Ètica i Deontologia de la Publicitat i de les Relacions Públiques
Llengua d'impartició principal: castellà
Responsable
Dr. Iván LACASA - lacasa@uic.es
Horari d'atenció
Ivan Lacasa: concertar cita mitjançant correu electrònic a lacasa@uic.es
Alfonso Méndiz: concertar cita mitjançant correu electrònic a amendiz@uic.es
Ètica i Deontologia de la Publicitat i de les Relacions Públiques és una assignatura obligatòria de 6 crèdits ECTS que s'imparteix en el segon semestre del quart curs del Grau en Publicitat i Relacions Públiques. L'objectiu principal que persegueix aquesta assignatura és estudiar els diferents components ètics que afecten la presa de decisions que realitzen els professionals de la publicitat i de les relacions públiques.
No hi ha requisits previs per cursar aquesta assignatura, encara que és recomanable haver cursat prèviament Empresa Informativa, Fonaments de la Comunicació Humana 1, Dret de la Informació, Drets Fonamentals i Igualtat de Drets, Comunicació Institucional, Direcció Estratègica i Màrqueting.
Aquesta assignatura es marca com a meta estudiar les qüestions bàsiques per a una realització correcta de l'activitat publicitària i de relacions públiques segons criteris de bon fer professional. Aquesta assignatura se centra en els diferents conceptes ètics i deontològics propis del sector publicitari així com en l'aplicació d'aquests conceptes en el treball diari desenvolupat pel professional de la comunicació comercial.
Un cop cursada l'assignatura Ètica i Deontologia de la Publicitat i de les Relacions Públiques, els alumnes:
El programa teòric-pràctic d'aquesta assignatura està compost pels següents continguts:
Part I
Tema 1. Ètica, deontologia i moral
Tema 2. Aspiració a la felicitat, sentit de la vida i sentit del treball
Tema 3. Persona, subjectivitat i consciència moral
Tema 4. Intimitat, privacitat, esfera pública
Tema 5. Veritat i mentida
Part II
Tema 6. Principis generals per a una autoregulació publicitària
Tema 7. La dona a la publicitat
Tema 8. Els menors i la publicitat
Tema 9. Protecció de l'honor, la intimitat i la pròpia imatge. Publicitat comparativa
Tema 10. Codis sectorials. Autoregulació i coregulació de la publicitat i les relacions públiques
L'avaluació és continuada i consta de:
El primer examen parcial contarà un 50%, el segon examen parcial un 20%, el treball un 10 % i el tercer examen parcial un 20% de la nota final.
Tant en els exàmens com en el treball s'aplicarà la normativa ortogràfica de la Facultat.
S'exigirà un 80% d'assistència a classe per poder aprovar l'assignatura.
AGEJAS, José Ángel; SERRANO OCEJA, Francisco José (2002). Ética de la comunicación y de la información. Barcelona: Ariel.
AZNAR, Hugo; CATALÁN, Miguel (2000). Códigos éticos de publicidad y marketing. Barcelona: Ariel.
CODINA, Mónica (2001). De la ética desprotegida. Ensayos sobre deontología de la comunicación. Pamplona: Eunsa.
MARTÍN, Marta; HERNÁNDEZ, Alejandra (2010). Efectos de la deontología de la publicidad en la actitud profesional. Questiones Publicitarias, 1 (15), 99-113.
MEDINA, Mercedes; AN, Soontae (2012). Advertising self-regulation activity: A Comparison between Spain and US. Revista ZER, 17 (33), 13-29.
MEGÍAS, Justo; CABRERA, Leticia (2013). Ética y Derecho en la Publicidad. Granada: Ed. Comares.
MELÉ CARNÉ, Domenec (1998). Ética en dirección comercial y publicidad. Pamplona: Eunsa.
MÉNDIZ, Alfonso (2010). Los valores en la Publicidad: Un nuevo planteamiento ético y comercial. Madrid: IC-Media Ediciones (E-Book PDF: disponible gratis en Internet).
PARSONS, Patricia (2008). Ethics in Public Relations. A guide to best practice. London: Kogan Page.
PATIÑO ALVES, Beatriz (2007). La autorregulación publicitaria. Especial referencia al sistema español. Barcelona: Bosch.
PELLICER, Maite (2011). Ética y publicidad: un binomio polémico. Question, 1 (31).
PELLICER, Maite (2011). Ética y estrategias publicitarias. Por una publicidad ética y veraz. Madrid: Editorial Académica Española.
RAMOS, Fernando (2001). Autorregulación, mediación y consulta previa, la nueva frontera de la ética publicitaria. Revista ZER, 6 (11).
XIFRA, Jordi (2010). Relaciones públicas, empresa y sociedad. Una aproximación ética. Barcelona: UOC.
SEMOVA, Dimitrina (2014). Introducción a la Ética y la Deontología de la Publicidad. Madrid: Visión Ebooks (Ebook PDF DRM).