Universitat Internacional de Catalunya

Pràctiques Externes

Pràctiques Externes
12
12771
4
Segon semestre
PR
PRACTICUM
PRACTICUM
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat


L’atenció a l’alumnat es fa per correu electrònic.

Presentació

El Pràcticum pretén oferir a l’estudiant l’oportunitat d’introduir-se en l’àmbit professional i poder posar en pràctica els aprenentatges adquirits en les diferents assignatures cursades en el Grau. L’objectiu principal és adquirir els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies d’un psicòleg per exercir la professió de manera autònoma, aprenent de models (psicòlegs i altres professionals de la salut) i guiats per un professional responsable de fer l’acompanyament, al qual anomenem tutor acadèmic.

Els escenaris de treball són tan variats com la mateixa pràctica assistencial: hospitals, consultes privades, empreses i escoles.

A més del tutor acadèmic, a cada alumne se li assigna un tutor al centre de pràctiques amb l’objectiu que promogui l’autoavaluació i proposi accions perquè l’alumne millori el seu aprenentatge i persegueixi l’autonomia i l’interès per la formació contínua. Els alumnes es distribueixen en diferents centres de reconegut prestigi i amb professionals acreditats que enriquiran i augmentaran els seus coneixements.

Un percentatge de les hores i les qualificacions del Pràcticum corresponen al Rotatori Social.

 S'ha de llegir la guía del pracitucm que està penjada dins de l'assignatura

Requisits previs

1. Estar vacunat.*

2. Tenir la bata de UIC Barcelona (només pels que fan el rotatori de clínica).

3. Haver cursat i superat l’assignatura de Laboratori d’Habilitats I, II, III i tenir el 90 % dels crèdits aprovats de primer, segon i tercer curs del Grau en Psicologia. 

* Requisit obligatori en alguns centres.

Objectius

1. Integrar els coneixements teòrics i pràctics.

2. Adquirir les habilitats i actituds necessàries per atendre els diferents usuaris en diferents situacions.

3. Aprofundir en coneixements, habilitats i actituds en àrees específiques de la pràctica professional.

4. Desenvolupar habilitats terapèutiques, de relació i de comunicació amb el pacient/client/treballador i les persones implicades.

5. Observar, identificar i conèixer les habilitats que un expert utilitza en els diferents tractaments i intervencions psicològiques.

6. Observar i conèixer, de manera guiada, els diferents rols del psicòleg i el paper dels diferents professionals dins d’equips multidisciplinaris, i participar-hi.

7. Conèixer i participar de manera guiada, segons la demanda del centre de pràctiques, en el que es requereixi.

8. Conèixer els diferents recursos i fer-ne una gestió responsable.

9. Adquirir habilitats terapèutiques i tècniques específiques en funció de la unitat o centre de pràctiques assignat.

10. Conèixer i aplicar els principis ètics i deontològics de la professió.

11. Conèixer i comprendre la importància del treball en xarxa amb els professionals implicats en cada cas.

12. Conèixer i respectar la importància de la protecció de dades de pacients, clients, usuaris o treballadors i la necessitat de preservar-ne la privacitat.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB02 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació de una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se mitjançant l’elaboració i defensa d’arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d’estudi.
  • CB03 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d’estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d’índole social, científica o ètica.
  • CB05 - Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d’aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d’autonomia.
  • CE01 - Portar a la pràctica actuacions pròpies de la psicologia que siguin adequades per arribar als objectius establerts en un àmbit laboral concret.
  • CE02 - Redactar informes sobre els resultats obtinguts del procés d’avaluació realitzat, fent servir el llenguatge propi de la psicologia.
  • CE03 - Prendre decisions adequades sobre l’elecció dels mètodes i instruments de mesura específics de la Psicologia per a cada situació o context d’avaluació.
  • CE08 - Prendre consciència de la realitat professional del psicòleg en un camp aplicat concret.
  • CE12 - Saber explicar i identificar les principals etapes del desenvolupament de l’ésser humà, reconèixer la seva evolució i identificar els signes i símptomes característics dels trastorns psicològics més freqüents de cada etapa evolutiva.
  • CE13 - Reconèixer les funcions, característiques, avantatges i limitacions dels diferents models teòrics i/o Escoles de Psicologia.
  • CE16 - Comunicar les pròpies valoracions de manera crítica i argumentada, respectant el compromís ètic que exigeix la difusió de coneixement psicològic.
  • CE17 - Saber analitzar les demandes i necessitats psicològiques i socials de persones, grups o organitzacions en diferents contexts.
  • CG01 - Capacitat de pensament crític i creatiu, i capacitat per indagar i adoptar un enfocament científic i ètic en els diferents àmbits de la professió.
  • CG02 - Realitzar judicis i valoracions crítiques argumentades en el procés de presa de decisions.
  • CG04 - Capacitat per respectar i fer respectar el codi deontològic i actuar de manera ètica en les activitats relacionades amb l’actuació professional.
  • CG05 - Comprendre les limitacions de la perspectiva de l’anàlisi psicològica del comportament humà i tenir capacitat per incorporar aportacions conceptuals i tècniques de l’anàlisi pròpies d’altres disciplines.
  • CG07 - Capacitat per adaptar-se a l’entorn, la tasca o el context, afrontar noves tasques i responsabilitats, i generar processos de canvi.
  • CG08 - Capacitat per interpretar el contingut i l’abast de la informació rebuda o demandada, oralment o per escrit, i el tractament que cal donar-li segons la naturalesa del fet que es tracti.
  • CG09 - Integrar els coneixements i avanços de la psicologia en l’actuació professional.
  • CG10 - Ser sensible a les necessitats i expectatives dels altres.
  • CG11 - Reconèixer, comprendre i respectar la complexitat de la diversitat multicultural.
  • CG12 - Aconseguir les condicions necessàries per a una comunicació efectiva i una bona relació d’ajuda i suport.
  • CT01 - Capacitat d’organització i planificació
  • CT02 - Capacitat per la resolució de problemes
  • CT03 - Capacitat d’anàlisi i síntesi
  • CT04 - Capacitat de treballar en equip
  • CT05 - Raonar i avaluar les situacions i resultats des d’un punt de vista crític i constructiu.
  • CT06 - Capacitat de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals
  • CT07 - Capacitat de portar a terme un aprenentatge autònom
  • CT08 - Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica
  • CT09 - Comunicar-se adequadament, tant de forma oral com escrita
  • CT11 - Respectar els drets fonamentals de la igualtat entre homes i dones, la promoció dels drets humans i els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Conèixer la realitat professional del psicòleg en un àmbit aplicat específic.

2. Aplicar els coneixements de psicologia a un entorn laboral, utilitzant programes, activitats i serveis d’aquest àmbit.

3. Col·laborar amb altres professionals (de la psicologia i altres àrees), així com prendre decisions i resoldre conflictes.

4. Integrar-se en la dinàmica de treball de l’equip.

5. Establir una orientació diagnòstica en relació amb la demanda presentada.

6. Conèixer els fonaments de l’ètica i saber-los aplicar al context professional del psicòleg, entenent que la psicologia és una disciplina en la qual tot acte professional s’ha de dur a terme de manera que no perjudiqui la dignitat, la llibertat, la vida dels altres o la pròpia.

Continguts

1. Processos d’observació i contextualització, tant en relació amb la realitat del centre institució/pràctica com amb la realitat d’intervenció des de la Psicologia.

2. Coneixement i anàlisi de dades observades i documentació bàsica.

3. Adquisició d’experiència, integració de coneixements i habilitats prèviament adquirides i aplicació en un entorn clínic, educatiu i empresarial real.

4. Assoliment de l’experiència en aspectes de la comunicació, especialment en la relació psicòleg-pacient i també en les relacions interprofessionals i entre nivells assistencials.

 


Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Metodologia

  • Pràcticas externes (PE)
  • Tutoria acadèmica personal (TAP)
  • Aprenentatge autònom (AA)

Pràctica clínica (PC).

Treball autònom (TA). Confecció d’un portfolis.

Rotació social (RS).

Diari reflexiu del Rotatori Social (DR).

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



  • La evaluación de las prácticas de los alumnos se basa en 3 sistemas integrados entre sí, que ofrecen una imagen fiable y completa del aprendizaje del alumno. 

    1º) Evaluación realizada por el tutor del centro de prácticas que acompaña al alumno durante el proceso de aprendizaje. Esta evaluación supone el 30% de la nota de prácticas. Esta nota, evidentemente, no es revisable.

    2º) Elaboración y entrega de un Portfolio de Prácticas. Se facilitará un guión para la realización de este. Supondrá un 65% de la nota de las prácticas y la evaluación del mismo la realizará el tutor académico. 

    3º) Cumplimiento de las 40 horas del rotatorio social. El certificado del centro que lo avale tiene que entregarse vía MOODLE en la fecha correspondiente. Tendrá un peso del 5% en la nota final. 

    4º) Rellenar online la encuesta de satisfacción con las prácticas. Si se hacen prácticas en dos centros, es necesario rellenar una encuesta por cada centro. 

    Para hacer la media hay que tener aprobados (5/10) la evaluación realizada por el tutor del centro de prácticas así como el Portfolio de prácticas, y haber entregado el certificado del rotatorio social.

    Se restarán dos puntos de la nota final si no se entrega la documentación correspondiente en plazo. 

    La no comunicación de una incidencia al tutor académico supondrá una bajada de 1 punto sobre la nota final. 

    La no asistencia a las prácticas o el incumplimiento del horario o las reglas establecidas supondrá no poder aprobar el Practicum.