Empresa
Llengua d'impartició principal: català
Responsable
Dr. Francesc ROBERT - frobert@uic.es
Horari d'atenció
Cal concertar cita prèviament a través del correu electrònic.
Empresa és una assignatura obligatòria de 6 crèdits ECTS, que s'imparteix en el semestre 5 del Grau en Periodisme. Aquesta assignatura vol proporcionar una visió teórico-pràctica de l’empresa informativa en els seus diferents nivells i el seu entorn.
L’objectiu és que els alumnes coneguin l’estructura i l’organització de l’empresa, per facultar-ne la integració futura com a professional, en autoocupació o exercint-hi càrrecs de direcció.
Aquesta assignatura no necessita requisits previs.
L'assignatura aborda els tres nivells en què es desenvolupa l'activitat empresarial de la comunicació, l'àmbit macro, meso i micro, definint en primer lloc els trets característics del sector en el seu conjunt i sistematitzant a continuació els factors essencials de les empreses emmarcades en cadascun d'aquests nivells.
Introducció
S'abordaran els continguts contextuals de les empreses d'informació:
Les macroempreses informatives
Les mesoempreses informatives
Les microempreses informatives
Case Study (Ismael Nafría)
El professor Ismael Nafría, periodista i consultor especialitzat en mitjans digitals, descriurà la transformació digital de les empreses informatives a través de casos concrets, l'estudi contextualitzat de les quals enriquiran els diferents continguts treballats durant el curs.
Tema PROJECTE FINAL
Materials
AC Projecte final Grups Comunicació acfinalgrupscomunicacio.pptx
Corporate Strategies doyle_g_corporate_strategies_understanding_media_economics.pdf
Guió i bibliografia treball final avaluaciocontinua_final_guio_grupscomunicacio_bibliografia.docx
La era de los conglomerados multimedia laeradelosconglomeradosmultimedia.pdf
Mora Figueroa CTC morafigueroa_ctc_evolucion.pdf
Mora Figueroa Mercado Global morafigueroaelmercadoglobaldelacomunicacion.pdf
Tema 1 PPT DE SUPORT
Materials
Direcció de Recursos humans empresadireccioiorganitzaciorrhhgrafics.pptx
Dossier futur empreses TV dossierfuturtv.pdf
Esquema bàsic de producció i com rendibilitzar els continguts esquemabasicdeproduccioicomrendibilitzarelscontinguts.ppt
Excel exemple compte explotació Business Plan exemplecompteexplotacioprojecteempresa.xls
Exercici Taller Comptabilitat Produccions Audiovisuals SL empresatallerexercicicomptabilitat2produccionsaudiovisuals.pptx
Fonts decisions marketing empresa TV empresatallerfontsdecisionsmarketingtv.pptx
Gràfics empreses ràdio tv i premsa classe empresesradioitelevisiografics.pptx
KPI i presa de decisions kpiipresadedecisions.pptx
Organigrama organització empreses informatives empresaorganigrama.pptx
Osterwalder empresasetmana11tallerdetecciodafoosterwealder.pptx
Taller Estratègies Integració Ràdio Espanya taller_estrategies_integracio_radio.docx
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0,1 |
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 0,8 |
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. | 0,4 |
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). | 0,8 |
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 3,9 |
Les diferents activitats d'aprenentatge estan plantejades amb la finalitat d'assolir els objectius i les competències exposades prèviament. Per tal d'avaluar-ne la consecució, s'estableixen els criteris següents:
Cal aprovar ambdues parts per fer la mitjana.
Quant a la segona convocatòria, l'assistència no és obligatòria. L'alumne podrà triar:
- 100% nota de l'examen
- 50% examen 50% avaluació contínua d'aquest curs
D'acord amb la normativa de la facultat, l'avaluació tindrà sempre una primera part de revisió ortogràfica. Caldrà superar aquest nivell per poder aprovar l'examen o la pràctica corresponent.
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|---|
Examen Final | 50% |
Treballs Individuals | 25% |
Treballs en grup | 25% |
BIBLIOGRAFIA ESSENCIAL
GALAN, J. (COORD.); AGUADO, G.; CARO, F.J.; MANFREDI, J.L. (2017), Empresa informativa XXI. Planificación estratégica. Madrid: Editorial Síntesis.
MORA-FIGUEROA, BORJA. (2009), El mercado global de la comunicación. Pamplona: EUNSA.
DE MATEO PEREZ, ROSARIO; BERGES SAURA, LAURA; SABATER CASALS, MARTA. (2009), Gestión de empresas de comunicación . Sevilla: Editorial Comunicación Social.
GARCÍA SANTAMARÍA, J.V. (2016), Los grupos multimedia españoles. Análisis y estrategias. Barcelona. UOC
LEGORBURU HORTELANO, J.M. (Coord.) 2013. Modelos de convergencia de medios en España I. Madrid: CEU Ediciones
MEDINA LAVERÓN, MERCEDES. (2011), Estructura y gestión de empresas audiovisuales . Pamplona: EUNSA
NAFRÍA, ISMAEL (2017), La reinvención del The New York Times. Austin. Centro Knight para el periodismo en las Américas de la Universidad de Texas
PARDO, ALEJANDRO. (2014), Fundamentos de producción y gestión de proyectos audiovisuales. Pamplona: EUNSA.
YUSTE, B.; CABRERA, M. (2014), Emprender en periodismo. Barcelona. Editorial UOC
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
ARNAL LOSILLA, JOSÉ CARLOS (Ed.) 2003. Creación de empresa: los mejores textos. Barcelona: Ariel.
ARNANZ, CARLOS M. 2002. Negocios de televisión. Barcelona: GEDISA.
ARRESE, ANGEL (Coord.) 2003. Empresa informativa y mercados de la comunicación. Pamplona, EUNSA.
BUSTAMANTE, ENRIQUE. (2004). La televisión económica. Barcelona: GEDISA.
CAC (2009). Quaderns del CAC. 31.32. Convergència tecnològica i audiovisual. Barcelona.
CAMPA PLANAS, F. (2009), Guía práctica para la creación de empresas. Tarragona: Publicacions Universitat Rovira i Virgili.
COLOM, RAMON. 2006. La indústria de la televisió. Barcelona: Editorial UOC.
CUBELLS, MARIOLA. 2006. ¿Quién cocina la televisión que vemos? Barcelona: Carroggio.
DIVERSOS AUTORES. “Tiempos de incertidumbre para los medios de comunicación. Debates del curso 2008/2009.” 2009. Madrid: Nueva Economía Fórum. Foro de la Nueva Comunicación.
HENDRICKS, JOHN ALLEN. 2011. The twenty-first-century media industry. Lanham: Lexington Books.
NIETO, A.; IGLESIAS, F. 1993. Empresa informativa. Barcelona: Ariel. Ariel Comunicación
OSTERWALDER, A. (2011), Generación de modelos de negocio. Barcelona: Deusto.
POBLACIÓN J.I. ; GARCÍA-ALONSO, P. (1997) “Organización y gestión de las empresas informativas” MADRID: CIE.
RUIZ GONZÁLEZ,M. (2001), Dirección de la empresa informativa. Madrid: Paraninfo.
SALAVERRIA, RAMON; NEGREDO, SAMUEL. 2008 Periodismo integrado. Convergencia de medios y reorganización de redacciones. Barcelona: Editorial Sol 90.
SANCHEZ-TABERNERO, ALFONSO. (2000), Dirección estratégica de empresas de comunicación. Madrid: Cátedra.