Estructura de la Comunicació
Llengua d'impartició principal: castellà
En aquesta assignatura els estudiants coneixeran com s'organitza el mercat mediàtic; s'identificaran els principals subjectes, empreses i institucions que participen en les relacions comercials i de comunicació, així com les circumstàncies polític-legals, tecnològiques, socioculturals i econòmiques que influeixen en les activitats empresarials. Aquesta realitat s'analitzarà tant des d'una perspectiva externa a les empreses de comunicació com des d'una perspectiva interna. Així, els estudiants comprendran la relació entre els factors estructurals de la indústria mediàtica i les decisions que es prenen en la gestió i organització de les empreses de comunicació.
Els continguts de l'assignatura s'estructuraran en quatre blocs. En el primer, es revisaran els principals fonaments teòrics sobre l'economia dels mitjans i l'estructura del sistema mediàtic. En els altres tres blocs, s'analitzaran amb detall les tendències que avui es donen en l'entorn extern de cadascun dels principals sectors: l'editorial, el digital i l'audiovisual. Per a cada mercat, s'analitzarà la influència que té la situació estructural en la cadena de valor de les empreses i, per tant, en les diferents activitats: la producció, la distribució, la comercialització i el consum.
No n'hi ha.
Els estudiants:
1. Economia i estructura dels mitjans: conceptes fonamentals
2. El mercat editorial
a. Regulació de la propietat: concentració i pluralisme
b. Els grups de comunicació
c. Digitalització i convergència
d. El canvi cultural en la professió periodística
i. Canvis socials que afecten al consum
f. La crisi publicitària i la caducitat del model de negoci
g. La creació de valor en les empreses tradicionals: qualitat i credibilitat
3. El mercat digital
a. La desaparició de barreres d'entrada: regulació i tecnologia
b. Nous models de producció de continguts
c. Noves demandes de l'audiència
d. Nous models de negoci
h. El repte de la creació de valor
4. El mercat audiovisual: ràdio i televisió
a. Diferències bàsiques model públic / privat
b. Les grans corporacions multimèdia
c. Els organismes reguladors de l'audiovisual
d. Evolució tecnològica: cable, satèl·lit, TDT
i. Les empreses productores i l'externalització de serveis
f. El mesurament d'audiència i el seu impacte en les polítiques de programació
g. Nous hàbits de consum i models de producció
(Veure calendari adjunt a l'apartat 'Materials' de l'assignatura)
Els continguts de l'assignatura s'impartiran mitjançant:
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0,4 |
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. | 0,2 |
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 1,6 |
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 0,8 |
* En todas las actividades de evaluación se aplicará la normativa ortográfica y de asistencia de la Facultad.
** Para aprobar la primera convocatoria es necesario entregar todas las actividades de evaluación.
*** Para aprobar la segunda o siguientes convocatorias será necesario realizar un trabajo individual que contará el 100%. Solo en el caso de haber aprobado la evaluación continua en 1ª convocatoria, el trabajo entregado en la 2ª, hará media con la nota de los seminarios y contará el 40 %.
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|---|
Treballs Individuals | 60% |
Treballs en grup | 40% |
AMIRON, N. (2011). Estructura de propiedad y composición de los consejos de administración de los principales grupos de comunicación europeos en 2009. Observatorio (OBS*) Journal, vol.5 - nº1 (2011), 227-244.
BAS et al. (2011). Políticas de comunicación y protección del pluralismo en la Unión Europea y Estados Unidos. Comunicación y Sociedad, 24(2), 41-75.
BUSTAMANTE, Enrique (coord.) (2003) Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación. Las industrias culturales en la era digital. Barcelona: Gedisa.
DOYLE, G. (2002). Understanding media economics. London: SAGE Publications.
HALLIN, D.C. y MANCINI, P. Sistemas mediáticos comparados. Tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la política; Hacer editorial, Madrid, 2008
INSTITUT DE LA COMUNICACIÓ (In-Com UAB). Informe de la comunicació a Catalunya 2011-2012.
JONES, D. (2005). Aproximación teórica a la estructura de la comunicación social. Sphera pública, 5, 19-39.
MEDINA, M. (2011, 2002). Estructura y gestión de empresas audiovisuales. Navarra: EUNSA.
NIETO, A.; IGLESIAS, F. (2000). Empresa Informativa. Barcelona: Ariel.
PÉREZ-LATRE, F.J., SÁNCHEZ-TABERNERO, A. (2012). Innovación en los medios. La ruta del cambio. Pamplona: Eunsa.
PICARD, R. (2011). The economics and financing of media companies. New York: Forham University Press.
SÁNCHEZ-TABERNERO, A (2003). Estructura y actividades de las empresas de comunicación, en BEL-MALLÉN, I. y CORREDOIRO, L. Derecho de la información.