Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Bioestadística

Bioestadística
3
13430
3
Segon semestre
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat


Emiliano Navarro (emilianonavarro@uic.es)

Presentació

La praxis del fisioterapeuta tot sovint implica “valorar”, i com a conseqüència d’aquest exercici, tenim dades, tant de la valoració realitzada, com de les característiques del l’individu, i dels factors que pensem que estant associats al diagnòstic que estem cercant; el nostre interès és doncs un cop obtinguts aquests registres, extreure’n informació ja sigui a mode exploratori o per establir associacions les característiques i el que estem valorant, per així cercar més evidència i estar en una contínua millora en nostra pràctica com a fisioterapeutes, és per això que conèixer les bases de la Bioestadística es fa una eina imprescindible per a poder analitzar les dades obtingudes en clínica, i per a poder fer una lectura crítica de l’evidència científica a l’entorn de la nostra professió.

Requisits previs

No s’estableixen

 

Objectius

L’objectiu principal d’aquesta assignatura és donar els coneixements necessaris per entendre l’estadística com una eina a usar en l’àmbit de les ciències de la salut i específicament en la fisioteràpia.

Més concretament, es pretén que els estudiant siguin capaços de comprendre i aplicar els conceptes i mètodes estadístics bàsics, així com també interpretar i presentar adequadament els resultats derivats de l’ús d’aquesta disciplina.  Això els permetrà,  a més, tenir un pensament crític de les publicacions científics en la seva àrea de coneixement, contribuint així al foment d’una pràctica professional basada en l’evidència científica.

Com a objectiu complementari es vol que l’alumne adquireixi habilitats bàsiques que li permetin l’ús eficient dels softwares estadístics. 

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • 02 - Tenir capacitat per organitzar i planificar.
  • 04 - Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
  • 05 - Tenir capacitat de gestió de la informació.
  • 06 - Tenir les capacitats necessàries per a la resolució de problemes.
  • 07 - Ésser capaç de prendre decisions.
  • 09 - Demostrar un raonament crític.
  • 10 - Desenvolupar les capacitats per dur a terme un aprenentatge autònom.
  • 14 - Tenir iniciativa i esperit emprenedor.
  • 15 - Mostrar motivació per la qualitat.
  • 28.1 - Ésser capaç de comunicar-se de forma oral i escrita en la llengua nativa.
  • 28.2 - Tenir habilitats en les relaciones interpersonals.
  • 29.1 - Mantenir una actitud d'aprenentatge i millora.
  • 30.1 - Tenir les capacitats necessàries per a treballar en equip.
  • 37 - Conèixer les condicions ètiques, legals i professionals que conformen la pràctica de la fisioteràpia.
  • 44 - Conèixer les metodologies d'investigació i d'avaluació que permeten la integració de perspectives teòriques i experiències d'investigació al disseny i implantació d'una fisioteràpia efectiva.
  • 45 - Conèixer les teories en què es fonamenten la capacitat de resolució de problemes i el raonament crític.
  • 55 - Tenir capacitat per incorporar la recerca científica i la pràctica basada en l'evidència com a cultura professional.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Al finalizar la asignatura el alumno tendrá que ser capaz de:

  • Comprender los conceptos fundamentales relacionados con la Fisioterapia Basada en la Evidencia.
  • Comprender e interpretar los conceptos fundamentales de la bioestadística relacionados con la Fisioterapia. Realizar trabajos de profundización i síntesis a partir de la búsqueda de las fuentes bibliográficas específicas de Fisioterapia.
  • Tener conductas y actitudes de respecto al código deontológico profesional.
  • Usar las herramientas informáticas específicas.

Continguts

Tema 1. Introducció. Definició d’ Estadística. L’ Estadística en les Ciències de la Salut.
Definició de:

a. Població, mostra, mostra representativa, selecció de la mostra.

b. Variables aleatòries i escales de mesura.

Tema 2. Estadística Descriptiva:

a. Mesures de freqüència, taules de contingència i mesures epidemiològiques i diagnòstiques.

b. Representació gràfica I

c. Mesures de tendència central i dispersió

d. Índexs de posició i dispersió.

e. Índexs de simetria i forma.

f. Representació gràfica II


Tema 3. Estadística Inferencial:

a. Concepte de test d'hipòtesi. Tipus d'error i potència estadística. Concepte de p-valor. Concepte de tests unilaterals y bilaterals. Intervals de confiança. Significació estadística i rellevància clínica. Intervals de confiança y probes estadístiques per una mostra.

b. Test paramètrics i no paramètrics per a la comparació de dues mostres.

c. Test paramètrics y no paramètrics per a la comparació de més de dues mostres.

d.Correlació i Regressió lineal.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat semipresencial (blended)



ACTIVITAT FORMATIVA:
  • classes teòriques
  • activitats d'autoaprenentatge
  • classes pràctiques
  • estudi independent de l'alumne
  • seminaris teòrico-pràctics
  • tutories

METODOLOGIA:
  • aprenentatge basat en problemes
  • mètode expositiu / lliçó magistral
  • contracte d'aprenentatge
  • resolució d'exercicis i problemes
  • aprenentatge cooperatiu
  • mètode del cas
  • resolució d'exercicis i problemes
  • aprenentatge basat en problemes
  • mètode del cas
  • resolució d'exercicis i problemes
  • aprenentatge basat en problemes
  • aprenentatge cooperatiu

COMPETÈNCIES:
  • 29
  • 29.1
  • 37
  • 55
  • 01
  • 02
  • 05
  • 06
  • 07
  • 10
  • 14
  • 15
  • 29
  • 29.1
  • 01
  • 02
  • 05
  • 06
  • 07
  • 10
  • 14
  • 15
  • 29
  • 29.1
  • 55
  • 02
  • 10
  • 14
  • 15
  • 29
  • 29.1
  • 02
  • 10
  • 14
  • 28
  • 28.1
  • 29
  • 29.1
  • 30
  • 30.1
  • 37
  • 55
  • 01
  • 02
  • 05
  • 06
  • 07
  • 09
  • 14
  • 15
  • 28
  • 28.1
  • 29
  • 29.1
  • 30.1

CRÈDITS ECTS:

Bibliografia i recursos

  • Martínez-González M.A, Faulín Fajardo, F.J., Sánchez Villegas, A., Bioestadística amigable, 2ª Ed. Madrid: Díaz de Santos, 2006. ISBN: 8479787910.
  • Cobo Valeri, E., Muñoz, P., & González, J. A. (2007). Bioestadística para no estadísticos: Principios para interpretar un estudio científico. Barcelona: Masson.
  • Martín A, Luna del Castillo, J.D., Bioestadística para las ciencias de la salud Madrid: Norma-Capitel Ediciones S.L., 2004
  • Dawson-Saunders E. Bioestadística médica. 4a ed. [México D.F.]: El Manual Moderno; 2005.
  • BOPAL, R. (2002). Concepts of Epidemiology - An integrated introduction to the ideas, theories, principles and methods of epidemiology.
  • SZKLO, M., NIETO, J. (2003). Epidemiologia intermedia: conceptos y aplicaciones. Madrid: Díez de Santos.
  • Forthofer,R., Eun Lee, E., Hernandez, M. Biostatistics - A Guide to Design, Analysis and Discovery. (2nd edition). Academic press February 2007
  • Dawson, B., Trapp, R.G. , Basic & Clinical Biostatistics, 4ed., Mcgraw-Hill/Interamericana, 2004
  • Wassesrteheil-Smoller, S. Biostatistics and Epidemiology - A Primer for Health and Biomedical Professionals. 3rd Edition, springer, 2004. ISBN 10: 0387402926
  • Rosner, B. Fundamentals Of Biostatistics, ED Hardcover, 2005 ISBN-10: 0534418201
  • Armitage P, Berry G. Estadística para la investigación biomédica. 3a ed. Madrid [etc.]: Harcourt Brace de España; 1997.
  • Sentís Vilalta J, Ascaso Terrén C, Vallés A, Canela i Soler J. Bioestadística Barcelona: Ediciones Científicas y Técnicas; 1992.