Assignatura

Dret Mercantil 1

  • codi 10031
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Horari
grup M
 Sem.1  DL 08:00 10:00 a502
 Sem.1  DV 08:00 10:00 a502

Professorat

Presentació

Aquesta assignatura introdueix els conceptes bàsics del dret mecantil i desenvolupa les lliçons relatives al concepte d'empresari i empresa, dret de la competència i propietat industrial.

Requisits previs

No hi ha requisits previs per cursar aquesta assignatura, tot i que és recomanable tenir un bon coneixement del dret comunitari i del dret civil dels contractes.

Objectius

Aquesta assignatura ha de permetre a l'alumne conèixer els elements bàsics del dret mercantil com a branca del dret. En particular, ha de permetre-li d'aplicar correctament les diferents lleis que conflueixen en els principals conflictes de dret privat (incloent la legislació de consumidors). En quant al dret de defensa de la competència, en finalitzar el curs l'alumne hauria de ser capaç de dominar els principis bàsics d'aquesta legislació, així com de detectar els riscos que poden suposar les principals operacions mercantils. Finalment, aquest curs ha de proporcionar a l'alumne els instruments necessaris per resoldre les principals controvèrsies que es produeixen en l'àmbit dels drets de propietat industrial, essencialment en l'àmbit del registre dels títols corresponents i de la infracció per part de tercers dels drets ja obtinguts.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 11 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom
  • 14 - Prendre consciència de la importància del Dret com a sistema regulador de les relacions socials
  • 17 - Comprendre i conèixer les principals institucions públiques i privades en la seva gènesi i en el seu conjunt
  • 18 - Comprendre les diverses maneres de creació del Dret en la seva evolució històrica i en la seva realitat actual
  • 19 - Desenvolupar la capacitat de redactar escrits jurídics
  • 21 - Desenvolupar la capacitat de creació i estructuració normativa
  • 22 - Ser capaç d'identificar i interpretar la documentació d'ús habitual en el tràfic jurídic i negocial
  • 23 - Identificar l'estat normatiu, doctrinal i jurisprudencial d'un problema jurídic complex
  • 24 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions utilitzant la informació rellevant, aplicant els mètodes adequats i situant el problema dins del conjunt de l'ordenament jurídic
  • 29 - Ser capaç de reunir i interpretar documentació econòmica
  • 30 - Dominar les tècniques informàtiques en l'obtenció de la informació jurídica (bases de dades de legislació, jurisprudència, bibliografia)

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Conocerá y comprenderá los conceptos introductorios del Derecho Mercantil

2. Será capaz de comprender las reglas generales del Derecho de la Competencia

3.Podrá distinguir, identificar y conocer las principales figuras del Derecho de la Propiedad Industrial

4. Será capaz de trabajar de forma autónoma y de planificar y organizar su aprendizaje

5.Desarrollará capacidades de comunicación jurídica: redacción de escritos jurídicos y argumentación jurídica

6.Habrá adquirido capacidades en la resolución de conflictos jurídicos de carácter mercantil

7.Habrá adquirido destreza en el uso de la TIC’s en relación a la obtención de información jurídica (bases de datos de legislación, jurisprudencia, etc.)

8.Será capaz de interpretar documentación económica y la documentación habitual en el tráfico mercantil

9. Habrá desarrollado habilidades en la redacción de contratos y documentos mercantiles

Continguts

Aquest curs està dividit en tres grans blocs:

BLOC A. EL DRET MERCANTIL. MERCAT, EMPRESARI I CONSUMIDOR: Els conceptes generals del Dret Mercantil (Temes 1 a 3), en el que prestarem una particular atenció a estudiar el desenvolupament del dret mercantil i com interactuen les normes comunitàries, nacionals i internacionals així com  del Codi Civil, Codi de Comerç i lleis especials. Analitzarem el concepte de mercat com a objecte de regulació del dret mercantil i les figures de l’empresari i del consumidor com als seus subjectes.

BLOC B. LA PROTECCIÓ DEL MERCAT. DEFENSA DE LA COMPETÈNCIA I COMPETÈNCIA DESLLEIAL (Tema 4 i 5), en el que repassarem les principals normes d’aquesta branca del dret, en la seva vessant de control del correcte funcionament del mercat, tant des del punt de vista de la vigilància per part dels ens públics (defensa de la competència) com de defensa dels competidors i consumidors i usuaris (competència deslleial i publicitat).

BLOC C. DRETS D’EXCLUSIVA SOBRE SIGNES DISTINTIUS, INVENCIONS I DISSENYS INDUSTRIALS. La propietat industrial (Temes 6 i 7), en el que revisarem els diferents títols de propietat industrial sobre signes distintius, invencions i dissenys.

 

Webs d'interès

Comisión Nacional de Competencia http://www.cnmc.es/

Comissió Europea - Competència http://ec.europa.eu/competition/index_en.html

Agència Catalana del Consum

 

Oficina de Armonización del Mercado Interior (OAMI) http://www.oami.eu

Oficina Española de Patentes y Marcas (OEPM) http://www.oepm.es

Organització Mundial de la Propietat Intel·lectual (OMPI) http://www.wipo.int

Oficina Europea de Patents (OEP) http://www.epo.org


Tema 1 Introducció. Dret mercantil i mercat
      1.1 Origen, concepte i evolució del dret mercantil
            Materials
                  Interlocutòria mesures cautelars Uber Pop ubermedidacautelarprevia707-2014.doc 
                  Origen, concepte i evolució del dret mercantil tema1.1introduccion.pdf 
      1.2 Fonts del dret mercantil
            Materials
                  Fonts del dret mercantil tema1.2fuentesdelderecho.pdf 
      1.3 Mercat i dret mercantil
            Materials
                  Cas pràctic 1.3 casopracticotema1.3.pdf 
                  Mercat i dret mercantil tema1.3mercadoyderechomercantil.pdf 
      1.4 Societat de la informació i mercat online
            Materials
                  Societat de la informació i mercat online tema1.4sociedaddelainformacionye-commerce.pdf 

Tema 2 L'empresa. Elements i negocis sobre la mateixa
      2.1 L'empresari o comerciant
            Materials
                  L'empresari o comerciant tema2.1elempresario.pdf 
      2.2 L'empresa. Els elements personals
            Materials
                  Elements personals de l'empresa tema2.2laempresaielementospersonales.pdf 
      2.3 L'empresa. Elements immaterials i empresa com a objecte en el tràfec econòmic
            Materials
                  Cas pràctic 2.3 casopracticotema2.3.pdf 
                  L'empresa. Elements immaterials i empresa com a objecte en el tràfec econòmic tema2.3laempresaiielementosinmaterialesyempresacomoobjetoeneltrafico.pdf 

Tema 3 Principis de transparència i de protecció dels consumidors
      3.1 El principi de transparència. Informació i transparència. Els registres mercantils
            Materials
                  Principi de transparència tema3.1principiodetransparencia.pdf 
            Webs d'interès
                  Pagarès de Nueva Rumasa https://es.wikipedia.org/wiki/Pagar%C3%A9s_de_Nueva_Rumasa 
      3.1 El principi de protecció dels consumidors
            Materials
                  Protecció dels consumidors tema3.2principiodeprotecciondelosconsumidores.pdf 

Tema 4 La protecció del mercat. Defensa de la competència
      4.1 El principi de lliure competència i dret antitrust. Sistemes comunitari i espanyol
            Materials
                  Introducció al principi de lliureempresa tema4.1principiodeprotecciondelalibrecompetencia.pdf 
      4.2 Enteses col·lusòries entre empreses. Acords verticals i horitzontals
            Materials
                  Enteses colusòries tema4.2entendimientoscolusorios.pdf 
                  STJUE de 13 de juliol de 2006 Volkswagen C-74/04 stjue060713vw.pdf 
      4.3 Abús de posició dominant i altres infraccions de la competència. Òrgans i procediments
            Materials
                  Altres i.lìcits i procediments administratius tema4.3otrosilicitosyprocedimiento.pdf 

Tema 5 La competència deslleial
      5.1 El principi de correcció en el tràfic econòmic. Protecció dels consumidors
            Materials
                  Principi de correcció en el tràfec tema5.1principiodecorreccioneneltrafico.pdf 
      5.2 La clàusula general i els il·lícits concurrencials. Aspectes processals
            Materials
                  La clàusula general i els il·lícits concurrencials tema5.2losilicitosconcurrenciales.pdf 

Tema 6 La Propietat Industrial – Protecció dels signes distintius. Dret de marques
      6.1 Introducció als drets d'’exclusiva. Concepte i funció del dret de marca
            Materials
                  La Propietat Industrial – Introducció i signes distintius tema6.1propiedadindustrialsignosdistintivos.pdf 
      6.2 Requisits i registre de la marca
            Materials
                  Requisits i registre de la marca tema6.2requisitosyregistrodemarca.pdf 
      6.3 El contingut del dret de marca. Accions judicials
            Materials
                  El contingut del dret de marca. Nul·litat i caducitat tema6.3contenidoyaccionesjudiciales.pdf 

Tema 7 Protecció de la R+D+i. Invencions i formes dels productes. Dret de patents i dissenys industrials
      7.1 La protecció de les invencions. Dret de patent, titularitat, requisits i registre
            Materials
                  La protecció de les invencions. Dret de patent, titularitat i registre tema7.1protecciondelasinvencionesypatentes.pdf 
      7.2 El contingut del dret de patent. Nul·litat i caducitat. Models d'utilitat
            Materials
                  El contingut del dret de patent. Nul·litat i caducitat. Models d'utilitat tema7.2contenidoyaccionesderechodepatenteymodelosdeutilidad.pdf 
      7.3 El disseny industrial i la seva protecció legal

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Activitat dins l'aula pel seguiment dels alumnes (individuals i en grup)

Estudi independent de l'alumne

Estudi i treball independent de l'alumne

Presentació dins l'aula dels conceptes i la seva aplicació pràctica

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIES
Activitats a l'aula per al seguiment dels alumnes (individuals i en grup)
21 22 23 24 29
Estudi independent de l'alumne
11 17 18 21 24 29 30
Treballs individuals i en grup
19 21 22 23 24
Presentació a l'aula dels conceptes i l'aplicació pràctica que tenen
14 17 18

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Proves escrites d'evaluació continuada (40%). Tests d'interavaluació. Tindrà lloc els dilluns de cada dues o tres setmanes i inclourà la matèria impartida a les anteriors sessions.

Prova final escrita (40%). Serà necessari aprovar aquesta prova per a poder superar l'assignatura.

Assistència i participació a classe (20%). Hi haurà control d'asistència a classe. L'absència de l'alumne no s'avaluarà negativament però es reduirà aquest apartat de valoració a partir de la tercera falta no justificada. La participació i l'aportació de propostes sobre la base de l'estudi previ en la resolució dels casos pràctics es valorarà positivament.

Assistència a conferències (10%) 

SISTEMA D'AVALUACIÓ
Pruebas escritas
Asistencia y participación en clase
Trabajos individuales
Resolución de casos

Bibliografia i recursos

És imprescindible tenir disponible a classe la legislació mercantil que sigui objecte d'estudi en cada moment.

Manual de referència:

  • Alberto BERCOVITZ RODRÍGUEZ-CANO, Apuntes de Derecho Mercantil, última edició, Aranzadi, Navarra

Altres manuals:

  • Manuel BROSETA PONT, Manual de Derecho Mercantil, última edició, Tecnos, Madrid
  • Fernando SANCHEZ CALERO, Instituciones de Derecho Mercantil, última edició, Editoriales de Derecho Reunidas, Madrid
  • Rodrigo URÍA, Lecciones de Derecho Mercantil, última edició, Civitas, Madrid
  • Francesc VICENT CHULIA, Compendio Crítico de Derecho Mercantil, última edició, Editorial Bosch, Barcelona
La normativa es pot consultar a Internet i en bases de dades. Col·lecció de nomes opcional: Código de Comercio y otras normas mercantiles, Aranzadi, última edició
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00