Gèneres Cinematogràfics
Mòdul: Creació cinematogràfica
Matèria: Géneres cinematogràfics
Llengua d'impartició principal: castellà
Responsable
El concepte de gènere cinematogràfic és complexe a l'hora de definir-lo. És difícil dibuixar els límits entre un gènere i un altre, o determinar els motius o paràmetres que ajuden a realitzar una classificació dels gèneres. Malgrat això, ser conscient de la riquesa de cadascun dels gèneres acceptats és finamental per a realitzar una lectura més profunda del cinema que avui en dia ens envolta i per dur a terme obres audiovisuals que aportin i enriqueixin la tradició dels gèneres.
Aquesta assignatura pretén abordar la discussió entorn als diferents conceptes teòrics que pertanyen a la definició de gènere cinematogràfic. També proporciona les principals característiques dels grans gèneres, que poseeixen la tradició i trajectòrica en la història del cinema. De la mateixa manera, l'assignatura pretén reconèixer la importància del context social i històric que facilita i fonamenta l'evolució dels gèneres.
No s'exigeixen requisits previs en aquesta assignatura.
- Obtenir els coneixements bàsics necessaris sobre el concepte de gèneres i els gèneres cinematogràfics per poder utilitzar-los en l'àmbit de la comunicació.
- Reconèixer i identificar obres de diferents gèneres a partir de l'anàlisi i l'observació dels paràmetres principals en seqüències representatives.
- Valorar la importància de certes pelícuas i del context històric i cultural que ha permès l'evolució dels gèneres.
- Capacitat per a realitzar una crítica i argumentació sobre els diferents aspectes treballats en l'assignatura.
- El alumnes posseirà els coneixements bàsics sobre els principals gèneres cinematogràfics.
- Serà capaç de reconèixer i debatre sobre la complexitat teòrica que envolta la definició de gènere.
- Coneixerà la importància del context social i històric que influeix sobre els diferents gèneres.
- Serà capaç de reflexionar sobre els diferents paràmetres que defineixen cada gènere al llarg de la tradició del mateix.
1. Teoria i concepte de gènere
2. Estructures dels gèneres
3. Personatges i arquetips en els gèneres
4. Els gèneres segons el tipus de producció
5. Estudi de casos:
- El gènre bèlic i la seva relació amb la èpica i el melodrama
- El gènere d'aventures
- El Western i la Ciència Ficció
- El cinema negre
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 2 |
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0.2 |
Labs: grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social). | 0.6 |
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. | 0.2 |
L'alumne haurà d'assistir al 80% de les classes.
L'assignatura i el contingut impartit s'avaluarà com a continuació s'explica:
- Diàleg en clase amb el professor per a decidir el tema de l'assaig final. Elaboració d'un abstract i una bibliografia essencial (10%)
- Lliurament dun assaig final, en què es reflexionará per escrit sobre l'evolució o les relacions entre gèneres cinematogràfcis (proposta aprobada pel professor). (70%)
- Participació en classe i realització de les pràctiques propostes pel professor en cada sessió. (20%)
Es valorarà:
- Capacitat per desenvolupar el rigor acadèmic, la responsabilitat, l'ètica i la professionalitat.
- Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció.
- Capacitat per generar debat i reflexió.
- Capacitat per crear comunicació oral i escrita.
- Coneixement i domini de la retòrica i l'oratòria per comunicar idees pròpies.
- Capacitat de documentació informativa.
- coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació / registres col·loquials i cultes.
- Capacitat per desenvolupar el sentit del bon gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes.
La segona convocatòria es pot superar realitzant un treball de característiques semblants a l'exigit en primera convocatòria.
ALTMAN, R. Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós, 2000.
ASTRE, G.A.; Hoarau, A.P. El universo del western. Madrid: Fundamentos, 1975 (4ª ed. 1997)
BARSAM, R.M. Nonfiction Film; A Critical History. New York: Dutton, 1973.
BASSA, J.; FREIXAS, R. El cine de ciencia ficción: una aproximación. Barcelona: Paidós Ibérica, 1997.
BENDAZZI, G. Cartoons. 110 años de cine de animación. Madrid: Ocho y Medio, 2003.
BOURGET, J.L. Le mélodrame hollywoodien. París: Stork, 1985
BYRGE, D.-MILLER, R.M. The Screwball Comedy Film: A History & filmography, 1934-1942. McFarland, 2001.
CASAS, Quim. El western: el género norteamericano. Barcelona: Paidós Ibérica, S.A., 1994.
CHIBNALL, S.-PERLEY. J. (eds.) British Horror Cinema. Londres, Nueva York: Routledge, 2002
COMA, J. [et al.] Luces y sombras del cine negro. Barcelona: Dirigido por..., 1990.
COMA, J. Diccionario del western clásico. Barcelona: Plaza & Janés, 1994.
CRESPO, P. La revolución del western y otros ensayos. Barcelona: A.T.E., 1973.
EVERSON, W.K. El western de Hollywood. Barcelona: Paidós Ibérica, 1995.
FEUER, J. El musical de Hollywood. Madrid: Verdoux, 1992
FREIXAS, R. El cine de ciencia-ficción. Barcelona: Paidós, 1993
GUERIFF, F. El cine negro americano. RBA Coleccionables, 1994.
HEREDERO, C. F.; SANTAMARINA, A. El cine negro. Maduración y crisis de la escritura clásica. Barcelona: Paidós Ibérica, 1998.
HUESO, Á.L. Historia de los géneros cinematográficos. Bilbao: Mensajero, 1983.
LATORRE, J.M. El cine fantástico. Barcelona: Fabregat / Dirigido, 1987
LE GRICE, M. Abstract Film and Beyond. Londres: Studio Vista, 1977
LENNE, G. El cine fantástico y sus mitologías. Barcelona: Anagrama, 1974
LOSILLA, C. El cine de terror: una introducción. Barcelona: Paidós, 1993
MAST, G.-COHEN, M. (eds.) Film Genre Criticism. Nueva York: Oxford University Press, 1985
MIGUEL, C. de. La ciencia ficción: un agujero negro en el cine de género. Universidad del País Vasco, 1988.
MITRY, J. Historia del cine experimental. Valencia: F. Torres, 1974
PÉREZ, P. El cine melodramático. Barcelona: Paidós, 2004
SÁNCHEZ BIOSCA, V. Cine y vanguardias artísticas. Barcelona: Paidós, 2004.
SÁNCHEZ NORIEGA, J.L. Obras maestras del cine negro. Bilbao: Mensajero, 1998.