Dirección de Personas
Lengua de impartición principal: catalán
Otras lenguas de impartición: inglés, castellano
Responsable
Lc. Alberto MIRANDA - miranda@uic.es
Horario de atención
A petición, despues de las clases.
El propósito de este curso es dar una visión general a la importancia del talento en las organizaciones y de la gestión de los recursos humanos en una empresa. El objetivo es conocer las diferentes relaciones de poder en una organización, la gestión del liderazgo, la importancia de la negociación en cualquier entorno profesional, así como conocer un departamento de recursos humanos en sus diversas áreas.
La asignatura se impartirá en inglés.
Ninguno.
Los objetivos específicos del curso se concretan en:
- Adquirir conocimientos básicos sobre la gestión del liderazgo en las empresas y desarrollar la competencia de negociación.
- Exponer y analizar la política de recursos humanos, clave para la eficiencia económica y social de la empresa.
- Proporcionar las técnicas e instrumentos para la gestión y dirección de los recursos humanos que permitan la consecución de los objetivos empresariales.
- Identificar y prever las técnicas más adecuadas para el control de la dirección de los recursos humanos.
Conseguir los objetivos del curso previamente descritos.
SYLLABUS/ CONTENTS
1. Introduction to HR function.
Human Resource Management: Gaining a Competitive Advantage
Human Resource Management Practices (HR administration, development, labor relations)
Talent relevance evolution (agricultural/ industrial/ talent)
Common Responsibilities HR department
HRM current evolution and trends
HR as strategic role in the business
The Sustainability Challenge (stakeholders)
Concerns with Employee Engagement
HR Management and Technology Challenge
Summary HR function
2. Talent relevance for business.
Talent concept and components
Environment for talent development: leadership, culture, compensation systems, labor environment, relations, management styles.
Organizational talent diagram
3. Company structure. Which managerial profile is required?
Functional and hierarchical relationships.
Learning labor market (sectors, positions, kind of companies)
Ownership structure. The power (formal/ informal) of the company.
Organizational chart.
Functional/Matrix structure.
4. XXI Century leaders
Present/ future versus past.
Leader relevant skills.
Become versus born leaders. How to achieve leadership skills.
Six Leadership styles. The dissonant styles.
Primal and resonant leadership. Becoming a resonant leader.
Intelligent Organizations. The emotional reality of teams.
Leadership competencies
5. Negotiation skills.
The key components of Negotiation.
The New Deal Economy.
Negotiating attitude. Bargaining Power. How to change your negotiating attitude.
Negotiating process. Managing the stages of success.
Negotiating behaviour. Choices of behaviour. Changing your behaviour.
Negotiating in different countries.
6. Recruiting and selection process
Job description/ job specification
Recruiting sources
curriculum vitae function and models.
Job interviews types. Examples.
Interview targets: can do? Will do? How fit?
Job interviews questions. Examples. Behavioral questions.
Job interview relevant mistakes.
7. Salaries. Payroll. Legislation.
Payroll definition.
Payroll structure: gross/net income, payroll taxes (income tax, social security quote
Basic pay/ supplementary payments/ extraordinary payments/ extra hour
Calculate salary increases (CPI/ productivity index)
Compensation package components: base salary, short/long term incentives, employee social benefits
Negotiate a compensation package.
8. Spanish labor law overview
Contracts overview (formal aspects to be included, probationary period)
Types of contracts (indefinite, temporary, training, part-time)
Labor law, collective labor agreements.
Employee representation, senior executive contracts.
Change of duties, geographic mobility.
Labor contract termination (justified/ unjustified)
Trade unions relevance
Global considerations to Spanish labor law.
1. Clases Magistrales de dos horas de duración. El objetivo es dotar de un marco teórico mínimo y necesario para comprender los principales resortes de la gestión de personas.
2. Trabajos individuales guiados por el profesor.
3. Exámenes sorpresa de corta duración que se producirán sin previo aviso para comprobar el aprendizaje continuo de la asignatura.
4. El estudio individual de los contenidos del programa.
ACTIVIDAD FORMATIVA | CRÉDITOS ECTS |
---|---|
Clase Magistral. En las clases magistrales, el profesor, no sólo transmite contenidos o conocimientos, sino también, y sobre todo, actitudes, motivación, aptitudes, valores, etc. También facilita que los asistentes puedan manifestar sus opiniones y sus argumentos frente al resto de estudiantes. | 2 |
Seminario. esta actividad que consistirá en profundizar monográficamente en temáticas específicas, de especial actualidad en algunos casos, socialmente debatidas, mediante trabajo activo en grupos reducidos. | 1 |
La nota final se compone con diferentes parámetros:
Emotional Inteligence. Daniel Goleman, 2005.
On Leadership. James March, Thierry Weil. Ed: Black well Publishing, 2005
Drive, (the surprising truth about what motivates us). Daniel Pink. Ed: New York, 2009
The new leaders. D.Goleman, R. Boyatzis, A. Mckee. Sphere 2013.(El estudio de este libro es obligatorio)
The Yes Book, the art of better negotiation. Clive Rich. Virgin 2013.
E: fecha de examen | R: fecha de revisión | 1: primera convocatoria | 2: segunda convocatoria: