Assignatura

Postproducció i Muntatge

  • codi 10062
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 4

Mòdul: Creació cinematogràfica

Matèria: Postproducció i muntatge

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Responsable

Lda. Ana Maria PETRUS - apetrus@uic.es

Horari d'atenció

S'atendrà als alumnes a través de correu electrònic i també de forma presencial demanant cita a apetrus@uic.es

Presentació

La fase de postproducció és una de les més importants del procés de creació de qualsevol projecte cinematogràfic. En ser l'últim esgraó del trajecte creatiu abans d'arribar a l'espectador és on s'hi juguen les cartes decisives, on es prenen les decisions que donaran la forma final a la pel·lícula. Entre el guió inicial i el film final, doncs, hi ha sovint una distància que depèn de l'enregistrament de les imatges però, sobretot, del muntatge o de la forma com aquestes imatges es relacionen entre elles

En aquesta assignatura de Postproducció i Muntatge es donarà una visió àmplia de les diverses formes com es pot abordar la fase final de creació d'una pel·lícula tant des del punt de vista del llenguatge visual, i les seves implicacions conceptuals, com del procés tècnic que cal afrontar abans que la finalització del film sigui una realitat. 

Requisits previs

Cal que els alumnes tinguin un coneixement bàsic o mitjà dels tipus de software d'edició de la universitat, Adobe Premiere Pro. Així mateix, és necessari que els alumnes dominin la sintaxis mínima del llenguatge audiovisual (pla/contrapla, elipsis, raccord, llei de l'eix, relació de tamany entre plans, relació so-imatge).

Objectius

L'objectiu de l'assignatura Postproducció i Muntatge és que els alumnes coneguin en profunditat el procés de postproducció de qualsevol projecte cinematogràfic tant des del punt de vista tècnic com des del punt de vista conceptual. En finalitzar l'assignatura els alumnes han de ser capaços d'enfrontar-se a un material cinematogràfic en brut per, primer, dotar-lo de forma, sentit i intenció, i, segon, fer el seguiment dels acabats amb els criteris professionals oportuns.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 32 - Capacitat d'afrontar projectes audiovisuals i cinematogràfics en totes les seves fases (preproducció, rodatge, postproducció, distribució)
  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 34 - Capacitat per conèixer i respectar els diferents rols de l'equip artístic i tècnic
  • 40 - Capacitat per defensar i respectar l'autoria i propietat intel•lectual
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
  • 46 - Capacitat per dominar els recursos de la imatge (fotografia, il·luminació…) i el so
  • 47 - Capacitat de conèixer i executar eines de retoc digital, efectes especials, disseny i grafisme en postproducció
  • 48 - Coneixement i domini de les tècniques de realització i muntatge
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 51 - Coneixement i domini del funcionament de la Comunicació Corporativa i Institucional
  • 52 - Capacitat d'aplicar els coneixements i tècniques audiovisuals amb finalitats comercials en qualsevol de les seves formes
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Capacitat crítica davant de les imatges

Capacitat per discernir els diversos significats de les imatges

Capacitat per donar forma, sentit i intenció a un conjunt d'imatges

Coneixement de les diverses tipologies de muntatge cinematogràfic

Familiarització amb les diverses estructures del muntatge cinematogràfic

Coneixement de les diverses fases de la postproducció cinematogràfica

Coneixement de les rutines i el protocol del muntatge offline

Coneixement  del procés de laboratori i acabats d'una pel·lícula

Coneixement dels formats d'enregistrament i de sortida específiques del cinema

Continguts

Aspectes tècnics del muntatge 

1.Formes de bolcat i ordenació del material

2.Pautes, protocol i organització del treball de muntatge

3.Postproducció final : etalonatge i mescles de so

4.Exportacions i obtenció de la còpia final. DCP i DCI.

5.Laboratori: EDL, conformat i obtenció de la còpia final


Teoria del muntatge 

1.Base del muntatge: Forma, Sentit, Intenció.

 

2.Motivacions del muntatge:

2.1.Per acció

2.2.Psicològica

2.3.Direccional (Mirada)

2.4.Analogia formal

2.5.Conceptual

2.6.Ritme de la música

2.7.Combinades

 

3.Tipus de muntatge:

3.1.Sintètic/Analític

3.2.Narratiu/Expressiu

 

4.Tipologies de muntatge cinematogràfic:

4.1.Muntatge clàssic

4.2.Muntatge modern

4.3.Muntatge postmodern

4.4.Muntatge contemporani o autoral

4.5.Muntatge crític o remuntatge

 

5.Sintaxis del muntatge:

5.1.Durada del pla, moviment intern i tall

5.2.La generació de moviment

5.3.Continuïtat / Discontinuïtat espaial i temporal:

     La construcció de l'espai. Trencaments

     La construcció del temps. El·lipsis. Flahsbacks/Flashforwards. Trencaments

5.4.La transmissió de conceptes

5.5.La creació d'emocions:

     La construcció del punt de vista

     El so i la música

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Classes Magistrals (9 hores):

Les classes magistrals serviran per aprofundir en els Aspectes Tècnics del Muntatge i en la Teoria del Muntatge. Concretament, en les classes magistrals es donarà el següent temari:

Aspectes tècnics del Muntatge

4.Exportacions i obtenció de la còpia final. DCP i DCI.

5. Laboratori: EDL, conformat i obtenció de la còpia final

Teoria del Muntatge

1.Base del muntatge: Forma, Sentit i Intenció

3.Tipus de muntatge

4.Tipologies de muntatge cinematogràfic

TOTAL

Anna Petrus 0,9 ECTS

 

Focused Praxis (9 hores):

Els Focused praxis permetran a l'alumne portar a la pràctica els conceptes tècnics i teòrics del muntatge exposats a les Classes Magistrals. Es duran a terme a través de l'exercici d'anàlisi de muntatge d'un fragment d'una peça televisiva entregat per la professora i a través de la Pràctica 1  consistent en el muntatge d'un material cinematogràfc en brut també entregat per la professora.

A través del Focused Praxis es treballaran els següents punts del temari:

Teoria del Muntatge

2.Motivacions del muntatge

5.Sintaxi del muntatge

TOTAL

Anna Petrus 0,9 ECTS

 

Labs (12 hores):

A través del Lab els alumnes hauran de rodar, muntar i postproduir una peça cinematogràfica d'entre 3 i 5 minuts de duració que hauran prèviament pensat i escrit sobre el paper (Pràctica 2).

A través del Lab es treballaran els següents punts del temari:

Aspectes tècnics del muntatge

1.Formes de bolcat i ordenació del material

2.Pautes, protocol i organització del treball de muntatge

3.Postproducció final : etalonatge i mescles de so

 Teoria del Muntatge   5.Sintaxi del Muntatge

TOTAL

Anna Petrus 1,2 ECTS

 

Coaching (4 hores):

Tutories de seguiment del procés de muntatge i postproducció de la Pràctica 2.

Amb el coaching treballarem tot el temari de l'assignatura, tants els Aspectes tècnics del muntatge com la Teoria del muntatge.

TOTAL

Anna Petrus 0,4 ECTS

 

Meeting points (6 hores):

Els Meeting Points permetran a l'alumne conèixer de primera mà el procés de treball dels muntadors i editors professionals Domi Parra (cinema) i Marc Capdevila (televisió).

A través dels Meeting Points treballarem els següents punts del temari:

Teoria del muntatge

1.Base del muntatge: Forma, Sentit i Intenció

4.Tipologies del muntatge cinematogràfic

TOTAL

Domi Parra 0,3 ECTS

Marc Capdevila 0,3 ECTS

 

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
0,9
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
0,9
Labs: grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social).
1,2
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0,4
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc.
0,6

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura de Postproducció i Muntatge avaluarà les següents competències:

Capacitat per treballar en equip i autònomament

Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció

Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termi

Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu

Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes

Capacitat d'afrontar projectes audiovisuals i cinematogràfics en totes les seves fases (preproducció, rodatge, postproducció, distribució).

 

Cada una de les pràctiques, exercicis o activitats s'avaularà de la forma següent:

 

· PRÀCTICA 1 (Focused Praxis) - suposarà un 25% de la nota final de l'assignatura

Edició d'un material cinematogràfic en brut  entregat per la professora.

 

·PRÀCTICA 2 (Lab) - suposarà un 40% de la nota final de l'assignatura

Els alumnes hauran de rodar, muntar i postproduir una peça cinematogràfica d'entre 3 i 5 minuts de duració que hauran prèviament pensat i escrit sobre el paper

 

·EXAMEN TEÒRIC - suposarà un 35% de la nota final de l'assignatura

 

Per aprovar l'assignatura s'han d'aprovar totes les parts. Si suspèn una de les  parts, es guarda la nota de les demés parts i la recuperació s'haurà de fer de la part suspesa. L'exercici a superar serà igual o equivalent al suspès.

 

Bibliografia i recursos

ARNHEIM, Rudolf. El cine como arte. Ed. Paidós, Barcelona, 1987.

ATIENZA, Pau. Historia y evolución del montaje audiovisual. De la moviola al youtube. Ed. UOC, Barcelona, 2013.

AUMONT, Jacques i altres. Estètica del cine. Ed. Paidós, Barcelona, 1996.

BURCH, Noël, La praxis del cine. Ed. Fundamentos, Madrid, 1970.

CARRASCO, Jorge. Cine y Televisión Digital. Manual Técnico. Ed. Comunicación Activa UB, Barcelona, 2010.

EISENSTEIN, Sergei. Teoría y técnica cinematográficas. Rialp, Madrid, 1989.

KULESHOV, Lev, Kuleshov on Film Writings of Lev Kuleshov. University of California Press, Berkeley, 1987.

MARIMON, Joan. El montaje cinematográfico. Universitat de Barcelona, 2014.

MC GRATH, Declan. Montaje & Postproducción. Océano, Barcelona, 2001.

MURCH, Walter. En el momento del parpadeo: un punto de vista sobre el montaje cinematográfico. Ed. Ocho y Medio, Madrid, 2003.

REISZ, Karel. Técnica del montaje cinematográfico. Taurus Ediciones, Madrid, 1986.

SÁNCHEZ BIOSCA. Teoría del montaje cinematográfico. Ediciones Textos Filmoteca Generalitat Valenciana, Valencia, 1991.

VILLAIN, Dominique. El montaje. Cátedra, Madrid, 1994.

 

Material didàctic

      Webs d'interès
             http://editorunderconstruction.blogspot.com.es/  http:// 
             http://twitter.com/worsteditorever/media  http:// 
            http://vimeo.com/94244006  http:// 
             http://www.norender.com  http:// 
             http://www.premiumbeat.com/blog/  http:// 
            #timelinetuesday  http:// 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00