Universitat Internacional de Catalunya
Desenvolupament i Trastorns del Llenguatge
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Professorat
L’ atenció als estudiants es farà per correu electrònic i després de les classes presencials.
Presentació
Aquesta assignatura pretén oferir a l’estudiant una visió global del desenvolupament evolutiu del llenguatge oral i escrit i quins són els principals trastorns del llenguatge, la comunicació i la parla, les seves característiques i com poder detectar-los i orientar en l’àmbit escolar i familiar.
Requisits previs
És recomanable tenir els coneixements referits a la Psicologia Evolutiva.
Objectius
-
Conèixer i dominar el desenvolupament evolutiu en l’adquisició del llenguatge, i l’adquisició de la lectoescriptura.
-
Saber distingir en l’estudi de casos, quines conductes són pròpies de cada una de les etapes del desenvolupament del llenguatge i quines requereixen un estudi o intervenció específica.
-
Relacionar els processos d'adquisició del llenguatge oral i escrit.
-
Saber quina és l’atenció a nivell escolar que ha de donar un psicòleg educatiu per assessorar i orientar al professorat i les famílies d’infants amb dificultats d’aprenentatge en l’àrea de comunicació, llenguatge oral i escrit .
-
Conèixer i dominar els conceptes relacionats amb l’avaluació i diagnòstic de la comunicació, del llenguatge oral i escrit des de l’àmbit de la Psicologia Educativa.
-
Conèixer els procediments , tècniques i instruments propis de l’avaluació i el diagnòstic de la comunicació i del llenguatge oral i escrit.
-
Adquirir habilitats per poder interpretar un informe realitzat per altres professionals (psicòlegs, psicopedagogs, neuropsicòlegs, logopedes…).
-
Conèixer, reconèixer i saber discriminar entre principals alteracions de la comunicació i del llenguatge oral i escrit
-
Aprendre a orientar a les famílies com a mesura de prevenció; donant pautes d’estimulació del llenguatge que es poden dur a terme dins l’àmbit familiar.
-
Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica, per poder trobar la resposta més adequada davant els problemes en el desenvolupament de la comunicació i del llenguatge oral i escrit.
Competències
- CB02 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació de una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se mitjançant l’elaboració i defensa d’arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d’estudi.
- CB04 - Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- CE01 - Portar a la pràctica actuacions pròpies de la psicologia que siguin adequades per arribar als objectius establerts en un àmbit laboral concret.
- CE05 - Dissenyar i aplicar una estratègia d'intervenció psicològica en funció del context o servei demandat.
- CE12 - Saber explicar i identificar les principals etapes del desenvolupament de l’ésser humà, reconèixer la seva evolució i identificar els signes i símptomes característics dels trastorns psicològics més freqüents de cada etapa evolutiva.
- CG04 - Capacitat per respectar i fer respectar el codi deontològic i actuar de manera ètica en les activitats relacionades amb l’actuació professional.
- CG07 - Capacitat per adaptar-se a l’entorn, la tasca o el context, afrontar noves tasques i responsabilitats, i generar processos de canvi.
- CT01 - Capacitat d’organització i planificació
- CT02 - Capacitat per la resolució de problemes
- CT03 - Capacitat d’anàlisi i síntesi
- CT04 - Capacitat de treballar en equip
- CT07 - Capacitat de portar a terme un aprenentatge autònom
- CT08 - Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica
- CT09 - Comunicar-se adequadament, tant de forma oral com escrita
Resultats d'aprenentatge
-
Saber identificar les conductes pròpies de cada etapa del desenvolupament del llenguatge, i saber quines requereixen d’un diagnòstic o intervenció específica.
-
Tenir els criteris per poder realitzar la derivació al professional corresponent, a partir de la detecció d’una sèrie de dificultats en la comunicació i el llenguatge oral i escrit.
-
Conèixer, reconèixer i diferenciar els principals trastorns de la comunicació i del llenguatge oral i escrit.
-
Dominar la terminologia que permeti interactuar de forma eficaç amb d’altres professionals.
Continguts
Bloc 1: OLGA
1. Els inicis de la comunicació. Les bases del nadó pel desenvolupament comunicatiu i lingüístic.
2. El desenvolupament evolutiu de la comunicació i el llenguatge de 0 a 6 anys
3. Components i funcions del llenguatge. Desenvolupament del llenguatge fonològic, semàntic, morfològic-sintàctic i pragmàtic
4. L’aprenentatge de la lectura
5. L’ adquisició de l'escriptura
6. Orientacions per les famílies per estimular el llenguatge i la lectoescriptura
Bloc 2: MONTSE
-
Classificació diagnòstica DSM 5, CIE 10, Chevrie-Müller i Narbona.
-
Diferència entre retard i trastorn.
-
Trastorns de la parla.
-
Trastorns del llenguatge.
-
Trastorn de l'Espectre Autista i la comunicació.
-
Trastorn específic de l’aprenentatge de la lectura.
-
Trastorn específic de l’aprenentatge de l’escriptura.
-
Protocols d’observació i registre.
-
Elaboració de cartes de derivació a professionals externs.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Classe teòrica (CT)
Aprenentatge autònom (AA)
Treball individual (IT)
Debat i discussió (D i D)
Tutories acadèmiques personals (TAP)
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Proves escrites (PE)
Participació de classe (PC)
Resolució del cas (RC)
La participació a classe té valor en aquesta assignatura. S’han de fer comentaris i treballs escrits amb un valor del 20%. L'assistència i participació a classe té un valor del 10%. Es realitzarà una prova, amb un valor del 70%.
En l'examen de recuperació serà necessari obtenir una nota suficient perquè la mitjana ponderada sigui 5 o superior. En cas que la mitjana estigui suspesa, l'alumne haurà de repetir l'assignatura l'any següent.
Bibliografia i recursos
BÁSICA:
-
Leire Madueño, F., Vázquez de Sebastián, J. (2018) Manual práctico de patología del lenguaje. Evaluación e intervención en adultos y niños. Ed. UOC.
-
Peña-Casanova. Manual de logopedia. Ed. Elsevier Masson.
CONSULTA:
-
Albalá, M. J., Marrero, V. y Cappelli, G. (1996). Procesos fonológicos en dos niños de 2 a 6 años. En M. Pérez Pereira (Ed.), Estudios sobre la adquisición del castellano, catalán, eusquera y gallego (pp. 87-102). Santiago de Compostela: Publicaciones de la USC.
-
Alberdi, C. M. (1993). Técnicas de lectura eficaz. Revista universitaria de formación del profesorado.
-
Aguado, G. (1995). El desarrollo del lenguaje de 0 a 3 años. Madrid: CEPE.
-
Ajuriaguerra (1977). La escritura del niño. Evolución de la escritura y sus dificultades. Ed. Laia. Barcelona.
-
Braslavsky (2005). Enseñar a entender lo que se lee: la alfabetización en la familia y la escuela. Fondo cultura económica de Argentina.
-
Bosch, L. (1983). Identificación de procesos fonológicos de simplificación en el habla infantil. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 3, 96-102.
-
Condemarín, M. y Chadwick, M. (1990). La enseñanza de la escritura. Bases teóricas y prácticas. Madrid: Visor-Aprendizaje.
-
Cortés, M. y Vila, I. (1991). Uso y función de las formas temporales en el habla infantil. Infancia y Aprendizaje, 53, 17-43.
-
Cuetos, F. (2009) Psicología de la escritura. Madrid: Wolters Kluwer.
-
Cuetos, F. (2008). Psicología de la lectura. Madrid: Wolters Kluwer.
-
Del Río, M. J. y Grácia, M. (1996). Una aproximación al análisis de los intercambios comunicativos y lingüísticos entre niños pequeños y adultos. Infancia y Aprendizaje, 75, 3-20.
-
Del Río, M.J., Torrens, V. (2006) Lenguaje y comunicación en trastornos del desarrollo. Madrid: Prentice Hall.
-
Galeote, M. A., Peraita, H. y Méndez, L. (1997). Programa de intervención en adquisición del léxico en niños de educación infantil. Madrid: UNED
-
Gardner, H. (1991). The unschooled mind: how children think and how schools should teach. Nueva York: Basic Books (Ed. cast. La mente no escolarizada: cómo piensan los niños y cómo deberían enseñar las escuelas . Barcelona: Paidós, 1993).
-
Garvey, C. (1987). El habla infantil. Madrid: Morata.
-
Galeote, M. (2002) Adquisición del lenguaje. Madrid: Pirámide.
-
Gutiez Cuevas, Pilar. Atención temprana. Prevención, detección e intervención en el desarrollo de 0 a 6 años, y sus alteraciones. Editorial Complutense. Madrid 2055.
-
Hernández-Pina, F. (1984) Teorías psico sociolingüísticas y su aplicación a la adquisición del español como lengua materna. Madrid: Siglo XXI.
-
Luque, A. y Palacios, J. (1990). Inteligencia sensoriomotora. En J. Palacios, A.Marchesi y C. Coll (Comps.). Desarrollo psicológico y educación. Vol. I: Psicología Evolutiva (1.a edición) (pp. 69-84). Madrid: Alianza Editorial.
-
Narbona, J., Chevrie-Muller, C. (1997) El lenguaje del niño. Madrid: Masson.
-
Owens, R.E. (2003) Desarrollo del lenguaje. Madrid: Pearson.
-
Pérez Pereira, M. y Castro, J. (1988). Fenómenos transicionales en la adquisición del lenguaje. Infancia y Aprendizaje, 43, 13-36.
-
Rodríguez, C. y Moro, Ch. (1999). El mágico número tres. Cuando los niños aún no hablan. Barcelona: Paidós.
-
Sarriá, E. y Riviére, A. (1991). Desarrollo cognitivo y comunicación intencional preverbal. Un estudio longitudinal multivariado. Estudios de Psicología, 46, 35-52.
-
Serra, M. et al. (2000) La adquisición del lenguaje. Barcelona: Ariel.
Període d'avaluació
- E1 09/01/2023 A14 12:00h