Assignatura

Dret Mercantil 1

  • codi 10031
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Presentació

Aquesta assignatura introdueix els conceptes bàsics del dret mecantil i desenvolupa les lliçons relatives al concepte d'empresari i empresa, dret de la competència i propietat industrial.

Requisits previs

No hi ha requisits previs per cursar aquesta assignatura, tot i que és recomanable tenir un bon coneixement del dret comunitari i del dret civil dels contractes.

Objectius

Aquesta assignatura ha de permetre a l'alumne conèixer els elements bàsics del dret mercantil com a branca del dret. En particular, ha de permetre-li d'aplicar correctament les diferents lleis que conflueixen en els principals conflictes de dret privat (incloent la legislació de consumidors). En quant al dret de defensa de la competència, en finalitzar el curs l'alumne hauria de ser capaç de dominar els principis bàsics d'aquesta legislació, així com de detectar els riscos que a la llum d'aquesta legislació poden suposar les principals operacions mercantils. Finalment, aquest curs ha de proporcionar a l'alumne els instruments necessaris per resoldre les principals controvèrsies que es produeixen en l'àmbit dels drets de propietat industrial, essencialment en l'àmbit del registre dels títols corresponents i de la infracció per part de tercers dels drets ja obtinguts.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 11 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom
  • 14 - Prendre consciència de la importància del Dret com a sistema regulador de les relacions socials
  • 17 - Comprendre i conèixer les principals institucions públiques i privades en la seva gènesi i en el seu conjunt
  • 18 - Comprendre les diverses maneres de creació del Dret en la seva evolució històrica i en la seva realitat actual
  • 19 - Desenvolupar la capacitat de redactar escrits jurídics
  • 20 - Conèixer els aspectes bàsics de l'argumentació jurídica
  • 21 - Desenvolupar la capacitat de creació i estructuració normativa
  • 22 - Ser capaç d'identificar i interpretar la documentació d'ús habitual en el tràfic jurídic i negocial
  • 23 - Identificar l'estat normatiu, doctrinal i jurisprudencial d'un problema jurídic complex
  • 24 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions utilitzant la informació rellevant, aplicant els mètodes adequats i situant el problema dins del conjunt de l'ordenament jurídic
  • 29 - Ser capaç de reunir i interpretar documentació econòmica
  • 30 - Dominar les tècniques informàtiques en l'obtenció de la informació jurídica (bases de dades de legislació, jurisprudència, bibliografia)

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Conocerá y comprenderá los conceptos introductorios del Derecho Mercantil

2. Será capaz de comprender las reglas generales del Derecho de la Competencia

3.Podrá distinguir, identificar y conocer las principales figuras del Derecho de la Propiedad Industrial

4. Será capaz de trabajar de forma autónoma y de planificar y organizar su aprendizaje

5.Desarrollará capacidades de comunicación jurídica: redacción de escritos jurídicos y argumentación jurídica

6.Habrá adquirido capacidades en la resolución de conflictos jurídicos de carácter mercantil

7.Habrá adquirido destreza en el uso de la TIC’s en relación a la obtención de información jurídica (bases de datos de legislación, jurisprudencia, etc.)

8.Será capaz de interpretar documentación económica y la documentación habitual en el tráfico mercantil

9. Habrá desarrollado habilidades en la redacción de contratos y documentos mercantiles

Continguts

Aquest curs està dividit en tres grans blocs:

BLOC A. EL DRET MERCANTIL. MERCAT, EMPRESARI I CONSUMIDOR: Els conceptes generals del Dret Mercantil (Temes 1 i 2), en el que prestarem una particular atenció a estudiar el desenvolupament del dret mercantil i com interactuen les normes comunitàries, nacionals i internacionals així com  del Codi Civil, Codi de Comerç i lleis especials. Analitzarem el concepte de mercat com a objecte de regulació del dret mercantil i les figures de l’empresari i del consumidor com als seus subjectes.

BLOC B. LA PROTECCIÓ DEL MERCAT. DEFENSA DE LA COMPETÈNCIA I COMPETÈNCIA DESLLEIAL (Tema 3 i 4), en el que repassarem les principals normes d’aquesta branca del dret, en la seva vessant de control del correcte funcionament del mercat, tant des del punt de vista de la vigilància per part dels ens públics (defensa de la competència) com de defensa dels competidors i consumidors i usuaris (competència deslleial i publicitat).

BLOC C. DRETS D’EXCLUSIVA SOBRE SIGNES DISTINTIUS, INVENCIONS I DISSENYS INDUSTRIALS. La propietat industrial (Temes 5 i 6), en el que revisarem els diferents títols de propietat industrial sobre signes distintius, invencions i dissenys.

 

Webs d'interès

Comisión Nacional de Competencia http://www.cncompetencia.es

Comissió Europea - Competència http://ec.europa.eu/competition/index_en.html

 

Oficina de Armonización del Mercado Interior (OAMI) http://www.oami.eu

Oficina Española de Patentes y Marcas (OEPM) http://www.oepm.es

Organització Mundial de la Propietat Intel·lectual (OMPI) http://www.wipo.int

Oficina Europea de Patents (OEP) http://www.epo.org


Tema 1 Introducció al dret mercantil
      1.1 Origen, concepte i evolució del dret mercantil
            Materials
                  Introducció al dret mercantil tema1introduccion.pdf 
      1.2 Fonts del dret mercantil
            Materials
                  Fonts del dret mercantil tema2fuentesdelderecho.pdf 
      1.3 Mercat i dret mercantil
            Materials
                  Subjectes i objectes del dret mercantil tema3mercadoyderechomercantil.pdf 

Tema 2 Subjectes del dret mercantil. L'empresari i el consumidor o usuari
      2.1 L'empresari o comerciant
            Materials
                  L'empresari o comerciant tema4elempresario.pdf 
      2.2 L'empresa. Elements i negocis sobre la mateixa
            Materials
                  a) Elements personals de l'empresa tema5laempresaielementospersonales.pdf 
                  b) Elements immaterials i empresa com a objecte en el tràfec econòmic tema5laempresaiielementosinmaterialesyempresacomoobjetoeneltrafico.pdf 
      2.3 El principi de transparència. Informació i transparència. Els registres mercantils
            Materials
                  El principi de transparència. Informació i transparència. Els registres mercantils tema6principiodetransparencia.pdf 
      2.4 El principi de protecció dels consumidors
            Materials
                  Protecció dels consumidors tema7principiodeprotecciondelosconsumidores.pdf 
      2.5 Societat de la informació i mercat online

Tema 3 La protecció del mercat. Defensa de la competència
      3.1 El principi de lliure competència i dret antitrust. Sistemes comunitari i espanyol
            Materials
                  El principi de lliure competència i dret antitrust. Sistemes comunitari i espanyol tema8principiodeprotecciondelalibrecompetencia.pdf 
      3.2 Enteses col·lusòries entre empreses. Acords verticals i horitzontals
            Materials
                  Enteses col·lusòries entre empreses. Acords verticals i horitzontals tema9entendimientoscolusorios.pdf 
      3.3 Abús de posició dominant i altres infraccions de la competència. Òrgans i procediments
            Materials
                  Abús de posició dominant i altres infraccions de la competència. Òrgans i sancions tema10otrosilicitosyprocedimiento.pdf 

Tema 4 La competència deslleial
      4.1 El principi de correcció en el tràfic econòmic. Protecció dels consumidors
            Materials
                  El principi de correcció en el tràfic econòmic. Protecció dels consumidors tema11principiodecorreccioneneltrafico.pdf 
      4.2 La clàusula general i els il·lícits concurrencials. Aspectes processals
            Materials
                  La clàusula general i els il·lícits concurrencials tema12losilicitosconcurrenciales.pdf 

Tema 5 La Propietat Industrial – Introducció i signes distintius
      5.1 Introducció als drets d’exclusiva. Concepte i funció del dret de marca
            Materials
                  Introducció als drets d’exclusiva. Concepte i funció del dret de marca tema13propiedadindustrialsignosdistintivos.pdf 
      5.2 Requisits i registre de la marca
            Materials
                  Requisits i registre de la marca tema14requisitosyregistrodemarca.pdf 
      5.3 El contingut del dret de marca. Accions judicials
            Materials
                  El contingut del dret de marca. Nul·litat i caducitat tema15contenidoyaccionesjudiciales.pdf 

Tema 6 La Propietat Industrial – Protecció de les invencions i dels dissenysy industrials
      6.1 La protecció de les invencions. Dret de patent, titularitat, requisits i registre
            Materials
                  La protecció de les invencions. Dret de patent, titularitat i registre tema16protecciondelasinvencionesypatentes.pdf 
      6.2 El contingut del dret de patent. Nul·litat i caducitat. Models d'utilitat
            Materials
                  El contingut del dret de patent. Nul·litat i caducitat tema17contenidoyaccionesderechodepatenteymodelosdeutilidad.pdf 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIES
Presentació a l'aula dels conceptes i l'aplicació pràctica que tenen
14 17 18
Activitats a l'aula per al seguiment dels alumnes (individuals i en grup)
20 21 22 23 24 29
Estudi independent de l'alumne
11 17 18 21 24 29 30
Treballs individuals i en grup
19 20 21 23

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Proves escrites d'evaluació continuada (40%). Tests d'interavaluació. Tindrà lloc els dilluns de cada dues o tres setmanes i inclourà la matèria impartida a les anteriors sessions.

Prova final escrita (40%). Serà necessari aprovar aquesta prova per a poder superar l'assignatura.

Assistència i participació a classe (10%). Hi haurà control d'asistència a classe. A partir de la tercera falta no justificada, es restarè una dècima per cada absència.

Assistència a conferències (10%) 

SISTEMA D'AVALUACIÓ
Pruebas escritas
Asistencia y participación en clase
Trabajos individuales
Resolución de casos

Bibliografia i recursos

És imprescindible portar a classe la legislació mercantil que sigui objecte d'estudi en cada moment.

Manual de referència:

  • Alberto BERCOVITZ RODRÍGUEZ-CANO, Apuntes de Derecho Mercantil, última edició, Aranzadi, Navarra

 

Altres manuals:

  • Manuel BROSETA PONT, Manual de Derecho Mercantil, última edició, Tecnos, Madrid
  • Fernando SANCHEZ CALERO, Instituciones de Derecho Mercantil, última edició, Editoriales de Derecho Reunidas, Madrid
  • Rodrigo URÍA, Lecciones de Derecho Mercantil, última edició, Civitas, Madrid
  • Francesc VICENT CHULIA, Compendio Crítico de Derecho Mercantil, última edició, Editorial Bosch, Barcelona
La normativa es pot consultar a Internet i en bases de dades. Col·lecció de nomes opcional: Código de Comercio y otras normas mercantiles, Aranzadi, última edició

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E2 25/06/2015 09:00h b504
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00