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JUSTEL VÁZQUEZ, Santiago
Ext. 4338
Department of Communication Sciences
STREAM: Society, Technology, Religion and Media
JUSTEL VÁZQUEZ, Santiago
CV
Teacher profile
Professor Adjunt
Communication Sciences, Faculty of Communication Sciences. Universitat Internacional de Catalunya
Academic curriculum
- Licenciado en Periodismo Universidade de Santiago de Compostela
- Màster en Reporterisme. Periodisme avançat. Facultat de Ciències de la Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna. Universitat Ramon Llull
- Doctor en Comunicació Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna. Universitat Ramon Llull
Research interests
Qualitat de l'agenda informativa, analítica web aplicada al periodisme, models de negoci en l'entorn digital.
Publications
Articles
- Mas, M.; Lacasa-Mas, I; Fernández, A.; Justel-Vázquez, S., (2023), "News media brands’ value within polarized media markets: Perceived quality vs. political congruence", Catalan journal of communication & cultural studies, vol. 15, No. 1, pp. 3-25, ISSN: 1757-1898.
- Robert-Agell, F.; Justel-Vázquez, S.; Bonet, M., (2022), "No habit, no listening. Radio and generation Z: snapshot of the audience data and the business strategy to connect with it Sin hábito no hay escucha. Radio y generación Z: radiografía de los datos de audiencia y de la estrategia empresarial para conectar con ella", El Profesional de la Informaci¿n, vol. 31, No. 5, ISSN: 1699-2407.
- Laferrara, V.; Justel-Vázquez, S., (2020), "The health crisis on instagram: How the media are building their agenda on the visual social network during the COVID-19 pandemic", TRIPODOS, vol. 47, No. 1, pp. 123-133, ISSN: 2340-5007.
- Guash, B.; Cortiñas, S.; González, M.; Justel-Vázquez, S.; Peña, J., (2019), "The representation of graphene in the online press of the United States, the United Kingdom, and Spain", International journal of communication, vol. 13, pp. 966-990, ISSN: 1932-8036.
- Justel-Vázquez, S.; Fernández, A.; Victoria Mas, M; Lacasa-Mas, I, (2018), "Twitter e información política en la prensa digital: la red social como fuente de declaraciones en la era Trump", El profesional de la información, vol. 27, No. 5, pp. 984-992, ISSN: 1386-6710.
- Justel-Vázquez, S.; Micó, J. L.; Ordeix, E., (2018), "Governing the media: web analytics in spanish newsrooms", Trípodos, No. 42, pp. 93-106, ISSN: 1138-3305.
- Sánchez-Marín, G.; Micó, J. L.; Justel-Vázquez, S., (2017), "Journalistic Multi-Skilling in the News Agencies AFP, EFE, ANSA, and ACN", Trípodos, No. 41, pp. 157-172, ISSN: 1138-3305.
- Justel-Vázquez, S.; Micó, J. L.; Sánchez-Marín, G., (2016), "Media and public interest in the era of web analytics: a case study of two Spanish leading newspapers", El profesional de la información, vol. 25, No. 6, pp. 859-869, ISSN: 1386-6710.
- Justel-Vázquez, S., (2012), "Transformación en la audiencia, transformación en los medios: un marco para el estudio de los retos y estrategias de las empresas periodísticas", AdComunica, No. 4, pp. 21-38, ISSN: 2174-0992.
Book chapters
- Justel-Vázquez, S.; Laferrara, V.; De Blasio, E.; Micó, J. L., (2023), "Journalism and Analytics: the tension between journalistic criteria and data", Emerging Practices in the Age of Automated Digital Journalism, pp. 29-42, Routledge. ISBN: 978-1-032-12851-1.
- Justel-Vázquez, S.; Micó, J. L.; Payne, G.; Ordeix, E., (01/06/2017), "Public Interest and the Legitimacy of Media", Organizational Legitimacy, pp. 243-254, SPRINGER VERLAG: BERLIN HEIDELBERG NEW-YORK. ISBN: 978-3-319-75989-0.
- Justel-Vázquez, S.; Micó, J. L., (06/2016), "Repensando el sistema mediático", Periodismo y democracia en el entorno digital, Sociedad Española de Periodística. ISBN: 978-84-606-6945-6.
- Micó, J. L.; Justel-Vázquez, S., (2015), "El periodista imposible: Dificultades añadidas en el sector en tiempos de crisis", Redefiniendo los vínculos entre periodismo y democracia en la era digital, pp. 501-519, Sociedad Española de Periodística. ISBN: 978-84-943642-5-9.
Activities
- Congreso Internacional de la Sociedad Española de Periodística Ponència "Impacto de la sobrecarga de la atención en la comprensión de noticias y detección de información falsa", 2023.
- Annual conference of the International Association for Media and Communication Research Ponència "The news on Instagram: how newspapers build their agenda trying to reach their audience?", 2020.
- Annual conference of the International Association for Media and Communication Research Presentació de comunicació "Percepción del sesgo político y de la calidad en los medios informativos catalanes: el valor de las marcas periodísticas para la audiencia en un contexto mediático polarizado", 2019.
- Annual conference of the International Association for Media and Communication Research Presentació de comunicació "The legitimacy of web analytics: a study on the influence of the audience on the press in the digital context", 2018.
- International Conference on Media Ethics Ponència "Analítica web y calidad de la agenda informativa: Un caso de estudio en cuatro diarios europeos de referencia", 2017.
- Annual conference of the International Association for Media and Communication Research Ponència "Entre el interés público y el interés del público: audiencia, analítica web y criterios de noticiabilidad en cuatro redacciones europeas"