Assignatura

Ortodòncia 3

  • codi 10009
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat

Presentació

L'Ortodòncia i Ortopèdia Dentofacial és l'Àrea de l'Odontologia que s'ocupa de la supervisió, guia i correcció del creixement i maduració de les estructures dentofacials. Això inclou aquelles situacions que requereixen moviments dentaris o la correcció de les relacions esquelètiques alterades o malformades, mitjançant l'aplicació de forces i/o estímul i direcció de les forces funcionals del complex craniofacial.

Les principals responsabilitats de la pràctica ortodòncia inclouen el diagnòstic, prevenció, intercepció i tractament de totes les formes de maloclusió de les dents i les alteracions associades dels ossos i teixits tous; el disseny, aplicació i control de les aparatologies funcionals i correctives; i la guia de la dentició i de les estructures de suport per aconseguir i mantenir unes relacions entre la cara i les estructures cranials òptimes en harmonia fisiològica i estètica.

L'estudi d'aquesta àrea de coneixement, durant els cursos clínics de Grau, es justifica pel caràcter bàsic i fonamental que té l'ortodòncia en la formació de l'estudiant d'Odontologia

Objectius

Els objectius educatius per l'assignatura d'Ortodòncia comprenen un conjunt d'activitats docents que han d'introduir progressivament, als alumnes, en els coneixements teòrics i pràctics que ha de tenir l'Odontòleg general. L'Odontòleg quan finalitza el seu currículum ha de poder diagnosticar apropiadament els problemes de maloclusió dels seus pacients. Quan la seva formació ho permet ha de saber tractar aquests problemes i quan el problema sigui més complex ha de saber orientar-los cap a l'especialista en Ortodòncia o a un equip multidisciplinari de professionals. És fonamental que l'estudiant es formi amb la filosofia de tractar els seus pacients en col·laboració amb altres especialistes.

El temari teòric durant el segon any de l'assignatura té quatre grans apartats: 1) Repàs i profundització en la recollida de dades diagnòstiques, elaboració del pla de tractament i establiment de la seqüència i prioritats de tractament; 2) Estudi de les bases biològiques del tractament ortodòntic i dels principis mecànics del control de les forces d'ortodòncia; 3) Estudi de l'aparatologia (removible, auxiliar, funcional i fixa) que s'utilitza en els tractaments d'ortodòncia; i 4) Estudi dels tractaments en funció de l'edat del pacient i la seva complexitat.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Conèixer els elements essencials de la professió de dentista, incloent-hi els principis ètics i les responsabilitats legals
  • 03 - Saber identificar les inquietuds i les expectatives del pacient, així com comunicar-se de forma efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els pacients, els familiars, els mitjans de comunicació i altres professionals
  • 04 - Comprendre i reconèixer els aspectes socials i psicològics rellevants en el tractament de pacients
  • 05 - Saber aplicar els principis del control de l'ansietat i de l'estrès sobre un mateix, sobre els pacients i sobre altres membres de l'equip odontològic
  • 07 - Promoure l'aprenentatge de manera autònoma de nous coneixements i tècniques, així com la motivació per la qualitat
  • 08 - Saber compartir informació amb altres professionals sanitaris i treballar en equip
  • 09 - Comprendre la importància de mantenir i utilitzar els registres amb informació del pacient per analitzar-los posteriorment, preservant-ne la confidencialitat de les dades
  • 10 - Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar els estudiants en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència
  • 11 - Comprendre les ciències biomèdiques bàsiques en les quals es fonamenta l'Odontologia per assegurar una correcta assistència bucodentària
  • 12 - Comprendre i reconèixer l'estructura i la funció normal de l'aparell estomatognàtic, a nivell molecular, cel·lular, tissular i orgànic, en les diferents etapes de la vida
  • 13 - Comprendre i reconèixer les ciències dels biomaterials essencials per a la pràctica odontològica així com el maneig immediat de les possibles al·lèrgies a aquests
  • 14 - Conèixer els processos generals de la malaltia, entre els quals s'inclouen la infecció, la inflamació, les alteracions del sistema immunitari, la degeneració, la neoplàsia, les alteracions metabòliques i els desordres genètics
  • 15 - Estar familiaritzat amb les característiques patològiques generals de les malalties i els trastorns que afecten els sistemes orgànics, específicament aquelles que tenen repercussió bucal
  • 17 - Comprendre i reconèixer els principis d'ergonomia i seguretat a la feina (incloent-hi el control d'infeccions creuades, protecció radiològica i malalties ocupacionals i biològiques)
  • 18 - Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària
  • 19 - Conèixer el mètode científic i tenir capacitat crítica per valorar els coneixements establerts i la informació nova. Ser capaç de formular hipòtesis, recol·lectar i valorar de forma crítica la informació per a la resolució de problemes, seguint el mètode científic
  • 20 - Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant
  • 21 - Saber fer un examen bucal complet, incloent-hi les proves radiogràfiques i d'exploració complementàries oportunes, així com l'obtenció de referències clíniques adequades
  • 22 - Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada, i ser competent en el reconeixement de les situacions que requereixin una atenció odontològica urgent
  • 26 - Saber planificar i fer tractaments odontològics multidisciplinaris, seqüencials i integrats de complexitat limitada en pacients de totes les edats i condicions i dels pacients que requereixin cures especials
  • 27 - Plantejar i proposar les mesures preventives adequades a cada situació clínica
  • 32 - Conèixer les ciències biomèdiques en les quals es fonamenta l'Odontologia per assegurar una assistència bucodentària correcta. Entre aquestes ciències s'hi han d'incloure continguts apropiats de: (a). Embriologia, anatomia, histologia i fisiologia del cos humà (b). Genètica, Bioquímica, Biologia cel·lular i molecular (c). Microbiologia i immunologia
  • 33 - Conèixer la morfologia i funció de l'aparell estomatognàtic, incloent-hi continguts apropiats d'embriologia, anatomia, histologia i fisiologia específics
  • 36 - Conèixer el perill de les radiacions ionitzants i els seus efectes en els teixits biològics, junt amb la legislació que en regula l'ús. Dirigir instal·lacions de radiodiagnòstic bucal
  • 37 - Fer les radiografies necessàries en la pràctica odontològica, interpretar-ne les imatges obtingudes i conèixer altres tècniques de diagnòstic per imatge que tinguin rellevància
  • 40 - Identificar el principal motiu de consulta i la història de la malaltia actual. Realitzar una història clínica general del pacient i una fitxa clínica que reflecteixi fidelment els registres del pacient
  • 59 - Conèixer les manifestacions orals de les malalties sistèmiques
  • 62 - Conèixer i manejar les emergències i urgències mèdiques més freqüents en la pràctica odontològica i en les tècniques de reanimació cardiorespiratòria bàsica
  • 64 - Fer tractaments bàsics de la patologia bucodentària en pacients de totes les edats. Els procediments terapèutics s'hauran de basar en el concepte d'invasió mínima i en un enfocament global i integrat del tractament bucodental
  • 69 - Identificar el pacient que requereixi cures especials, i reconèixer-ne les característiques i peculiaritats
  • 72 - Prescripció apropiada de fàrmacs, i conèixer-ne les contraindicacions, les interaccions, els efectes sistèmics i les repercussions sobre altres òrgans
  • 75 - Identificar, valorar i atendre emergències i urgències mèdiques que puguin presentar-se durant la pràctica clínica i aplicar tècniques de ressuscitació cardiopulmonar; manejar infeccions agudes, incloent-hi la prescripció farmacològica i els aspectes quirúrgics senzillss
  • 76 - Identificar i atendre qualsevol urgència odontològica
  • 79 - Tractar traumatismes dentoalveolars en denticions temporal i permanent
  • 88 - Fer tractament no quirúrgic dels desordres temporomandibulars i el dolor orofacial
  • 89 - Fer el tractament bucodental del pacient infantil i reconèixer-ne les característiques i peculiaritats
  • 91 - Planificar, determinar les característiques específiques de disseny, registres, prescripció, proves clíniques, col·locació i ajust clínic per posar en servei mantenidors d'espai fixos i removibles i tècniques d'ortodòncia interceptiva, així com elements actius extraïbles destinats a desplaçar dents o corregir mossegades creuades

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • 4.113 - Conèixer i diagnosticar les alteracions de l'erupció
  • 4.131 - Conèixer els principis generals dels tractaments d'ortodòncia i interdisciplinaris en nens i adolescents

Continguts

 1) Diagnòstic i pla de tractament.


- Llistat de problemes, objectius de tractament i prioritats de tractament.
- Possibilitats terapèutiques
- Pla de tractament final.


2) Bases biològiques del tractament ortodòntic.


Mecànica.
- Concepte.
- Definicions: força, centre de gravetat, centre de resistència, moment, parell de forces, centre de rotació.
- Tipus de moviment. Sistemes de força i centres de rotació.
- Propietats bàsiques dels materials elàstics (dels filferros). Tipus i característiques dels filferros.
Biomecànica.
- Concepte.
- Reaccions tissulars a la funció normal. Control biològic del moviment dentari.
- Reaccions tissulars a les forces ortodòntiques. Efectes de la magnitud de la força. Efecte de la duració i caiguda de la força.
- Classificació de les forces ortodòntiques. Origen de la força ortodòntica. Concepte d'anclatge, tipus.
- Efectes deleteris de la força ortodòntica.
- Efectes esquelètics de la força ortodòntica.


3) Aparatologia.


- Generalitats.
- Aparatologia removible: Placa activa: construcció, indicacions, avantatges i inconvenients.
- Aparatologia auxiliar intraoral: Arc lingual, parallavis, barra palatina, aparell de Nance, quad-helix, disjuntor.
- Aparatologia auxiliar extraoral: Tracció extraoral, Mentonera, Màscara Facial.
- Aparatologia funcional: Definició, indicacions/contraindicacions, història, efectes ortopèdics, mossegada constructiva, elements de l'AF, classificació de l'AF
- Aparatologia fixa: L'aparell d''Arco de Canto': Concepte i evolució històrica. Elements constitutius de l'aparell d''arco de canto': Tubs i brackets, elements auxiliars, molles, arcs, elàstics i lligadures. Fases del tractament amb l'aparell d''arco de canto': Alineament, anivellament, tancament d'espais d'extracció i acabat. Exemples de tractament de maloclusions amb l'aparell d''arco de canto'

4) Tractament.


- Quan s'inicia el tractament d'ortodòncia: Mossegades creuades, Classes III, Classes II, Classes I, canins impactats.
- Tractament dels problemes dentals en el nen: Tractament en dentició mixta primerenca i intermèdia. Diagnòstic. Objectius de tractament. Moment de tractament/temporització. Tractaments primerencs: esquelètics, dentals, hàbits, diastemes, alteracions de l'erupció, problemes oclusals, problemes d'espai.
- Tractament dels problemes esquelètics en el nen: Ortopèdia/Camuflatge/Cirurgia. Ortopèdia: Moment ideal per fer ortopèdia. Anomalies sagitals: Problemes esquelètics de Classe II, Problemes esquelètics de Classe III. Problemes transversals: Dèficit transversal esquelètic del maxil·lar. Problemes verticals: Ortopèdia en cares llargues, ortopèdia en cares curtes.
- Tractaments en dentició permanent: diagnòstic i pla de tractament, objectius de tractament, fases de tractament: alineació, anivellament, correcció de la relació molar, anclatge, acabat.
- Tractaments complexes: tipus de tractaments complexes, Importància del diagnòstic.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 - Lliçons magistrals que aporten el coneixement teòric i de la teoria de la pràctica en el cas necessari, bàsic de la formació de l'alumne. Aporten les referències bibliogràfiques necessàries per a l'estudi i ampliació del tema tractat.

- Seminaris: Són un repàs del temari teòric, amb una variant molt més pràctica, que permeten una interacció més àgil alumne-professor.

- Tutories: Realitzen el seguiment individualitzat del progrés de l'alumne i ajuden a orientar millor i a reconduir, en el seu cas, la formació de l'alumne.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Examen teòric

Els exàmens teòrics de l’assignatura consten de preguntes amb resposta múltiple i/o preguntes de resposta curta.

Les preguntes de resposta múltiple tenen una única resposta vàlida y es restarà 0,20 punts per cada resposta incorrecta.

El examen teòric s’aprova amb un 50/100 que correspondrà a la nota 5. La taula de calificacions es:

  a) suspens: 0- 4,9 (SS)

  b) Aprovat: 5-6,9 (AP)

  c) Notable: 7-8,9 (NT)

  d) Excel·lent: 9-10 (SB). 

  e) Matrícula d’ honor: implica haver obtingut excel·lent més una menció especial.  

 

 

Quan la classe s'ha donat en anglès les preguntes de l'examen poden estar redactades en anglès

Si per indicació de la Secretaria Acadèmica algun alumne ha de fer el examen en alguna altre data o algun format diferent al test, es farà un examen oral amb un tribunal format ,com a mínim, per dos professors.

Practiques CUO

Obligatories, es puntuara actitud y treballs a Moodle

Nota final

La nota final de l’assignatura es compondrà d’una part corresponent del examen teòric ( 70%) i d’una  altre que correspondrà a les pràctiques (30%)

 Per establir aquesta mitja les dues parts, tant la teòrica com la pràctica, han d’estar aprovades.


Revisió d'exàmens

Es convocarà als delegats a una revisió de l'examen i de la plantilla de correcció i es respondrà als dubtes plantejats pels delegats. No es faran revisions individuals.

Aquells alumnes que vulguin contrastar el full de respostes amb la plantilla de correcció han de sol·licitar-ho a través del delegat de curs. El llistat d'alumnes a convocar ho lliurarà el delegat de curs al professor responsable de l'assignatura, que atenent al nombre de sol·licituds, establirà l'horari de la convocatòria. No es revisarà un full de respostes sense haver fet aquesta sol·licitud prèvia.

La finalitat de la revisió d'examen és esmenar un eventual error de correcció o de còmput de les respostes encertades i només en aquest cas donarà lloc a modificació de la nota.

2ª Convocatòria

L'examen tindrà la mateixa tipologia que el de la primera convocatòria

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 16/01/2020 08:00h A02
  • E1 16/01/2020 08:00h A01
  • E1 16/01/2020 08:00h A03
  • R1 21/01/2020 09:00h A02
  • E2 22/06/2020 08:00h A01
  • R2 06/07/2020 08:00h A20
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00