Assignatura

Producció i Realització de Televisió

  • codi 10042
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Responsable

Lc. José María BANQUÉ - jmbanque@uic.es

Horari d'atenció

Cita prèvia per email a 

Presentació

L’assignatura "Producció i Realització en Televisió" pretén que l’alumne conegui i identifiqui quins processos fan possible que una idea publicitària esdevingui una campanya concreta; és a dir, repassar totes les etapes i processos que fan possible passar de la idea a l’anunci, del què s’ha de fer al com s’ha de fer.

La producció i la realització són dos móns molt diferents, però sempre caminen agafats de la mà. Per tant sera lògic que durant el curs de l’assignatura anem passant d’un bloc a l’altre i s’alterni la teoria amb classes de caire eminentment pràctic: d'una banda es treballarà la part més teòrica de la realització i la producció i d'altra banda la vessant més creativa del procés publicitari.

L’execució d’una campanya publicitària és un procés molt complex on intervenen molts agents amb un rol específic concret; en aquesta assignatura s’aprén a distingir les diferents fases d’aquest procés, tant en la vessant de la producció com en el de la realització, i sobretot, a distingir com el procés de producció i realització d’un contingut audiovisual influeix en la pròpia creativitat d’aquest contingut.

 

Requisits previs

No són necessaris requisits previs específics per cursar aquesta assignatura. És bo haver cursat amb anterioritat les assignatures de Sociologia, Llenguatge Publicitari i Comunicació Televisiva (a Primer curs); Història i Teoria de la Publicitat i de les Relacions Públiques i el Workshop de Llenguatge Publicitari (Segon curs); Fotografia i Disseny Aplicats a la Publicitat, Redacció Persuasiva i Tècniques de Narrativa Audiovisual (Tercer curs). 

 

Objectius

L’objectiu principal de l’asignatura és ensenyar a l’alumne a pensar en el procés de creació de la comunicació publicitària des del punt de vista de l’execució d’una campanya, tant en el seu aspecte organitzatiu (la producció) com creatiu (realització); en altres paraules, que conegui i sàpiga actuar amb mentalitat de productor o de realitzador. Per això cal que vegi i sàpiga identificar bé quins processos concrets  pertanyen a cada aspecte mencionat. Com a objectius secundaris es troben refermar els seus coneixements de llenguatge i tècniques de narrativa audiovisuals, assolir un cert criteri artístic a l’hora d’interpretar execucionalment una campanya, o conéixer bé i saber desenvolupar els diferents documents que componen el procés de producció. 

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat de planificar recursos tècnics
  • 02 - Capacitat de planificar recursos humans
  • 03 - Capacitat de planificar recursos propis (personals, materials, temporals…)
  • 05 - Capacitat per aprendre autònomament
  • 06 - Capacitat d'actuar autònoma i responsablement
  • 07 - Capacitat per treballar en equip
  • 24 - Capacitat de planificar i executar projectes audiovisuals i cinematogràfics
  • 25 - Capacitat per planificar i executar l'amortització econòmica d'una pel•lícula o producte
  • 26 - Capacitat per coordinar i/o coordinar-se a/amb un equip
  • 41 - Capacitat per entendre i aplicar les tècniques d'il·luminació i so de la producció cinematogràfica
  • 42 - Capacitat per entendre i aplicar les tècniques i mètodes d'edició i postproducció cinematogràfica
  • 43 - Capacitat per entendre i aplicar els diferents gèneres i formats televisius
  • 44 - Capacitat per entendre i aplicar les diferents fases d'elaboració d'un programa televisiu
  • 45 - Capacitat per entendre i aplicar les diferents tipologies de guions de programes
  • 46 - Capacitat per entendre i aplicar els diferents recursos lumínics, gràfics i de muntatge
  • 47 - Capacitat per entendre i aplicar els processos de creació d'un programa televisiu
  • 48 - Capacitat per entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies
  • 51 - Capacitat per entendre i aplicar les teories i tècniques de la imatge
  • 52 - Capacitat de concepció i crítica d'un guió audiovisual
  • 53 - Capacitat de concepció i crítica d'un producte audiovisual o mediàtic

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els resultats d’aprenentatge de l’alumne un cop cursada aquesta assignatura són els següents:

    • Conéixer les diferents etapes del procés publicitari: des de la idea a la postproducció passant per la producció i el rodatge.
    • Distingir els diferents agents i rols que componen aquest procés.
    • Saber treballar un encàrrec publicitari, executant-ne peces de diferents característiques.
    • Saber presentar un projecte exposant de manera clara les idees i fent atractiva la proposta.
    • Saber elaborar els diferents documents que són necessaris per aquest procés, des d’un pressupost de producció o un call sheet a un tractament de realització o un shooting board. 
    • Capacitat organitzativa i dirigir equips.
    • Assolir les bases tècniques de la narració audiovisual aplicada a la Publicitat.
    • Fer servir eines narratives audiovisuals per a poder expressar adequadament la creativitat com ara maquetes, moodboards o packshots.
    • Saber utilitzar diferents tècniques expressives de l'audiovisual.
 

Continguts

L’assignatura es divideix dues parts:

PART 1 (aula, amb el professor Ramon M. Piqué); i PART 2 (plató, amb el professor Josep M. Banqué).

PART 1. Les classes a l'aula estan dedicades a les diferents parts del temari que analitzen el procés execucional d’una campanya tant pel que fa a la realització com a la producció. Temari:

PREVIS

  1. Com funciona i qui fa funcionar el procés publicitari: del briefing a l’espot.
  2. La producció audiovisual publicitària: estructura i panoràmica general de la indústria.
  3. L’equip de producció: equips, figures i rols.
  4. La realització publicitària.
  5. Fonaments del llenguatge audiovisual aplicats a la publicitat.
  6. Gèneres i formats.

PRE-PRODUCCIÓ

  1. El pla de producció: Desglós del guió, Viabilitat, Localitzacions: prèvia i tècnica, Permisos i assegurances, Pla de treball i retrotimings, Pressupost.
  2. El pla de realització:El tractament, Suports complementaris: storyboards, animatics, mood videos, maqueta.
  3. La PPM.

LA PRODUCCIÓ

  1. El pla de rodatge.
  2. Equips del rodatge: estructura base.

LA POST-PRODUCCIÓ

  1. Muntatge: offline/online.
  2. Telecine i FX (Flame, Smoke, etc).
  3. Sonorització.
  4. Presentació final.


PART 2. Al plató es treballaran conceptes pràctics i narrativa audiovisual bàsica aplicada a la publicitat.


Pràctiques a elaborar durant el curs:

PART 1

  1. Llistat de necessitats de producció (ind.)
  2. Detectar insights publicitaris (ind.)
  3. Elecció i justificació realitzador (ind.)
  4. Tractament del realitzador (grup)
  5. Pressupost (grup)
  6. Maqueta (grup)
  7. Shooting/Storyboard (grup)
  8. Document de PPM (grup)
  9. Pla de rodatge i Call Sheet (ind.)

PART 2

  1. Realització multicàmera ficció (grup)
  2. Realització i direcció d'art Packshot (grup)
  3. Realització creativa amb fotografies (grup)

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVA 
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
Workshop. Tallers avançats, intensius, de major durada, dirigits per professors i/o professionals estrangers, en els quals l'idioma utilitzat és l'anglès. Culminen en un producte professional o semiprofessional produït també en llengua anglesa.
0,6
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts. 0,6
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. 0,6
Workshop. Tallers avançats, intensius, de major durada, dirigits per professors i/o professionals estrangers, en els quals l'idioma utilitzat és l'anglès. Culminen en un producte professional o semiprofessional produït també en llengua anglesa. 2,8
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. 1,4
 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

SISTEMA D'AVALUACIÓ 
Coaching
Exposició oral
Meeting Point
Pràctiques
Seminari
60%
Taller 40%

Bibliografia i recursos

AUMONT, JACQUES. Estética del cine. Paidós Comunicación. Barcelona.

ÉCIJA BERNAL, H. (2000)Cómo producir, distribuir y financiar una obra audiovisual. Libro blanco del audiovisual. Exportfilm. Madrid.

HONTHANER, E. L. (2001)The complete film production handbook. Focal Press. London.

KOCH, J. y KOSBERG, R. (2004): Pitching Hollywood: How to sell your TV and Movie Ideas. Quill Driver Books. California.

PARDO, A. (2002)El oficio de producir películas. El estilo Puttnam. Arial Cine. Barcelona.

 

Material didàctic

      Webs d'interès
            Pàgina oficial de la Entidad de Gestión de Derechos Audiovisuales http://www.egeda.es 
            Pàgina oficial de la Federación de Productores Audiovisuales de España http://www.fapae.es 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00