Universitat Internacional de Catalunya

Psicopatologia de la Infància i l'Adolescència

Psicopatologia de la Infància i l'Adolescència
6
12758
3
Primer semestre
OB
ÀREES DE LA PSICOLOGIA
PERSONALITAT, TRASTORNS MENTALS, AVALUACIÓ I TRACTAMENMTS PSICOLÒGICS
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat

Presentació

L’assignatura de Psicopatologia de la Infància i l’Adolescència pretén que l’alumnat adquireixi els coneixements necessaris per identificar, comprendre i diagnosticar els principals trastorns mentals que poden donar-se en la primera infància, la infantesa i l’adolescència.

L’etiologia d’aquests trastorns sol ser multicausal, ja que hi ha una interacció entre diferents factors biològics, psicològics i socials que l’alumnat haurà de tenir en compte.

Es pretén també que l’alumnat aprengui a fer el diagnòstic diferencial dels diferents trastorns mentals en la primera infància, la infantesa i l’adolescència i a diferenciar la psicopatologia de la normalitat evolutiva.

   

Requisits previs

Tenir coneixement sobre la Psicologia Evolutiva de la Infància i Adolescència.



Objectius

Objectius generals:

- Adquirir coneixements sobre les classificacions diagnòstiques actuals utilitzades en la pràctica clínica.

- Entendre els diferents trastorns mentals que es donen en la infància i l’adolescència.

Objectius específics:

- Adquirir la terminologia relativa a la psicopatologia infanto juvenil.

- Diferenciar entre etapa evolutiva normal i patologia.

- Comprendre i conèixer en profunditat els diferents trastorns psicopatològics que es poden donar en la infància i adolescència.

- Aprendre a fer el diagnòstic diferencial de cada trastorn.

- Conèixer i identificar els criteris diagnòstics de cada trastorn i les seves principals manifestacions clíniques segons l’edat.

- Establir l’epidemiologia del trastorn, la comorbiditat i el curs de cada trastorn psicopatològic.

- Comprendre i conèixer els factors de risc, les bases biològiques i les principals teories etiològiques de cada trastorn psicopatològic.

- Saber aplicar els coneixements adquirits en la resolució de casos pràctics.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB04 - Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • CE08 - Prendre consciència de la realitat professional del psicòleg en un camp aplicat concret.
  • CE14 - Reconèixer las bases de la conducta humana normal i les seves alteracions.
  • CG04 - Capacitat per respectar i fer respectar el codi deontològic i actuar de manera ètica en les activitats relacionades amb l’actuació professional.
  • CG09 - Integrar els coneixements i avanços de la psicologia en l’actuació professional.
  • CT02 - Capacitat per la resolució de problemes
  • CT07 - Capacitat de portar a terme un aprenentatge autònom
  • CT08 - Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Una vegada l’alumnat hagi acabat l’assignatura hauria de ser capaç de:

  1. Aprendre la metodologia diagnòstica utilitzada en la pràctica clínica.
  2. Identificar els diferents trastorns mentals que es poden presentar durant la infància i l’adolescència, a partir de conèixer les característiques dels trastorns en les diferents edats.
  3. Conèixer els símptomes diagnòstics de cadascun dels trastorns mentals estudiats.
  4. Ser capaç d’elaborar un diagnòstic diferencial i diferenciar psicopatologia de normalitat evolutiva.
  5. Conèixer l’etiologia principal de cada trastorn.
  6. Identificar els factors de risc i de protecció en relació amb els problemes de salut mental infanto juvenil segons l’edat i el gènere i l’impacte que generen.
  7. Identificar els factors que mantenen la conducta problemàtica.
  8. Adquirir coneixement històric sobre l’evolució dels trastorns mentals en infants i adolescents.
  9. Identificar i analitzar l’impacte i les conseqüències sobre l’entorn familiar i psicosocial dels problemes de salut i malaltia mentals.
  10. Ser capaços d’integrar els diferents coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis clínics a partir de la informació proporcionada pel mateix infant i els seus pares.

Continguts

1. Trastorns del neurodesenvolupament

- Discapacitat intel·lectual

× Discapacitat intel·lectual

× Retard global del desenvolupament

× Discapacitat intel·lectual no especificada

- Trastorns de la comunicació

× Trastorn del llenguatge

× Trastorn fonològic

× Trastorn de fluïdesa d’inici en la infància

× Trastorn de la comunicació social

× Trastorn de la comunicació no especificat

- Trastorn de l’espectre autista

- Trastorn per dèficit d’atenció/hiperactivitat

× Un altre trastorn per dèficit d’atenció/hiperactivitat especificat

× Trastorn per dèficit d’atenció/hiperactivitat no especificat

- Trastorn específic de l’aprenentatge

- Trastorns motors

× Trastorn del desenvolupament de la coordinació

× Trastorn de moviments estereotipats

× Trastorn de tics

× Trastorn de Giles de la Tourette

× Trastorn de tics motors o vocals persistent

× Trastorn de tics transitori

× Un altre trastorn de tics especificat

× Trastorn de tics no especificat

2. Espectre de l’esquizofrènia i altres trastorns psicòtics

- Trastorn psicòtic breu

- Trastorn esquizofreniforme

- Esquizofrènia

- Trastorn esquizoafectiu

- Trastorn psicòtic induït per substàncies

3. Trastorns depressius

- Trastorn de desregulació disruptiva de l’estat d’ànim

- Trastorn de depressió major

4. Trastorns d’ansietat

- Trastorn d’ansietat per separació

- Mutisme selectiu

- Fòbia específica: animal, natural, situacional, injecció-sagni-ferides, nictofòbia, fòbia escolar

- Trastorn d’ansietat social

- Trastorn de pànic

- Trastorn d’ansietat generalitzada

5. Trastorn obsessivocompulsiu i trastorns relacionats

- Trastorn obsessivocompulsiu

- Tricotil·lomania

- Trastorn d’excoriació

6. Trastorns relacionats amb traumes i factors d’estrès

- Trastorn de la inclinació reactiva

- Trastorn de relació social desinhibit

- Trastorn per estrès posttraumàtic

- Trastorn d’estrès agut

7. Trastorns de la conducta alimentària i de la ingesta d’aliments

- Pica 

- Trastorn de remugament

- Trastorn d’evitació/restricció de la ingesta d’aliments

- Anorèxia nerviosa

- Bulímia nerviosa

- Trastorn de la conducta alimentària o de la ingesta d’aliments no especificat

8. Trastorns de l’excreció

- Enuresi

- Encopresi

- Trastorn de l’excreció no especificat

9. Trastorns del somni-vigília

- Insomni infantil

- Parasòmnies

× Malsons

× Terrors nocturns

× Somnambulisme

10. Trastorns disruptius, del control dels impulsos i de la conducta

- Trastorn negativista desafiador

- Trastorn de conducta

11. Altres problemes que poden ser objecte d’atenció clínica

- Maltractament infantil, abús sexual, alienació parental, assetjament escolar

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



La classe magistral és el context dedicat a aprendre i a utilitzar la terminologia lingüística pròpia de l'àmbit d'estudi i serà un escenari on aprendran a familiaritzar-se amb bibliografia i material didàctic de suport relacionat a la matèria. També es presentaran continguts audiovisuals perquè l’alumnat es familiaritzi amb els diferents trastorns mentals així com exemples de casos clínics reals perquè l’alumnat pugui posar en pràctica el coneixement adquirit en l’assignatura.

La lectura deL manual diagnòstic DSM-5 de manera autònoma per part de l'alumnat pretén que aquest desenvolupi un pensament crític i que aprofundeixi en el contingut treballat en la classe magistral per a afavorir una millor integració dels continguts.


L'activitat no presencial té l'objectiu que l'estudiant treballi de manera autònoma, sense la presència del professor. Això provoca que l'estudiant hagi de realitzar un esforç major, aprenent a desenvolupar la voluntat d'actualització constant, aspecte clau en la nostra professió.

ACTIVITAT FORMATIVA
La classe magistral serà l'escenari per aprendre i utilitzar la terminologia i estructures lingüístiques relacionades amb l'àmbit d'estudi, per practicar i desenvolupar destreses de comunicació oral i escrita i per familiaritzar-se amb bibliografia i material didàctic de suport per a una major integració dels continguts de les matèries. Lectura de textos dirigits amb l'objecte d'accedir al pensament crític, el qual compleix un paper fonamental en la formació de ciutadans conscients i responsables. Activitat no presencial, en aquesta activitat l'estudiant realitza una labor de sedimentació i repòs del coneixement, necessari sempre abans de realitzar una tasca nova.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



L’assistència activa de l’alumnat a classe mostra el grau d’implicació i d’interès en la matèria impartida, així com la interacció amb el professorat i amb la resta de companys. L'assistència, però, no contarà dins dels criteris d'avaluació.

Es realitzarà un únic examen final que constarà d'una prova individual escrita tipus test que reunirà els aspectes més generals i rellevants de la matèria. Avaluarà la capacitat de l’alumnat d’entendre les idees principals dels continguts impartits i els conceptes específics de les diferents àrees de l’assignatura. D’altra banda, la prova escrita també avaluarà la bibliografia i la literatura recomanades, en auqest cas el manual diagnòstic DSM-V.

Serà imprescindible treure una nota mínima de 5 per aprovar l'assignatura. En cap cas s'arrodonirà la nota si es troba per sota del 5.


Criteris d’avaluació

La nota final de l’assignatura es calcula sobre la base del examen final. 

L’examen és tipus test i cada pregunta consta de quatre alternatives.  Els errors desconten 0,33.

L'examen constarà de 100 preguntes segons metodologia PIR. 

 

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 08/01/2024 I3 08:00h
  • E1 08/01/2024 I1 08:00h
  • E1 08/01/2024 I2 08:00h
  • E2 17/06/2024 I3 08:00h
  • E2 17/06/2024 I2 08:00h