Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Mètodes Específics d'intervenció a Fisioteràpia Reumatològica

Mètodes Específics d'intervenció a Fisioteràpia Reumatològica
3
8250
2
Primer semestre
OB
Mètodes específics d'intervenció a fisioteràpia
Mètodes específics d'intervenció en fisioteràpia reumatològica
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès,

Professorat


Per qualsevol dubte durant el curs el estudiant pot contactar amb el professor Dr. Ramírez al mail (jramirez@uic.es) o platejar els dubtes abans o al finalitzar la classe.

Presentació

En l'assignatura Fisioterapia en reumatologia es pretén que l'estudiant aprofundeixi en aquells coneixements, habilitats i actituds necessàries per a planificar, intervenir i avaluar l'actuació fisioteràpica de promoció, prevenció i recuperació de la salut en les afeccions reumàtiques.

Objectius

L'alumnat ha de ser capaç de:

- Entendre el rol de la fisioteràpia vers els pacients que pateixen processos crònics

- Assolir la capacitat d’establir un diagnòstic simptomàtic i funcional del pacient reumàtic.

- Planificar el tractament de fisioteràpia vers el dolor i la inflamació.

- Conèixer els procediments per a conservar i/o millorar la capacitat funcional.

- Prevenir les deformitats articulars i reeducar les activitats de la vida diària

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 07 - Ésser capaç de prendre decisions.
  • 17 - Treballar amb responsabilitat, la qual cosa suposa ésser capaç de fer front a les activitats del lloc de treball sense necessitat d'una estricta supervisió.
  • 21 - Conèixer els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de l'aplicació de la fisioteràpia.
  • 48.2 - Ésser capaç de jerarquitzar les necessitats del pacient/usuari per tal d'atendre amb prioritat les que comprometin més el procés de recuperació.
  • 49 - Ésser capaç de dissenyar el pla d'intervenció en fisioteràpia.
  • 49.1 - Tenir capacitat per poder elaborar un pla específic d'intervenció de fisioteràpia fent servir habilitats de resolució de problemes i raonament clínic.
  • 50.1 - Saber establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es facin als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia en què l'aplicació d'aquests mitjans sigui necessària.
  • 50.2 - Saber dissenyar i aplicar exercicis terapèutics amb mètodes especials per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, neumològiques, esportives, així com per a les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals pre i postpart.
  • 53 - Tenir capacitat per intervenir als àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Atenent els objectius i competències treballades, l’estudiant finalitzades les clases:

-  Sap demostrar coneixement i comprensió de les principals afeccions reumàtiques

-  Sap valorar l’estat funcional del pacient reumàtic, així com disenyar un pla d’intervenció de fisioteràpia atenent a criteris d’adequació, validesa i eficiencia

-  Coneix i sap descriure el tractament de fisioteràpia de les principals afeccions reumàtiques

-  Es capaç de participar en l’elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia per tal de restablir, conservar i/o millorar la capacitat funcional dels pacients

Continguts

0. Presentació

1. Generalitats

2. Artropaties inflamatòries i conectivopaties

            2.1 Artritis Reumatoide

            2.2 Lupus Eritematós Sistèmic

            2.3 Artritis Idiopàtica Juvenil

            2.4 Esclerodermia

            2.5 Malaltia mixta teixit conjuntiu

            2.6 Artropaties microcristal·lines

3. Espondiloartropaties

            3.1 Espondilitis anquilosante

  4. Patologies òssies

            4.1 Artrosi (rizartrosi, gonartrosi, coxartrosi)

            4.2 Osteoporosi

            4.3 Osteonecrosi i malaltia de Paget

5. Reumatismes teixits tous

            5.1 Fibromiàlgia

            5.2 Síndrome de fatiga crònica

            5.3 Malaltia de Dupuytren

            5.4 Síndrome dolor regional complex

            5.5 Capsulitis rectactil espatlla

            5.6 Algies vertebrals

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Classes expositives amb suport informàtic. Classes participatives. Adaptació de la metodologia PBL (problem-based learning): anàlisis de casos i presentació de qüestionaris

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



- Examen teòric tipus test. Preguntes errònies o no contestades restaran. Valor total 8 punts sobre 10

- Avaluació continuada mitjançant la presentació d'activitats online durant el curs. Valor total 2 punts sobre 10

 L'aprovat serà obtenint un mínim de 5 punts sobre 10.


Bibliografia i recursos

A continuació es mostra una bibliografia bàsica que s'anirà complementant durant el curs.

 

 

1.  Manual SER de las enfermedades reumáticas. Sociedad Española de Reumatología. 5ª Edición Madrid. Ed. Panamericana 2008.

2. Buckup, Klaus. Pruebas clínicas para patología ósea, articular y muscular. Masson, 1997.

3. Enrique R. Mora Amérigo. Rehabilitación y Enfoque Fisioterápico en afecciones reumáticas. 2ª Edición Ed.  Aula Médica 2008.

4. C. Ayán Pérez. Fibromialgia. Diagnóstico y estrategias para su rehabilitación. Ed. Panamericana 2010.

5. Carol David, Jill Lloyd. Rehabilitación reumatológica. Ed. Harcourt 2001.

6. Serra MR., Díaz J., de Sande ML. Fisioterapia en traumatología, ortopedia y reumatología.  2ª ed. Barcelona: Masson; 2003.

7. Böger, Gerd-Wilhelm, KerstinHoppe, and Friedrich-Wilhelm Möller.  Fisioterapia para ortopedia y reumatología.  Ed. Paidotribo ,, 2000.

8. Pascal Gouilly, Bernard Petitdant. Comprendre la kinésithérapie en rhumatologie. Ed. Masson,  2006.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 22/01/2025 A16 10:00h
  • E1 22/01/2025 A14 10:00h
  • E2 25/06/2025 A14 10:00h

Material didàctic