Assignatura

Producció i Realització de Sèries Televisives

  • codi 10063
  • curs 4
  • període Semestre 2
  • tipus op
  • credits 3

Mòdul: Televisió i ràdio

Matèria: Producció i realització de sèries televisives

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà,

Professorat

Responsable

Patricia FONT - pfont@uic.es

Horari d'atenció

Amb cita prèvia a través del correu electrònic:

Patricia Font: pfont@uic.es

Presentació

Aquesta assignatura fa un recorregut per les principals fases de producció i realització de les sèries de ficció televisiva.

Es portarà a terme una simulació pràctica dels aspectes de la preparació d’una sèrie des del disseny de producció i fins a la realització del primer capítol o el teaser com a estratègia de venda.

Requisits previs

Donat el caràcter pràctic de l’assignatura, es requereix haver assimilat els conceptes teòrics de la producció audiovisual (cinema i televisió), tant pel que fa a nomenclatura com a processos, rols i metodologies. Tot allò relacionat amb la creació audiovisual el que s’ha anat veient durant el grau.

Objectius

Posar en pràctica de manera transversal els coneixements tècnics i teòrics assolits durant el Grau de Comunicació Audiovisual emmarcant-los en el format de sèrie de ficció.

L’alumne aplicarà aquests coneixements com si fos un laboratori, a través de la feina de l’anàlisi, la reflexió, la investigació i el treball i debat en grup. Tot al voltant de sèries de ficció de l’actual panorama televisiu.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 27 - Capacitat d'adaptació als diferents públics i mercats audiovisuals
  • 28 - Coneixement i domini dels principals conceptes econòmics
  • 29 - Capacitat de pressupostar projectes de diferents magnituds
  • 30 - Capacitat d'estudi de la viabilitat d'un producte audiovisual
  • 32 - Capacitat d'afrontar projectes audiovisuals i cinematogràfics en totes les seves fases (preproducció, rodatge, postproducció, distribució)
  • 33 - Capacitat per crear i dirigir
  • 34 - Capacitat per conèixer i respectar els diferents rols de l'equip artístic i tècnic
  • 35 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de la indústria audiovisual
  • 43 - Capacitat per crear guions cinematogràfics, televisius i radiofònics segons les exigències del gènere
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
  • 48 - Coneixement i domini de les tècniques de realització i muntatge
  • 49 - Capacitat per escriure amb fluïdesa textos, escaletes o guions
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 51 - Coneixement i domini del funcionament de la Comunicació Corporativa i Institucional
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1- Sabrán dialogar y coordinar todos los departamentos implicados en la producción y/o rodaje de una obra cinematográfica con el objetivo de integrar sus diversas perspectivas.

2- Serán capaces de organizar y coordinar todas la logística que requiere cualquier producción audiovisual, cinematográfica o televisivas.

3- Serán capaces de desarrollar trabajos de edición y montaje con sentido del ritmo y coherencia narrativa. Se familiarizarán con técnicas básicas de la postproducción.

4- Tendrán una visión actualizada de la demanda de la audiencia y sabrán darle respuesta adaptándose al panorama televisivo ya en curso y a los condicionantes económico-empresariales.

5- Compondrán historias coherentes y consistentes siendo lo suficientemente flexibles como para ir adaptando elementos del texto original a las modificaciones de las expectativas iniciales respecto a los objetivos finales que todo proyecto audiovisual acaba sufriendo.

6-Teniendo en cuenta que las series televisivas vienen ocupando los puestos de máxima audiencia, sabrán los formatos, rutinas y estrategias gracias a las cuales este tipo de producto televisivo se ha convertido en un fenómeno social.

Continguts

  • Introducció teòrica al disseny de producció d’una sèrie de ficció (calendaris, pressupostos) i als seus pilars fonamentals: localització i càsting.
  • Equip artístic: 

            Càsting

            Negociació

  • Equip tècnic:

           Organigrama

           Calendaris d’incorporació

           Contractació

  • La localització:

           Qüestions dramàtiques

           Qüestions logístiques

           Qüestions administratives / financeres

  • Realització d’un dia de rodatge:

            Desglossos

            Pla de rodatge

            Rodatge / Edició

  • Pitch,  presentació per a la venda de la sèrie

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
1
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0.6
Labs: grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social).
0.8
Aprenentatge entre iguals: Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític.
0.2
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
0.4

Bibliografia i recursos

MANUALES Y LIBROS 

1 Eve Light Honthaner (2010). The Complete Film Production Handbook (American Film Market). Routledge. [4ª ed.] 

2 Miguel A. Poveda (2013). Producción de ficción en cine y televisión. Opera Prima. 

3 Tara Bennett (2014). Showrunners: The Art of Running a TV Show. Titan Books. 

4 Miguel Sáinz (1999). El productor audiovisual. Síntesis 

5 José G. Jacoste (2014). El productor cinematográfico. Síntesis


ARTÍCULOS Y OTROS RECURSOS * Están disponibles para los alumnos on-line o en formato pdf. 

Blakey, E. (2017). Showrunner as Auteur: Bridging the Culture/ Economy Binary in Digital Hollywood. Open Cultural Studies, 1(1), 321-332. 

Cascajosa Virino, C. (2016). El ascenso de los showrunners: creación y prestigio crítico en la televisión contemporánea. Index Comunicación, 6(2), 23-40. 

Grillo-Marxuach, Javier /2016) The Eleven Laws of Showrunning Guerrero, E. (2010). Development of audiovisual projects: acquisition and creation of entertainment formats. Communication & Society 23(1), 237-274. 

Higueras, M., Gómez, F. & Alberich, J. (2018). Historical Review and Contemporary Characterization of Showrunner as Professional Profile in TV Series Production: Traits, Skills, Competences, and Style. Communication & Society 31(1), 91-105.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00