Assignatura

Postproducció

  • codi 10066
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 4

Mòdul: Televisió i ràdio

Matèria: Postproducció

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà,

Professorat

Responsable

Lda. Ana Maria PETRUS - apetrus@uic.es

Horari d'atenció

S'atendrà als alumnes a través de correu electrònic i també de forma presencial demanant cita a apetrus@uic.es

Presentació

La fase de postproducció és una de les més importants del procés de creació de qualsevol projecte audiovisual. En ser l'últim esgraó abans d'arribar a l'espectador és on s'hi juguen les cartes decisives, on es prenen les decisions que donaran la forma final a la peça televisiva. Entre el guió o el plantejament inicial i la peça final, doncs, hi ha sovint una distància que depèn de l'enregistrament de les imatges però, sobretot, del muntatge o de la forma com aquestes imatges es relacionen entre elles

En aquesta assignatura de Postproducció es donarà una visió àmplia de les diverses formes com es pot abordar la fase final de creació d'una peça televisiva tant des del punt de vista del llenguatge visual, i les seves implicacions conceptuals, com del procés tècnic que cal afrontar abans que pugui arribar a l'espectador. 

Requisits previs

Cal que els alumnes tinguin un coneixement bàsic o mitjà del software d'edició de la universitat, Adobe Premiere Pro. Així mateix, és necessari que els alumnes dominin la sintaxis mínima del llenguatge audiovisual (pla/contrapla, elipsis, raccord, llei de l'eix, relació de tamany entre plans, relació so-imatge).

Objectius

L'objectiu de l'assignatura Postproducció és que els alumnes coneguin en profunditat el procés de postproducció de qualsevol projecte televisiu tant des del punt de vista tècnic com des del punt de vista conceptual. En finalitzar l'assignatura els alumnes han de ser capaços d'enfrontar-se a un material televisiu en brut per, primer, dotar-lo de forma, sentit i intenció, i, segon, fer el seguiment dels acabats amb els criteris professionals oportuns.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 32 - Capacitat d'afrontar projectes audiovisuals i cinematogràfics en totes les seves fases (preproducció, rodatge, postproducció, distribució)
  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 34 - Capacitat per conèixer i respectar els diferents rols de l'equip artístic i tècnic
  • 40 - Capacitat per defensar i respectar l'autoria i propietat intel•lectual
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
  • 46 - Capacitat per dominar els recursos de la imatge (fotografia, il·luminació…) i el so
  • 47 - Capacitat de conèixer i executar eines de retoc digital, efectes especials, disseny i grafisme en postproducció
  • 48 - Coneixement i domini de les tècniques de realització i muntatge
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 51 - Coneixement i domini del funcionament de la Comunicació Corporativa i Institucional
  • 52 - Capacitat d'aplicar els coneixements i tècniques audiovisuals amb finalitats comercials en qualsevol de les seves formes
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Capacitat crítica davant de les imatges

Capacitat per discernir els diversos significats de les imatges

Capacitat per donar forma, sentit i intenció a un conjunt d'imatges

Coneixement de les diverses tipologies de muntatge televisiu

Familiarització amb les diverses estructures del muntatge televisiu

Coneixement de les diverses fases de la postproducció televisiva

Coneixement de les rutines i el protocol del muntatge offline

Coneixement  del procés de retolació i grafisme televisiu

Coneixement dels formats d'enregistrament i de sortida del mitjà televisiu

Continguts

Aspectes tècnics del muntatge 

1.Formes de bolcat i ordenació del material

2.Pautes, protocol i organització del treball de muntatge

3.Estructura i disseny de caretes, crèdits i retolació televisiva

4.Exportacions 

5.Formats de sortida específics per a la televisió

 

Teoria del muntatge 

1.Base del muntatge: Forma, Sentit, Intenció.

 

2. Motivacions del muntatge

2.1.Per acció

2.2.Psicològica

2.3.Direccional (Mirada)

2.4.Analogia formal

2.5.Conceptual

2.6.Ritme de la música

2.7.Combinades

 

3. Tipus de muntatge 

 3.1.Sintètic/Analític

3.2.Narratiu/Expressiu

 

4.Tipologies de muntatge televisiu:

4.1.Muntatge informatiu

4.2.Muntatge dramàtic

4.3.Muntatge còmic

4.4.Muntatge espectacular

 

5.Sintaxis del muntatge:

5.1.Durada del pla, moviment intern i tall

5.2.La generació de moviment

5.3.Continuïtat / Discontinuïtat espaial i temporal:

     La construcció de l'espai. Trencaments

     La construcció del temps. El·lipsis. Flahsbacks/Flashforwards. Trencaments

5.4.La transmissió de conceptes

5.5.La creació d'emocions:

     La construcció del punt de vista

     El so i la música

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La metodologia utilitzada a l'assignatura es repartirà a través de les següents activitats formatives:

 

Classes Magistrals (9 hores):

Les Classes Magistrals serviran per aprofundir en els Aspectes Tècnics del Muntatge i en la Teoria del Muntatge. Concretament, en les classes magistrals es donarà el següent temari:

Aspectes tècnics del Muntatge

4.Exportacions

5. Formats de sortida específics per a televisió

Teoria del Muntatge

1.Base del muntatge: Forma, Sentit i Intenció

3.Tipus de muntatge

4.Tipologies de muntatge televisiu

TOTAL

Anna Petrus 0,9 ECTS

 

Focused Praxis (9 hores):

Els Focused Praxis permetran a l'alumne portar a la pràctica els conceptes tècnics i teòrics del muntatge exposats a les Classes Magistrals. Es duran a terme a través de l'exercici d'anàlisi de muntatge d'un fragment d'una peça televisiva entregat per la professora i a través de la Pràctica 1  consistent en l'edició d'un material televisiu en brut també entregat per la professora.

A través del Focused Praxis es treballaran els següents punts del temari:

Teoria del Muntatge

2.Motivacions del muntatge

3.Sintaxi del muntatge

TOTAL

Anna Petrus 0,9 ECTS

 

Labs (12 hores):

A través del Lab els alumnes hauran de rodar, muntar i postproduir una peça televisiva d'entre 3 i 5 minuts de duració que hauran prèviament pensat i escrit sobre el paper (Pràctica 2).

A través del Lab es treballaran els següents punts del temari:

Aspectes tècnics del muntatge

1.Formes de bolcat i ordenació del material

2.Pautes, protocol i organització del treball de muntatge

3.Estructura i disseny de caretes, crèdits i retolació televisiva

 Teoria del Muntatge   5.Sintaxi del Muntatge

TOTAL

Anna Petrus 1,2 ECTS

 

Coaching (4 hores):

Tutories de seguiment del procés de muntatge i postproducció de la Pràctica 2.

Amb el coaching treballarem tot el temari de l'assignatura, tants els Aspectes tècnics del muntatge com la Teoria del muntatge.

TOTAL

Anna Petrus 0,4 ECTS

 

Meeting Points (6 hores):

Els Meeting Points permetran a l'alumne conèixer de primera mà el procés de treball dels editors i muntadors professionals Marc Capdevila (televisió) i Domi Parra (cinema).

A través dels Meeting Points treballarem els següents punts del temari:

Teoria del muntatge

1.Base del muntatge: Forma, Sentit i Intenció

4.Tipologies del muntatge televisiu

TOTAL

Marc Capdevila 0,3 ECTS

Domi Parra 0,3 ECTS

 

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
0,9
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
0,9
Labs: grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social).
1,2
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0,4
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc.
0,6

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura de Postproducció avaluarà les següents competències:

Capacitat per treballar en equip i autònomament

Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció

Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termi

Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu

Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes

Capacitat d'afrontar projectes audiovisuals i cinematogràfics en totes les seves fases (preproducció, rodatge, postproducció, distribució).


Cada una de les pràctiques, exercicis o activitats s'avaularà de la forma següent:

 

· PRÀCTICA 1 (Focused Praxis) - suposarà un 25% de la nota final de l'assignatura

Edició d'un material televisiu en brut  entregat per la professora.

 

·PRÀCTICA 2 (Lab) - suposarà un 40% de la nota final de l'assignatura

Els alumnes hauran de rodar, muntar i postproduir una peça televisiva d'entre 3 i 5 minuts de duració que hauran prèviament pensat i escrit sobre el paper

 

 ·EXAMEN TEÒRIC - suposarà un 35% de la nota final de l'assignatura

 

Per aprovar l'assignatura s'han d'aprovar totes les parts. Si suspèn una de les  parts, es guarda la nota de les demés parts i la recuperació s'haurà de fer de la part suspesa. L'exercici a superar serà igual o equivalent al suspès.

 

Bibliografia i recursos

AMELA, Víctor-M. La televisió espectacle. Editorial UOC, Barcelona, 2008.

ATIENZA, Pau. Historia y evolución del montaje audiovisual. De la moviola al youtube. Ed. UOC, Barcelona, 2013.

BAGGALEY, Jon P. Analisis del montaje televisivo. Ed. Gustavo Gili, Barcelona,

CARRASCO, Jorge. Cine y Televisión Digital. Manual Técnico. Ed. Comunicación Activa UB, Barcelona, 2010.

CRITTENDEN, Roger, Film and video editing. Ed. Routledge, London, 1995.

GIMENO, Gemma; PERALTA, Miquel. El llenguatge de les notícies de televisió. Editorial UOC, Barcelona, 2007.

MARIMON, Joan. El montaje cinematográfico. Universitat de Barcelona, 2014.

MC GRATH, Declan. Montaje & Postproducción. Océano, Barcelona, 2001.

MURCH, Walter. En el momento del parpadeo: un punto de vista sobre el montaje cinematográfico. Ed. Ocho y Medio, Madrid, 2003.

SOLER, Llorenç. La realización de documentales y reportajes para televisión. Editorial CIMS, Barcelona, 1998.

VILLAIN, Dominique. El montaje. Cátedra, Madrid, 1994.

Material didàctic

      Webs d'interès
             http://editorunderconstruction.blogspot.com.es/  http:// 
             http://twitter.com/worsteditorever/media  http:// 
             http://vimeo.com/94244006  http:// 
             http://www.norender.com  http:// 
            http://www.premiumbeat.com/blog/  http:// 
             #timelinetuesday  http:// 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00