà de recuperar en 2ª convocatòria.

2a Convocatòria:

  • 80% Prova escrita de contingut (de tot el contingut, no es guarden notes parcials)
  • 20% Maqueta d'encèfal (mateixa nota que a la 1a convocatòria)

Es requerirà un mínim de 5 en la prova de contingut per fer mitjana. S'aprovarà l'assignatura amb una mitjana mínima de 5 tenint en compte totes les parts avaluades.

L'avaluació respectarà sempre la normativa general establerta en el Grau de Psicologia respecte a les faltes d'ortografia, redactat i plagi.

Alumnes que repeteixen l'assignatura:

L'alumnat repetidor pot renunciar a l'avaluació continuada i anar directament a l'examen final de l'assignatura (la nota del qual representarà el 100% de la nota de l'assignatura), sempre i quan tingui el vist-i-plau del professorat responsable.

SISTEMA D’AVALUACIÓ

L’assistència activa de l’alumnat a la classe mostra el grau d’implicació com a mostra d’interès i la seva interacció amb el professorat i amb la resta de companys i companyes.

Prova individual escrita que reuneix els aspectes més generals i rellevants de la matèria que s’ha d’avaluar. S’avaluen la capacitat dels estudiants d’escoltar i entendre les idees principals dels continguts impartits, així com la seva capacitat d’entendre bibliografia i literatura específica en la seva àrea d’estudi, i s’avalua, així mateix, la terminologia corresponent. D’altra banda, les proves escrites també avaluen el contingut impartit sobre conceptes específics de les diferents matèries del títol. S’estructuren a través d’exàmens parcials i/o finals, exercicis finals, qüestionaris en línia i anàlisi d’articles científics.

A través de la resolució de casos s’avalua la capacitat de l’alumnat per aplicar els continguts teòrics apresos en una situació real o simulada.

Bibliografia i recursos

- Alberts, B., Bray, D., Hopkin, K., Johnson, A., Lewis, J., y Raff, M. (2011). Introducción a la biología celular. Madrid: Editorial Médica Panamericana.

- Carlson, N.R. (2014) Fundamentos de fisiología de la conducta. 11ª edición. Madrid: Pearson.

- Del Abril Alonso, A., Ambrosio Flores, E., de Blas Calleja, M. R., Caminero Gómez, Á., García Lecumberri, C., & de Pablo González, J. M. (2009). Fundamentos de psicobiología. Sanz y Torres.

- Kolb, B.Y., y Whishaw, I. (2006). Neuropsicología humana. Madrid: Editorial Médica Panamericana

- Netter, F. (1989). Sistema nervioso. Anatomía y fisiología. Barcelona: Salvat.

- Pinel, J. (2009) Biopsicología. Madrid: Prentice-Hall.

- Purves, D. (2016). Neurociencia. Madrid: Editorial Médica Panamericana.

- Redolar, D. (2014). Neurociencia cognitiva. Madrid: Editorial Médica Panamericana.

- Rosenzweig, M.R.; Breedlove, S.M; y Watson, N.V. (2005). Psicobiología: una introducción a la neurociencia conductual, cognitiva y clínica. Barcelona: Ariel.

- Stahl, S.M. (2002). Psicofarmacología esencial. Bases neurocientíficas y aplicaciones clínicas. Barcelona: Ariel.

- Talairach, J., y Tournoux, P. (1993). Referentially Oriented Cerebral MRI Anatomy. Atlas of Stereotaxic Anatomical Correlations for Gray and White Matter. Stuttgart: Georg Thieme Verlag/Thieme medical Publishers.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 08/01/2024 A02 08:00h
  • E1 08/01/2024 A15 08:00h
  • E2 19/06/2024 I2 12:00h
  • E2 19/06/2024 I3 12:00h