Assignatura

Empresa

  • codi 10075
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Responsable

Dr. Francesc ROBERT - frobert@uic.es

Horari d'atenció

Cal concertar cita prèviament a través del correu electrònic.

frobert@uic.es

 

 

 

Presentació

Empresa és una assignatura obligatòria de 6 crèdits ECTS, que s'imparteix en el semestre 5 del Grau en Periodisme. Aquesta assignatura vol proporcionar una visió teórico-pràctica de l’empresa informativa en els seus diferents nivells i el seu entorn.

L’objectiu és que els alumnes coneguin l’estructura i l’organització de l’empresa, per facultar-ne la integració futura com a professional, en autoocupació o exercint-hi càrrecs de direcció.

Requisits previs

Aquesta assignatura no necessita requisits previs.

Objectius

  • Entendre els fonaments de l’empresa informativa.
  • Conèixer els factors externs i interns que condicionen la creació i gestió de les empreses informatives.
  • Identificar les tipologies d’empreses periodístiques, adquirint els coneixements necessaris per interpretar les diferències en l’organització dels tres nivells en què es classifiquen.
  • Comprendre les singularitats de la gestió dels recursos humans i tècnics per a la posada al mercat de la informació com a objecte amb valor econòmic.
  • Identificar les tendències innovadores de l’entorn empresarial informatiu.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 09 CG - Capacitat per innovar
  • 13 CG - Esperit positiu i emprenedor
  • 14 CE - Capacitat de planificar recursos tècnics i humans
  • 19 CE - Capacitat d'elaborar un pressupost d'un projecte periodístic
  • 20 CE - Capacitat de planificar i executar projectes periodístics
  • 23 CE - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de l'empresa informativa
  • 33 CE - Coneixement i domini dels sistemes de finançament dels diferents mitjans de comunicació

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Tenir una visió global del món de l’empresa i específicament de l’empresa informativa.
  • Entendre els factors que intervenen en l’elaboració dels productes informatius.
  • Ser capaços de planificar els recursos necessaris per a executar projectes periodístics
  • Conèixer les estratègies que guien la indústria informativa, des de les grans corporacions multimèdia fins als emprenedors que posen en marxa el seu projecte.
  • Seguir les tendències innovadores en l’àmbit de l’empresa informativa.

Continguts

L'assignatura aborda els tres nivells en què es desenvolupa l'activitat empresarial de la comunicació, l'àmbit macro, meso i micro, definint en primer lloc els trets característics del sector en el seu conjunt i sistematitzant a continuació els factors essencials de les empreses emmarcades en cadascun d'aquests nivells. 

Introducció 

S'abordaran els continguts contextuals de les empreses d'informació:

  • Nocions generals d'empresa. Tipologia. Conceptes de comptabilitat. La pressupostació i el control.
  • Origen de les empreses informatives, tipologia i la seva evolució.
  • L'empresa informativa en l'entorn de mercat. La regulació. El finançament. El nou entorn multimèdia. La convergència tecnològica i empresarial.
  • Condicionants externs de l'empresa informativa: La política, la societat, la competència.
  • Condicionants interns. Titularitat (pública o privada).Cultura empresarial. Objectius socials. Volum.
  • L'organització de l'empresa informativa: la propietat; la direcció; la producció; el màrqueting; la venda; els recursos humans. Lideratge i innovació.

Les macroempreses informatives 

  • Definició i caracterització.
  • Les corporacions multinacionals. Les corporacions estatals. Les empreses catalanes.
  • Estructura empresarial. Peculiaritats en l'organització i la gestió. El finançament (grups familiars, la borsa); el mercat (adaptació a l'entorn internacional, estatal o local); organigrames: gestió de la complexitat.

Les mesoempreses informatives

  • Definició i caracterització específica.
  • Estructura empresarial: societats limitades i cooperatives.  Model de negoci específic. Oportunitats i reptes.
  • Organització i gestió segons emplaçament en la cadena de valor.
  • Perfils professionals.

Les microempreses informatives

  • El nou mercat laboral
  • Autocupació del periodista, tipologia d'empreses 
  • Nou serveis, innovació, eines i recursos

Case Study (Ismael Nafría)

El professor Ismael Nafría, periodista i consultor especialitzat en mitjans digitals, descriurà la transformació digital de les empreses informatives a través de casos concrets, l'estudi contextualitzat de les quals enriquiran els diferents continguts treballats durant el curs.


Tema  PROJECTE FINAL
      Materials
            AC Projecte final Grups Comunicació acfinalgrupscomunicacio.pptx 
            Corporate Strategies doyle_g_corporate_strategies_understanding_media_economics.pdf 
            Guió i bibliografia treball final avaluaciocontinua_final_guio_grupscomunicacio_bibliografia.docx 
            La era de los conglomerados multimedia laeradelosconglomeradosmultimedia.pdf 
            Mora Figueroa CTC morafigueroa_ctc_evolucion.pdf 
            Mora Figueroa Mercado Global morafigueroaelmercadoglobaldelacomunicacion.pdf 

Tema 1 PPT DE SUPORT
      Materials
            Direcció de Recursos humans empresadireccioiorganitzaciorrhhgrafics.pptx 
            Dossier futur empreses TV dossierfuturtv.pdf 
            Esquema bàsic de producció i com rendibilitzar els continguts esquemabasicdeproduccioicomrendibilitzarelscontinguts.ppt 
            Excel exemple compte explotació Business Plan exemplecompteexplotacioprojecteempresa.xls 
            Exercici Taller Comptabilitat Produccions Audiovisuals SL empresatallerexercicicomptabilitat2produccionsaudiovisuals.pptx 
            Fonts decisions marketing empresa TV empresatallerfontsdecisionsmarketingtv.pptx 
            Gràfics empreses ràdio tv i premsa classe empresesradioitelevisiografics.pptx 
            KPI i presa de decisions kpiipresadedecisions.pptx 
            Organigrama organització empreses informatives empresaorganigrama.pptx 
            Osterwalder empresasetmana11tallerdetecciodafoosterwealder.pptx 
            Taller Estratègies Integració Ràdio Espanya taller_estrategies_integracio_radio.docx 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0,1
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
0,8
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc.
0,4
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
0,8
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
3,9

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les diferents activitats d'aprenentatge estan plantejades amb la finalitat d'assolir els objectius i les competències exposades prèviament. Per tal d'avaluar-ne la consecució, s'estableixen els criteris següents:

  • Examen sobre els continguts teòrics i bibliografía (50% de la nota final)
  • Activitats pràctiques (50% de la nota final)

Cal aprovar ambdues parts per fer la mitjana.

 Quant a la segona convocatòria, l'assistència no és obligatòria. L'alumne podrà triar:
- 100% nota de l'examen
- 50% examen 50% avaluació contínua d'aquest curs

D'acord amb la normativa de la facultat, l'avaluació tindrà sempre una primera part de revisió ortogràfica. Caldrà superar aquest nivell per poder aprovar l'examen o la pràctica corresponent.

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Examen Final
50%
Treballs Individuals
25%
Treballs en grup
25%

Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFIA ESSENCIAL

 

GALAN, J. (COORD.); AGUADO, G.; CARO, F.J.; MANFREDI, J.L. (2017), Empresa informativa XXI. Planificación estratégica. Madrid: Editorial Síntesis.

MORA-FIGUEROA, BORJA. (2009), El mercado global de la comunicación. Pamplona: EUNSA. 

DE MATEO PEREZ, ROSARIO; BERGES SAURA, LAURA; SABATER CASALS, MARTA. (2009), Gestión de empresas de comunicación . Sevilla: Editorial Comunicación Social.

GARCÍA SANTAMARÍA, J.V. (2016), Los grupos multimedia españoles. Análisis y estrategias. Barcelona. UOC 

LEGORBURU HORTELANO, J.M. (Coord.) 2013. Modelos de convergencia de medios en España I. Madrid: CEU Ediciones

MEDINA LAVERÓN, MERCEDES. (2011), Estructura y gestión de empresas audiovisuales . Pamplona: EUNSA 

NAFRÍA, ISMAEL (2017), La reinvención del The New York Times. Austin. Centro Knight para el periodismo en las Américas de la Universidad de Texas

PARDO, ALEJANDRO. (2014), Fundamentos de producción y gestión de proyectos audiovisuales. Pamplona: EUNSA.

YUSTE, B.; CABRERA, M. (2014), Emprender en periodismo. Barcelona. Editorial UOC

 

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

ARNAL LOSILLA, JOSÉ CARLOS (Ed.) 2003. Creación de empresa: los mejores textos. Barcelona: Ariel. 

ARNANZ, CARLOS M. 2002. Negocios de televisión. Barcelona: GEDISA. 

ARRESE, ANGEL (Coord.) 2003. Empresa informativa y mercados de la comunicación. Pamplona, EUNSA.

BUSTAMANTE, ENRIQUE. (2004). La televisión económica. Barcelona: GEDISA. 

CAC (2009). Quaderns del CAC. 31.32. Convergència tecnològica i audiovisual. Barcelona.

CAMPA PLANAS, F. (2009), Guía práctica para la creación de empresas. Tarragona: Publicacions Universitat Rovira i Virgili.

COLOM, RAMON. 2006. La indústria de la televisió. Barcelona: Editorial UOC.

CUBELLS, MARIOLA. 2006. ¿Quién cocina la televisión que vemos? Barcelona: Carroggio. 

DIVERSOS AUTORES. “Tiempos de incertidumbre para los medios de comunicación. Debates del curso 2008/2009.” 2009. Madrid: Nueva Economía Fórum. Foro de la Nueva Comunicación.

HENDRICKS, JOHN ALLEN. 2011. The twenty-first-century media industry. Lanham: Lexington Books.

NIETO, A.; IGLESIAS, F. 1993. Empresa informativa. Barcelona: Ariel. Ariel Comunicación

OSTERWALDER, A. (2011), Generación de modelos de negocio. Barcelona: Deusto.

POBLACIÓN J.I. ; GARCÍA-ALONSO, P. (1997) “Organización y gestión de las empresas informativas” MADRID: CIE. 

RUIZ GONZÁLEZ,M. (2001), Dirección de la empresa informativa. Madrid: Paraninfo. 

SALAVERRIA, RAMON; NEGREDO, SAMUEL. 2008 Periodismo integrado. Convergencia de medios y reorganización de redacciones. Barcelona: Editorial Sol 90.

SANCHEZ-TABERNERO, ALFONSO. (2000), Dirección estratégica de empresas de comunicación. Madrid: Cátedra.

Material didàctic

      Materials
            A AC GALÁN,J. Nueva configuración industria informativa empresainformativaxxi.nuevaconfiguraciondelaindustriainformativa..pdf 
            A Avaluació Contínua Empresa reptes entorn digital aavaluaciocontinuaempresa.reptesdigitalempresesinformatives.docx 
            B Avaluació contínua. Estats financers avaluaciocontinuabempresa.estatsfinancers.docx 
            B Avaluació contínua Medina Laverón estados financieros medina_laveron_estados_financieros.pdf 
            C Anàlisi comptes Atresmedia Mediaset avaluaciocontinuac.analisiestatsfinancersmediasetatresmedia.docx 
            Cuentas anuales SER COPE ONDA CERO cuentasanualessercopeondacero2015.pdf 
            D Avaluació contínua empresa màrqueting tv davaluaciocontinua.departamentmarquetingempresatv.docx 
            D Avaluació contínua empresa màrqueting tv De Mateo Gestión empresa TV demateomktgempresatv.pdf 
            D Kantar Media audiencias TV septiembre 17 tvinformeaudienciaskantar-170930.pdf 
            E Avaluació contínua organització empreses i presa de decisions avaluaciocontinuae.organitzacioidireccioempresaaudiovisual.docx 
            E Dirección y toma decisiones Media Laverón direccionytomadecisionesempresaaudiovisualmedianlaveron.pdf 
            E Esquema del conflicte empresa editora sindicats empresarrhhtallernegociacio.pptx 
            H Bibliografia i fonts grups avaluaciocontinuah.grupscomunicaciobibliografiaespecificaifonts.docx 
            Modelos de negocio dosier-evoca-06-modelos-de-negocio.pdf 
            PWC Media Outlook 2017 2021 Spain pwcentertainmentandmediaoutlookespana-2017-20211.pdf 
            Strategic management. Convergence strategic_management_in_the_media_convergence_and_its.pdf 
            Strategic management Media Convergence mediaconvergence.pdf 
      Webs d'interès
            Emprender en periodismo http://enriquebullido.com/emprender-periodismo-9-claves-empezar-proyecto-buen-pie/ 
            Emprender en periodismo http://www.emprenderenperiodismo.com/?page_id=32 
            Emprendre BCN Activa http://emprenedoria.barcelonactiva.cat/emprenedoria/cat/ 
            Formes jurídiques d'empresa http://inicia.gencat.cat/inicia/images/cat/Guia%20formes%20juridiques_cat%20DEF_tcm124-53839.pdf 
            Informe anual profesión periodística APM 2016 http://www.apmadrid.es/wp-content/uploads/2017/10/Informe_anual_profesion_APM_2016_baja_7mg.pdf 
            Informe semestral Atresmedia http://www.atresmediacorporacion.com/a3document/2013/07/25/DOCUMENTS/00006/00006.pdf 
            Informe semestral Mediaset http://www.mediaset.es/inversores/es/SPANISH-CNMV_MDSFIL20130724_0003.pdf 
            Informe sobre noves oportunitats d'ocupació http://www.periodistes.org/docroot/periodistes/includes/files/cpcnews/210/attachments/pdfs-1/Informe-Ninxols-d-ocupacio-per-a-periodistes.pdf 
            La radio en España 2016. Anuario SGAE http://www.anuariossgae.com/anuario2016/anuariopdfs/08_RADIO.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00